Με το λανσάρισμα νέου σήματος προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επιθετικής τιμής και την προώθηση περισσότερων κωδικών σε παλαιότερες κατηγορίες, με περικοπές στα κόστη λειτουργίας και σκληρές διαπραγματεύσεις για την εξασφάλιση ικανοποιητικών παροχών από τους προμηθευτές του, ο ΕΛΕΤΑ ισορροπεί σε μια κρίσιμη περίοδο για το οργανωμένο λιανεμπόριο.

Η ύφεση δοκιμάζει τις αντοχές του ομίλου, αφού, όπως αναφέρει ο κ. Χρήστος Πούρης, διευθυντής Ανάπτυξης του ΕΛΕΤΑ, όσο μειώνεται το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων τόσο περιορίζεται και η αγορά. Πάντως, όπως λέει, ο ΕΛΕΤΑ καταφέρνει μέχρι σήμερα να κινείται στο μέσο επίπεδο της αγοράς, καταγράφοντας το 2013 απώλειες εσόδων περιορισμένης έκτασης. Όπως εκτιμά, η περυσινή χρονιά έκλεισε για τον όμιλο αγορών με πτώση τζίρου της τάξης του 4% έναντι του 2012, και έσοδα στο επίπεδο των 480 εκατ. ευρώ. Φέτος ο ΕΛΕΤΑ καταβάλλει προσπάθεια να διατηρηθούν τα έσοδα και τα μερίδιά του σταθερά, αν και όπως εκτιμάται το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα είναι δύσκολο, καθώς, κατά τον κ. Πούρη, το οικονομικό κλίμα μετά τη διπλή εκλογική αναμέτρηση θα επιδεινωθεί.

Έχει προαναγγελθεί, άλλωστε, η προώθηση νέων αντιαναπτυξιακών μέτρων. Ο ΕΛΕΤΑ, πάντως, λέει ο συνομιλητής μας, θα συνεχίζει να αγωνίζεται για την επιβίωσή του. «Μέχρι σήμερα επιδεικνύει εξαιρετικές αντοχές», εκτιμά, ενώ προσθέτει ότι «στο τέλος του 2013 ο όμιλος αριθμούσε 390 μέλη, τα οποία είχαν υπό τον έλεγχό τους 620 καταστήματα». Πέρυσι δεν συνέβησαν ουσιαστικές αλλαγές στο δυναμικό του. Φέτος, μπορεί να αποχώρησαν δύο μέλη από τους κόλπους του, αλλά εντάχθηκαν πέντε νέα, ενισχύοντάς τον.

Έμφαση στην εισαγωγή PL χαμηλής τιμής
Βασική παράμετρος της στρατηγικής του ΕΛΕΤΑ για την αντιμετώπιση της ύφεσης είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τις συλλογές των οποίων η διοίκηση του ομίλου φροντίζει να εμπλουτίζει σταθερά, αντιλαμβανόμενη τις πιεστικές ανάγκες των νοικοκυριών για περισσότερες επιλογές στα προϊόντα οικονομίας. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο ο ΕΛΕΤΑ εγκαινίασε μια νέα κατηγορία προϊόντων, την οποία ονόμασε Economy, με βασικό χαρακτηριστικό της τη χαμηλή τιμή. Στα ράφια των μελών του ήδη τοποθετήθηκαν οι πρώτοι 30 κωδικοί, που αφορούν σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα χαρτικά και τα αναψυκτικά, ενώ επίκειται σύντομα η τοποθέτηση και άλλων.

Ταυτόχρονα, συνεχίζεται ο εμπλουτισμός των συλλογών προϊόντων του σήματος Proton με νέους κωδικούς, όπου υπάρχουν ακόμα κενά, όπως για παράδειγμα στα λαχανικά και τον τόνο. Σήμερα οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικών σημάτων συμμετέχουν με 12% έως 15% στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου. Όπως εκτιμάται, με το λανσάρισμα των προϊόντων Economy το εν λόγω ποσοστό θα ενισχυθεί σημαντικά. Στο μεταξύ, συνεχίζεται με πολύ αργό ρυθμό, εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας, η επέκταση των καταστημάτων ενιαίου εταιρικού προφίλ, Proton.

Το 2013 οι επενδύσεις περιορίστηκαν στην εναρμόνιση μόλις δύο καταστημάτων στο πρότυπο Proton, ανεβάζοντας τον αριθμό του ομώνυμου δικτύου στα 185, ενώ φέτος εκτιμάται ότι θα προστεθούν ακόμη πέντε. Τέλος, στο μέτωπο των σχέσεων του ομίλου με τους προμηθευτές συνεχίζονται οι πιέσεις που δέχεται ο ΕΛΕΤΑ για λιγότερες παροχές. Ήδη καταγράφονται απώλειες, όπως, άλλωστε, σε μεγάλο μέρος του δυναμικού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι σε ορισμένα προϊόντα η μείωση των παροχών έχει φθάσει τις πέντε ποσοστιαίες μονάδες.