Το νέο κύκλο εξαγορών τοπικών αλυσίδων άνοιξε η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Έχοντας πλέον εξασφαλίσει το μεγαλύτερο μέρος της υπεραξίας που μπορούσαν να αποδώσουν τα προερχόμενα καταστήματα από το άλλοτε δίκτυο Μαρινόπουλος, ο leader του κλάδου δημιουργεί νέες ευκαιρίες ανάπτυξης, αλλά και κάλυψης των κενών που παρουσιάζει γεωγραφικά το δίκτυό του, κάνοντας αρχή από τα Ιωάννινα, όπου έθεσε υπό τον έλεγχό του τα εννέα από τα έντεκα καταστήματα της τοπικής αλυσίδας Παπαδόπουλος SEP Markets.

Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, την Παπαδόπουλος SEP Markets είχαν προσεγγίσει κι άλλοι ενδιαφερόμενοι από τους ισχυρούς του κλάδου, δίχως να καταλήξουν σε κάποιου είδους συμφωνία. Κατά τις ίδιες πηγές η εν λόγω εταιρεία αντιμετώπιζε καιρό τώρα προβλήματα και αναζητούσε διέξοδο, την οποία έδωσε τελικά η ΕΥΣ. Επί της ουσίας δεν πρόκειται για εξαγορά με την κλασική έννοια του όρου, αλλά για συμφωνία βάσει της οποίας η Παπαδόπουλος SEP Markets αποχώρησε από τα εννέα καταστήματά της (συνολικά το δίκτυό της είχε έντεκα καταστήματα), τα οποία περιήλθαν υπό τον έλεγχο της ΕΥΣ, που ήδη προχώρησε, άλλωστε, στη σύναψη των συμβάσεων ενοικίασής τους. Πλέον η Παπαδόπουλος SEP Markets δραστηριοποιείται στην περιοχή των Ιωαννίνων μόνο με δύο καταστήματα, έχοντας τη δυνατότητα να διαχειρίζεται καλύτερα τη θέση της στην τοπική αγορά, δίνοντας έμφαση στα νωπά προϊόντα. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να υπάρξει κατά πληροφορίες και εμπορική συμφωνία με την ΕΥΣ στο εν λόγω εμπορικό αντικείμενο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την πρωτοβουλία για τη διαπραγμάτευση του σχετικού deal ανέλαβε η ίδια η διοίκηση της Παπαδόπουλος SEP Markets, εφόσον αυτή ήταν που προσέγγισε σχετικά τη διοίκηση της ΕΥΣ.

Μετά την εν λόγω συμφωνία η ΕΥΣ αποκτά παρουσία στα Ιωάννινα με συνολικά έντεκα καταστήματα. Κύκλοι της διοίκησης της εταιρείας αναφέρουν ότι στην παρούσα φάση δεν διαπραγματεύεται κάποια άλλη ανάλογη εξαγορά. Είναι γνωστό, ωστόσο, ότι η αλυσίδα αναζητεί τρόπους για την ταχύτερη επέκτασή κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα, όπου τα περιθώρια ανάπτυξης του δικτύου της είναι μεγάλα.

Με την ενσωμάτωση των εννέα καταστημάτων της Παπαδόπουλος SEP Markets η ΕΥΣ προσθέτει στο δυναμικό της περίπου 160 εργαζόμενους (δηλαδή το προσωπικό των εξαγορασθέντων σούπερ μάρκετ). Βάσει των στοιχείων του τελευταίου δημοσιοποιημένου ισολογισμού, που αφορά τη χρήση του 2020, η SEP Markets εμφάνιζε κύκλο εργασιών 17,6 εκατ. ευρώ και κερδοφορία 20.900 ευρώ. Η καθαρή θέση της εταιρείας το 2020 διαμορφώθηκε σε 1,9 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές υποχρεώσεις της στα τέλη του 2020 ανέρχονταν στα 6,4 εκατ. ευρώ –τα 3 εκατ. ευρώ εξ αυτών αφορούσαν βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.

Στο μεταξύ, στο στρατηγικό σχεδιασμό της ΕΥΣ πέραν της επέκτασής της μέσω τοπικών εξαγορών, περιλαμβάνεται η ανάπτυξη νέων καταστημάτων, όπως και οι ανακαινίσεις παλαιότερων –φέτος υπολογίζονται γύρω στις σαράντα– κυρίως στην περιοχή της Αττικής, όπου εδρεύουν τα πιο παλιά καταστήματα της εταιρείας. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενο τεύχος μας, η αλυσίδα επενδύει κάθε χρόνο περί τα 50 εκατ. ευρώ για προγραμματισμένες ενέργειες επέκτασης και ανάπτυξης του δικτύου της. Πρόκειται για ποσό στο οποίο δεν περιλαμβάνεται το κόστος τυχόν εξαγορών.

