Χρονιά μεγάλων δυσκολιών για την αγορά, πανελλαδικά και στη Βόρεια Ελλάδα, ήταν το απερχόμενο 2017, συμφωνούν οι κ. Γιάννης Μασούτης και Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνοντες σύμβουλοι των αλυσίδων Δ. Μασούτης και Metro. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι η όξυνση του ανταγωνισμού ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη έφτασε σε πρωτόγνωρα επίπεδα, ενώ δεν πρόκειται να αλλάξει το 2018, αν δεν οξυνθεί περαιτέρω.

H συμπρωτεύουσα συγκεντρώνει πλέον όλες τις μεγάλες πανελλαδικές λιανεμπορικές αλυσίδες, αλλά και ορισμένες μικρότερες τοπικές. Την «τράπουλα» ανακάτεψε για τα καλά η Σκλαβενίτης, η οποία προσπαθεί να ανακτήσει τα μερίδια της Μαρινόπουλος στην περιοχή, στηριζόμενη σ’ ένα πυκνό τοπικό διαφημιστικό πρόγραμμα με πολλές προσφορές. Οι υπόλοιποι «παίκτες» δεν κάθονται ασφαλώς με «σταυρωμένα τα χέρια», δυσκολεύοντας το έργο της Σκλαβενίτης, ενόσω το πορτοφόλι του καταναλωτή γίνεται όλο και πιο λεπτό. Όλοι έχουν προγραμματίσει νέες επενδύσεις το 2018. Πάντως, είναι προφανές πως αργά ή γρήγορα θα προκύψουν νέες εξαγορές, συγχωνεύσεις ή ακόμη και «λουκέτα» αλυσίδων στην περιοχή.

«Ήταν η δυσκολότερη χρονιά όλα τα τελευταία χρόνια. Ανάλογης δυσκολίας, αν όχι δυσκολότερο, αναμένεται το 2018», τονίζει ο κ. Γιάννης Μασούτης, ο οποίος πρόσφατα εκλέχθηκε με συντριπτική πλειοψηφία πρόεδρος του ΕΒΕΘ, προσθέτοντας πως «η όποια ανάπτυξη της οικονομίας δεν φαίνεται ως τώρα στο ταμείο και κυρίως στο «καλάθι» της νοικοκυράς, που εξακολουθεί να συρρικνώνεται». «Ο καταναλωτής δε φαίνεται να συμμερίζεται ακόμα την αισιοδοξία πού αρχίζει να υπάρχει για την πορεία της οικονομίας, μένοντας ιδιαίτερα συγκρατημένος. Αγοράζει επιλεκτικά και επιλέγει συντηρητικά. Έρχεται πολύ συχνά στο κατάστημα και ψωνίζει κατά κύριο λόγο με λίστα, ενώ το ύψος των αγορών του ανά επίσκεψη παραμένει περιορισμένο», συμπληρώνει ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης. «Είναι «κυνηγός προσφορών», αποφασίζοντας για τις αγορές του με κριτήριο πολύ περισσότερο την τιμή παρά το brand του προϊόντος και γι’ αυτό τα επώνυμα προϊόντα έχουν χάσει έδαφος», εξηγεί ο κ. Μασούτης.

Νέες εξαγορές-συγχωνεύσεις εν όψει!
Την ίδια στιγμή κατά τον κ. Παντελιάδη το τοπίο της αγοράς «χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων. Η ένταση αυτή εκφράζεται στον βομβαρδισμό προσφορών που γίνονται όλο και συχνότερα, αφορώντας σε όλο και περισσότερα προϊόντα. Έτσι οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να κρατήσουν και να διευρύνουν τα μερίδιά τους σε μία αγορά που είναι στάσιμη, μετά τη συνεχή πτώση επί πολλά έτη».

Κατά πεποίθηση του κ. Παντελιάδη ο αριθμός των σούπερ μάρκετ στη χώρα είναι πλέον μεγαλύτερος των απαιτούμενων, καθώς, ενώ από την αρχή της κρίσης η συνολική αγορά συρρικνώθηκε ανάλογα προς τη συρρίκνωση του ΑΕΠ, ο αριθμός των σούπερ μάρκετ παρέμεινε σταθερός ή αυξήθηκε κάπως. «Αυτό οδηγεί σε δραματική αύξηση του ανταγωνισμού και πίεση στους λιγότερο δυνατούς «παίκτες». Γι’ αυτό είναι πιθανό αργά ή γρήγορα θα δούμε νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις. Ελπίζω ότι θα αποφευχθούν οι πτωχεύσεις, γιατί αυτές είναι πολύ επώδυνες για την ελληνική οικονομία. Θεωρώ ότι η χειρότερη τακτική άμυνας απέναντι στην πίεση του ανταγωνισμού είναι η αλόγιστη επέκταση με το συνεχές άνοιγμα νέων καταστημάτων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προοπτική της κερδοφορίας τους, άρα της βιωσιμότητάς τους», καταλήγει. Μεταβολές στην σύνθεση και στον αριθμό των «παικτών» της αγοράς «βλέπει» και ο κ. Μασούτης, υπογραμμίζοντας πως «κυρίως αναμένεται να σημειωθούν απορροφήσεις μικρομεσαίων αλυσίδων από μεγαλύτερες. Δυστυχώς, όμως, έρχονται και «λουκέτα»…».

Βέβαια και οι δύο εταιρείες των συνομιλητών μας συνεχίζουν να επενδύουν τόσο στη δημιουργία νέων καταστημάτων όσο και στην ανανέωση των παλαιότερών τους. Η Μασούτης πρόκειται να επενδύσει και το 2018, όπως και το 2017, 20 εκατ. ευρώ στην επέκταση του δικτύου της με δέκα 10 νέα καταστήματα και σε ανακαινίσεις, ενώ η Metro το 2017 είχε επενδύσει άνω των 40 εκατ. ευρώ στο δίκτυο της λιανικής, ενώ ο τζίρος της, παρά τις πιέσεις, είναι και φέτος ανοδικός ως προς το 2016, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της. 