Μια χρονιά θετικών ρυθμών ανάπτυξης για τη Metro είναι η φετινή, σε μια αγορά που εξελίσσεται επίσης θετικά, πλην με ποικίλες διαφορετικές ταχύτητες μεταξύ των «παικτών» της. Φέτος η αλυσίδα πρόκειται να δοκιμάσει τις αντοχές των νέων της project, τα οποία είναι υπό εξέλιξη, προκειμένου να σταθμίσει την προοπτική τους, ενώ θα επιμείνει επενδυτικά σε ό,τι αφορά την επέκταση του δικτύου της με νέα καταστήματα.
Eιδικότερα, το πρώτο τετράμηνο του έτους εξελίχθηκε για τη Metro με έντονα ανοδικό ρυθμό, πάνω από τον ετήσιο στόχο της, αφού συνολικά οι τομείς λιανικών και χονδρικών πωλήσεων της εταιρείας ενίσχυσαν τα έσοδά τους κατά 5% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Το σημαντικό για την εταιρεία είναι ότι το δίκτυό της του τομέα χονδρικής σταμάτησε να κινείται πτωτικά εντός του 2018. Έτσι, οι πωλήσεις του διατηρήθηκαν σταθερές, όταν πέρυσι η σχετική αγορά ακολούθησε καθοδική πορεία κατά 3 έως 3,5 ποσοστιαίες μονάδες. Στον τομέα της λιανικής, σε ό,τι αφορά τις μονάδες My Market του σχετικά νεοαποκτημένου δικτύου (άλλοτε της Αφοί Βερόπουλοι) οι πωλήσεις εξακολουθούν να εξελίσσονται ανοδικά. Στα υπόλοιπα My Market (τα προϋπάρχοντα της εξαγοράς) οι πωλήσεις σταμάτησαν να εμφανίζουν αρνητική εικόνα, ενόσω η αγορά εξακολουθεί να δέχεται έντονα πιέσεις από το δίκτυο των πρώην Μαρινόπουλος καταστημάτων, που «ωριμάζουν» υπό τη διοίκηση της ΕΥΣ.
Στόχος της Metro φέτος είναι να διατηρηθεί το θετικό πρόσημο στις πωλήσεις της, καθιστώντας την εταιρεία από τις λίγες δυνάμεις του κλάδου, που «σηκώνουν» την αγορά. Η διοίκησή της, αν και αποφεύγονται οι αναφορές σε προσδοκίες για συγκεκριμένα ποσοστά ανάπτυξης την τρέχουσα χρονιά, εκφράζει την ελπίδα να μην καμφθεί η ανοδική τάση, όπως διαπιστώθηκε στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου (5%), στη συνέχεια του έτους.
Εμπόδια στην ίδρυση των νέων καταστημάτων
Φέτος ο προγραμματισμός της εταιρείας προβλέπει νέες επενδύσεις στη επέκταση του δικτύου της. Ωστόσο, όπως μας επισημάνθηκε, τα νέα καταστήματα δεν θα είναι πολλά σε αριθμό, κυρίως γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις στις διαδικασίες έκδοσης των προβλεπόμενων από το νόμο αδειών, πράγμα που έχει αποτέλεσμα να βγαίνει εκτός προβλέψεων πλάνου ο σχετικός προγραμματισμός. Έτσι, η λειτουργία των πρώτων δύο νέων καταστημάτων της Metro την τρέχουσα χρήση αναμένεται ότι θα εγκαινιαστεί μέσα στο καλοκαίρι, που τώρα ξεκινά. Πρόκειται για ένα «μικρό» cash & carry που εδρεύει στη Ζάκυνθο και για ένα σούπερ μάρκετ στη Γαστούνη. Περαιτέρω ασφαλής πρόβλεψη για τη λειτουργία των άλλων υπό κατασκευή ή εν αναμονή κατασκευής καταστημάτων, σύμφωνα με το αρχικό ετήσιο σχέδιο της εταιρείας, δεν μπορεί να γίνει, επισημαίνεται από τη διοίκηση της εταιρείας.
Ετοιμάζεται το cash & carry στην Κύπρο
Στο μεταξύ, με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες για την ολοκλήρωση του πρώτου καταστήματος χονδρικής της Metro στην Κύπρο. Βάσει του σχετικού πλάνου, τον Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμες οι κτιριακές του εγκαταστάσεις, με την προοπτική να εγκαινιαστεί η λειτουργία του μέχρι το τέλος του έτους. Ήδη εξελίσσονται οι διεργασίες οργάνωσης του καταστήματος. Η διοίκηση της εταιρείας προγραμμάτιζε για τις 9 Ιουνίου την πρώτη συνάντηση γνωριμίας της με τους προμηθευτές της κυπριακής αγοράς.
Όπως σχολιάζουν παράγοντες της Metro, για την ώρα δεν υπάρχει πλάνο δημιουργίας δεύτερου καταστήματος στην Κύπρο κι αυτό διότι θα απαιτηθεί να περάσουν τουλάχιστον δύο ή τρία χρόνια λειτουργίας του πρώτου, ώστε να αξιολογηθεί η λειτουργία του και να γίνουν οι απαιτούμενες προσαρμογές. Επισημαίνουν δε ότι το εν λόγω κατάστημα θα είναι το πρώτο τέτοιου τύπου στην κυπριακή αγορά, σχολιάζοντας ότι οι τοπικοί επαγγελματίες δεν είναι μαθημένοι στη λογική του cash & carry. Αυτό συνιστά μια ιδιαίτερη πτυχή του εγχειρήματος της Metro να εγκατασταθεί στη μεγαλόνησο, που κατ’ ανάγκη θα προσμετρήσει στο βαθμό επιτυχίας του, καθώς ουσιαστικά η Metro αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει το κοινό των επαγγελματιών, των μικροεμπόρων και του Ho.Re.Ca. στα ψώνια τοις μετρητοίς από την οργανωμένη χονδρική.
