Σε μια νέα περιπέτεια φαίνεται πως μπαίνει η οργανωμένη λιανική, μετά την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που δίνει τη δυνατότητα στους παραγωγούς του αγροτικού τομέα και τους μεταποιητές και τυποποιητές των αγροτικών προϊόντων, να πληρώνονται από τους πελάτες τους ενός εξήντα ημερών.

Για τα σούπερ μάρκετ η σχετική διάταξη, στο βαθμό που αποδειχθεί ότι υπάρχουν τα περιθώρια να εφαρμοστεί στην πράξη, αναμένεται να προκαλέσει έναν νέο πονοκέφαλο. Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, αρμόδια στελέχη των αλυσίδων έχουν ήδη απευθυνθεί στις υπηρεσίες του υπουργείου, ζητώντας μια σειρά διευκρινίσεων για το τι θα ισχύσει σχετικά με τους μεταποιητές. Εξηγούν, ωστόσο, πως σε ό,τι αφορά τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων η οργανωμένη λιανική θα εφαρμόσει το νέο πλαίσιο υπό την προϋπόθεση πάντα ότι οι αγρότες θα ανεβάζουν στην πλατφόρμα τα τιμολόγιά τους.

Ειδικότερα, επισημαίνουν ότι υπάρχουν σήμερα αλυσίδες και πολύ περισσότερο τυποποιητές, οι οποίοι συνεργάζονται με περισσότερους από 1.000 παραγωγούς αγροτικών προϊόντων, οι οποίοι πέραν της ανάρτησης των φορολογικών παραστατικών πρέπει να ενημερώνουν την πλατφόρμα και για την εμπρόθεσμη εξόφλησή τους, καθώς στην αντίθετη περίπτωση θα έχουν κυρώσεις. Εξηγούν, λοιπόν, ότι δεν θα είναι εύκολο για όλους τους αγρότες να αναρτούν σχεδόν καθημερινά τα παραστατικά τους στην πλατφόρμα, όπως και να την ενημερώνουν για κάθε πράξη εξόφλησης. Σημειώνουν, πάντως, ότι σήμερα οι πληρωμές τους γίνονται έως τις 80 ημέρες από την έκδοση του τιμολογίου, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις εξοφλούνται και νωρίτερα των 60 ημερών.

Σε ό,τι αφορά τους τυποποιητές, παράγοντες της οργανωμένης λιανικής αναφέρουν ότι αναμένουν από το υπουργείο απαντήσεις για συγκεκριμένα ζητήματα που έθεσαν, με βασικότερο το κατά πόσο στην πλατφόρμα θα ανεβαίνουν μόνο τα τιμολόγια για την αγορά τυποποιημένων αγροτικών προϊόντων, παρασκευασμένων από 100% ελληνική πρώτη ύλη, διότι, όπως εξηγούν, στην περίπτωση που έστω η πρώτη ύλη είναι κατά 99% ελληνική, τα προϊόντα αυτά δεν εμπίπτουν στην εν λόγω διάταξη. Ως παράδειγμα φέρνουν τα τυροκομικά, όπως και τα αλλαντικά, για τα οποία οι τυποποιητές πραγματοποιούν ποικίλες εισαγωγές πρώτων υλών, έτσι ώστε η ελληνικότητα των περισσότερων προϊόντων τους είναι εν τέλει απλός ισχυρισμός των παραγωγών. «Αν η διάταξη «πιάνει» μόνο τα προϊόντα που παρασκευάζονται από 100% ελληνική πρώτη ύλη, τότε η εφαρμογή της θα είναι περιορισμένη. Στην αντίθετη περίπτωση το εύρος της εφαρμογής της θα είναι μεγάλο», διαπιστώνει στέλεχος του κλάδου.

«Οικειοθελής» η ανάρτηση…
Ένα άλλο θέμα που τίθεται αναφορικά με την εφαρμογή της διάταξης, είναι η υποχρέωση που προκύπτει για τις επιχειρήσεις της δευτερογενούς παραγωγής, να εκδίδουν χωριστά φορολογικά παραστατικά για τα προϊόντα που εμπίπτουν στη διάταξη για το όριο αποπληρωμής των εξήντα ημερών, ώστε οι αλυσίδες να τα αρχειοθετούν ανάλογα και να διενεργούν τις πληρωμές τους σε δύο ταχύτητες: Μια έως τις εξήντα ημέρες και μια δεύτερη βάσει των ετήσιων συμφωνιών, που έχουν συνάψει με τον εκάστοτε προμηθευτή τους.

Ένα τελευταίο ζήτημα που προκύπτει –όχι πάντως επισήμως– είναι το ποιος θα τολμήσει να «καρφώσει» τον πελάτη του, που θα παραλείψει να τον εξοφλήσει εντός του προβλεπόμενου διαστήματος των εξήντα ημερών, ιδιαίτερα όταν αυτός είναι μεγάλος, δοκιμάζοντας το κλίμα των μεταξύ τους σχέσεων ή, πιο απλά, οδηγώντας τις στη διακοπή. Αυτός είναι, εξάλλου, ο λόγος για τον οποίο η σχετική ρύθμιση ορίζει ως «οικειοθελή» την ανάρτηση της σχετικής ενημέρωσης.