Δύο νέα Παρατηρητήρια Τιμών προς ενημέρωση των καταναλωτών σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομίας και συγκεκριμένα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, έχοντας στο μεταξύ συνάψει σχετικές συμβάσεις συνεργασίας με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ηπρώτη ηλεκτρονική βάση δεδομένων αναφέρεται στην επανεισαγωγή, αλλά με άλλη μορφή και οργάνωση, του Παρατηρητηρίου Τιμών για τα αγαθά καθημερινής ανάγκης που διακινούνται μέσω των σούπερ μάρκετ. Το δεύτερο Παρατηρητήριο σχεδιάζεται προκειμένου να καταγράφει και να προσφέρει προς σύγκριση τα δεδομένα των τραπεζικών συναλλαγών. Ας δούμε, λοιπόν, σε αδρές γραμμές το πλαίσιο της λειτουργίας και των σκοπών των δύο νέων μηχανισμών, που θα είναι διαθέσιμοι προς χρήση από το ευρύ κοινό σε διάστημα λίγων μηνών.

Για τις τραπεζικές συναλλαγές
Το πληροφοριακό υλικό που θα «ανεβαίνει» ηλεκτρονικά στο Παρατηρητήριο θα επικεντρώνεται στα κόστη των παρεχόμενων τραπεζικών υπηρεσιών και τα προσφερόμενα επιτόκια. Στο πλαίσιο αυτό, ο καταναλωτής θα μπορεί εύκολα και γρήγορα να συγκρίνει στοιχεία για την αποστολή τραπεζικών εμβασμάτων, την έκδοση πιστωτικών, χρεωστικών και καταναλωτικών καρτών, τη μεταφορά χρημάτων από λογαριασμό σε λογαριασμό της ίδιας τράπεζας ή μεταξύ άλλων τραπεζών κ.ά.

Στοιχεία θα αναρτώνται και για τα επιτόκια στεγαστικής πίστης και καταναλωτικής πίστης, αλλά και για τους λογαριασμούς καταθέσεων, απλούς ή προθεσμιακούς, ώστε οι καταναλωτές και οι καταθέτες να μπορούν εύκολα να κάνουν τις συγκρίσεις τους. Παράγοντας του Υπουργείου Οικονομίας μας είπε ότι ανάλογα στοιχεία μπορεί σήμερα να βρει κανείς στην ιστοσελίδα της Τραπέζης της Ελλάδος, ωστόσο πρέπει να έχει τη σχετική εμπειρία ώστε να τα επεξεργαστεί αποτελεσματικά.

«Στο Παρατηρητήριο Τραπεζικών Συναλλαγών του Υπουργείου Οικονομίας, όμως, τα δεδομένα θα έχουν εκλαϊκευμένη μορφή, ώστε το ευρύ κοινό να κάνει εύκολα τις συγκρίσεις του και να εντοπίζει τις φθηνότερες υπηρεσίες, όπως και τα προσφορότερα επιτόκια», είπε χαρακτηριστικά.

Για τις τιμές καταναλωτικών αγαθών
Το νέο Παρατηρητήριο Τιμών θα περιλαμβάνει τέσσερα εποχιακά «καλάθια» προϊόντων, τα οποία θα εναλλάσσονται κάθε φθινόπωρο, χειμώνα, άνοιξη και καλοκαίρι, περιλαμβάνοντας το καθένα τα βασικά αγαθά της εκάστοτε εποχής με τις αντίστοιχες τιμές τους, που θα ενημερώνονται με ευθύνη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ –το πιθανότερο ανά βδομάδα ή δεύτερη βδομάδα.

Το κάθε «καλάθι» θα περιλαμβάνει τιμές για τους βασικότερους κωδικούς προϊόντων των τριών ευρέων κατηγοριών, δηλαδή των τροφίμων, των προϊόντων καθαριότητας σπιτιού και των προϊόντων προσωπικής φροντίδας. Επίσης, το Παρατηρητήριο Τιμών θα προτείνει και ένα κεντρικό καλάθι 300 κωδικών, μεταξύ των οποίων θα περιλαμβάνονται οι βασικότεροι όλων των προϊοντικών κατηγοριών και για τα τέσσερα εποχικά καλάθια, ώστε βάσει αυτού ο καταναλωτής να έχει μια γενική άποψη για την εξέλιξη των τιμών.

Εξάλλου, κατ’ αυτό τον τρόπο το Υπουργείο Οικονομίας θα είναι σε θέση να καθιερώσει έναν δείκτη τιμών βάσει του οποίου θα παρακολουθεί την κεντρική τάση τιμολόγησης των αγαθών. Τα όποια συμπεράσματα θα τα συγκρίνει με τα πορίσματα των μετρήσεων της ΕΛΣΤΑΤ.

Σημειώνεται ότι με βάση αυτούς τους 300 κωδικούς προϊόντων εγνωσμένης χρηστικής αξίας για τις ανάγκες του μέσου νοικοκυριού η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή θα προσδιορίζει το ελάχιστο κόστος διαβίωσης της ελληνικής οικογένειας και θα καταγράφει την εξέλιξή του μήνα με το μήνα, παρέχοντας στοιχεία σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα και συναρμόδιο υπουργείο.