Μικτά είναι τα μηνύματα που εκπέμπονται για την πορεία των πωλήσεων του κλάδου τους πρώτους μήνες του 2015. Οι μετρήσεις των εταιρειών έρευνας και ανάλυσης καταγράφουν απώλειες μεταξύ 2% και 4%, αλλά οι ενδείξεις των ίδιων των επιχειρηματιών τους οδηγούν να κάνουν λόγο για σταθεροποίηση του τζίρου.

Υπάρχουν, βέβαια, και οι περισσότερο αισιόδοξοι, που υποστηρίζουν ότι τα έσοδα της αγοράς καταγράφουν φέτος μια μικρή άνοδο, παρά την κάκιστη εικόνα συνολικά της οικονομίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που συγκέντρωσε το σελφ σέρβις από γνωστή εταιρεία αναλύσεων, σχετικά με την πορεία των πωλήσεων σε κατηγορίες βασικών προϊόντων κατά την περίοδο μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου και της 19ης Απριλίου φέτος. Σύμφωνα με αυτά, πολύ θετική εικόνα παρουσιάζουν τους πρώτους μήνες του 2015 τα φρέσκα προϊόντα και ειδικότερα οι κωδικοί κρεοπωλείου, ιχθυοπωλείου και οπωροπωλείου, οι οποίοι κατέγραψαν ρυθμό ανάπτυξης σε αξία 3%, 14% και 6% αντιστοίχως, καθώς και αύξηση της ζήτησης σε όγκο.

Άνοδος 3% σημειώθηκε στα φρέσκα προϊόντα αρτοπωλείου, κυρίως λόγω της αύξησης των πωλήσεων του παραδοσιακού ψωμιού, που χρόνο με το χρόνο κερδίζει περισσότερους καταναλωτές, αλλάζοντας τη συνήθειά τους να επιλέγουν το κατάστημα αγορών αποκλειστικά μεταξύ των «φούρνων της γειτονιάς». Από τα βασικά είδη διατροφής, αυξητική τάση πωλήσεων και σε αξία και σε όγκο είχαν τα ζυμαρικά (3%), τα όσπρια (4%), το μέλι (16%), το τσάι (8%) και οι ξηροί καρποί (7%), όπως εξάλλου και οι φρέσκοι χυμοί, οι πωλήσεις των οποίων κατέγραψαν άνοδο 5%, όχι όμως κι οι χυμοί μακράς διάρκειας, η ζήτηση των οποίων εξελίχθηκε αρνητικά.

Καθίζηση πωλήσεων
Σε αντίθεση με τα προαναφερόμενα, την εξεταζόμενη περίοδο μείωση της ζήτησης διαπιστώθηκε σε ορισμένες βασικές κατηγορίες προϊόντων και μάλιστα αξιοσημείωτη σε κάποιες εξ αυτών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του γάλακτος, που κατέγραψε απώλειες 10%, μια αρνητική εξέλιξη που άγγιξε όλες τις υποκατηγορίες του προϊόντος. Τα μεγαλύτερα προβλήματα, πάντως, τα αντιμετώπισε το γάλα μακράς διάρκειας, το οποίο έχασε 15 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Και στα τυριά και τα αλλαντικά τα μηνύματα δεν ήταν θετικά. Η μείωση των πωλήσεων έφθασε στο 7% και το 2% αντίστοιχα. Αυτή προκλήθηκε, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, κυρίως από την πτώση της ζήτησης των τυποποιημένων/συσκευασμένων τυροκομικών και των χύμα κωδικών αλλαντικών.

Απώλειες περίπου 4% είχαν και τα τρόφιμα παντοπωλείου, που προκλήθηκαν κυρίως από τη μείωση της ζήτησης σοκολάτας, δημητριακών, ελαιολάδου και μπισκοτοειδών. Μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στα ποτά (-7%) και αποδίδονται στην κακή εικόνα των αγορών της μπίρας, των αναψυκτικών και των χυμών. Περισσότερο μεταξύ των τριών κατηγοριών επλήγη αυτή της μπίρας. Πωλήσεις έχασαν, επίσης, τα προϊόντα υγιεινής κι ομορφιάς, με τάση απωλειών 7%. Τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, όπως οι πάνες, τα είδη φροντίδας μαλλιών και σώματος κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση. Τέλος, στα απορρυπαντικά ρούχων σημειώθηκε καθίζηση τζίρου 8%, ενώ στην κατηγορία των καθαριστικών σπιτιού η πτώση ήταν ανάλογη και προήλθε από όλες τις βασικές υποκατηγορίες της.