Στάση αναμονής τηρεί το λιανεμπόριο τροφίμων για την ανάπτυξή του στα Μεσόγεια. Επενδύσεις του κλάδου που θα συνδέονται άμεσα με τη λειτουργία του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τη χρήση της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα γίνουν μετά την πάροδο δύο έως πέντε χρόνων, όταν δηλαδή τα Μεσόγεια θα παρουσιάσουν οικιστική ανάπτυξη κατά μήκος του νέου οδικού άξονα και γύρω από το αεροδρόμιο.

Στάση αναμονής τηρεί το λιανεμπόριο τροφίμων για την ανάπτυξή του στα Μεσόγεια. Επενδύσεις του κλάδου που θα συνδέονται άμεσα με τη λειτουργία του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” και τη χρήση της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα γίνουν μετά την πάροδο δύο έως πέντε χρόνων, όταν δηλαδή τα Μεσόγεια θα παρουσιάσουν οικιστική ανάπτυξη κατά μήκος του νέου οδικού άξονα και γύρω από το αεροδρόμιο.

Μέχρι τότε, το οργανωμένο λιανεμπόριο θα παρακολουθεί τις εξελίξεις, θα προετοιμάζει τα στρατηγικά του σχέδια και θα προβαίνει σε κινήσεις όποτε κρίνεται σκόπιμο. “Το μελλοντικό ενδιαφέρον των σούπερ μάρκετ για τα Μεσόγεια θα πρέπει να θεωρείται κάτι περισσότερο από δεδομένο”, αναφέρουν εκπρόσωποι γνωστών αλυσίδων, που προσθέτουν ότι, “τα επόμενα χρόνια η εν λόγω περιοχή αναμένεται να αλλάξει όψη, παρουσιάζοντας ραγδαία οικιστική και κατ' επέκταση εμπορική ανάπτυξη”. Σήμερα όμως τα επιχειρηματικά ανοίγματα στη σχετική αγορά είναι εξαιρετικά περιορισμένα για τους εξής λόγους:

  • Η χρήση γης στη συγκεκριμένη περιοχή είναι αδικαιολόγητα ακριβή. Οι ιδιώτες έχουν υπερεκτιμήσει τις αξίες των ακινήτων τους, λόγω των νέων δεδομένων που δημιουργήθηκαν από τη λειτουργία του αεροδρομίου. Ως εκ τούτου, η αγορά μεγάλων οικοπέδων για την ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων είναι απαγορευτική για τις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Όπως εκτιμάται, όμως, με την πάροδο του χρόνου οι τιμές θα συμπιεστούν σε χαμηλότερα επίπεδα, η αγορά θα αρχίσει να κινείται και οι αλυσίδες θα προχωρήσουν σε επενδύσεις, με σκοπό τη δημιουργία νέων εμπορικών μονάδων.
  • Η ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων δεν παρουσιάζει ακόμη την αναγκαία οικιστική ανάπτυξη ώστε να δικαιολογήσει την άμεση λειτουργία καταστημάτων σούπερ μάρκετ. Βάσει πάντως των εκτιμήσεων που ήδη διατυπώνονται, στην επόμενη πενταετία η πληθυσμιακή συγκέντρωση θα έχει φθάσει τις 700.000 κατοίκους, οπότε το λιανεμπόριο θα επεκταθεί και προς αυτή την κατεύθυνση.
  • Οι αλυσίδες τοποθετούν χρήματα σε ακίνητα περιουσιακά στοιχεία με σκοπό την άμεση εκμετάλλευσή τους. Κάτι ανάλογο δεν μπορεί να συμβεί με τα Μεσόγεια, όπου, όπως προαναφέρθηκε, για τη δημιουργία καταστημάτων θα πρέπει να παρέλθει τουλάχιστον μια πενταετία. Στο διάστημα αυτό θα έχουν οριστικοποιηθεί: α) Οι οδικοί άξονες της ευρύτερης περιοχής και ο τρόπος με τον οποίο θα χρησιμοποιούνται σε σχέση με την Αττική Οδό. β) Η χρήση της γης (περιοχές με εμπορικά κέντρα, οικοδομήσιμες εκτάσεις, χώροι πράσινου κ.ά.).

Οι ριψοκίνδυνοι

Βέβαια, παρά τις προαναφερόμενες αντιξοότητες, υπάρχουν και οι ριψοκίνδυνοι, οι οποίοι ήδη λαμβάνουν θέσεις… μάχης, με την αγορά ακινήτων που θα χρησιμοποιήσουν στο μέλλον.

Στο μεταξύ, σήμερα το οργανωμένο λιανεμπόριο έχει ήδη παρουσία στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων, με καταστήματα που λειτουργούν σε σημεία όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός κατοίκων. Η Βερόπουλος, για παράδειγμα, διαθέτει μονάδα στα Σπάτα, 2.000 τ.μ. με πάρκινγκ, πρατήριο υγρών καυσίμων και τμήματα Γρηγόρης Μικρογεύματα, έτοιμο φαγητό και Pallet Stores, στη Λούτσα 1.600 τ.μ. με τα ίδια τμήματα (χωρίς πρατήριο) και στη Ραφήνα 1.000 τ.μ. με λίγες θέσεις πάρκινγκ.

Η Dia, από την πλευρά της, έχει ήδη αναπτυχθεί στη Λούτσα, με μια μονάδα franchise 250 τ.μ. και στην Παλλήνη με ένα κατάστημα 350 τ.μ., που λειτουργεί τα τελευταία 5 χρόνια, ενώ στα άμεσα σχέδιά της είναι η λειτουργία ενός ακόμη καταστήματος franchise στο Μαρκόπουλο και μιας μονάδας ιδιόκτητης στα Σπάτα, που πρόκειται να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους.

Σε ανάλογες κινήσεις έχει προβεί και η Μετρό, η οποία το 1995 λειτούργησε δύο μονάδες στο Κορωπί, ένα Cash & Carry και ένα σούπερ μάρκετ 2.021 τ.μ. και 1.650 τ.μ. αντίστοιχα, το 1996 στην Κερατέα ίδρυσε ένα ακόμη ιδιόκτητο σούπερ μάρκετ 2.000 τ.μ. και το 1999 στο Λαύριο ίδρυσε το τελευταίο της κατάστημα λιανικής 1.400 τ.μ.

Τον προσανατολισμό της προς την αγορά των Μεσογείων στρέφει και η Ατλάντικ, που σήμερα διαθέτει τις κεντρικές της αποθήκες και ένα κατάστημα στα Καλύβια. Η διοίκησή της έχει ήδη αποφασίσει επενδύσεις στην περιοχή του Κορωπίου, με τη δημιουργία νέων κεντρικών αποθηκών, στο Μαρκόπουλο, όπου αγόρασε οικόπεδο για την ανέγερση ιδιόκτητου καταστήματος και στο Λαύριο και την Κερατέα, όπου σχεδιάζεται η δημιουργία νέων καταστημάτων.

Τέλος, βλέψεις στα Μεσόγεια έχουν και άλλες μεγάλες αλυσίδες. Η Lidl προωθεί τη λειτουργία μιας νέας μονάδας στο Κορωπί, της δεύτερης που θα διαθέτει μετά το κατάστημά της στα Σπάτα, ενώ η Carrefour έχει παρουσία στο Γέρακα με ένα υπέρ μάρκετ και με τρεις μονάδες της Champion Μαρινόπουλος, που εδρεύουν στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων.