Αρνητικό καταγράφεται φέτος το ισοζύγιο πωλήσεων του cash & carry μετά τις τελευταίες μεταβολές στην κατανομή του πελατολογίου του ή, αλλιώς, τη συρρίκνωση των πελατών που προέρχονται από τα μίνι μάρκετ και την αύξηση εκείνων που δραστηριοποιούνται στην αγορά του Ho.Re.Ca. Η προσέλκυση νέων πελατών από την τελευταία, πάντως, δεν κάλυψε τις απώλειες εσόδων της οργανωμένης χονδρικής από τα χιλιάδες λουκέτα στη «μικρή λιανική», που προκάλεσαν η χρόνια ύφεση και η επιθετική επέκταση της οργανωμένης λιανικής.

Tην αρνητική πορεία του cash & carry δεν κατάφερε να αναστρέψει ούτε η μεγέθυνση του τουριστικού ρεύματος στην Ελλάδα, η οποία δυστυχώς για το εμπόριο δεν συνοδεύθηκε από τόνωση του «τουριστικού» τζίρου του.

Στο μεταξύ, ένα ακόμη στοιχείο που χαρακτηρίζει φέτος την αγορά της οργανωμένης χονδρικής, χωρίς να έχει θετική επίδραση στα δίκτυά της, είναι η αύξηση του συνολικού αριθμού των πελατών που επισκέπτονται τα cash & carry. Αυτό διότι το «καλάθι» τους είναι εμφανώς μικρότερο από της περυσινής χρονιάς, όπως και από τα προηγούμενα έτη, με αποτέλεσμα τα όποια οφέλη από τη διεύρυνση του πελατολογίου να εξανεμίζονται.

Βάσει, λοιπόν, των τελευταίων μετρήσεων, η αγορά των cash & carry εξελίχθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του εννιαμήνου με πτωτικό τζίρο κατά 2% ως 3% έναντι της περυσινής χρονιάς. Όπως όλα δείχνουν, η τάση αυτή δεν πρόκειται να αναστραφεί έως τέλος του έτους.

Αν από κάπου τα οργανωμένα δίκτυα δέχονται ενέσεις τόνωσης των εσόδων τους, είναι μόνο από νέα καταστήματά τους, μέσω των οποίων διεισδύουν σε καινούργιες αγορές.

Η Ένα Food Cash & Carry «επέστρεψε» επεκτατικά
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία φέτος κινείται ανοδικά περίπου κατά 3%, έχοντας, όμως, ήδη από το Δεκέμβριο του 2016 θέσει σε λειτουργία μέχρι τώρα τρία νέα cash & carry. Το πρώτο πριν από έντεκα μήνες λειτούργησε στη Ρόδο, με χώρους πώλησης περίπου 2.300τμ, το δεύτερο εγκαινιάσθηκε τον περασμένο Ιούλιο στη Χίο, έκτασης 1.600τμ, και το τρίτο άνοιξε τις πύλες του στο κοινό πριν λίγες εβδομάδες στη Λάρισα, με χώρους πωλήσεων 2.200τμ –πρόκειται για το τέταρτο κατάστημα της αλυσίδας στην Κεντρική Ελλάδα, το οποίο απασχολεί προσωπικό 25 ατόμων και διακινεί περί τους 11.000 κωδικούς αγαθών. Με τα τρία προαναφερόμενα καταστήματα η ΑΒ Βασιλόπουλος αριθμεί πλέον 15 Ένα Food Cash & Carry.

Η διοίκηση της αλυσίδας έλαβε πριν από δύο χρόνια την απόφαση να κινηθεί επενδυτικά με μεγαλύτερη ένταση στον τομέα των πωλήσεων χονδρικής και στο πλαίσιο αυτό δημιούργησε τα τρία εν λόγω καταστήματα. Για την επόμενη τριετία, στο βαθμό που το επιτρέψουν οι συνθήκες, έχει προγραμματίσει την ίδρυση και λειτουργία ακόμα δύο νέων καταστημάτων χονδρικής ανά έτος.

Κρίνοντας, εξάλλου, από τη διάρθρωση του δικτύου της, η ΕΝΑ έχει τα περιθώρια να επεκταθεί με νέα σημεία πώλησης σε μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, στα οποία δεν διαθέτει σήμερα παρουσία.

Νέος Τύπος Cash & Carry ΑΠΟ ΤΗ Metro
Από την πλευρά της, η Metro, leader στη σχετική αγορά με 49 σημεία πώλησης και 41 χρόνια παρουσίας στον κλάδο, εγκαινίασε το τελευταίο της κατάστημα στις αρχές του Οκτωβρίου στα Φιλιατρά επί της Εθνικής Οδού Κυπαρισσίας-Πύλου.

Το εν λόγω κατάστημα δεν αποτελεί ένα «τυπικό» Metro Cash & Carry, αλλά το πρώτο «μικρό» cash & carry της αλυσίδας σε μία περιοχή με έντονη εποχικότητα. Πρόκειται για ένα νέο εγχείρημα της εταιρείας, που λανσάρει έναν ευέλικτο τύπο καταστήματος, ο οποίος προσαρμόζεται ανάλογα με τη ζήτηση και τις ανάγκες των επαγγελματιών-πελατών του, και θα αποτελέσει τον πιλότο για τη δημιουργία κι άλλων παρόμοιου τύπου Metro Cash & Carry σε τουριστικές περιοχές της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα, ενώ κατά τη θερινή περίοδο θα λειτουργεί ένας διευρυμένος χώρος πώλησης 1.087τμ, το χειμώνα –περίοδο κατά την οποία η αγοραστική κίνηση μειώνεται – ο χώρος θα μετασχηματίζεται μικραίνοντας, με την απομόνωση κάποιων τμημάτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η λειτουργία του καταστήματος θα συνεχίζει μεν, αλλά με μικρότερο κόστος λειτουργίας.

Η Metro σχεδιάζει να επεκταθεί με ανάλογου τύπου καταστήματα σε ακόμη τέσσερις ή πέντε περιοχές, οι οποίες χαρακτηρίζονται από μικρό πληθυσμιακό δυναμικό, αλλά από έντονη τουριστική κίνηση, επιδιώκοντας με τον τρόπο αυτό την τόνωση του τζίρου της. Ο τελευταίος στο εννεάμηνο κινήθηκε οριακά πτωτικά και, όπως εκτιμάται, ως το τέλος του έτους θα διαμορφωθεί στα επίπεδα της περσινής χρονιάς.

Σημειώνεται ότι η Metro επαναφέρει στο προσκήνιο της σχέδιά της για την επέκτασή της στην Κύπρο, όπου ήδη έχει αγοράσει ακίνητο, με σκοπό την οργάνωση και λειτουργία του πρώτου της cash & carry. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της, το κατάστημα θα εγκαινιαστεί το αργότερο στις αρχές του 2019. Βάσει των επιδόσεών του θα αξιολογηθούν οι επόμενες κινήσεις της εταιρείας στην Κύπρο. Υπενθυμίζεται ότι η Metro είχε εδώ και χρόνια αποφασίσει να επεκταθεί εκτός συνόρων στη χονδρική, όμως η εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι ανέτρεψε τις επενδυτικές της προτεραιότητες.

Σε ανοδική ρότα τα The Mart
Οι πωλήσεις του τρίτου ισχυρού πόλου της οργανωμένης χονδρικής, των The Mart που ελέγχονται από τη Σκλαβενίτης μετά την εξαγορά της Makro, εξελίσσονται ανοδικά συνεπεία κυρίως της συνολικής επανατοποθέτησής τους στον κλάδο. Τα εν λόγω καταστήματα αναδιοργανώθηκαν, άλλαξαν εμπορική πολιτική, όπως και μίγμα κωδικών. Η περυσινή χρονιά έκλεισε για τη The Mart με αύξηση τζίρου κατά 5% έναντι του 2015 στα 329 εκατ. ευρώ. Κατά πληροφορίες η άνοδος των πωλήσεων συνεχίζεται φέτος και είναι της τάξης του 3%.

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι το λανσάρισμα των The Mart προκάλεσε αναταραχή στην οργανωμένη χονδρική της Αθήνας, κυρίως στην περιοχή του Ρέντη όπου όλοι οι ισχυροί του κλάδου έχουν παρουσία με καταστήματά τους σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους. Αναταράξεις διαπιστώθηκαν και στην αγορά της Θεσσαλονίκης, όχι όμως ανάλογης έντασης, δεδομένου ότι η χονδρική στη συμπρωτεύουσα δεν είναι συγκεντρωμένη σε μια περιοχή. «Οι πιάτσες χονδρικής στη Θεσσαλονίκη είναι πολλές, οπότε η αναδιάρθρωση του τζίρου δεν επέδρασε οριζόντια στον κλάδο», τονίζεται χαρακτηριστικά, ενώ επισημαίνεται ότι στις άλλες περιοχές της χώρας που εδρεύουν καταστήματα The Mart, δεν υπήρξαν μεταβολές στα μερίδια αγοράς.

Aπώλειες για τη Μασούτης ΣΤΟ C&C
Μένοντας στη Θεσσαλονίκη, η Μασούτης, με 19 σημεία cash & carry, συνεχίζει την επέκτασή της στον κλάδο, έχοντας φέτος προσθέσει στο δυναμικό της δύο νέα καταστήματα. Οι πωλήσεις χονδρικής της αλυσίδας συμμετέχουν περίπου ένα 10% στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις της. Το εν λόγω δίκτυό της ακολουθεί τη γενικότερη τάση της αγοράς, μετρώντας κατά την τρέχουσα χρήση απώλειες της τάξης του 4% παρά το γεγονός ότι στο δυναμικό του προστέθηκαν νέα καταστήματα.