Μια δυναμική εκκίνηση, που για κανένα λόγο, όμως, δεν προδιαγράφει το τι θα συμβεί μέχρι το τέλος του έτους, εμφανίζει το 2021 η αγορά του κλάδου. Το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κινήθηκαν έντονα ανοδικά, ωθούμενες και πάλι από τα περιοριστικά μέτρα λειτουργίας της αγοράς για την ανάσχεση της πανδημίας.

Το γεγονός ότι από τις αρχές του έτους το εμπόριο δεν λειτούργησε ούτε μια ημέρα υπό φυσιολογικές συνθήκες, ενώ η αγορά ho.re.ca. παρέμεινε απόλυτα αποκλεισμένη από τους καταναλωτές, συνέχισε να ευνοεί τα έσοδα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Ανώτατα στελέχη του κλάδου σχολιάζουν ότι ο Ιανουάριος έκλεισε για την οργανωμένη λιανική με αύξηση πωλήσεων 17% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020, σύμφωνα με τις μετρήσεις των εταιρειών ερευνών. Ωστόσο, θεωρούν ότι η πραγματική αύξηση του τζίρου ήταν της τάξης του 13%-14%, αν τα μεγέθη υπολογιστούν σε συγκρίσιμη βάση, δηλαδή εφόσον υπολογιστεί ότι ο φετινός Ιανουάριος είχε ένα λιγότερο Σάββατο έναντι του περυσινού Ιανουαρίου, όπως και ότι φέτος τα ψυγεία και τα ντουλάπια των καταναλωτών ήταν ήδη γεμάτα όχι τόσο λόγω των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όσο λόγω της πανδημίας.
Όπως επισημαίνουν, επίσης, έντονες εξακολουθούν να είναι οι αποκλείσεις των επιδόσεων μεταξύ των αλυσίδων. Κάποιες ωφελούνται, όπως πέρυσι ωφελήθηκε τα μέγιστα η ΕΥΣ, που έκλεισε με ετήσιο ρυθμό ανόδου 19%, ενώ άλλες αποκομίζουν εμφανώς μικρότερα οφέλη υπό τις ιδιαίτερες συνθήκες που λειτουργεί η αγορά.

Σε ό,τι αφορά την εμπορική κίνηση τον Φεβρουάριο, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι επίσης κυμάνθηκε ανοδικά, όχι όμως στα επίπεδα του Ιανουαρίου κι αυτό διότι ο φετινός Φεβρουάριος δεν περιλάμβανε, όπως πέρσι, την Τσικνοπέμπτη και την Καθαρά Δευτέρα, που τόνωσαν τις συνολικές πωλήσεις του κλάδου. Ωστόσο, από την εικόνα που παρουσίασε η εμπορική κίνηση ειδικότερα την Παρασκευή και το Σάββατο 26 και 27 Φεβρουαρίου φάνηκε ότι οι καταναλωτές προμηθεύτηκαν προϊόντα εν όψει της Τσικνοπέμπτης, που φέτος έπεσε στις 4 Μαρτίου. Προφανώς φέτος προμηθεύτηκαν τα δέοντα νωρίτερα, ώστε να περιορίσουν μεσοβδόμαδα τις επισκέψεις τους στα σούπερ μάρκετ, για λόγους προστασίας τους από την πανδημία. Άλλωστε, με την ίδια λογική πράττουν οι καταναλωτές από την έναρξη της κρίσης στη δημόσια υγεία, φροντίζοντας, δηλαδή, να αυξάνει η μέση αξία των αγορών τους ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, ώστε να περιορίζεται ο εβδομαδιαίος ή μηνιαίος αριθμός των επισκέψεών τους για ψώνια.

Προβλέψεις για μείωση τον Μάρτιο σε συγκρίσιμη βάση
Σε αντίθεση με το πρώτο δίμηνο του έτους, οι προβλέψεις που κάνουν τα στελέχη του κλάδου για τον Μάρτιο είναι μάλλον αρνητικές κι αυτό για δύο λόγους: Πρώτον διότι πέρυσι στις αρχές του Μαρτίου το καταναλωτικό κοινό καταλήφθηκε από πανικό, μετά τα πρώτα μηνύματα ότι η κυβέρνηση επρόκειτο να καταφύγει στο μέτρο του lockdown, προκειμένου να περιορίσει τη διασπορά της πανδημίας, οπότε έσπευσε να κάνει μαζικές αγορές προϊόντων πρώτης ανάγκης. Κάτι ανάλογο δεν συνέβη φέτος. Η εμπορική κίνηση τον Μάρτιο εξελίσσεται από σαφώς χαμηλότερο επίπεδο. Δεύτερον, διότι πέρυσι μετά την επιβολή του lockdown οι καταναλωτές πραγματοποιούσαν κάθε αγορά τους σχεδόν αποκλειστικά από τα σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα ο κλαδικός τζίρος να εκτιναχθεί στα ύψη, ενώ φέτος εκτιμάται ότι από τα μέσα του μήνα θα υπάρξει, έστω μερική, επανεκκίνηση των εμπορικών δραστηριοτήτων με το click away ή το click in shop, οπότε θα υπάρξει σχετική διάχυση του διαθέσιμου εισοδήματος και σε άλλα κανάλια της λιανικής εκτός του κλάδου των σούπερ μάρκετ.