Το εφικτό ιδεώδες του e-shop περιγράφει στο «σελφ σέρβις» ο κ. Απόστολος Θεοδωρόπουλος, Managing Director της Optimum, τονίζοντας ότι τα κύρια στοιχεία που το καθορίζουν είναι η διαθεσιμότητα, η ακρίβεια του αποθέματος και η χωρίς λάθη εκτέλεση των παραγγελιών, με τον ελάχιστο χρόνο παράδοσης. Αναφερόμενος στον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, σημειώνει ότι θα περάσει από τρεις φάσεις: Από τη μετεγκατάσταση των εφαρμογών στο cloud, την καθιέρωση αναπτυσσόμενων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, και την εφαρμογή τεχνολογιών υπερ-αυτοματοποίησης.

Όπως σχολίασε ο κ. Θεοδωρόπουλος στην έναρξη της συζήτησής μας, απαντώντας σε ερώτησή μας σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις νέες απαιτήσεις που αυτή δημιούργησε και τον βαθμό ανταπόκρισης της αγοράς, «η τεχνολογική επανάσταση των τελευταίων ετών και ειδικά στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και του διαδικτύου βοήθησε καθοριστικά στη σχετικά ομαλή συνέχιση των δραστηριοτήτων της καθημερινής μας ζωής.

Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποίησαν την τεχνολογία για τηλεδιασκέψεις, προσωπικές και κοινωνικές επαφές, virtual ψυχαγωγία, ψηφιακές τραπεζικές συναλλαγές, online αγορές κ.ά. Την εφοδιαστική αλυσίδα την καθόρισαν οι online αγορές, με κύρια χαρακτηριστικά τις συχνές παραγγελίες και τις μικρές ποσότητες, αναδεικνύοντας τις ανάγκες για γρήγορη εκτέλεση των παραγγελιών, για αυξημένο αριθμό των τηρούμενων κωδικών, για µείωση του χρόνου αναπλήρωσης των αποθεμάτων, για µηδενικό ποσοστό λαθών στην εκτέλεση των παραγγελιών, για υπηρεσίες προστιθέµενης αξίας –όπως οι αποσυσκευασίες-ανασυσκευασίες, η επικόλληση ετικετών κι η προσθήκη κουπονιών– και φυσικά την απαίτηση για άμεση πληροφόρηση. Η ανταπόκριση των εταιρειών στις προαναφερόμενες ανάγκες κι απαιτήσεις ήταν συνάρτηση του βαθμού οργάνωσής τους και κυρίως του βαθμού χρήσης της τεχνολογίας».

Η απάντηση στη διπλή πρόκληση για το e-shop
σελφ σέρβις: Οι απαγορεύσεις στη λειτουργία της αγοράς, λόγω των μέτρων κατά της εξάπλωσης του Covid-19, προκάλεσαν την πρωτόγνωρη ανάπτυξη των e-shops. Ποια είναι η πρόβλεψή σας σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των αγορών μέσω αυτών; Ποιες είναι οι απαιτήσεις αναδιοργάνωσής τους, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στη ραγδαία ζήτηση των υπηρεσιών τους; Απόστολος Θεοδωρόπουλος: Η καραντίνα ώθησε τους καταναλωτές στις online αγορές, δημιουργώντας τους μια συνήθεια που φαίνεται πως εξακολουθεί να εκδηλώνεται σε μεγάλο βαθμό μετά τη λήξη του εαρινού lockdown ακόμα και για είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα.

Σύμφωνα με το Salesforce Q1 2020 Shopping Index, το ηλεκτρονικό εμπόριο σημείωσε αύξηση 20% κατά το πρώτο τρίμηνο φέτος, ενώ η πανδημία αναμένεται ότι θα αυξήσει σημαντικά την υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου εξίσου από καταναλωτές και επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο. Για τα e-shops η πρόκληση είναι να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών τους, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος διαχείρισης. Αυτό μπορούν να το πετύχουν χρησιμοποιώντας «έξυπνες» τεχνολογίες, όπως τα εξειδικευμένα συστήματα συλλογής παραγγελιών –από «έξυπνα» καρότσια συλλογής, μέχρι αυτόνομα ρομπότ–, σταθμούς και γραμμές συσκευασίας, συστήματα εκτύπωσης και εφαρμογής ετικετών, εισαγωγής εγγράφων στα χαρτοκιβώτια, σάρωσης και λήψης εικόνας χαρτοκιβωτίων, όπως και ζύγισης και διαστασιολόγησης, λογισμικό διαχείρισης δεδομένων βάρους και διαστάσεων, αλλά και λογισμικό προ-δεματοποίησης, συστήματα αυτοματοποιημένης σφράγισης χαρτοκιβωτίων, αλλά και interfaces για online διασύνδεση με τις πλατφόρμες των εταιρειών courier για την έκδοση των vouchers με πληροφορίες σχετικά με τις αποστολές, online ενημέρωση του πελάτη σχετικά με την παράδοση και πάνω απ’ όλα ένα εξειδικευμένο λογισμικό διαχείρισης, που θα προγραμματίζει και θα ελέγχει τα παραπάνω.

Στην ανταγωνιστική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα, η ακρίβεια του αποθέματος και η χωρίς λάθη εκτέλεση των παραγγελιών με τον ελάχιστο χρόνο παράδοσης, επηρεάζουν τόσο τις άμεσες πωλήσεις, όσο και την πιστότητα των πελατών. Ο καταναλωτής γνωρίζει τι ακριβώς θέλει και έχει επιλογές: Όταν δεν βρίσκει το προϊόν που επιθυμεί, το αναζητά αλλού. Κερδισμένες θα είναι οι επιχειρήσεις, που θα αποδειχτούν έτοιμες να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες και να ανταποκριθούν με επιτυχία στις προκλήσεις, προσφέροντας ανταγωνιστικές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πελάτες τους.

Η πανδημία ωθεί σε αλλαγή κουλτούρας
σ. σ.: Μιλήσατε για ετοιμότητα. Πιστεύετε πως οι επιχειρηματικές αποφάσεις για οργανωτικές και τεχνολογικές αλλαγές λαμβάνονται σήμερα με ταχύτητα ανάλογη εκείνης, με την οποία εμφανίζονται οι νέες ανάγκες;
Α. Θ.: Η πανδημία δημιούργησε μία τεράστια ευκαιρία για τις επιχειρήσεις, να αναθεωρήσουν τον τρόπο λειτουργίας τους και να επαναξιολογήσουν τις διαδικασίες που χρησιμοποιούν. Υπό το πρίσμα της αναγκαιότητας αρκετές επιχειρήσεις επιτάχυναν τόσο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, όσο και την υιοθέτηση τεχνολογικών και οργανωτικών αλλαγών. Η Optimum διεξήγαγε πρόσφατα μια έρευνα, που δείχνει ότι, προκειμένου να ανταπεξέλθουν οι εταιρείες, αύξησαν τις επενδύσεις τους σε τομείς που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνολογία. Πιστεύω πως η αστάθεια τους τελευταίους μήνες έφερε μια βαθιά αλλαγή κουλτούρας σε αρκετές επιχειρήσεις, βοηθώντας τες να ξεπεράσουν την αναβλητικότητα και να γίνουν πιο προσαρμοστικές, ευέλικτες και καινοτόμες.

