Η προσπάθεια για τη διατήρηση των μεριδίων αγοράς τους και αύξησης, έστω οριακά, των πωλήσεων τους, χαρακτήρισε τη δραστηριότητα των περισσότερων βορειοελλαδικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2014. Ως πολύ δύσκολη και ριψοκίνδυνη χαρακτηρίζεται από τους εκπροσώπους των αλυσίδων η διατύπωση προβλέψεων για το 2015, καθώς το θεωρούν έτος μεγάλης μεταβλητότητας, πράγμα ήδη αισθητό από το ξεκίνημα της χρονιάς.

Με την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες και την προεκλογική περίοδο, εκτιμούν τα στελέχη των αλυσίδων, οι καταναλωτές «κουμπώθηκαν» εν αναμονή εξελίξεων, πράγμα που έχει αντίκτυπο στην αγοραστική τους συμπεριφορά και στα είδη του σούπερ μάρκετ. Κοινή είναι η διαπίστωση των περισσότερων πως οι αντοχές των καταναλωτών έχουν εξαντληθεί κι ότι είναι φανερή πλέον η προσπάθειά τους να αξιοποιούν με τον πιο επωφελή τρόπο και το τελευταίο πεντάλεπτο του ευρώ που διαθέτουν. Οι βορειοελλαδικές αλυσίδες διατηρούν, πάντως, ζωντανό το ενδιαφέρον τους για την επέκτασή τους με νέα καταστήματα, εφόσον εντοπίζονται οι κατάλληλοι τόποι, ενώ εμφανείς είναι και οι προσπάθειές τους να μεγιστοποιούνται οι πωλήσεις τους από τα υφιστάμενα καταστήματά τους.

Στο πλαίσιο αυτό, επιστρατεύουν ακόμα και την εξειδικευμένη έρευνα αγοράς, ώστε να διαπιστώσουν έγκαιρα τις αιτίες υστέρησης των πωλήσεων, όπου τα έσοδα κάποιων καταστημάτων τους βάζουν σε σκέψεις, καθώς στην παρούσα φάση οι προσπάθειες των διοικήσεων είναι να εξαφανίζονται κατά το δυνατόν τα ζημιογόνα αποτελέσματα, όπου διαπιστώνονται τέτοιες τάσεις. Εκφράζεται, βέβαια, και η άποψη πως δεν χρειάζονται επιπλέον καταστήματα οι αλυσίδες, αλλά το καταναλωτικό εισόδημα είναι εκείνο που πρέπει να ενισχυθεί, καθώς τα δίκτυα πωλήσεων έχουν ήδη επαρκή πυκνότητα και γεωγραφική κάλυψη.

Σαφής είναι η τάση στις βορειοελλαδικές αλυσίδες να εμπλουτίζουν περαιτέρω τις συλλογές των προϊόντων και τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πελάτες τους, επεκτεινόμενες πχ στη διάθεση άρτου και αρτοσκευασμάτων. Ταυτόχρονα, δεν φείδονται στις επενδύσεις ανακαίνισης των παλαιότερων μονάδων τους, τις οποίες φροντίζουν να προσαρμόζουν στις πιο σύγχρονες προδιαγραφές. Γερά ριζωμένες στις τοπικές αγορές και με ισχυρά μερίδια σε αυτές, οι μεσαίες αλυσίδες δεν διατίθενται να ενδώσουν στα κελεύσματα των ισχυρών του κλάδου για οικονομική συγκέντρωση εις βάρος της αυτονομίας τους, διαψεύδοντας κατηγορηματικά τις φήμες περί του αντιθέτου.

Δ. Μασούτης: Ευδιάκριτες οι δυσκολίες των καταναλωτών
Τη διαπίστωση πως το καλάθι της νοικοκυράς παρέμεινε σταθερό το 2014, σε σύγκριση με το 2013, κάνει ο κ. Διαμαντής Μασούτης, ιδρυτής του ομώνυμου λιανεμπορικού ομίλου, που κατατάσσεται μεταξύ των μεγαλύτερων του κλάδου στη χώρα. Πάντως, επισημαίνει πως είναι ευδιάκριτη η δυσκολία των καταναλωτών να πραγματοποιούν τις αγορές τους, πράγμα που το συνδέει με το γεγονός ότι στην εταιρεία του ο τομέας των private label προϊόντων αναπτύχθηκε πέρυσι με ρυθμούς της τάξης του 4%-5%, συγκριτικά με το 2013.

Ο όμιλος Δ. Μασούτη, ο οποίος διατήρησε σε υψηλό επίπεδο και την κερδοφορία του την προηγούμενη χρονιά, αναμένεται φέτος ότι θα συνεχίσει τις επενδύσεις στο δίκτυό του, τόσο σε ό,τι αφορά την επέκτασή του με νέα καταστήματα όσο και τις ανακαινίσεις υφιστάμενων μονάδων. Ειδικότερα, σχεδιάζεται η ανακαίνιση ορισμένων ακόμη μονάδων Grand σε διάφορες θέσεις της Βόρειας Ελλάδας, ενώ οι πρωτοβουλίες για την επέκταση του δικτύου θα εκδηλωθούν σε περιοχές που ο όμιλος δεν έχει παρουσία, αλλά και σε επιλεγμένες περιοχές της Μακεδονίας και Θράκης, όπου η εταιρεία ηγεμονεύει την αγορά.

