Ένας νέος συνασπισμός επιχειρήσεων δημιουργήθηκε πρόσφατα, υπό το όνομα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ. Συμμετέχουν παραγωγικές-μεταποιητικές ελληνικές εταιρείες οι οποίες, σε πείσμα των καιρών, παραμένουν και επενδύουν στη χώρα, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην ανάδειξη της αξίας που έχει η ελληνική παραγωγή και τα προϊόντα της για την οικονομία και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών.

H παρουσίαση των στόχων και των προγραμματιζόμενων δράσεων της πρωτοβουλίας πραγματοποιήθηκε στα τέλη Μαρτίου, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου. Όπως δηλώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις-μέλη, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν ελληνικές παραγωγικές-μεταποιητικές εταιρείες «που επιλέγουν, παρά τις αντιξοότητες και τα συνεχώς αυξανόμενα αντικίνητρα, να διατηρούν το κέντρο των ανά τον κόσμο επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων στη χώρα μας και κατά πλειοψηφία ανήκουν σε ιδιώτες επιχειρηματίες-παραγωγούς που και αυτοί, ως φυσικά πρόσωπα, έχουν τη φορολογική και επιχειρηματική τους έδρα στην Ελλάδα».

Στην εκδήλωση παρευρέθη και απηύθυνε χαιρετισμό η υφυπουργός Βιομηχανίας, κυρία Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία εξέφρασε την υποστήριξη του υπουργείου στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ενώ αναφέρθηκε στις δράσεις που σχεδιάζονται από το υπουργείο και έχουν στόχο την ενίσχυση των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς και την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ διαφορετικών κλάδων, οι οποίες αξιοποιούν συνδυαστικά τα ισχυρά στοιχεία της ελληνικής παραγωγής και καινοτομίας (πχ αγροτική παραγωγή-τουρισμός). Σχολιάζοντας ειδικότερα τη μικρή συμμετοχή των ελληνικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, είπε πως «ίσως θα πρέπει να υπάρξει κάποια σχετική νομοθετική παρέμβαση».

Οι εκπρόσωποι εταιρειών-μελών της πρωτοβουλίας, και συγκεκριμένα οι κ.κ Μιχάλης Τσαούτος, ΕΨΑ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, ΛΟΥΞ – Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ, Άγις Πιστιόλας, Agrino, Γιάννης Καραγιάννης, EUROCERT, Μαριλένα Νιτσιάκου, ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ και Αλέξανδρος Κουρής, Ζυθοποιία ΝΗΣΟΣ, αναφέρθηκαν στην απόφασή τους να προβάλλουν την αξία της ελληνικής παραγωγής και στις δυνατότητες των ελληνικών επιχειρήσεων να προσφέρουν καινοτόμα προϊόντα προστιθέμενης αξίας στην τοπική και τις διεθνείς αγορές, αλλά και στη σημασία αυτής της δραστηριότητας για την ελληνική οικονομία. Όπως τόνισαν στις ομιλίες τους, για τα επόμενα χρόνια η κρίσιμη πρόκληση θα είναι η στροφή της χώρας σε ένα νέο, βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, «του οποίου κινητήριος μοχλός θα πρέπει να είναι οι δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα». Οι ομιλητές, ενώ διευκρίνισαν πως δεν απαξιώνουν την ανάγκη ξένων επενδυτών, τόνισαν πως «πρώτα θα επανεπενδύσουν οι Έλληνες στη χώρα και έπειτα οι ξένοι».

