Η αγορά του παγωμένου τσαγιού, μετά τη χρόνια καταστολή της από την ύφεση και τη σημαντική περαιτέρω συρρίκνωσή της πέρυσι, φέτος παίρνει «τ’ απάνω» της, κυρίως επειδή η είσοδος νέων «παικτών», με πρωταγωνιστή το διεθνές brand Fuzetea της Coca Cola, αλλά και το λανσάρισμα νέων προϊόντων με χαμηλές θερμίδες και χωρίς ζάχαρη, δημιουργούν ισχυρές προσδοκίες για το «ξεπάγωμα» της αγοράς. Το δίχως άλλο, τις προσδοκίες αυτές ενισχύει κι η άνοδος της διεθνούς τουριστικής κίνησης, που αγαπά ιδιαίτερα το κρύο τσάι…

Aν και το 2018 ξεκινά θετικά για την αγορά του παγωμένου τσαγιού, το 2017 ήταν χρονιά σημαντικής πτώσης των πωλήσεών του –κατά 13,1% σε όγκο και 10% σε αξία– και καταστροφικής συρρίκνωσης του μεριδίου των σχετικών PL –κατά 68,1% σε όγκο και 55,9% σε αξία πωλήσεων! Ωστόσο, η αναμενόμενη ανάπτυξη φέτος χαρακτηρίζεται εξίσου «σημαντική», οπότε το χαμένο έδαφος αναμένεται, τουλάχιστον εν μέρει, θα κερδηθεί, αλλά είναι νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα, εφόσον τώρα ξεκινά η κρίσιμη περίοδος ζήτησης του προϊόντος.

Όπως επισημαίνει η κ. Βάσω Μωραϊτέλη, Client Executive-Client Service της IRI, τα τελευταία στοιχεία μετά το κλείσιμο του Μαρτίου δείχνουν πως η κατηγορία του παγωμένου τσαγιού εξελίσσεται θετικά σε όγκο και αξία, κατά 1,4% και 0,2% αντίστοιχα, ενώ αξιοσημείωτα ανακάμπτει και το μικρό, πάντως, μερίδιο των PL –κατά 35,9% σε αξία και 45% σε όγκο.

Η κ. Ντιάνα Μπίρμπα, Marketing Manager της Coca-Cola Hellas για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, αναφέρει ότι γενικότερα την περίοδο της κρίσης υπήρξε πτώση της κατηγορίας των ΝΑRTD (non alcohol ready to drink), η οποία αποδίδεται αφενός στις αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς, εκφρασμένες στην αύξηση του ενδιαφέροντος για προϊόντα χαμηλότερης τιμής (λόγω προωθήσεων ή στα PL) και αφετέρου στις συνεχείς αλλαγές στο τοπίο της οργανωμένης λιανικής.

Σήμερα το μερίδιο του παγωμένου τσαγιού στο σύνολο των έτοιμων προς κατανάλωση ποτών είναι μόλις 3%, αλλά η είσοδος νέων «παικτών» στην αγορά, με σκοπό να αυξήσουν σημαντικά το ειδικό της βάρος, προοιωνίζεται σημαντικές εξελίξεις και, φυσικά, οξύτατο ανταγωνισμό. Εξάλλου, «η αγορά του παγωμένου τσαγιού συγκριτικά με άλλες κατηγορίες food & beverages έχει αποδειχθεί αρκετά ανθεκτική», τονίζει η κ. Μπίρμπα, εκτιμώντας ότι στα επόμενα χρόνια η είσοδος νέων «παικτών» με νέες καινοτόμες προτάσεις, όπως το Fuzetea με χαμηλές ή καθόλου θερμίδες, το οποίο «προσφέρει περισσότερες επιλογές και δημιουργεί αξία στην κατηγορία», θα τονώσουν τις πωλήσεις.

Ως προς τα σημεία πώλησης του προϊόντος σημαντικά είναι κατά την κ. Μπίρμπα τόσο τα περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών, καντίνες και καταστήματα γρήγορου φαγητού, κυρίως για τις on-the-go καθημερινές περιστάσεις, όσο και τα σούπερ μάρκετ και το κανάλι του ho.re.ca.

«Το κοινό απευθύνει σαφή μηνύματα στη βιομηχανία σχετικά με το ότι επιθυμεί να του προσφέρονται επιλογές προϊόντων με φυσικά συστατικά. Οι καταναλωτές επιθυμούν να περιορίσουν τη ζάχαρη, απομακρύνονται σταδιακά από τα τεχνητά γλυκαντικά και είναι πιο ενήμεροι και υποψιασμένοι απέναντι στα προϊόντα που διαφημίζονται ως «υγιεινά»…», επισημαίνει ανώτατο στέλεχος της αγοράς, συμπληρώνοντας ότι η επιχείρησή του διέβλεψε νωρίς τη σχετική τάση, οπότε επένδυσε επί σειρά ετών σε R&D, αναζητώντας πρωτοπόρες συνταγές, στηριγμένες στη χρήση φυσικών γλυκαντικών, χωρίς έκπτωση στη γεύση, που είναι συμβατά με έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής. «Η αγορά επιβεβαίωσε το μεγάλο αυτό στοίχημα», τονίζει.

Παγωμένο τσάι:
Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. λίτρα) 2016 2017 Πρώτο τρίμηνο 2017 Πρώτο τρίμηνο 2018 Διαφορά
Συνολικά 7.780,4 6.762,3 596 604,3 1,4%
Ιδιωτική ετικέτα 598,9 190,6 19,5 28,3 45,0%
Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
Συνολικά 14.399 12.961,9 1.235 1.237,7 0,2%
Ιδιωτική ετικέτα 493,3 217,2 23,6 32 35,9%
Πηγή IRI