Super Market Γρηγοριάδη ΥΠΕΡ: Δύσκολο το 2015
Τη μείωση του μέσου καλαθιού της νοικοκυράς στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, συγκριτικά με το 2013, διαπιστώνει ο κ. Χρήστος Γρηγοριάδης, η οικογένεια του οποίου αναπτύσσει στη Δυτική Μακεδονία την αλυσίδα Super Market Γρηγοριάδη ΥΠΕΡ, με 36 καταστήματα λιανικής κι ένα cash & carry. Ο κ. Γρηγοριάδης χαρακτηρίζει το 2014 «πολύ δύσκολο έτος», επισημαίνοντας τη μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλαν τα δίκτυα να προσελκύουν νέα πελατεία. Φυσικά, παλαιοί και νέοι πελάτες συμπεριφέρονται πανομοιότυπα ως προς το εξής: κάνουν απολύτως στοχευμένες και προγραμματισμένες αγορές. Πάντως, η αλυσίδα αντιμετώπισε με επιτυχία τις δυσκολίες της περσινής χρονιάς, ενώ φέτος σχεδιάζει ένα πλάνο ανάπτυξης που προβλέπει τη δημιουργία νέων καταστημάτων.

Όπως ξεκαθαρίζει κατηγορηματικά, δεν είναι επ’ ουδενί λόγω στις προθέσεις της εταιρείας η οποιαδήποτε μεταβολή του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος και, στο πλαίσιο αυτό, διαψεύδει ως φανταστικές τις πληροφορίες περί διαπραγματεύσεων για την εξαγορά της από μεγαλύτερο λιανεμπορικό δίκτυο. Σχολιάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά, τονίζει πως οι πελάτες «κυνηγούν» συνεχώς τις προσφορές, σε σημείο ώστε διατίθενται πλέον να μετακινούνται από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο για να συμπληρώνουν τις προγραμματισμένες αγορές τους. Η ανάπτυξη της ζήτησης των private label προϊόντων, άλλωστε, μόνο τυχαία δεν είναι.

Σημειώνουμε ότι η Super Market Γρηγοριάδη ΥΠΕΡ έχει αναπτύξει ιδιαίτερη δραστηριότητα στον σχετικό τομέα, με έμφαση στο κρέας και τα αλλαντικά. Ειδικότερα, έχει δική της μονάδα επεξεργασίας και παραγωγής αλλαντικών, η οποία τροφοδοτεί το δίκτυό της, ενώ έκανε την είσοδό της και στον τομέα του άρτου και των αρτοσκευασμάτων, μέσω της λειτουργίας ανεξάρτητης μονάδας αρτοποιίας. Ο κ. Γρηγοριάδης διαπιστώνει ότι τα private label προτιμώνται πολύ από τους καταναλωτές, αλλά υπογραμμίζει ότι εκτός από προσιτά, η εταιρεία του μεριμνά να είναι προπάντων και ποιοτικά. Σημειώνουμε, επίσης, ότι η επιχειρηματική οικογένεια Γρηγοριάδη καλλιεργεί 500 στρέμματα με κηπευτικά, μήλα, φασόλια, αχλάδια κτλ, που επίσης τα διαθέτει μέσων των καταστημάτων της.

Αφροδίτη: Καλύτερο το καλάθι του 2014 από το 2013
Η κυρία Κυριακή Σεμερτζίδη, διευθύνουσα σύμβουλος των σούπερ μάρκετ Αφροδίτη, το δίκτυο των οποίων αριθμεί 19 καταστήματα που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, δηλώνει πως οι πωλήσεις της αλυσίδας το 2014 ήταν καλύτερες συγκριτικά με το 2013. Πέρυσι η εταιρεία, μάλιστα, προσέθεσε ακόμα ένα καινούργιο κατάστημα στο δυναμικό της, στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, ενώ φέτος φιλοδοξεί να δημιουργήσει δύο νέα καταστήματα στο πολεοδομικό συγκρότημα της συμπρωτεύουσας, αν και η κυρία Σεμερτζίδη αναγνωρίζει πως το 2015 θα είναι μία ακόμη πολύ δύσκολη χρονιά. Σε ό,τι αφορά το καλάθι της νοικοκυράς διαπιστώνει ότι συνεχώς μειώνεται ως τεκμήριο της συρρίκνωσης της καταναλωτικής δαπάνης, με εξαίρεση το πεδίο των προιόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπου οι αυξητικές τάσεις παραμένουν ευδιάκριτες. Στον συγκεκριμένο τομέα η αλυσίδα δραστηριοποιείται με τις συλλογές private label προϊόντων του ΕΛΟΜΑΣ.

Για το κλίμα στην αγορά, η διευθύνουσα σύμβουλος των καταστημάτων Αφροδίτη, συμφωνεί πως η άνοδος στο πολιτικό θερμόμετρο στο ξεκίνημα του νέου έτους επηρεάζει αρνητικά το αγοραστικό κλίμα. «Τους τελευταίους μήνες του 2014 αρχίσαμε να βλέπουμε χαμόγελα στα χείλη των πελατών μας. Τώρα διαπιστώνουμε αμηχανία. Οι πελάτες μας είναι και πάλι συνοφρυωμένοι. Τίθεται θέμα αρνητικής ψυχολογικής διάθεσης, το οποίο είναι ολοφάνερο», σημειώνει η κυρία Σεμερτζίδη. Η αλυσίδα, όπως τονίζει η συνομιλήτριά μας, θα διατηρήσει την ιδιοκτησιακή της αυτονομία και, στο πλαίσιο αυτό, καταρτίζει και τα πλάνα για την περαιτέρω ανάπτυξή της. Σημειώνουμε ότι απασχολεί συνολικά προσωπικό 178 ατόμων για τις ανάγκες του δικτύου της και των κεντρικών της αποθηκών στη Θέρμη Θεσσαλονίκης.