Φιλοδοξία της εταιρείας είναι η τροφοδοσία της μονάδας της στην Κύπρο να γίνεται από τοπικούς παραγωγούς. Μόνο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα προέρχονται από την Ελλάδα. Βέβαια, όπως τονίζεται, τα πάντα εξαρτώνται από τις τιμές κτήσης των προϊόντων στη χονδρική και αυτό είναι που θα καθορίσει εντέλει τις αποφάσεις για το ποιοι θα είναι οι προμηθευτές του καταστήματος.
Πάντως, σχέδιο οργάνωσης καταστημάτων My Market στην Κύπρο δεν υπάρχει, τουλάχιστον επί του παρόντος, καθότι όπως εκτιμάται, «δεν περισσεύει χώρος για άλλους» στην κλαδική αγορά του νησιού, εφόσον και ο αριθμός των τοπικών καταστημάτων είναι επαρκής και η διασπορά τους καλή.
Το στοίχημα του e-shop
Στην εγχώρια αγορά η Metro κάνει προσαρμογές στα δύο πρώτα μικρά καταστήματα λιανικής (convenience), που ήδη λειτουργεί. «Κάνουμε διορθωτικές κινήσεις, ψαχνόμαστε για τις επόμενες αποφάσεις», όπως μας ειπώθηκε χαρακτηριστικά, ενώ ξεκαθαρίστηκε ότι «μέχρι να έρθουν οι αποδόσεις που επιδιώκουμε, δεν πρόκειται να κινηθούμε περαιτέρω επενδυτικά».
Στο πεδίο των ηλεκτρονικών πωλήσεων, όπου η Metro επιχειρεί να ενισχύσει την παρουσία της, οι πωλήσεις της αναπτύσσονται αργά αλλά σταθερά. Προς το παρόν, όπως δηλώνουν στελέχη της, δεν υπάρχουν τα συγκρίσιμα στοιχεία, ώστε να αξιολογηθούν με ασφάλεια οι επιδόσεις της ψηφιακής πλατφόρμας, καθώς δεν έχει ακόμη κλείσει ένας χρόνος από τις πρόσφατες αλλαγές, που έκανε η εταιρεία στους τομείς των διαδικασιών και των υπηρεσιών, όπως άλλωστε και σε σχέση με την προϊοντική γκάμα του ηλεκτρονικού της σούπερ μάρκετ. Στην παρούσα φάση τα στελέχη της εταιρείας δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις διαδικασίες. «Το στοίχημά μας είναι να μειωθούν τα κόστη διαχείρισης, αλλά και της διακίνησης των προϊόντων, δεδομένου ότι αυτό είναι που κρίνει τελικά την οικονομική επιτυχία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Το σέρβις στον πελάτη πρέπει να είναι γρήγορο και το κόστος χαμηλό, ώστε το ηλεκτρονικό κατάστημα να λειτουργεί κερδοφόρα», μας εξηγήθηκε χαρακτηριστικά, ενώ στην ερώτησή μας, αν το mymarket.gr εισφέρει στην κερδοφορία της Metro, η απάντηση ήταν αρνητική. Και η εξήγηση που μας δόθηκε ήταν η εξής: «Πρόκειται για ένα νέο project, που θέλει το χρόνο του να αποδώσει. Δουλεύουμε εντατικά πάνω σε αυτό. Οι ψηφιακές πωλήσεις είναι το μέλλον της λιανικής. Πρόκειται, όμως, για μια αγορά που, όπως αναμένεται, θα λάβει σοβαρές διαστάσεις τα επόμενα χρόνια. Συνεπώς η εταιρεία μας προετοιμάζεται έτσι, ώστε να είναι έτοιμη να κερδίσει το μερίδιό της στο κατάλληλο χρόνο».
My wine Αpp: Ηλεκτρονική εφαρμογή για την αγορά κρασιού
Στα τέλη Μαΐου η My Market παρουσίασε το My wine app, μια ηλεκτρονική εφαρμογή για το κρασί. Μέσω της εφαρμογής, οι χρήστες της θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε στοιχεία που αφορούν σε ένα τόσο σημαντικό προϊόν της ελληνικής και διεθνούς αγοράς, αλλά και σε συμβουλές για τη σωστή επιλογή προϊόντος. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η επίσημη ενημέρωση της My Market, το My wine app καθοδηγεί τον χρήστη στην αγορά της πιο κατάλληλης ποικιλίας κρασιού, ανάλογα με το φαγητό που καλείται να συνοδεύσει, ομαδοποιεί τα κρασιά με βάση το κύριο τους γευστικό χαρακτηριστικό, όπως φρουτώδη, ελαφρά κοκ, αλλά και ανάλογα με την ποικιλία τους, ώστε όποιος έχει μια προτίμηση σε κάποια από αυτές να δοκιμάσει και άλλα κρασιά του ίδιου προφίλ, ενώ επιπροσθέτως προτείνει λύσεις για δώρα και για ειδικές περιστάσεις (πχ γιορτές, πάρτι, μικρές συγκεντρώσεις με φίλους κλπ). Η εφαρμογή διατίθεται δωρεάν για κινητά Android και IOS.