Εξελίσσονται οι διαδικασίες για τη μετοχική αναδιοργάνωση του ομίλου Σκλαβενίτη. Η διοίκησή του έχει ήδη δρομολογήσει τη νομική συγχώνευση των δύο βασικών εταιρειών, της Ι. & Σ. Σκλαβενίτης και της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, αλλά και την εξασφάλιση του 100% των μετοχικών κεφαλαίων των δύο από τις τρεις εταιρείες, στις οποίες η Μαρινόπουλος κατείχε την πλειοψηφική συμμετοχή.

Eιδικότερα, πληροφορίες αναφέρουν ότι η συγχώνευση των εταιρειών που ελέγχουν τα δύο δίκτυα της Σκλαβενίτης, θα γίνουν με απορρόφηση της μητρικής από τη νέα εταιρεία κι όχι αντίστροφα, όπως θα ανέμενε κανείς. Πιο συγκεκριμένα η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης θα απορροφηθεί από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη, η οποία και θα καταστεί η μητρική εταιρεία του ομίλου. Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι η απόφαση αυτή ελήφθη κυρίως για φορολογικούς λόγους, ενώ ανάλογη ήταν η πρόταση που διατύπωσαν και οι τράπεζες προς τη διοίκηση του ομίλου.

Τι αποφασίσθηκε για Χαλκιαδάκης, Κρόνος, Παλαμάρης
Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες πλήρους ενσωμάτωσης στον όμιλο των πλειοψηφικών συμμετοχών της Σκλαβενίτης στις τρεις εταιρείες λιανικής, στις οποίες η Μαρινόπουλος κατείχε πλειοψηφική συμμετοχή, δηλαδή στις τοπικές εταιρείες Χαλκιαδάκης, Κρόνος και Παλαμάρης, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν τα εξής:

  • Στην περίπτωση της Χαλκιαδάκης, της οποίας η Σκλαβενίτης ελέγχει το 60% του μετοχικού κεφαλαίου, φαίνεται πως στην παρούσα φάση δεν θα αλλάξει τίποτε. Η διοίκηση της κρητικής αλυσίδας, που ασκεί το μάνατζμεντ της εταιρείας, δηλώνει ότι επιθυμεί να διατηρήσει τη μειοψηφία των μετοχών της, όπως και την ευθύνη για τη διοίκησή της, παρά το γεγονός ότι η Σκλαβενίτης από συνεταίρος της Χαλκιαδάκης (μετά την εξαγορά του 60% της συμμετοχής της Αφοί Βερόπουλοι στην κρητική αλυσίδα) είναι και ανταγωνιστής της, αφού η κληρονομιά της Μαρινόπουλος την «έφερε» με 18 καταστήματα στην Κρήτη.
  • Σε ό,τι αφορά την Κρόνος, φαίνεται ότι οι διαδικασίες εξαγοράς του 45% του μετοχικού κεφαλαίου της, που σήμερα παραμένει στην οικογένεια Καρακίτσου, έχουν ήδη κινηθεί, σύμφωνα με τις πληροφορίες του σελφ σέρβις. Από την πλευρά της πατραϊκής αλυσίδας δηλώσεις για το θέμα δεν γίνονται. Όμως, καλά πληροφορημένες πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι οι νομικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, με την προοπτική η σχετική συμφωνία να ολοκληρωθεί εντός του έτους.
  • Στην περίπτωση της Παλαμάρης, τέλος, όπου η Σκλαβενίτης κατέχει το 51% της εταιρείας, πηγές του σελφ σέρβις αναφέρουν ότι υλοποιείται σταδιακά η συμφωνία για την εξαγορά του υπολοίπου 49% του μετοχικού της κεφαλαίου. Η διαδικασία για την πλήρη μεταβίβαση της εταιρείας σχολιάζεται ως ομαλή, με τον κάτοχο του 49% να συμμετέχει ενεργά στη λειτουργία του κυκλαδίτικου δικτύου, δίχως να ασκεί το μάνατζμεντ της εταιρείας –σημειώνεται ότι το εν λόγω δίκτυο λειτουργεί ήδη υπό την επωνυμία Σκλαβενίτης. Κατά τις ίδιες πηγές δεν αποκλείεται στο μέλλον να υπάρξουν αλλαγές στη σχέση της Σκλαβενίτης με τον κ. Μανώλη Παλαμάρη.

Στο μεταξύ, το δρόμο της συγχώνευσης ίσως ακολουθήσει και η The Mart. Όμως, θα συνεχίσει να απολαμβάνει τη σχετική αυτονομία που διαθέτει σήμερα. Σημειώνεται ότι η εταιρεία χονδρικής του ομίλου διαθέτει δική της διοικητική ομάδα, ακολουθώντας, πάντως, την ίδια στρατηγική με τη μητρική σε επίπεδο κεντρικών συμφωνιών με τους προμηθευτές, ενώ διακινεί και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του ομίλου.

Σε φάση ανάπτυξης η Meat House
Σε ό,τι αφορά τη Γλάρος ΑΒΕΕ, την εταιρεία παραγωγής χαρτικών του ομίλου, έκλεισε το 2016 σε ενοποιημένη βάση με κύκλο εργασιών 43,3 εκατ. ευρώ έναντι 36,1 εκατ. ευρώ το 2015 και με προ φόρων αποτέλεσμα 11,7 εκατ. ευρώ έναντι 10,3 εκατ. ευρώ το 2015. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται τώρα στη σχετικά νέα εταιρεία παραγωγής κρέατος Meat House, η οποία λειτουργεί ως 100% θυγατρικής της Γλάρος. Αυτή ως νεοσύστατη έκλεισε το 2016 με πολύ χαμηλό τζίρο. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο στόχος είναι να καλύψει αρχικά περίπου το 50% των αναγκών του ομίλου σε κρέας. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι ο ετήσιος τζίρος της κατηγορίας στη Σκλαβενίτης υπολογίζεται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ, οπότε μια πρώτη προσέγγιση για τα μελλοντικά μεγέθη της Meat House ανεβάζουν τα έσοδά της στα περίπου 100 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία οργανώθηκε, προκειμένου να τροφοδοτεί το δίκτυο της Σκλαβενίτης με συσκευασμένο, τεμαχισμένο και χύμα κρέας όλων των κατηγοριών. Φαίνεται ότι στον αρχικό σχεδιασμό δεν έχει προβλεφθεί η παραγωγή και αλλαντικών.

Δεύτερες σκέψεις για διαφήμιση
Στο πεδίο των πωλήσεων οι επιδόσεις της Σκλαβενίτης στην περιφέρεια συνεχίζουν να μην διαμορφώνονται στα επιθυμητά επίπεδα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η διοίκηση της εταιρείας κάνει δεύτερες σκέψεις σχετικά με το ενδεχόμενο αξιοποίησης των δυνατοτήτων της διαφήμισης. Εξάλλου, στην Κύπρο ήδη τύπωσε και διένειμε φυλλάδια προσφορών της. Πρόκειται για ενέργεια που προφανώς θα εφαρμόσει στην Ελλάδα, κυρίως σε περιοχές της επικράτειας που η δυναμική των καταστημάτων Σκλαβενίτης δεν ανταποκρίνεται τους στόχους ανάπτυξης των πωλήσεων, όπως υιοθετήθηκαν από το business plan.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχετικός σχεδιασμός προβλέπει, επίσης, την παραγωγή και μετάδοση διαφημιστικού σποτ που θα είναι corporate και θα αποσκοπεί στην τόνωση της εικόνας και του προφίλ της εταιρείας, ώστε να ενισχυθεί παντού στην Ελλάδα, κερδίζοντας την προσοχή των καταναλωτών που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία αγορών από τα καταστήματα Σκλαβενίτης. Όλα αυτά με φόντο τις πωλήσεις Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου, οι οποίες στην περιφέρεια δεν κινήθηκαν στα επίπεδα του καλοκαιριού. Η μετακίνηση των Αθηναίων στα παραθεριστικά κέντρα τόνωσε μεν τον τζίρο της περιφέρειας, αλλά χωρίς συνέχεια. Έτσι, η διοίκηση της Σκλαβενίτης πείστηκε και προετοιμάζεται τώρα για το πρώτο τηλεοπτικό σποτ προβολής της εταιρείας. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το σχετικό μήνυμα δεν θα εστιάζεται σε προσφορές, αλλά στην προβολή πληροφοριών σχετικά με τη συμβολή της εταιρείας στην τόνωση της απασχόλησης και των επενδύσεων, όπως και στη στήριξη των τοπικών παραγωγών και εν γένει της οικονομίας.

Η διοίκηση της Σκλαβενίτης φαίνεται πως είναι πεισμένη πλέον πως για να υπερβεί ο ετήσιος τζίρος του δικτύου, που προήλθε από τη Μαρινόπουλος, τα 1-1,2 δισ. ευρώ, πρέπει να επενδύσει στη διαφήμιση, στην οποία παραδοσιακά έλεγε «όχι». Το ζητούμενο είναι, αν θα αποφασίσει να συμμετάσχει και στη διαφημιστική τηλεμαχία των αλυσίδων για τις τιμές. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θ’ ανάψει για τα καλά ο «πόλεμος» για τα μερίδια αγοράς μεταξύ των ισχυρών του κλάδου.