Οι μεγάλοι της οργανωμένης λιανικής στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δεν το βάζουν κάτω. Σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες στο οικονομικό περιβάλλον επιμένουν να επενδύουν στην επέκταση των δικτύων τους και μάλιστα όχι συντηρητικά, όπως θα ανέμενε κανείς, αλλά επιθετικά, ίσως μάλιστα περισσότερο απ΄ ό,τι στο παρελθόν. Η ενίσχυση των τάσεων συγκέντρωσης της αγοράς του κλάδου ωθεί όσους μπορούν, να «καπαρώνουν» γρήγορα νέες θέσεις στην αγορά.

Oι μεγάλες μειώσεις στις τιμές των ακινήτων και κυρίως στις τιμές των επαγγελματικών ακινήτων, λειτουργούν ως επενδυτική πρόκληση για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, περισσότερο για όσες έχουν την κεφαλαιακή αντοχή να «σηκώσουν» τέτοια ανοίγματα, ιδιαίτερα σε μία περίοδο περιορισμένων χορηγήσεων από τις τράπεζες.

Ένας δεύτερος λόγος που οι ισχυροί του λιανεμπορίου επιμένουν επενδυτικά, είναι η ένταση των διαδικασιών συγκέντρωσης του κλάδου που αναμένουν στους επόμενους μήνες. Η μείωση της ζήτησης και η στροφή του καταναλωτή στα private label προϊόντα, και εν γένει προς τις χαμηλές τιμές, προσφέρουν προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο που τις εξασφαλίζει. Κάθε καινούργιο σούπερ μάρκετ αφαιρεί τζίρο από τον ανταγωνισμό του, ενώ έλκει ποσοστά πωλήσεων από τον τζίρο των μικρών, που ασφυκτιούν υπό την πίεση της κρίσης.

Σήμερα, λοιπόν, οι πέντε μόνο από τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου (ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Αφοί Βερόπουλοι, Metro, Πέντε) δημιουργούν στη διετία 2010-2011 περί τα 75 νέα σημεία πώλησης, ενώ ο leader του κλάδου, η Carrefour-Μαρινόπουλος, επιχειρεί σημαντικές αλλαγές στην εικόνα του δικτύου του.

Σημειώνουμε, πάντως, ότι για δύο από τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Σκλαβενίτης, σημαντικό ρόλο στην επέκταση των δικτύων τους φέτος διαδραμάτισε η αρνητική πορεία της Ατλάντικ και έως έναν βαθμό, η φυγή της Aldi.

Ας δούμε, όμως, πώς μέσα από τα στοιχεία που πεχει στη διάθεσή του το περιοδικό σελφ σέρβις, μετασχηματίζονται την κρίσιμη αυτή περίοδο τα δίκτυα πωλήσεων των ισχυρών της οργανωμένης λιανικής προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.

Carrefour-Μαρινόπουλος
Οι στρατηγικές επιλογές της αλυσίδας το τελευταίο διάστημα, την υποχρεώνουν να πραγματοποιεί επενδύσεις υψηλού κόστους στο δίκτυο πωλήσεων. Η απορρόφηση της Dia Hellas και η μετατροπή εκατοντάδων καταστημάτων της σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express, συνεπάγονται για την αλυσίδα επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Επίσης, η πρόσφατη απόφαση της μητρικής της Carrefour να μετατρέψει τα υπέρ μάρκετ Carrefour σε Planet Stores, επίσης την ωθούν σε νέες επενδύσεις, καθώς το ευρωπαϊκό σχέδιο του γαλλικού ομίλου προβλέπει ότι στην Ελλάδα -σε πρώτη φάση- στο μοντέλο των Planet Stores θα προσαρμοστούν 2 από τα 32 Carrefour. Πέραν αυτών, ο leader της αγοράς επιχειρεί και νέες επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου του με νέα σημεία πώλησης, χωρίς να ατονεί το ενδιαφέρον του για επέκταση μέσω του franchise.

Σημειώνεται ότι, στα μέσα του Ιουνίου το δίκτυο του ομίλου, εκτός των 32 υπέρ μάρκετ, λειτουργούσε 218 εταιρικά Carrefour Μαρινόπουλος και 23 Carrefour Express, 29 Carrefour Μαρινόπουλος και 66 Carrefour Express υπό καθεστώς franchise, 90 καταστήματα «OK! anytime» και 103 «Smile». Σε σύνολο, τα εταιρικά καταστήματα του ομίλου ήταν 273 και τα ενταγμένα στο σύστημα franchise 288, δηλαδή συνολικά 561.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Σε ρυθμούς έντονων επενδυτικών πρωτοβουλιών διάγει η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία ως το τέλος του 2011 θα έχει λειτουργήσει συνολικά 25 νέα καταστήματα.

Ειδικότερα, ο προγραμματισμός της διοίκησης του ομίλου προβλέπει την ίδρυση φέτος 20 εταιρικών και 5 υπό το καθεστώς του franchise καταστημάτων. Από τα 20 εταιρικά, τα 9 θα λειτουργήσουν -ή ήδη λειτουργούν- σε θέσεις που στο παρελθόν έδρευαν σούπερ μάρκετ Ατλάντικ, 3 προέρχονται από το δίκτυο της Aldi που εξαγόρασε η ΑΒ Βασιλόπουλος και τα υπόλοιπα 8, θα είναι νέα σημεία του δικτύου της εταιρείας.

Εφόσον το πλάνο της αλυσίδας εξελιχθεί φέτος βάσει του προγραμματισμού της, στο τέλος του έτους θα έχει υπό τον έλεγχό της περί τα 248 καταστήματα. Στα τέλη του 2010 λειτουργούσε συνολικά 223 καταστήματα. Εξ αυτών, τα 175 ήταν εταιρικά λιανικής, τα 11 ENA cash & carry και τα 37 franchise.


