Σχετικά σταθερή είναι η ζήτηση για ελληνική φέτα στην αναπτυγμένη οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου. Πρόκειται για το τρόφιμο που συμπληρώνει τους μεγαλύτερους τζίρους σε σχέση με τα υπόλοιπα εξαγόμενα ελληνικά βρώσιμα προϊόντα στο Νησί.

Αν και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές φέτας προς το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν υποχωρήσει κατά 10% σε σχέση με το 2020, η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών φέτας έφτασε τα 45,8 εκατ. ευρώ για το 2021.

Φαίνεται ότι η αναταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας μείωσε τη συνολική αξία και τον όγκο των εξαγωγών ελληνικών τροφίμων προς το Ηνωμένο Βασίλειο, όμως η σειρά ζήτησης και κατανάλωσης φέρεται να παραμένει η ίδια. Λιγότερο πτωτική πορεία καταγράφουν τα ελληνικά γιαούρτια, οι εξαγωγές των οποίων υποχώρησαν κατά 9% το 2021 συγκριτικά με το 2020, από τα 76,2 εκατ. ευρώ του 2020 στα 69,5 εκατ. ευρώ για το 2021. Διευκρινίζουμε ότι τα γιαούρτια, λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας του κορωνοϊού και υπό τις ιδιαιτερότητες της μετά-Brexit εποχής για τη Μεγάλη Βρετανία, απολάμβαναν δασμολογική διάκριση, οπότε οι συνολικές πωλήσεις τους δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα.

Δυσκολεύτηκαν οι Έλληνες εξαγωγείς να παρακάμψουν την αυξημένη γραφειοκρατία – Παρατηρούνται ακόμη και στρατηγικές εξόδου από τη βρετανική αγορά για ελληνικά τρόφιμα
Λιγότερο ή περισσότερο πτωτική πορεία καταγράφηκε, πάντως, για την πλειοψηφία των ελληνικών τροφίμων, παρά τη συνολική αυξημένη ζήτηση από Βρετανούς καταναλωτές, κάτι που ενδεχομένως σκιαγραφεί την «περιορισμένη ικανότητα των μικρότερων ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου να ανταποκρίνονται στις γραφειοκρατικές και οικονομικές απαιτήσεις των εξαγωγών, σε αντίθεση με την ευκολία των αποστολών εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης», όπως εκτιμά το ελληνικό γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Λονδίνου. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, καταγράφονται διάθεση αποχώρηση ή εξαίρεση της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου από το μελλοντικό σχεδιασμό εξαγωγών, με σποραδική συχνότητα.

Η μεγαλύτερη μείωση σε μεμονωμένες κατηγορίες τροφίμων, ως προς τις εξαγωγές προς τον Ηνωμένο Βασίλειο από την Ελλάδα για το 2021, παρουσιάστηκαν στη μαύρη κορινθιακή σταφίδα (32,2%), στα επιτραπέζια σταφύλια (27,2%), στα ελληνικά ροδάκινα (22,2%), συνολικά στα παρασκευάσματα φρούτων σε στέρεα ή υγρή μορφή χωρίς όμως αλκοόλ (30,6%) και στα ελληνικά αλεύρια από σπέρματα και ελαιώδεις καρπούς (25,2%).

Αύξηση αξίας πωλήσεων από εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 8,5% εμφάνισε το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο κι επίσης, τα παρασκευάσματα και κονσέρβες με κρέας πουλερικών (+28%). Τεράστια ήταν η άνοδος της αξίας εξαγωγών για δύο κλάδους όπου δεν υπήρχαν μεγάλοι όγκοι εξαγωγών τα τελευταία χρόνια: Πρόκειται για τα παγωτά με λιπαρές ύλες από 3% έως 7%, που είδαν το μερίδιό τους να αυξάνεται κατά 268,7% για το 2021 κι επίσης, το ελληνικό λαβράκι, οι πωλήσεις του οποίου αυξήθηκαν κατά 103,8%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter