Κερδίζει έδαφος η τάση της δημιουργίας shop in shop κρεοπωλείων εντός σούπερ μάρκετ, καθώς το κρέας και τα προϊόντα κρέατος αποτελούν ακόμη σήμερα σημαντικό δέλεαρ για την προσέλκυση καταναλωτών στις αλυσίδες. Την ίδια στιγμή, το παραδοσιακό κρεοπωλείο, τουλάχιστον όπως το γνωρίσαμε εδώ και δεκαετίες, δηλαδή με τη μορφή του απλού πάγκου κοπής και ενός ψυγείου με νωπά ανεπεξέργαστα κρέατα, πεθαίνει.

Το κρεοπωλείο αυτό δίνει τη θέση του στα κρεοπωλεία εντός εξειδικευμένων αλυσίδων καταστημάτων ή σούπερ μάρκετ ή ακόμη μεμονωμένων μεγάλων καταστημάτων, που προσφέρουν πληθώρα επιλογών σε έτοιμα ή ημιέτοιμα φαγητά με κρέας, καθώς και κρέας που έχει υποστεί κάποια επεξεργασία (πχ μαρινάρισμα) και είναι έτοιμο να μαγειρευτεί. Επιπλέον, αυτά τα κρεοπωλεία διαθέτουν και σταντ ή προθήκες με άλλα παραδοσιακά προϊόντα, όπως χειροποίητα ζυμαρικά ή σάλτσες-dressing, που «αυξάνουν την εμπειρία γεύσης» του κρέατος.

Όπως επισημαίνει ο κ. Νίκος Κασαλιάς, κτηνίατρος-μικροβιολόγος και διευθυντής του ΣΠΑΚΒΕ (Σύλλογος για την Προστασία και Ανάπτυξη της Ελληνικής Παραγωγής Εμπορίας και Μεταποίησης Κρέατος Β. Ελλάδος), κεφαλαιώδους σημασίας είναι η εκπαίδευση του καταναλωτή για το κρέας και τις χρήσεις του. «Η ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς κρέατος ακολουθεί τις ήδη εδραιωμένες τάσεις σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Τα απλά κλασικά κρεοπωλεία δεν μπορούν να επιβιώσουν. Σε άλλες χώρες της γηραιάς ηπείρου το 30%-35% των προϊόντων κρέατος πωλείται μέσω καταστημάτων που έχουν μετεξελιχθεί σε delicatessen και το υπόλοιπο 70%-75% διατίθεται από λιανεμπορικές αλυσίδες, είτε από κρεοπωλεία shop in shop είτε από τα ψυγεία του σελφ σέρβις (σε σκαφάκι). Κάτι το αντίστοιχο θα επικρατήσει και στην εγχώρια αγορά», τονίζει.

«Ουσιαστικά ως αλυσίδα παραγωγής κι εμπορίας κρέατος εννοούμε αυτή που ξεκινά από τη φάρμα, περνά από τη μεταποιητική μονάδα και καταλήγει στο κατάστημα λιανικής. Η ολοκληρωμένη διαχείριση ξεκινά από την φάρμα και φτάνει στο το σούπερ μάρκετ. Σχετικά εγχειρήματα έχουν υλοποιήσει αλυσίδες, όπως η Smile Market, η Γρηγοριάδης, ενώ προετοιμάζεται η Βασίλαγας κι ακολουθούν σύντομα άλλες», είπε.

Η έρευνα
Τις τάσεις της αγοράς κρέατος αναδεικνύει έρευνα της εταιρείας δημοσκοπήσεων-ερευνών Interview, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του περιοδικού Meat Place και παρουσιάστηκε ήδη στη Χαλκίδα, την Πάτρα και σε άλλες περιοχές της χώρας, στο πλαίσιο των ενημερωτικών ημερίδων «Meat Place Tour 2016». Ειδικότερα, η έρευνα (πανελλαδική, επί δείγματος 705 ατόμων, πραγματοποιήθηκε μεταξύ 16 και 18 Φεβρουαρίου φέτος) δείχνει τη συρρίκνωση του ποσοστού των καταναλωτών που τρώνε κρέας δύο-τρεις φορές την εβδομάδα, από 55%, σύμφωνα με την αντίστοιχη έρευνα του 2013 σε 45%. Αξιοσημείωτη είναι και η πτώση του ποσοστού όσων τρώνε κρέας μία φορά την εβδομάδα: έπεσε στο 17% από 22% το 2013.

Την ίδια στιγμή αυξήθηκε πολύ το ποσοστό όσων τρώνε γεύματα με κρέας από τρεις έως επτά φορές την εβδομάδα: έφτασε το 38% από 23% το 2013, πράγμα που δείχνει πως παρά την κρίση ο Έλληνας εξακολουθεί να τρώει κρέας. Αυξήθηκαν, όμως, και οι επισκέψεις του στο σούπερ μάρκετ, καθώς προτιμά πλέον τις πολλές μικρές αγορές μέσα στην εβδομάδα. Την ίδια στιγμή το εγχώριο κρέας χαίρει μεγάλης εμπιστοσύνης, καθώς κατά το 71% οι ερωτώμενοι στην έρευνα (έναντι 70% το 2013) εκτιμούν πως υπάρχει διαφορά στην ποιότητα μεταξύ ελληνικού και εισαγόμενου κρέατος υπέρ του πρώτου, φυσικά.

Τα κρεοπωλεία παραμένουν μακράν το ελκυστικότερο σημείο λιανικής
για την προμήθεια κρέατος, καθώς οι καταναλωτές τα προτιμούν κατά 80% (ποσοστό ίδιο με του 2013), ενώ κατά το 19% το αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ και 1% από καταστήματα hard discount. Πάντως, στην κατηγορία «κρεοπωλεία» περιλαμβάνονται και οι αλυσίδες κρεοπωλείων. Σε κάθε περίπτωση τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν συνεχώς πόντους στην εξελισσόμενη «μάχη» για την κατάκτηση της προτίμησης του καταναλωτή σε ό,τι αφορά το κατάστημα απ’ όπου προμηθεύεται το κρέας.