Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε από τον διαδικτυακό εκδοτικό οίκο SpringerLink, η παγκόσμια γαλακτοκομική βιομηχανία διανύει μια μεταβατική περίοδο, καθώς τα παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα γνωρίζουν έναν ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό από εναλλακτικές λύσεις γαλακτοκομικών. Η συγκεκριμένη μελέτη εξετάζει την αύξηση ζήτησης του συνθετικού γάλακτος στον παγκόσμιο τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων, εστιάζοντας στις κοινωνικοοικολογικές προκλήσεις που συνδέονται με αυτήν.

Η τεχνική της ζύμωσης ακριβείας καθιστά το συνθετικό γάλα πανομοιότυπο σε γευστικό επίπεδο
Αναλυτικότερα, ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών εκτιμά ότι πάνω από το 80% του παγκόσμιου πληθυσμού καταναλώνει γαλακτοκομικά προϊόντα σε τακτική βάση. Κάποιες από τις μεγαλύτερες τάσεις που εντοπίζονται μέσα από τη μελέτη είναι η μετατόπιση παραγωγής και κατανάλωσης σε γεωγραφικό επίπεδο, η εντατικοποίηση του σχετικού κεφαλαίου (γη και ζώα) και η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τις οικολογικές επιπτώσεις των παραδοσιακών γαλακτοκομικών προϊόντων.Σε αντίθεση με το συνθετικό κρέας το οποίο είναι αρκετά δύσκολο να φτάσει την πολυπλοκότητα, τη γεύση και την υφή του ζωικού κρέατος, το συνθετικό γάλα, μοιάζει και έχει γεύση πανομοιότυπη με το παραδοσιακό. Αυτό το γεγονός δύναται να καθιστά προτιμότερη την αγορά και κατανάλωση του συνθετικού γάλακτος, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε φυτικές και cruelty – free αγοραστικές συνήθειες. Αναφορικά, το συνθετικό γάλα δεν παράγεται από τα ζώα, ενώ μπορεί να έχει την ίδια βιοχημική σύνθεση με το ζωικό γάλα. Εν αντιθέσει, καλλιεργείται χρησιμοποιώντας μια καινοτόμα τεχνική βιοτεχνολογίας, γνωστή ως ζύμωση ακριβείας, η οποία παράγει βιομάζα που καλλιεργείται από κύτταρα.

Οι πιθανές επιπτώσεις της αυξημένης ζήτησης του συνθετικού γάλακτος με φθηνότερη τιμή από το αγελαδινό
Σύμφωνα με την παρούσα έρευνα, στην Αυστραλία, η εταιρεία All G Foods συγκέντρωσε 25 εκατ. δολάρια Αυστραλίας για τον Ιούλιο 2022, ώστε να επιταχύνει την παραγωγή του συνθετικού της γάλακτος. Ο μακροπρόθεσμος στόχος της εταιρείας είναι η αύξηση ζήτησης του συνθετικού γάλακτός της, μέσα από την πώληση του στα ράφια σε φθηνότερες τιμές από το παραδοσιακό αγελαδινό, σε βάθος επτά ετών. Αυτή η τάση, βέβαια, εγείρει διάφορους προβληματισμούς σχετικά με την πιθανότητα να διαταραχθεί σημαντικά και μη αναστρέψιμα η βιομηχανία γάλακτος και κατ’ επέκτασιν, η παραδοσιακή κτηνοτροφία, αναμένοντας να φέρει ριζικές αλλαγές στο υπάρχον διατροφικό σύστημα μέσα στις επόμενες δεκαετίες.Ο παραδοσιακός γαλακτοκομικός τομέας οφείλει να αναγνωρίσει ότι βρίσκεται στο κατώφλι μίας κομβικής αλλαγής. Παράλληλα, πρέπει να ενισχύσει και να προωθήσει τα κοινωνικά οφέλη των ζωικών γαλακτοκομικών προϊόντων, αλλά και να ελαχιστοποιήσει το αρνητικό αποτύπωμά του στο περιβάλλον, βρίσκοντας έτσι τη χρυσή τομή για το μέλλον της κτηνοτροφίας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter