Η αγορά φαίνεται πως προεξοφλεί την επιτυχή κατάληξη του επιχειρούμενου deal Σκλαβενίτη-Μαρινόπουλου κι αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ο αναμενόμενος από όλες τις πλευρές «πόλεμος τιμών» έχει ξεσπάσει πολύ πριν την 14η Φεβρουαρίου, οπότε -εφόσον όλα κυλήσουν χωρίς εκπλήξεις- οι δύο εταιρείες θα υπογράψουν οριστικά τη μεταξύ τους συμφωνία. Τα μέτωπά του, όπως εκτιμάται, θα φλέγονται τουλάχιστον μια διετία… Κι όποιος αντέξει!

Το φιτίλι στο πρώτο μέτωπο του «πολέμου» άναψε η ΑΒ Βασιλόπουλος με την καμπάνια της για τις πραγματικά χαμηλές τιμές, με την οποία απευθύνει το μήνυμά της στην αγορά πως δεν πρόκειται να μείνει με σταυρωμένα τα χέρια σαν απλός θεατής των εξελίξεων. Παράλληλα, επιχείρησε ακόμη φορά να διαπραγματευτεί με τη Μασούτης την προοπτική της εξαγοράς της. Όμως, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κύκλος των επαφών τους αυτή τη φορά ήταν εξαιρετικά σύντομος και άγονος. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα φέρεται να ξεκαθάρισε οριστικά πως δεν προτίθεται να παραδώσει τα όπλα, πουλώντας τα μερίδιά της στον ανταγωνισμό.

Η κίνηση της ΑΒ Βασιλόπουλος, στο μεταξύ, να ρίξει τις τιμές της σε μια συγκεκριμένη ομάδα κωδικών δεν έμεινε αναπάντητη από τις υπόλοιπες αλυσίδες. Πρώτη αντέδρασε η Lidl, η οποία όχι απλώς μείωσε τις τιμές της στα επίπεδα της ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά σε κάποια προϊόντα τις περιόρισε σε χαμηλότερα επίπεδα, προβαίνοντας μετά από μια με δύο ημέρες και στα σχετικά διαφημιστικά σποτ.

Στον «πόλεμο τιμών» μπήκε, όπως ήταν αναμενόμενο, και η Σκλαβενίτης, ενώ όπου κατέστη δυνατός ένας σχετικός προγραμματισμός μειώσεις τιμών έγιναν και στα καταστήματα της Μαρινόπουλος. Αντίδραση υπήρξε και από τη Metro, η οποία από τη μια θέλει να διαφυλάξει τα κεκτημένα των My Market και από την άλλη να πιάσει τους στόχους πωλήσεων της εξαγορασθείσας Αφοί Βερόπουλοι. Το γαϊτανάκι των μειώσεων ακολούθησε, βέβαια, και η Πέντε.

«Δεν αντέχουμε άλλες πιέσεις», «όπως στρώσατε, κύριοι…»
Στο μεταξύ, πίσω από όλες αυτές τις προωθητικές ενέργειες υπήρξε μεγάλη κινητικότητα με τους προμηθευτές. Οι ισχυροί της αγοράς, ο καθένας για τους δικούς του λόγους και με τον δικό του τρόπο, άσκησαν πιέσεις για νέες παροχές, προκειμένου να μειώσουν τις τιμές με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στα περιθώρια κέρδους, ώστε να κρατήσουν δυνάμεις για το διάστημα που ακολουθεί. Δηλαδή, την περίοδο των Χριστουγέννων, οπότε είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει το δεύτερο μέτωπο του «πολέμου», ασφαλώς περισσότερο τραχύ, δεδομένου ότι στο διάστημα των εορτών η ζήτηση είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ενώ για τις αλυσίδες είναι, ταυτόχρονα, η τελευταία ευκαιρία να βελτιώσουν τις ετήσιες επιδόσεις τους.

Οι προμηθευτές από την πλευρά τους ήδη διαμαρτύρονται για τις πιέσεις που δέχονται από τους μεγάλους πελάτες τους, δηλώνοντας προς κάθε κατεύθυνση, ακόμη και στον Τύπο και δη επωνύμως ότι η αγορά τους δεν αντέχει άλλες πιέσεις.

«Οι προμηθευτές έχουν ευθύνη για τα όσα συμβαίνουν σήμερα στην αγορά», απαντούν τα στελέχη του λιανεμπορίου, εξηγώντας: «Καταρχήν συνέβαλαν με τη στάση τους να διογκωθεί το πρόβλημα της Μαρινόπουλος και κατά δεύτερον αποδέχθηκαν το «κούρεμα» των μη εξυπηρετούμενων υπολοίπων της αλυσίδας. Ας κοιμηθούν, λοιπόν, όπως έστρωσαν…», δηλώνουν με αρκετή δόση ρεβανσισμού.

Όλα δείχνουν λοιπόν ότι ο ασκός του Αιόλου άνοιξε. Όλα θα κριθούν πλέον εντός το πολύ μιας διετίας, αφού τόσο εκτιμάται πως θα διαρκέσει ο «πόλεμος τιμών» μεταξύ των γιγάντων του κλάδου –ή, για να κυριολεκτούμε, μέχρι τόσο εκτιμάται πως μπορεί να αντέξει το οχυρό όσων αρνούνται να αντιληφθούν το μέλλον του κλάδου, χωρίς τις επωνυμίες των επιχειρήσεών τους…