Ο κ. Τσαούτος αναφέρθηκε στη σημασία που δίνουν οι συμμετέχουσες στην πρωτοβουλία επιχειρήσεις στη διασφάλιση της διαφάνειας και της ακεραιότητας σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς τους, ενώ επεσήμανε την ανάγκη χάραξης μιας εθνικής στρατηγικής που θα στηρίζει την καινοτομία και θα ενισχύει στοχευμένα τη βιομηχανία της χώρας. Επίσης, δήλωσε πως η πρωτοβουλία σύντομα θα αποκτήσει τη μορφή Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας. Ο κ. Μαρλαφέκας μίλησε για την υψηλή ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, που αποτελούν εθνικό πλούτο, από τον οποίο εξαρτάται άμεσα το βιοτικό μας επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, διαμορφώνεται και η κοινή συνισταμένη των δράσεων της πρωτοβουλίας, που αφορά στην εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού, ώστε να κατανοήσει τη σύνδεση της υποστήριξης των ελληνικών προϊόντων και επιχειρήσεων με την ποιότητα της καθημερινής του ζωής.

Ο κ. Πιστιόλας αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση της παραγωγής ως μέρος του πολιτισμού της χώρας. Διευκρίνισε πως η πρωτοβουλία αναγνωρίζει τον παγκόσμιο καταμερισμό στην παραγωγή πρώτων υλών, που οδηγεί αρκετές επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν εισαγόμενη πρώτη ύλη, και γι’ αυτό υπάρχει σχετική πρόβλεψη στον κανονισμό της. Επίσης, ανέδειξε την αξία της διατήρησης της έδρας μιας επιχείρησης στη χώρα, ώστε τα κέρδη να παραμένουν και να φορολογούνται στην Ελλάδα, ενώ διευκρίνισε πως η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ δεν αφορά μόνο σε εταιρείες τροφίμων, αλλά και σε επιχειρήσεις άλλων κλάδων, όπως ο φαρμακευτικός, των δομικών υλικών κ.ά.

Εκ μέρους της EUROCET μίλησε ο κ. Καραγιάννης. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην τάση των Ελλήνων καταναλωτών να επιλέγουν όλο και περισσότερο ελληνικά προϊόντα, τα οποία, πέραν της ελληνικής τους ταυτότητας, διακρίνονται και για άλλα χαρακτηριστικά τους, όπως η παραγωγή τους από εταιρείες που σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τους εργαζόμενους και το περιβάλλον. Χαρακτήρισε δε την πιστοποίηση ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ ως «ένα βραβείο που απονέμεται στις επιχειρήσεις που μένουν στην Ελλάδα». Η κα Νιτσιάκου έδωσε έμφαση στην επιλογή της εταιρείας της να αξιοποιήσει τις ιδιαίτερες δυνατότητες και την ευφυΐα των Ελλήνων, που «γνωρίζουν καλά την ελληνική γη», όπως είπε χαρακτηριστικά. Και συνέχισε λέγοντας πως «η πρωτοβουλία μας ξεκίνησε από λίγους, αλλά μετατρέπεται σε ένα κύμα εταιρειών, που έχουν τους ίδιους στόχους». Αναφερόμενη στο πρόβλημα του εμπορικού ελλείμματος, μίλησε και για το μίγμα προϊόντων των σούπερ μάρκετ που διαθέτουν αμιγώς ελληνικά προϊόντα σε ποσοστό μόλις 20%. «Αυτό το ποσοστό μπορούμε να το ανατρέψουμε», δήλωσε.

Ο κύκλος των ομιλιών ολοκληρώθηκε με την ομιλία του κ. Κουρή, που χαρακτήρισε την πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ ιστορική. Μιλώντας για τις ελληνικής Ιδιοκτησίας και βάσης μεταποιητικές- παραγωγικές επιχειρήσεις, είπε πως «δημιουργούν για την εθνική οικονομία υπερπολλαπλάσια προστιθέμενη αξία ανά μονάδα κύκλου εργασιών σε σύγκριση με άλλα γνωστά μοντέλα σύγχρονης επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως για παράδειγμα οι εισαγωγικές – εμπορικές επιχειρήσεις» ή οι «θυγατρικές εξωχώριων εταιρειών». Επίσης, αναφέρθηκε σε πολλούς κλάδους, όπου «η εγχώρια παραγωγή κατέχει ελάχιστο ποσοστό του συνολικού τζίρου πωλήσεων, ενώ το συντριπτικό ποσοστό πηγαίνει σε 2 ή 3 πολυεθνικούς παίκτες. Τέλος, τόνισε πως «μια χώρα είναι τόσο ισχυρή όσο οι επιχειρήσεις που την επιλέγουν όχι ως «αγορά», αλλά ως «βάση».

Δράσεις για αύξηση της ανταγωνιστικότητας
Η πρωτοβουλία μέσω των εκπροσώπων της δεσμεύτηκε, μεταξύ άλλων, να προχωρήσει σε κινήσεις και δράσεις που θα συμβάλλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των παραγωγικών επιχειρήσεων ελληνικής ιδιοκτησίας, αναδεικνύοντας τη σημασία των προϊόντων που δημιουργούνται, παράγονται και ανήκουν σε αυτές, ως πηγές εθνικού πλούτου, αγαθά σύγχρονου πολιτισμού και πρεσβευτές της σημερινής παραγωγικής Ελλάδας ανά την υφήλιο. Παράλληλα, τόνισαν το ενδιαφέρον τους για ανάπτυξη συνεργασιών και κοινών προωθητικών πρωτοβουλιών μεταξύ των επιχειρήσεων ελληνικής ιδιοκτησίας. Ιδιαίτερη μνεία έγινε για την ανάγκη εξασφάλισης συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στη λειτουργία της αγοράς. Τέλος, οι εκπρόσωποι της κοινότητας κάλεσαν τις παραγωγικές- μεταποιητικές, επιχειρήσεις που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια να εγγραφούν, να πιστοποιηθούν και να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.

Ποια είναι τα πιστοποιημένα προϊόντα
Η πιστοποίηση των επιχειρήσεων γίνεται από την EUROCERT, έναν ελληνικό φορέα πιστοποίησης, ο οποίος διασφαλίζει μέσα από ενδελεχή έλεγχο και με μετρήσιμα κριτήρια πως η κάθε εταιρεία που δηλώνει ενδιαφέρον πιστοποίησης και χρήσης του σχετικού λογότυπου σε προϊόντα της, πληροί τις σχετικές προδιαγραφές. Τα brands που συνθέτουν τον αρχικό πυρήνα της πρωτοβουλίας είναι τα εξής: Agrino, ΕΨΑ, ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ, Λουξ Μαρλαφέκας, Καλαμάτα Παπαδημητρίου, Ζαγόρι, ΜΕΓΑ, Ήλιος, Νήσος, Άγαν, Βίκος, Αναψυκτικά Φλώρινας Δινάκη, Βrava, ΕΖΑ, Ευβοϊκή Ζύμη και Βαρβαγιάννη. Στην πρωτοβουλία αναμένεται να ενταχθούν σύντομα και νέα μέλη (ήδη, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο εκπρόσωπος της εταιρείας Σκαγιά εξέφρασε την υποστήριξή του).

Κριτήρια αξιολόγησης

  • Η επιχειρηματική έδρα της εταιρείας να είναι εντός της ελληνικής επικράτειας
  • Η πλειοψηφία των μετοχών να ανήκει σε ελληνική ιδιοκτησία
  • Να υφίσταται αυστηρή εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας
  • Να υπάρχει παραγωγή υψηλής προστιθέμενης αξίας
  • Να επιτυγχάνεται συνεργασία με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις για τις ανάγκες προμηθειών και λήψης υπηρεσιών
  • Να τηρείται η νόμιμη λειτουργία
  • Να υπάρχει συνέπεια στις υποχρεώσεις απέναντι στο ελληνικό δημόσιο
  • Να συμμετέχει σε περιβαλλοντικές και κοινωνικές δράσεις
  • Να μεριμνά για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, των προϊόντων και των καταναλωτών