Με απώλειες τζίρου για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ πέρασαν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, απώλειες που έφθασαν στο 5% σε σχέση με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2010. Οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν πέτυχαν τον στόχο τους να κλείσουν θετικά τη χρονιά με τις πωλήσεις του Δεκεμβρίου, γεγονός που θα επιβαρύνει περαιτέρω τα ήδη αρνητικά αποτελέσματα του 2011.

Φυσικά από αλυσίδα σε αλυσίδα η εξέλιξη του τζίρου δεν ήταν η ίδια. Ορισμένες εταιρείες οδηγήθηκαν σε πολύ μεγαλύτερες απώλειες από αυτές του μέσου όρου, ενώ κάποιες άλλες «ρεφάρισαν» στις γιορτές, περιορίζοντας τις όποιες απώλειες στα έσοδά τους στη διάρκεια του έτους.

Μεγαλύτερη ήταν η πτώση του τζίρου την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα, οπότε οι καταναλωτές επέδειξαν μια άνευ προηγούμενου αυτοσυγκράτηση στις αγορές τους. Μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς η εμπορική κίνηση βελτιώθηκε κάπως, όχι όμως τόσο ώστε να ανατραπεί η εικόνα των αναιμικών επιδόσεων του Δεκεμβρίου, του πλέον δυναμικού κατά τα άλλα μήνα του έτους, για το οργανωμένο λιανεμπόριο.

Οι καταναλωτές φέτος, όπως ήταν αναμενόμενο, κυνήγησαν τις τιμές, εστιάζοντας την προσοχή τους στις προσφορές, τα δώρα και τις προωθητικές ενέργειες των αλυσίδων, ώστε να περιοριστεί το συνολικό κόστος του εορταστικού καλαθιού τους. Κρίνοντας από την εικόνα που εμφάνισαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ο στόχος τους φαίνεται ότι τελικά επιτεύχθηκε.

Σε γενικές γραμμές, όπως εκτιμάται, οι αγορές από τα σούπερ μάρκετ κινήθηκαν πτωτικά παρά το γεγονός ότι περισσότεροι καταναλωτές από κάθε άλλη φορά περιορίστηκαν στις κατ’ οίκον κοινωνικές εκδηλώσεις, αποφεύγοντας τις δαπάνες διασκέδασης στα νυxτερινά κέντρα κατά το είθισται προηγούμενων χρόνων.

Συμπεράσματα από την καταναλωτική συμπεριφορά
Σχετικά με τα επιμέρους συμπεράσματα από την εικόνα που εμφάνισε το οργανωμένο λιανεμπόριο στις γιορτές του 2011, καταγράψαμε τα εξής:
• Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είχαν την τιμητική τους. Οι διαφορές τιμών από τα αντίστοιχα επώνυμα κέρδισαν περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά την προσοχή και τελικά, τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
• Τα φρέσκα κρέατα, πουλερικά, όπως και τα νωπά φρούτα και λαχανικά επαύξησαν το κοινό τους. Οι περικοπές που υπέστησαν τα οικογενειακά εισοδήματα μεγάλωσαν την απόσταση των καταναλωτών από τις παραδοσιακές αγορές και τα συνοικιακά καταστήματα. Πρόκειται για τάση που καταγράφεται εδώ και μεγάλο διάστημα από τις εταιρείες ερευνών, αλλά που φαίνεται ότι εντάθηκε περαιτέρω στη διάρκεια των γιορτών.
• Η κατηγορία που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα στις πωλήσεις της, ήταν τα αλκοολούχα ποτά. Εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς υπολογίζουν την απώλεια τζίρου στο 10%, εξέλιξη στην οποία συνετέλεσε η πολύ μεγάλη αύξηση στη φορολόγηση των εν λόγω προϊόντων.
• Αισθητές ήταν και οι πιέσεις στις πωλήσεις των αναψυκτικών, των γλυκισμάτων, καθώς και άλλων προϊόντων που καταναλώνονται περισσότερο σε περιόδους εορτών. Και βέβαια ούτε λόγος να γίνεται για τις αυθόρμητες αγορές, οι οποίες περιορίστηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
• Κυριολεκτικά αποδεκατισμένος εμφανίσθηκε και ο τομέας με τα είδη δώρων, τα παιχνίδια, τα ρούχα, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη. Εξάλλου, η εν λόγω κατηγορία έχει εδώ και μήνες κυριολεκτικά παραδοθεί στην κρίση.
• Αντίστοιχα μεγάλες ήταν και οι απώλειες τζίρου σε πολλούς από τους premium κωδικούς της αγοράς. Όπως εξάλλου ήταν αναμενόμενο, οι καταναλωτές δεν επρόκειτο φέτος τα Χριστούγεννα να διαθέσουν μέρος του εισοδήματός τους για ακριβά προϊόντα. Αυτό αποδείχτηκε στην πράξη και από το γεγονός ότι τελικά στράφηκαν περισσότερο είτε σε κωδικούς χαμηλού κόστους, είτε σε ιδιωτικά σήματα των σούπερ μάρκετ.