Πρεμιέρα έκανε χθες στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας το περίφημο Καλάθι του Νοικοκυριού, με τους καταναλωτές να σπεύδουν όχι μόνο για να επωφεληθούν από τα προϊόντα που προσφέρονται σε σταθερές τιμές, αλλά και από… περιέργεια, για να δουν από πρώτο χέρι αυτό το πολυδιαφημισμένο μέτρο.

Οι λίστες με τα προϊόντα που επέλεξε η κάθε αλυσίδα να βάλει στο καλάθι της είχαν ήδη αναρτηθεί από το πρωί στις ιστοσελίδες τους και στην εφαρμογή e-katanalotis, και από την πρώτη ματιά μπορούσε κανείς να βγάλει δύο συμπεράσματα:

Πρώτον, αν και η υποχρέωση των αλυσίδων αφορούσε σε 51 προϊόντα, οι περισσότερες επέλεξαν να εντάξουν στο καλάθι τους περισσότερα, θέλοντας με το… καλημέρα να δείξουν ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στα καταστήματά τους.

Δεύτερον, οι περισσότερες αλυσίδες επέλεξαν κατά κύριο λόγο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία ούτως ή άλλως προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές από τα επώνυμα.

Αξιοσημείωτες εξαιρέσεις αποτέλεσαν η my market και η Μασουτης, των οποίων τα καλάθια περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο επώνυμα προϊόντα.

Ξεχωριστή περίπτωση αποτέλεσε από την άλλη η Bazaar, που ανακοίνωσε έξι διαφορετικά Καλάθια του Νοικοκυριού ανάλογα με την περιοχή όπου βρίσκονται τα καταστήματά της, ενώ και στα καταστήματα Γαλαξίας υπήρχε μικρή διαφοροποίηση στο Καλάθι του Νοικοκυριού σε ορισμένες περιοχές.

Έντονο το ενδιαφέρον των καταναλωτών
Παρότι άνθρωποι της αγοράς, αλλά και καταναλωτές, προέβλεπαν τις προηγούμενες ημέρες πως το μέτρο δεν θα μπορέσει να αναχαιτίσει το κύμα ανατιμήσεων που σαρώνει την αγορά, η εφαρμογή του κίνησε το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στο Twitter το Καλάθι του Νοικοκυριού ήταν το δημοφιλέστερο θέμα συζήτησης, μίας συζήτησης που περιστρεφόταν γύρω από την ενδεχόμενη επιτυχία του μέτρου, αλλά και από τις επιλογές προϊόντων που έκαναν τα σούπερ μάρκες στα καλάθια τους.

Παρατηρήθηκε σε αρκετές περιπτώσεις μία δυσαρέσκεια από την πλευρά καταναλωτών που περίμεναν ότι θα έβλεπαν σημαντικά μειωμένες τιμές σε βασικά είδη διατροφής, έχοντας μεγάλες προσδοκίες λόγω της δημοσιότητας που έλαβε το μέτρο προ της υλοποίησής του.

Με βάση το ρεπορτάζ μας, μεταξύ των δημοφιλέστερων προϊόντων σε αυτήν την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου ήταν τα μακαρόνια, το φρέσκο γάλα, η ζάχαρη, το ψωμί για τοστ και τα χαρτιά υγείας και κουζίνας.

Οι ελλείψεις που παρατηρήθηκαν
Το ενδιαφέρον των καταναλωτών φαίνεται από το γεγονός ότι η πλατφόρμα e-katanalotis ήταν πεσμένη για μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω της αυξημένης κίνησης. Φαίνεται όμως και από ένα ακόμα στοιχείο: σε ορισμένες περιπτώσεις παρουσιάστηκαν ελλείψεις προϊόντων τα οποία παρουσίαζαν μεγάλη ζήτηση. Ενδεικτικό είναι ότι στο ηλεκτρονικό κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ ήδη από το μεσημέρι δεν ήταν διαθέσιμα για παραγγελία τα προϊόντα φρέσκου γάλακτος με 1,5% και 3,5% λιπαρά που είχε εντάξει στο καλάθι της.

Αντίστοιχη εικόνα παρατηρήσαμε και σε άλλο ηλεκτρονικό κατάστημα, όπου κατά διαστήματα προϊόντα όπως το φρέσκο γάλα, το ρύζι καρολίνα και η ζάχαρη εμφανίζονταν ως μη διαθέσιμα.
Τα προβλήματα αυτά ήταν πάντως περιορισμένα κατά την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου και σε γενικές γραμμές φάνηκε πως τα σούπερ μάρκετ ήταν προετοιμασμένα για την αυξημένη ζήτηση που θα είχαν τα προϊόντα με την ειδική σήμανση, κάτι βέβαια που μένει να αποδειχθεί και τις επόμενες μέρες. Υπενθυμίζεται ότι τα προϊόντα στο κάθε Καλάθι του Νοικοκυριού θα μπορούν να αλλάζουν κάθε εβδομάδα.

Επισκέψεις Γεωργιάδη σε καταστήματα εννέα αλυσίδων
Σημειώνεται ότι ήδη από νωρίς το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης άρχισε να επισκέπτεται καταστήματα σούπερ μάρκετ στην Αττική, μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, τον διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπο Μελισσινό και ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ. Επισκέφθηκαν καταστήματα συνολικά εννέα αλυσίδων, προκειμένου να επιβλέψουν την εφαρμογή του Καλαθιού του Νοικοκυριού, ενώ ο Νίκος Παπαθανάσης δεσμεύθηκε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρήσει στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις για να κάνει πιο εύκολη την δυνατότητα εντοπισμού των προϊόντων από τους καταναλωτές.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter