Τις πωλήσεις της ευρείας κατηγορίας των χυμών και των αναψυκτικών τις συντηρεί η καινοτομία, με την οποία οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να ανταποκρίνονται στην τάση του wellness lifestyle, λανσάροντας προϊόντα που προτάσσουν τις υψηλές τους διατροφικές αξίες, τη φυσικότητα αλλά και την ελληνικότητα των πρώτων υλών τους. Η μείωση του ΦΠΑ το Μάιο στο 13% και η διεθνής τουριστική κίνηση δημιουργούν κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας φέτος για την εξέλιξη του τζίρου της κατηγορίας, η οποία σταθεροποιεί κάπως τη θέση της, μετά τόσα χρόνια ύφεσης, μείωσης της αυθόρμητης διάθεσης για αγορές και ανταγωνισμού στις προσφορές.

Διπλή εικόνα παρουσίασε στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου η αγορά των χυμών και των αναψυκτικών, καθώς οι πωλήσεις της εμφάνισαν άνοδο μεν σε αξία, αλλά πτώση σε όγκο. Στα αναψυκτικά η άνοδος σε αξία έφθασε στο 4,5%, ενώ η πτώση σε όγκο στο 1,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η σημαντική άνοδος των πωλήσεων των αναψυκτικών ιδιωτικής ετικέτας κατά 6,9% σε αξία και 10,6% σε όγκο.

Στους χυμούς υπήρξε μικρή πτώση του όγκου πωλήσεων στο πεντάμηνο, αλλά ως προς την αξία τους παρέμειναν σταθερές. Περιορισμένη άνοδο εμφάνισαν οι χυμοί ιδιωτικής ετικέτας κατά 0,3% σε αξία πωλήσεων και κατά 1,8% σε όγκο. Αξιοσημείωτη είναι η σημαντική άνοδος πωλήσεων των χυμών ψυγείου κατά 5,8% σε όγκο και κατά 4% σε αξία. Αντίστροφα εξελίχθηκαν οι πωλήσεις των χυμών εκτός ψυγείου: Μειώθηκαν κατά 4,5% σε όγκο και κατά 2,1% σε αξία. Όπως σημειώνει ο κ. Αλέξανδρος Χριστοδούλου, υπεύθυνος πωλήσεων της Οικογένειας Χριστοδούλου, παρά την πτώση γενικά της αγοράς στα χρόνια της κρίσης, την τελευταία τριετία διαπιστώνεται μια μικρή, αλλά σταθερά ανοδική τάση στην κατανάλωση των χυμών, της οποία συνδέει και με την αύξηση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος για υγιεινά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας. Όπως σχολιάζει, «οι χυμοί, αν και δεν είναι προϊόν πρώτης ανάγκης σε σχέση με άλλα καταναλωτικά προϊόντα, αποτελούν μια άκρως υγιεινή πρόταση, που συμβαδίζει με τις νέες διατροφικές τάσεις», ενώ, αναφερόμενος στις τιμές τους, εκτιμά ότι η μετάβασή τους στο μειωμένο ΦΠΑ (13%) θα κάνει το προϊόν πιο ελκυστικό για τον καταναλωτή.

Το wellness lifestyle στο κέντρο του ενδιαφέροντος
Κατά τον κ. Κωνσταντίνο Σεπετά, Sales & Marketing Director της Βίκος, «τα τελευταία χρόνια νέα προϊόντα κατακλύζουν την αγορά, ενώ νέα συστατικά και συνδυασμοί γεύσεων αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα, αποδεικνύοντας την ταχεία εξέλιξη του κλάδου, που ανταποκρίνεται στις διαρκώς εμφανιζόμενες νέες καταναλωτικές ανάγκες. Το κοινό αναζητεί το νέο, ψάχνει το διαφορετικό, αναγνωρίζει το μοναδικό. Έτσι, επιλέγει προϊόντα εταιρειών, που διαθέτουν ευρεία γκάμα και καινοτόμες προτάσεις, στηρίζοντας ελληνικές εταιρείες και ελληνικά προϊόντα, που αποδεικνύουν την ποιοτική τους υπεροχή και συνέπεια». Δηλώνοντας σχετικά τη συμφωνία του ο κ. Χριστοδούλου, προσθέτει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για προϊόντα στις σωστές συσκευασίες και τιμές.