Ι. & Σ. Σκλαβενίτης
Έχοντας ολοκληρώσει πέρυσι μια πολύ μεγάλη επένδυση στην Καλλιθέα, με τη λειτουργία ενός υπέρ μάρκετ στο κτίριο όπου παλαιότερα έδρευε η Ιζόλα, καθώς και τη λειτουργία ενός ακόμη νέου σούπερ μάρκετ, η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, φέτος επιμένει επενδυτικά σχεδιάζοντας τη δημιουργία συνολικά 12 νέων καταστημάτων.

Αφορμή για τη «γενναία» επέκταση του δικτύου της στάθηκε το αδιέξοδο της Ατλάντικ, από την οποία εξαγόρασε 10 σημεία (στο ένα μεταστέγασε κατάστημά της), ενώ παράλληλα δρομολόγησε και τη λειτουργία δύο νέων καταστημάτων. Με το νέο της άνοιγμα, η εταιρεία στο τέλος του έτους θα λειτουργεί συνολικά 85 σημεία πώλησης, εκ των οποίων τα 3 θα είναι υπέρ μάρκετ.

Αφοί Βερόπουλοι
Σε περίοδο επενδυτικής αυτοσυγκράτησης έχει εισέλθει η Αφοί Βερόπουλοι, μετά από μια περίοδο έντονης επεκτατικής δράσης. Ειδικότερα πέρυσι, λειτούργησε συνολικά 8 νέα καταστήματα, για τα οποία επένδυσε το ποσό των 9,7 εκατ. ευρώ, ενώ διέθεσε περίπου άλλα τόσα για ανακαινίσεις παλαιών μονάδων. Η διοίκηση της αλυσίδας θεωρεί ότι στην παρούσα φάση πρέπει να ενισχύσει την αποδοτικότητά της, βελτιώνοντας την επισκεψιμότητα των ήδη λειτουργούντων καταστημάτων της.

Έτσι, φέτος προγραμματίζει τη λειτουργία ενός μόνο νέου σούπερ μάρκετ. Αυτό θα στεγαστεί σε ακίνητο που εξαγόρασε πρόσφατα από την Aldi στην Πάτρα. Σημειώνουμε ότι το κλείσιμο του 2010 βρήκε την Αφοί Βερόπουλοι να λειτουργεί δίκτυο συνολικά 181 καταστημάτων σε όλη τη χώρα.

Μετρό
Περίοδο έντονης επενδυτικής δράσης περνά η Μετρό, έχοντας προγραμματίσει για τη διετία 2010-2011 τη λειτουργία συνολικά 15 νέων καταστημάτων, συνολικού επενδυτικού κόστους περίπου 75 εκατ. ευρώ. Η λειτουργία του νέου της κέντρου logistics στα Οινόφυτα έδωσε τη δυνατότητα στην εταιρεία να σχεδιάσει νέα δυναμική επέκταση δικτύου, πράγμα στο οποίο συντελούν, εξάλλου, το γεγονός ότι διαθέτει την αναγκαία κεφαλαιακή υποδομή κι ότι δεν είναι εκτεθειμένη στις τράπεζες με δανειακές υποχρεώσεις. Από τα 15 νέα σημεία, 7 λειτούργησαν πέρυσι, ήτοι 3 My Market σε Αλιβέρι, Ξυλόκαστρο και Βάρη και 4 Μετρό cash & carry σε Καρδίτσα, Σπάρτη, Βέροια και στην Πέτρου Ράλλη.

Στην περίπτωση του καταστήματος της Π. Ράλλη, αν και αφορά στη μετεγκατάσταση του πρώτου cash & carry της αλυσίδας, η θέση του καταστήματος εκλαμβάνεται ως καινούργια μονάδα, αφού οι χώροι πώλησης είναι κατά πολύ μεγαλύτεροι των παλαιών. Τα 8 νέα φετινά καταστήματα της εταιρείας είναι μοιρασμένα μεταξύ λιανικής και χονδρικής. Τα μεν My Market θα εδρεύουν σε Θήβα, Κιάτο, Κρανίδι και Φάρσαλα, τα δε Μετρό σε Ελευσίνα, Αίγιο, Κομοτηνή και Τρίπολη. Έτσι, στο τέλος του έτους το δίκτυο της εταιρείας θα λειτουργεί συνολικά 93 καταστήματα, δηλαδή 52 My Market και 41 Μετρό cash & carry.

Η αλυσίδα εκμεταλλεύεται την περίοδο της κρίσης για επενδύσεις στο real estate, αναζητώντας ευκαιρίες για την αγορά ακινήτων (κατά πλειονότητα οικοπέδων), κατάλληλων για τη στέγαση των καταστημάτων της.

Πέντε
Η Πέντε δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένη να εγκαταλείψει την επεκτατική της πολιτική. Φέτος προγραμματίζει τη λειτουργία 6 νέων καταστημάτων, επιλέγοντας τα 5 από αυτά να είναι σε ακίνητα της ιδιοκτησίας της. Σημειώνουμε ότι από τα 130 καταστήματα που θα διαθέτει στο τέλος του 2011 η εταιρεία, τα 61 εδρεύουν σε ακίνητα της ιδιοκτησίας της.

Πέρυσι η αλυσίδα προχώρησε στη λειτουργία 4 νέων σημείων πώλησης, εκ των οποίων τα τρία ιδιόκτητα. Τα κεφάλαια που θα διαθέσει φέτος για την επέκταση του δικτύου της υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 17 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, για τον ίδιο σκοπό, διέθεσε κεφάλαια συνολικού ύψους 14 εκατ. ευρώ.