Με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης παρά τα χαμηλά μερίδια των πωλήσεων εξελίσσονται τα online σούπερ μάρκετ, διαπίστωσαν σε από κοινού σχετική πρόσφατη έρευνά τους το ΙΕΛΚΑ και η εταιρεία Convert Group, αναφορικά με την επίδραση του διαδικτύου, των social media και των νέων τεχνολογιών στις αγορές προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με την υπηρεσία eRetail Audit της Convert Group, που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία ηλεκτρονικών πωλήσεων των ειδών σούπερ μάρκετ, οι συνολικές πωλήσεις τους το 2017 (δηλαδή των πέντε βασικών ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ της αγοράς μας και των μικρότερων τοπικών επιχειρήσεων του είδους) εκτιμώνται σε 19,5 εκατ. ευρώ. Οι δε συνολικές online πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα μας εκτιμώνται σε 37 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 0,25% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων λιανικής στα είδη παντοπωλείου. Ο ρυθμός της ανάπτυξής τους κατά 50% πέρυσι στην εγχώρια αγορά ήταν ιδιαίτερα υψηλός και αντίστοιχος των αγορών του εξωτερικού.

Έως τα 200 εκατ. ευρώ ως το 2020
Στο πλαίσιο της ανάλυσης, προβλέφθηκε ότι το 2020 το μερίδιο των ηλεκτρονικών αγορών του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα θα ξεπεράσει το 1%, με πωλήσεις 180-200 εκατ. ευρώ. Η ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι πλέον έχει διαμορφωθεί μία μικρή, αλλά διακριτή πελατειακή βάση στην εγχώρια αγορά για τα online σούπερ μάρκετ, καθώς ένας στους πέντε καταναλωτές δοκίμασε πέρυσι την online αγορά κάποιου προϊόντος σούπερ μάρκετ, ενώ κατά το 5% δηλώνουν ότι προτιμούν για τις σχετικές εβδομαδιαίες τους αγορές το online. Σημειωτέον ότι κατά το 40% το κοινό ενημερώνεται πλέον ηλεκτρονικά για τις προσφορές-εκπτώσεις των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του e-Retail Audit της Convert Group, άνω του 20% των παραγγελιών στα online σούπερ μάρκετ πέρυσι πραγματοποιήθηκε μέσω κινητού τηλεφώνου. Είναι προφανές ότι η διείσδυση των online αγορών συσχετίζεται με τη γενικότερη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, του internet, των social media και του κινητού τηλεφώνου.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, που διεξήχθη σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, σε ποσοστό 18% οι καταναλωτές έχουν υψηλή εξοικείωση με την τεχνολογία, τις ηλεκτρονικές αγορές άλλων ειδών κ.λπ. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι πρόκειται για δυνητικά συστηματικούς online αγοραστές τροφίμων, οι οποίοι είναι κυρίως ηλικίας 25 έως 40 ετών, νέοι οικογενειάρχες, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες, που ζουν κατά κανόνα στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και είναι κυνηγοί των προσφορών και των εκπτώσεων. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της υπηρεσίας eRetail Audit της Convert Group, το 67% των ηλεκτρονικών πωλήσεων αφορά τρόφιμα και ποτά –κατά το 50% τρόφιμα, κατά το 17% ποτά– και το 33% μη τρόφιμα, κυρίως καθαριστικά σπιτιού (17%), προϊόντα βρεφικής φροντίδας (11%) και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής (5%). Όπως διαπιστώνεται, τέλος, το μέσο «καλάθι» ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας στα προαναφερόμενα είδη είναι ιδιαίτερα υψηλό και φτάνει τα 88,5 ευρώ. Αυτό το στοιχείο, παρατηρούν οι αναλυτές, δείχνει ότι αφορά κυρίως τις εβδομαδιαίες αγορές του νοικοκυριού.