Ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων μέσω online σούπερ μάρκετ στη χώρα μας το 2020, καταγράφοντας αύξηση 262%, στα 163 εκατ. ευρώ (τιμές λιανικής με το ΦΠΑ), σύμφωνα με το eRetail Audit της Convert Group. Υπενθυμίζεται πως τον Ιούλιο του 2020 η εταιρεία προέβλεπε απάπτυξη ετήσιου τζίρου στα 100 εκατ. ευρώ.
Ο ρυθμός ανάπτυξης κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο, όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Στα στοιχεία συμπεριελήφθησαν για πρώτη φορά και οι πλατφόρμες delivery που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες σούπερ μάρκετ, οι οποίες συνετέλεσαν εν μέρει και στη μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς, σημειώνει η Convert. Αυτές είναι το box.gr (συνεργάζεται με ΑΝΕΔΗΚ Κρητικό και Δ. Μασούτη), το delivery.gr (συνεργάζεται με ΑΒ Βασιλόπουλο) και το efood.gr (συνεργάζεται με την ΕΥΣ), το οποίο μπήκε μάλιστα πρώτο στο κανάλι. Συνολικά στην ανταλλαγή στοιχείων μέσω του eRetail Audit συνεργάζονται όλοι οι παίκτες που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στο κανάλι του οnline σούπερ μάρκετ, εκτός των e-fresh.gr και Market In.

Το μερίδιο αγορών σε αξία που οι Έλληνες πραγματοποιούν στα online σούπερ μάρκετ έφτασε το 2020 στο 1,8%, δηλαδή τετραπλασιάστηκε σε σχέση με το 0,4% του 2019. Τα στελέχη της Convert Group δήλωσαν ότι το ποσοστό αυτό είναι μεν μικρό, αλλά θα αναρριχηθεί πολύ γρήγορα τα επόμενα χρόνια στο 16% που κατέγραψε η Μεγάλη Βρετανία το 2020.
‘Οσον αφορά τις αλλαγές στο προφίλ των καταναλωτών, καταγράφεται μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα online σούπερ μάρκετ, σημειώνει η Convert. Η αλλαγή αυτή φαίνεται πως είναι αμφίδρομη, με τους μεν καταναλωτές πιο εξοικειωμένους με τις online αγορές, τα δε online σούπερ μάρκετ πιο προετοιμασμένα και με καλύτερες υποδομές, ειδικά μετά την πρώτη καραντίνα, ώστε να εξυπηρετήσουν ταχύτερα τους πελάτες τους.

Οι καταναλωτές προσθέτουν στο καλάθι τους κατηγορίες πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι και το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους. Για παράδειγμα, τα φρέσκα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση 486% κατά τους μήνες της πρώτης καραντίνας (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% κατά τους μήνες της δεύτερης (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος), συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019. Η υποκατηγορία μάλιστα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το τυρί με +565% στο δεύτερο τρίμηνο και +761% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες στις οποίες αυξήθηκαν οι online αγορές το 2020, σημειώνονται οι εξής μεταβολές σε σχέση με το 2019: +494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +446% σε φρέσκα τρόφιμα, +420% σε προϊόντα αρτοποιίας, +397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +337% σε ποτά και αναψυκτικά, +302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +233% σε προϊόντα για κατοικίδια και +88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.

Σύμφωνα με την Convert, το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι του νοικοκυριού» μειώθηκε σε αξία από τα 100 ευρώ στην αρχή του χρόνου στα 80 ευρώ στο τέλος του. Αξιοσημείωτο είναι το ότι τη μάχη του ηλεκτρονικού ραφιού κερδίζουν συνεχώς τα επώνυμα προϊόντα έναντι των PL, καθότι το μερίδιο αξίας των τελευταίων στο ηλεκτρονικό καλάθι έχει μειωθεί από το 14,2% το 2017 στο 12,1% το 2020.