Τον τελευταίο καιρό στο παιχνίδι των καρτών πιστότητας μπαίνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους της αγοράς. Υπολογίζεται ότι 8 στους 10 'Ελληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν τις κάρτες μέλους, ενώ 2 στις 4 μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν ανάλογες κάρτες προνομίων. Τις προσφέρουν σχεδόν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πραγματοποιώντας περιοδικά εκπτώσεις από 5% έως και 30%, είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων είτε σε μεμονωμένα προϊόντα, ενώ δημοφιλείς το τελευταίο διάστημα είναι και στις αλυσίδες ένδυσης-υπόδησης, στα βιβλιοπωλεία και στα πολυκαταστήματα. Στο παιχνίδι των μπόνους έχουν μπει και οι εταιρείες πετρελαιοειδών, οι μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αλλά και όλες σχεδόν οι αεροπορικές εταιρείες, ακόμα και οι ναυτιλιακές.

Μάλιστα, σε μια αγορά που αντιμετωπίζει τους τελευταίους μήνες τις αύξουσες συνέπειες της οικονομικής κρίσης οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το εργαλείο αυτό για να κερδίσουν καταναλωτές, ενώ οι καταναλωτές για να μειώνουν το σύνολο του λογαριασμού τους.

Χωρίς καμία χρηματική επιβάρυνση, ο καταναλωτής μπορεί να προμηθευθεί από την επιχείρηση μία κάρτα μέλους, δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία του, όπως επάγγελμα, ηλικία και οικογενειακή του κατάσταση. Η επιχείρηση δεσμεύεται ότι τα στοιχεία αυτά δεν πρόκειται να διατεθούν για άλλη χρήση και τα χρησιμοποιεί για να μελετήσει το προφίλ του καταναλωτικού κοινού που προσεγγίζει τα καταστήματά της, ώστε να διαμορφώσει την πολιτική που θα ακολουθήσει σε σχέση με τον ανταγωνισμό. «Είναι ένα έξυπνο εργαλείο. Η κάρτα πιστότητας δημιουργεί μια αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στην επιχείρηση και τον πελάτη, με οφέλη και για τους δυο», εξηγεί στέλεχος μεγάλης λιανεμπορικής αλυσίδας. Οι επιχειρήσεις, έχοντας κατανοήσει το προφίλ των καταναλωτών, μπορούν να κάνουν στοχευόμενες προσφορές στους πελάτες τους στέλνοντας επιστολές, φυλλάδια, ακόμα και e-mail, ενώ τους ανταμείβουν με πόντους -ανάλογα με το ύψος των αγορών- που εξαργυρώνονται.

Τον τελευταίο καιρό στο παιχνίδι των καρτών πιστότητας μπαίνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις, από όλους τους κλάδους της αγοράς. Υπολογίζεται ότι 8 στους 10 ‘Ελληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν τις κάρτες μέλους, ενώ 2 στις 4 μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν ανάλογες κάρτες.

Πρώτα τα σούπερ μάρκετ

Σχεδόν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσφέρουν πλέον κάρτες αυτού του είδους, πραγματοποιώντας περιοδικά εκπτώσεις από 5% έως και 30%, είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων είτε σε μεμονωμένα προϊόντα. Επιπλέον, οι πιστοί καταναλωτές ανταμείβονται με εκπτωτικά κουπόνια που αποστέλλονται ταχυδρομικά στα σπίτια τους, αλλά και με πόντους (ανάλογα με τις αγορές), οι οποίοι πιστώνονται στις κάρτες μέλους και στη συνέχεια μπορούν να μετατραπούν σε χρήσιμα δώρα, δωροεπιταγές ή συμμετοχή σε κληρώσεις με έπαθλο αυτοκίνητα και ταξίδια.

Υπολογίζεται ότι η χρήση των καρτών προνομίων στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, με το 80% των πελατών να τις αξιοποιεί κατά τις αγορές προϊόντων. Οι Α-Β Βασιλόπουλος, Καρφούρ Μαρινόπουλος, Dia, Μέτρο, Ατλάντικ και ΕΛΟΜΑΣ είναι μερικές από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δίνουν μπόνους στους πιστούς πελάτες τους.

Και στο υπόλοιπο λιανεμπόριο

Δημοφιλείς είναι όμως το τελευταίο διάστημα οι κάρτες προνομίων και στις αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης, στα βιβλιοπωλεία, αλλά και στα πολυκαταστήματα. Οι προσφορές προς τον καταναλωτή έχουν τη μορφή έκπτωσης (από 10% έως και 20%) αλλά και ενημέρωσής του, μέσω καταλόγων, για τις νέες τάσεις στην ένδυση και την υπόδηση, στα βιβλιοπωλεία, αλλά και στα πολυκαταστήματα.

Οι προσφορές προς τον καταναλωτή έχουν τη μορφή έκπτωσης (από 10% έως και 20%) αλλά και ενημέρωσής του, μέσω καταλόγων, για τις νέες τάσεις στην ένδυση και την υπόδηση. Επίσης, προσφέρονται δώρα (για παράδειγμα, τσάντες, αξεσουάρ ένδυσης κλπ) με τη συμπλήρωση ενός ορισμένου ύψους αγορών. Τέτοιες κάρτες έχουν δημιουργήσει για τους πελάτες τους, μεταξύ άλλων, τα πολυκαταστήματα Νοtos, F-Fokas, Μarks & Spencer, Sephora, Ρrenatal, Glavas, Αpivita, Παρουσίαση, Fnac, Ιanos και τα καταστήματα Παπασωτηρίου.

Και στον τομέα των υπηρεσιών

Στο παιχνίδι των μπόνους έχουν μπει και οι εταιρείες πετρελαιοειδών (πχ Shell, ΒΡ κά), προσφέροντας στους καταναλωτές που ανεφοδιάζουν τα αυτοκίνητά τους σε βενζινάδικα συγκεκριμένων εταιρειών από δωρεάν πλύσιμο μέχρι συστήματα οικιακού κινηματογράφου. Τα λίτρα της βενζίνης «μεταφράζονται» σε πόντους και στη συνέχεια μετατρέπονται σε δώρα, ενώ προϊόντα υψηλής ποιότητας (πχ βενζίνη 100 οκτανίων, λάδια κλπ) δίνουν επιπλέον πόντους και προνόμια. Ειδικές προβολές, προσκλήσεις και έκπτωση σε εισιτήρια κερδίζουν οι κάτοχοι καρτών προνομίων που διαθέτουν αλυσίδες κινηματογραφικών αιθουσών.

‘Ομως και μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όπως ο όμιλος Grecotel, αλλά και όλες σχεδόν οι αεροπορικές εταιρείες (πχ Ολυμπιακή, Αegean κά), ακόμα και οι ναυτιλιακές (πχ Super Fast, Βlue Star, Ηellenics Seaways κά) έχουν δημιουργήσει ανάλογες κάρτες, επιβραβεύοντας τους πελάτες τους με δωρεάν ταξίδια, διανυκτερεύσεις και άλλα δώρα.