Το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτικές προτιμήσεις στρέφονται γύρω από το wellness lifestyle, πράγμα που ο κλάδος λαμβάνει υπόψιν του, προσφέροντας εναλλακτικά προϊόντα που ανταποκρίνονται στο σχετικό πρότυπο ζωής και κατανάλωσης. Στο μεταξύ, ο καταναλωτής ενημερώνεται συνεχώς, μελετά τις ετικέτες, πληροφορείται για τα συστατικά, επεξεργάζεται τις πληροφορίες και συγκρίνει πριν αποφασίσει την αγορά προϊόντος. «Οι καταναλωτές», λέει ο κ. Χριστοδούλου, «προσέχουν την φυσική τους κατάσταση και την εμφάνισή τους και αναζητούν την προστιθέμενη διατροφική αξία ακόμη και στις «αυθόρμητες» αγορές προϊόντων, όπως των συσκευασμένων χυμών. Προτίθενται να ξοδέψουν λίγο περισσότερο, προκειμένου να αγοράσουν ένα υψηλής ποιότητας προϊόν, με ξεκάθαρο πλεονέκτημα υγείας. Ανταποκρινόμαστε σχετικά, προσφέροντας μια ευρεία γκάμα προϊόντων, όπως οι πιστοποιημένοι βιολογικοί χυμοί, οι εμπλουτισμένοι με βιταμίνες βιταμινούχοι χυμοί, αλλά και οι χυμοί ψυγείου σε μοναδικούς γευστικούς συνδυασμούς (Μύρτιλο, Ρόδι, Ακτινίδιο-Πράσινο Μήλο με σπιρουλίνα, Φρούτα Αργολίδας με Φραγκόσυκο κ.ά.)». Την ίδιες απόψεις συμμερίζεται ο κ. Σεπετάς: «Το κοινό είναι απαιτητικό, ωθώντας τις εταιρείες σε συνεχόμενη εξέλιξη και πρόοδο. Η Βίκος από την πρώτη στιγμή ανταποκρίνεται σταθερά σε όλες τις απαιτήσεις του κοινού, με τα κορυφαία σε ποιότητα αναψυκτικά της. Με τη μοναδική τους σύσταση, τη χαμηλή περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη, τη χρήση του φυσικού γλυκαντικού στέβια και τα αγνά συστατικά τους ανταποκρίνονται στην τάση του wellness lifestyle». Προσθέτει, εξάλλου, ότι «η Βίκος είναι η μοναδική εταιρεία που χρησιμοποιεί για την παραγωγή των αναψυκτικών της φυσικό μεταλλικό νερό, το οποίο προέρχεται από την ίδια πηγή που αντλείται το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Βίκος. Επίσης, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες του κοινού, εισήγαγε το φυσικό γλυκαντικό στέβια σε μία σειρά προϊόντων της, προσφέροντας την επιλογή της απόλαυσης χωρίς ίχνος ζάχαρης».

Προώθηση και διαφήμιση
«Οι ενέργειες με μείωση της τιμής είναι ο βασικός μηχανισμός προώθησης και δεν αναμένεται να αλλάξει τα επόμενα χρόνια», εκτιμά ο κ. Χριστοδούλου, προσθέτοντας ότι στις ενέργειες της εταιρείας του περιλαμβάνονται η επικοινωνία των διατροφικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων της στα σημεία πώλησης, οι γευστικές δοκιμές, οι χορηγίες κ.ά. Ο κ. Σεπετάς, σημειώνοντας ότι οι καταναλωτές είναι πιο ενήμεροι από ποτέ, τονίζει: «Οι εταιρείες του κλάδου διευρύνουν το κοινό τους, εδραιώνοντας την παρουσία τους στα social media, με περιεχόμενο που προβάλλει αποτελεσματικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων τους. Η εταιρεία μας ακολουθεί τις τελευταίες τάσεις της επικοινωνίας και προβολής, κυριαρχώντας στα social media, αλλά και στα υπόλοιπα μέσα με διάφορους τρόπους. Διατηρώντας μια ισορροπία σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια επικοινωνίας, προσαρμόζουμε την τακτική μας, ανάλογα με το κοινό στο οποίο κάθε φορά στοχεύουμε».

Με γνώμονα την πρόσθεση αξίας στο προϊόν
Τα θετικά μηνύματα του πενταμήνου από την έναρξη του έτους και η προσήλωση των επιχειρήσεων στη λογική «πάνω από όλα ο καταναλωτής», σε συνδυασμό με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος όλο το καλοκαίρι και τη μείωση του ΦΠΑ, θα έχουν θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις της κατηγορίας, ευελπιστεί ο κ. Χριστοδούλου. Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία λιανεμπορίου και επιχειρήσεων θεωρεί ότι «πρέπει να σταματήσει εκ μέρους και των δύο πλευρών ο αέναος αγώνας των προσφορών στην προσπάθεια υφαρπαγής αγοραστών και να ενεργούν με γνώμονα την πρόσθεση αξίας στο προϊόν που προσφέρουν και την έμπνευση στον πελάτη-καταναλωτή της χαράς του shopping experience».

