Η κρίση έδωσε σημαντική ώθηση στην κατ’ οίκον κατανάλωση της μπίρας, ενώ ενέτεινε τον ανταγωνισμό και αύξησε τις εξαγωγές, εξηγεί ο κ. Μηνάς Μαυρικάκης, Διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Όπως τονίζει, οι επενδύσεις παραμένουν στρατηγική προτεραιότητα της εταιρείας του, η οποία σήμερα δίνει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη της συμβολαιακής καλλιέργειας.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης, η ανησυχία για το μέλλον και η μείωση της αγοραστικής δύναμης εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης έχουν αντίκτυπο στην καταναλωτική συμπεριφορά, με συνέπεια να έχει ενταθεί η πίεση που δέχονται όλοι οι εμπορικοί κλάδοι. «Η αγορά της μπίρας δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση», λέει ο συνομιλητής μας, εξηγώντας: «Αν και διαπιστώνεται αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, καθώς διαμορφώνονται νέες προτεραιότητες και κριτήρια επιλογής, η υψηλή ποιότητα και η προσιτή τιμή επηρεάζουν την επιλογή των καταναλωτών, οι οποίοι επιβραβεύουν τα προϊόντα που διατηρούν αυτά τα στοιχεία.

Επιπλέον, οι καταναλωτές προτιμούν μάρκες που τους διευκολύνουν να αποκτούν τα προϊόντα τους, μέσω συνεχόμενων προσφορών, προωθητικών ενεργειών ή εκπτώσεων. Βεβαίως, η διαφημιστική παρουσία, το δίκτυο διανομής, η κοινωνική ευαισθησία και συνολικά η σχέση εμπιστοσύνης που έχει οικοδομήσει μία μάρκα με τον καταναλωτή, είναι παράγοντες που προσμετρώνται. Το κατά πόσο ένα προϊόν παράγεται στην Ελλάδα, θα έλεγα, συμπληρώνει τα κριτήρια επιλογής.

Η εταιρεία μας ήταν και είναι πάντα δίπλα στον καταναλωτή. Η σχέση ποιότητας-τιμής παραμένει η σταθερή μας μέριμνα, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συνεχίσει να απολαμβάνει τα προϊόντα μας. Έτσι, απορροφήσαμε τις συνεχείς αυξήσεις του κόστους παραγωγής και διακίνησης, προσαρμόσαμε την τιμολογιακή μας πολιτική, ενώ ήδη υλοποιούμε ελκυστικά πακέτα με προσφορές και μειώσεις τιμών σε δημοφιλείς κωδικούς. «Είμαστε εδώ» και δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε τους καταναλωτές σε απόλυτη αντιστοιχία με τις συνθήκες και στις τάσεις της αγοράς.

Η κρίση ευνοεί τη «ζεστή» αγορά
σελφ σέρβις: Τι ποσοστό της ζήτησης έχει μεταφερθεί από τη μαζική εστίαση στα σούπερ μάρκετ;

Μηνάς Μαυρικάκης: Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος ενισχύει την τάση για «διασκέδαση στο σπίτι». Στο πλαίσιο αυτό, διαφοροποιήθηκαν τα μερίδια μεταξύ «ζεστής» και «κρύας» αγοράς. Πριν το 2008 ο όγκος πωλήσεων της μπίρας στην «κρύα» αγορά αντιστοιχούσε στο 65% της συνολικής κατανάλωσης, έναντι 35% της «ζεστής». Σήμερα πλέον ο όγκος της «κρύας» αγοράς κυμαίνεται στο 55%. Η κατανάλωση στο σπίτι έδωσε στη «ζεστή» αγορά περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες.

σελφ σέρβις: Ποια είναι η στρατηγική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σχετικά με την προώθηση της συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού;

Μηνάς Μαυρικάκης: Η στήριξη της αγροτικής μας οικονομίας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητά μας και είμαστε περήφανοι που τα προϊόντα μας αναπτύσσονται σε ελληνικό πλαίσιο. Ξεκινώντας με κριθάρι της ελληνικής γης, η παραγωγή τους συνεχίζεται στα βυνοποιεία μας σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη, όπου το κριθάρι μετατρέπεται σε βύνη, και ολοκληρώνεται στα ζυθοποιεία μας σε Αθήνα, Πάτρα και Θεσσαλονίκη, όπου παράγεται υψηλής ποιότητας ελληνική μπίρα.

Η εταιρεία από το 2008 έχει προμηθευτεί συνολικά περίπου 70.000 τόνους υψηλής ποιότητας ελληνικού βυνοποιήσιμου κριθαριού από εγχώριους παραγωγούς, αξίας 14 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα έχουν αγκαλιάσει ήδη 2.100 παραγωγοί από όλη την Ελλάδα, συνεταιρισμένοι σε 23 συνεταιρισμούς και ανεξάρτητοι παραγωγοί.

Οι αριθμοί αυτοί αυξάνονται, καθώς το πρόγραμμα επεκτείνεται χρόνο με το χρόνο. Δεσμευόμαστε για την αύξηση του όγκου της συγκομιδής τα επόμενα χρόνια και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την τοπική αγροτική παραγωγή βυνοποιήσιμου κριθαριού, μέσω της χρήσης νέων, υψηλής απόδοσης ποικιλιών γεωπονικής υποστήριξης και παραγωγής πιστοποιημένων σπόρων, δημιουργώντας έτσι μια σημαντική πηγή επιπλέον εισοδήματος για τις τοπικές οικονομίες και ενισχύοντας εκατοντάδες παραγωγούς προς όφελος συνολικά της ελληνικής οικονομίας.

Στόχος μας φέτος είναι η προμήθεια 40.000 τόνων ελληνικού κριθαριού, ποσότητα διπλάσια του 2012. Για το 2014 στοχεύουμε στη προμήθεια 65.000 τόνων ελληνικού κριθαριού, καλύπτοντας έτσι εξ ολοκλήρου τις ανάγκες της παραγωγής μας.

Μερίδιο αγοράς 60%
σελφ σέρβις: Πώς είναι σήμερα η διάρθρωση της αγοράς του κλάδου από άποψη μεριδίων και ποια είναι η θέση της εταιρείας σας σε αυτήν;

Μηνάς Μαυρικάκης: Η αγορά μας τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει έντονη κινητικότητα. Αυτή τη στιγμή να δραστηριοποιούνται συνολικά 20 ζυθοποιίες σε όλη τη χώρα. Αυτό αποτελεί δικαίωση της πεποίθησής μας ότι η ελληνική αγορά μπίρας έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Οι συνολικές πωλήσεις αναμφισβήτητα επηρεάστηκαν από την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία την τελευταία πενταετία. Ωστόσο, τα πρώτα σημάδια φέτος επιτρέπουν μια συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς διακρίνονται τάσεις σταθεροποίησης της αγοράς, με οριακή άνοδο 1,5% σε όγκο.

Σχετικά με το μερίδιό μας, στο παρελθόν δεν υπήρχαν αξιόπιστα στοιχεία. Από πέρυσι, σχετικά στοιχεία παρέχονται από το ΥΠΑΝ-ΜΥΔ. Βάσει αυτών, το μερίδιό μας κυμαίνεται περίπου στο 60%. Η δυνατή οικονομική βάση της εταιρείας μας, σε συνδυασμό με τον προσεκτικό μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του επενδυτικού της πλάνου, η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου και των εξαγωγικών της δραστηριοτήτων, μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά τις δυσκολίες του οικονομικού περιβάλλοντος.

Στόχος ο διπλασιασμός των εξαγωγών φέτος
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα σχέδια της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σχετικά με τις εξαγωγές της;

Μηνάς Μαυρικάκης: Από το ξεκίνημα της ελληνικής διαδρομής μας 50 χρόνια πριν υπήρξαμε και παραμένουμε υπέρμαχοι των εξαγωγών και της αναζήτησης ευκαιριών εκτός συνόρων, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα, καθώς μας βοηθά να ισορροπούμε τις παραγωγικές μας δυνατότητες, βρίσκοντας διεξόδους και ταυτόχρονα ευκαιρίες ανάπτυξης.

Σήμερα, παράγουμε και διανέμουμε περισσότερα από 25 προϊόντα σε 20 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και την Ωκεανία, έχοντας αναπτύξει ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής και πωλήσεων. Στόχος μας είναι ο διπλασιασμός των εξαγωγών μας, ώστε από το 10% της παραγωγικής μας δραστηριότητας που ήταν οι εξαγωγές μας το 2012, να φτάσουμε στο 20% φέτος.

σελφ σέρβις: Πώς αντιμετωπίζετε την ανάπτυξη των νέων μικρο- ζυθοποιίων;

Μηνάς Μαυρικάκης: Εμείς πιστεύουμε στην ανάπτυξη του συνολικού όγκου της αγοράς της μπίρας, δεδομένου ότι η εκτιμώμενη κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 35 λίτρα, παραμένοντας πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κυμαίνεται στα 70 λίτρα. Αλλά για την περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης απαιτείται μια «κουλτούρα μπίρας», στην εμπέδωση και διάδοση της οποίας βοηθά τα μέγιστα η ανάπτυξη της μικροζυθοποιίας, Εμείς εδώ και πολλά χρόνια έχουμε καταβάλλει σημαντική προσπάθεια στην ανάπτυξη τέτοιας κουλτούρας, μέσα από το πρόγραμμα Love Beer. Η ανάπτυξη της μικροζυθοποιίας κι η είσοδος νέων «παικτών» στην αγορά θα δώσουν σημαντική ώθηση στην προσπάθειά μας.

Επενδύσεις μισού δισ. ευρώ σε 15 χρόνια
σελφ σέρβις: Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση τα επενδυτικά σας πλάνα;

Μηνάς Μαυρικάκης: Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία «είναι εδώ» 50 χρόνια και διατηρεί σταθερή πορεία στην ελληνική αγορά, υλοποιώντας ανελλιπώς το επενδυτικό της πλάνο. Το 2012 η εταιρεία επένδυσε 20 εκατ. ευρώ στην τακτική ανανέωση του εξοπλισμού των γραμμών παραγωγής, στα υλικά συσκευασίας, στην ασφάλεια και σε «πράσινα» ψυγεία. Φέτος υλοποιούμε επενδύσεις επιπλέον 20 εκατ. ευρώ.

Σημειώνω ότι την τελευταία δεκαπενταετία πραγματοποιήσαμε επενδύσεις ύψους μισού δισ. ευρώ. Επενδύουμε σταθερά στην Ελλάδα, έχοντας τέσσερις παραγωγικές μονάδες, απασχολώντας 1.000 εργαζόμενους, έχοντας 4.350 προμηθευτές και συνεργαζόμενοι με 1.450 χονδρεμπόρους. Θα συνεχίσουμε να «είμαστε εδώ» με κάθε δυνατό τρόπο, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.