Νέες επενδύσεις στις e-πωλήσεις
Παράλληλα, η ΕΥΣ δρομολογεί την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού της καταστήματος, με τη δημιουργία νέων e-hubs για την άμεση εξυπηρέτηση των πελατών της, αλλά και την περαιτέρω ενδυνάμωση του eMarket, τόσο μέσω της διεύρυνσης των διατιθέμενων προϊοντικών ποικιλιών όσο και μέσω της γεωγραφικής επέκτασής του σε νέες περιοχές. Στο πλαίσιο αυτό, περί τα μέσα του Απριλίου άρχισε η λειτουργία του νέου e-hub της ΕΥΣ στην Κηφισιά, το οποίο εξυπηρετεί καθημερινά την προετοιμασία και παράδοση των ηλεκτρονικών παραγγελιών της αλυσίδας στα βορειανατολικά προάστια της πρωτεύουσας και τις γύρω περιοχές. Μέσω της συγκεκριμένης επένδυσης οι παραδόσεις στην Αττική από το sklavenitis.gr εξυπηρετούνται άμεσα. Ήταν γνωστή, άλλωστε, η επιδίωξη της αλυσίδας να επιταχύνει τις παραδόσεις των online παραγγελιών της, ώστε να κερδίσει μερίδια από μια αγορά που σήμερα καταγράφει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Πέραν του νέου e-hub, υπενθυμίζεται πως για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών του Σκλαβενίτης eMarket, η εταιρεία διαθέτει ένα ακόμη υπερσύγχρονο e-hub στην Πέτρου Ράλλη, ένα στον Γέρακα και ένα στην Πυλαία της Θεσσαλονίκης.

Υπενθυμίζουμε ότι το Σκλαβενίτης eMarket εγκαινίασε τη λειτουργία του στα τέλη του 2020 με πρώτο «σταθμό» την Αττική, όπου διαθέτει περισσότερα από δέκα χιλιάδες προϊόντα, σε τιμές ίδιες με των φυσικών καταστημάτων της, και το 2021 η δράση του επεκτάθηκε στη Λάρισα, την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη. Σήμερα δέχεται παραγγελίες όλες τις ημέρες και ώρες της εβδομάδας, ενώ οι παραδόσεις του ηλεκτρονικού καταστήματος για αγορές άνω των 30 ευρώ είναι δωρεάν –στην Αττική πραγματοποιούνται από τη Δευτέρα έως και το Σάββατο από τις 7 το πρωί έως τις 11 το βράδυ.

Κύκλοι της εταιρείας σημειώνουν ότι, μέσω πρωτοβουλιών όπως οι τοπικές εξαγορές, οι ανακαινίσεις των παλαιότερων καταστημάτων του δικτύου της και η έμφαση στην εξυπηρέτηση των online παραγγελιών, η ΕΥΣ επιδιώκει να διατηρήσει αδιάκοπη την αύξηση των πωλήσεών της ανεξαρτήτως του κλίματος που θα επικρατεί στην κλαδική αγορά, έχοντας πάντα στόχο ο ρυθμός της ανόδου του τζίρου της να είναι υψηλότερος του μέσου επιπέδου της αγοράς προς όφελος της μόνιμης μεγέθυνσης του μερίδίου της.

Στα 3,3 δισ. ευρώ ο εταιρικός τζίρος
Σημειώνουμε ότι ο τζίρος της αλυσίδας ενισχύθηκε το 2021 στο επίπεδο περίπου των 3,3 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 5% έναντι του 2020, αυξάνοντας το μερίδιό της στην κλαδική αγορά και, ταυτόχρονα, την απόστασή της από τους ανταγωνιστές της. Η διοίκησή της αποδίδει τη θετική πορεία των πωλήσεων στην περαιτέρω ωρίμανση των καταστημάτων που απέκτησε από τη Μαρινόπουλος, ιδιαίτερα εκτός των Αθηνών, στις σημαντικές επενδύσεις που συνεχώς κάνει στην ανακαίνιση των παλαιότερων καταστημάτων της, καθώς και στην κατοχή του μεγαλύτερου δικτύου των υπέρ μάρκετ, στα οποία στράφηκε την τελευταία διετία μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού, κυρίως για λόγους ασφάλειας έναντι της πανδημίας. Ανοδική πορεία, όπως πληροφορηθήκαμε, είχαν πέρυσι και οι πωλήσεις χονδρικής της The Mart, ενισχυμένες από την τόνωση της τουριστικής αγοράς, οι λειτουργίες της οποίας, όπως και των ho.re.ca., φέτος αναμένεται ότι θα αποκατασταθούν πλήρως, δίνοντας νέα ώθηση στις πωλήσεις της οργανωμένης χονδρικής.

Χώροι φόρτισης οχημάτων
Επισημαίνουμε, τέλος, ότι η ΕΥΣ σχεδίασε για φέτος και ήδη υλοποιεί πρόγραμμα εγκατάστασης περισσότερων των τριακοσίων σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στα πάρκινγκ πολλών καταστημάτων της, που έχουν τις σχετικές προδιαγραφές. Στόχος της εν λόγω πρωτοβουλίας είναι η εξυπηρέτηση των πελατών της-οδηγών ηλεκτροκίνητων οχημάτων κατά τη διάρκεια των αγορών τους, ώστε να κερδίζουν κατ’ αυτό τον τρόπο χρόνο. 