Λύσεις SCM παντού ως το 2025
σ. σ.: Πώς αντιλαμβάνεται η Optimum την έννοια της καινοτομίας; Πόσο δεκτική και ανοικτή είναι η ελληνική αγορά στην τεχνολογία και την καινοτομία; Ποιες τάσεις βλέπετε για τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας τα επόμενα χρόνια;
Α. Θ.: Με τον όρο «τεχνολογία» στην Optimum εννοούμε τη γνώση και τη χρήση εργαλείων και τεχνικών, που έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία καινοτομικών προϊόντων. Η τεχνολογία για την Optimum, λόγω της εξειδίκευσής της στα Πληροφορικά Συστήματα Warehouse Management και Logistics, έχει δύο συνιστώσες, άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, που λειτουργούν σε ένα ενιαίο περιβάλλον: Τις Τεχνολογίες Πληροφορικής, που εφαρμόζονται στη μελέτη, σχεδίαση και ανάπτυξη εφαρμογών λογισμικού, και τις Τεχνολογίες Logistics, που σχετίζονται με ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συστήματα κι εφαρμογές και που εφαρμόζονται για την παραγωγή νέων, καινοτομικών προϊόντων, τα οποία αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών logistics.

Η έννοια της τεχνολογίας είναι συναφής με την έννοια της καινοτομίας. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν διαρκώς νέα, καινοτομικά εργαλεία, που θα τις βοηθήσουν να πετύχουν βελτίωση στην απόδοση και στην παραγωγικότητά τους. Η κρίση του Covid-19 ανέδειξε την ανάγκη για ευελιξία, δείχνοντας ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν και να αντιδρούν γρήγορα στις αλλαγές. Κοιτώντας μπροστά, βλέπω τρεις φάσεις εκσυγχρονισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας: Η πρώτη είναι της μετεγκατάστασης των εφαρμογών στο cloud τα επόμενα δύο χρόνια. Η δεύτερη φάση είναι της καθιέρωσης των αναπτυσσόμενων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα προηγμένα εργαλεία analytics –την αναμένω πιθανότατα από το 2022 και μετά. Στην τρίτη φάση οι εταιρείες θα εφαρμόσουν τις αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η υπερ-αυτοματοποίηση. Μέχρι το 2025 όλο και περισσότερες επιχειρήσεις θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία και θα εφαρμόζουν λύσεις Supply Chain Management (SCM) στο σύνολο των εφοδιαστικών τους αλυσίδων.

Υψηλή εξειδίκευση, τεχνολογική καινοτομία, μακρά εμπειρία
σ. σ.: Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Optimum;
Α. Θ.: Για περισσότερα από είκοσι χρόνια, η Optimum σχεδιάζει και υλοποιεί λύσεις υψηλής τεχνολογίας, που ανταποκρίνονται στην επιτακτική και αυξανόμενη ζήτηση για ταχύτερες και οικονομικότερες υπηρεσίες στη διαχείριση αποθηκών και logistics. Η ολοκληρωμένη πλατφόρμα aberon της Optimum προσφέρει πλούσια εργαλεία αυτοματισμού και ξεκάθαρες διαδικασίες. Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Optimum συνοψίζονται στα εξής τρία:

Υψηλή εξειδίκευση, τεχνολογική καινοτομία και εμπειρία πλέον των είκοσι ετών. Αναφέρω ενδεικτικά μερικά από τα νέα, καινοτομικά προϊόντα που παρήγε η Optimum και υλοποίησε σε πελάτες της φέτος: Το aberon e-shop WMS για την οργάνωση και αυτοματοποίηση διαδικασιών dark stores και e-shops, το νέο aberon Store Replenishment για την αυτόματη ανατροφοδοσία καταστημάτων αλυσίδων λιανικής, τα νέα aberon Pick Carts και το aberon Multi Order Picker για την ταυτόχρονη συλλογή πολλών παραγγελιών, το aberon Voice Picking με τεχνολογία φωνής και το νέο aberon Vision Picking με τεχνολογία Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality). Συνεχίζουμε ενδυναμώνοντας την παραγωγική και ερευνητική μας πορεία, με σκοπό να προσφέρουμε καινοτομικές λύσεις, που θα βοηθούν τις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται στις ταχύτατες μεταβολές και τις νέες απαιτήσεις της αγοράς.