Ένα νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο φέρνει το 2020, που όπως εκτιμάται, θα εκδηλωθούν στη διετία 2022-2023, δηλαδή αφού προηγουμένως εγγραφούν οι επιπτώσεις της πανδημίας και της ύφεσης στον τζίρο και τα βασικά οικονομικά μεγέθη των «παικτών» του κλαδικού «Τop 10» το ερχόμενο έτος. Το εντυπωσιακό σκαμπανέβασμα των πωλήσεων, σε συνδυασμό με τη γιγάντωση της ύφεσης, αναμένεται ότι θα κινητοποιήσουν σχετικά τις αλυσίδες, καθώς αναμένεται ότι θα διάγουν μια διετία εντελώς διαφορετική για την καθεμιά…

Όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 η πτώση της ζήτησης ήταν ήδη αισθητή, ενώ αναμένεται πιο μεγάλη όχι τόσο στο τρίτο τρίμηνο, αλλά κυρίως στο τελευταίο του χρόνου, οπότε θα αποτυπωθούν οι πραγματικές διαστάσεις των επιπτώσεων στο εμπόριο και την εστίαση από την καθίζηση της τουριστικής αγοράς.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ μπορεί στο πρώτο εξάμηνο φέτος να είδαν τις πωλήσεις τους να εκτινάσσονται, όμως στο επόμενο διάστημα η εικόνα μέλλει εντελώς διαφορετική. Το 2020 είναι βέβαιο ότι θα κλείσει θετικά, ωστόσο το αποτέλεσμα δεν θα είναι το ίδιο θετικό για όλες τις αλυσίδες, ενώ το 2021 προδιαγράφεται δύσκολο για όλες ανεξαίρετα. Όσες επιτύχουν φέτος υψηλές επιδόσεις, δηλαδή επιδόσεις που θα είχαν υπό φυσιολογικές συνθήκες σε δύο, αν όχι τρία, έτη, θα πρέπει να διατηρήσουν τον πήχη των πωλήσεών τους ψηλά και το 2021, ώστε να αποφύγουν την πτώση. Όσες εμφανίσουν φέτος μέτρια θετικές επιδόσεις παρά την εντυπωσιακή ώθηση του κλαδικού τζίρου είναι σχεδόν βέβαιο ότι πολύ δύσκολα θα κρατηθούν στην επιφάνεια, σε μια ήδη σακατεμένη οικονομία μετά από δέκα χρόνια κρίσης, για την οποία η ύφεση του 2020 προδιαγράφεται η χειρότερη μεταπολεμικά, όπως ήδη παραδέχεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ.

Πράγματι, η ανεργία αναμένεται να υπερβεί ξανά το 20% από 14,5% προ της πανδημίας –η κρίση στη δημόσια υγεία ήδη την έχει εξακοντίσει στο 17%. Το οικογενειακό εισόδημα είναι βέβαιο ότι θα υποστεί εκ νέου βίαιη συρρίκνωση, πιεζόμενο από τις απολύσεις και τις υποχρεωτικές άδειες λόγω των κρουσμάτων του κορωνοϊού, ενόσω η ζήτηση θα ψευτοσυντηρείται με επιδόματα προγραμμάτων όπως το «Συν-Εργασία». Όσο για τους πληττόμενους ΚΑΔ, η σχετική λίστα θα παραμείνει μακρά για μεγάλο διάστημα. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η «επόμενη ημέρα» για την οικονομία θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα των μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών που θα λάβει η κυβέρνηση και από τον τρόπο διάθεσης των ευρωπαϊκών ενισχύσεων, ενώ πολλά συναρτώνται με την εξέλιξη της πανδημίας κυρίως τον ερχόμενο χειμώνα και την επιτυχία των πρώτων εμβολίων κατά του Covid-19, που θα φανεί από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021, σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

Συνθήκες εκ νέου συγκέντρωσης εν όψει
Ανώτατοι παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι, μετά από μια θετική χρονιά για όλες τις αλυσίδες, έστω με μεγάλες αποκλείσεις μεταξύ των επιδόσεων καθεμιάς από τις βασικές της αγοράς μας, μέλλει να δοκιμαστεί η οικονομική υγεία καθεμιάς, σε συνδυασμό με την ικανότητά της να συντηρεί, αν όχι θετικό πρόσημο πωλήσεων, τουλάχιστον υψηλό επίπεδο τζίρου συγκριτικά με τις ανταγωνίστριές της. Όσες δεν το επιτύχουν, θα βρεθούν σε δυσχερέστατη θέση. Εάν μάλιστα τα αποτελέσματά τους γίνουν ασυμμάζευτα αρνητικά, πολύ δύσκολα θα αναστραφεί η πορεία τους. Η σχετικά πρόσφατη ιστορική μνήμη, τονίζουν, παραπέμπει αναπόφευκτα σε παρόμοιες «δυσκολίες» εταιρειών, όπως η Ατλάντικ, η Μαρινόπουλος ή οι Αφοί Βερόπουλοι, που αφού διήγαν για περισσότερο ή λιγότερο χρόνο επί ξυρού ακμής σε περίοδο ύφεσης, οδηγήθηκαν στην πτώχευση και τη διάλυση, την πτώχευση και τη διάσωση κατόπιν απορρόφησης ή τη βίαιη πώληση, διαμορφώνοντας τις συνθήκες μιας ταχύτατης συγκέντρωσης του κλάδου…