«Η αγορά μεγαλώνει δυναμικά, δίνοντας ώθηση και νέες προοπτικές στις ελληνικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, ευνοεί την ανάπτυξη του κλάδου μας, τόσο από άποψη παραγωγής όσο και κατανάλωσης», σημειώνει ο κ. Σεπετάς, προσθέτοντας: «Πιστεύουμε πως υπάρχουν οι ευκαιρίες, εφόσον ο στρατηγικός σχεδιασμός και οι καινοτόμες ιδέες τις φέρνουν στο φως. Ωστόσο, ο κλάδος μας χρειάζεται προσεκτική διαχείριση, καθώς ακόμα διανύει μια μεταβατική περίοδο. Η αγορά προσαρμόζεται στις νέες επιταγές της οικονομίας και οι εταιρείες οφείλουν να προβλέπουν, να σχεδιάζουν και να αντιμετωπίζουν κάθε πιθανή αλλαγή».

Νέα λανσαρίσματα

  • Χωρίς πρόσθετη ζάχαρη και συντηρητικά, οι φυσικοί χυμοί Life της ΔΕΛΤΑ επαναλανσάρουν σε νέα πρακτική συσκευασία τρεις νέες σειρές: Τη σειρά «Life Φρούτα από τον Τόπο μας», με συνδυασμούς γεύσεων από φυσικούς χυμούς ελληνικών φρούτων, τη σειρά «Life Super Φρούτα» με ξεχωριστές γεύσεις και ιδιότητες (detox, balance, uplift, energize κ.ά.) και τη σειρά «Life Φρούτα Εποχής», με συνδυασμούς γεύσεων από τα φρούτα κάθε εποχής.
  • Η Κάμπος Χίου λανσάρει το καλοκαίρι φέτος δύο νέες γευστικές προτάσεις Λεμονάδας Κάμπος Χίου, τη Λεμονάδα pink με σταφύλι και blackberry και τη Λεμονάδα mint με άρωμα δυόσμου. Επίσης, η αυξανόμενη καταναλωτική προτίμηση πιο υγιεινών diet προϊόντων ώθησε την εταιρεία στη δημιουργία μιας νέας σειράς φρουτοποτών, επωνυμίας «λow!», με δύο νέα γευστικά προϊόντα, παρασκευασμένα με γλυκαντικό σουκραλόζη, χωρίς πρόσθετη ζάχαρη. Πρόκειται για τη Λεμονάδα και τη Μανταρινάδα 2 ή 15 θερμίδων ανά ποτήρι. Η σειρά σύντομα θα εμπλουτιστεί με νέες γευστικές προτάσεις.
  • Η Λουξ λάνσαρε τη νέα γενιά προϊόντων λουξ plus ‘n light με 0% ζάχαρη, 100% φυσικά γλυκαντικά, υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C στην πορτοκαλάδα και στη λεμονάδα και 60% λιγότερες θερμίδες. Παράλληλα, κυκλοφόρησε τα λουξ plus ’n light tea, σε γεύσεις μαύρο τσάι με λεμόνι, μαύρο τσάι με ροδάκινο και πράσινο τσάι με κόκκινα φρούτα, για μια πιο ισορροπημένη διατροφή.
  • Η Οικογένεια Χριστοδούλου παρουσίασε μια καινοτόμο, πρακτική συσκευασία HDPE με λαβή, βολική για την πόρτα του ψυγείου, χωρητικότητας χυμού δύο λίτρων, παραγμένου από ελληνικά πορτοκάλια, χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Για την εν λόγω συσκευασία τιμήθηκε με το χάλκινο βραβείο Packaging Innovation Awards 2019, στην κατηγορία Packaging of New Products Launched in the Greek Market.
  • Η Pepsi λάνσαρε τη νέα γεύση Pepsi Max Lime, χωρίς ζάχαρη, συμπληρωματική του Max Wild Cherry, που είχε λανσάρει τον προηγούμενο χρόνο.
  • Η Coca-Cola Τρία Έψιλον παρουσίασε τη σειρά Amita Εξοχή από ελληνικά φρούτα, σε τρεις γεύσεις 100% φυσικών χυμών: Πορτοκάλι-Ρόδι, Πορτοκάλι και Μήλο-Ροδάκινο.