Η αναδροµή στην ιστορία του σελφ σέρβις µέσα από τα µάτια του ιδρυτή του, Δηµήτρη Μιχαηλίδη (ή «κύριο Τάκη», όπως τον γνωρίσαµε εµείς που τον αγαπήσαµε όλα αυτά τα χρόνια) σταµατά το 2002, τη χρονιά που το περιοδικό έκλεισε 30 χρόνια και το ζεύγος Μιχαηλίδη, ο Τάκης και η Βάσω, αποχωρούν από την εταιρεία. Για τη συνέχεια ανέλαβα να γράψω εγώ προσπαθώντας να µεταφέρω δύο σελίδες, όσο είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο, τη µετέπειτα ιστορία του περιοδικού, όπως τη ζήσαµε εµείς οι συντάκτες και, γενικά, το ανθρώπινο δυναµικό της εταιρείας.

Τον Σεπτέµβρη του 1999, επιστρέφοντας από τις διακοπές, βρεθήκαµε στα νέα µας γραφεία, στο Ν. Ηράκλειο. Σε αυτά τα γραφεία θα µέναµε για οκτώ χρόνια, µέχρι τον Νοέµβριο του 2008. Μέσα σε αυτά τα χρόνια, έγιναν πολλά, και ευχάριστα αλλά και πολύ δυσάρεστα. Το 1999 υπεγράφη η συµφωνία µεταβίβασης του τίτλου του σελφ σέρβις (µαζί µε τους υπόλοιπους τίτλους της εκδοτικής του εταιρείας) στην Communications Center.

Ο Άρης Δριµαρόπουλος, που είχε δηµιουργήσει την εταιρεία µε τη συµµετοχή του Τάσου Ξύδη, ήταν ένας άνθρωπος της αγοράς, που αγαπούσε τα περιοδικά, όπως µας δήλωσε από τη στιγµή που µας συστήθηκε. Τη διάθεσή του να δουλέψει µαζί µας και να προχωρήσει όχι µόνο σε νέες εκδόσεις αλλά και σε νέες δραστηριότητες, προσπαθήσαµε να… εκµεταλλευτούµε όσο µπορούσαµε.

Με την καθηµερινή του παρουσία, και µε την υποστήριξη του ζεύγους Μιχαηλίδη, ξεκίνησε µια νέα εποχή για το περιοδικό. Διοργανώσαµε, όπως αναφέρει και στη δική του αναδροµή ο κ. Μιχαηλίδης, την πρώτη ηµερίδα της Comcenter, µε τεράστια ανταπόκριση από τον κλάδο και το σύνολο του εµπορικού κόσµου, εκδώσαµε, µε νέα κατεύθυνση, το περιοδικό Το Μαγαζί µας (απευθυνόταν, πλέον, στον κλάδο των περιπτέρων και των ψιλικών), κυκλοφορήσαµε την έκδοση Άτλας του Ελληνικού Λιανεµπορίου, µε τη χαρτογράφηση του δικτύου καταστηµάτων λιανικής πανελλαδικά, συνεχίσαµε τη στενή συνεργασία µας µε τους φορείς του λιανεµπορίου και της βιοµηχανίας -ΣΕΣΜΕ, ΣΕΒΤ, ΕΣΒΕΠ κλπ-, αλλά και µε το ECR Hellas, κάναµε βελτιωτικές παρεµβάσεις, κυρίως µε τη συµβολή του Αργύρη Βεργόπουλου, στην ετήσια έκδοση Πανόραµα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ, χωρίς να αλλοιώσουµε την τόσο επιτυχηµένη «συνταγή» της κά.

Ένα κυριολεκτικά αναπάντεχο χτύπηµα στη νέα κατάσταση ήταν η αιφνίδια απώλεια του Άρη Δριµαρόπουλου, γεγονός που συγκλόνισε κι εµάς αλλά και όλη την αγορά που τον γνώριζε και τον εκτιµούσε. Η δύναµη της οικογένειάς του, η απόφασή της Μαριάνθης Δριµαροπούλου και των παιδιών του -Ιωάννας και Γιώργου- να συνεχίσουν την προσπάθεια που ξεκίνησε ο Άρης, έδωσε και σε µας ένα ισχυρό κίνητρο να παραµείνουµε στο περιοδικό και να βοηθήσουµε να µη χαθεί τόσο άδοξα ένα τόσο αξιόλογο εκδοτικό εγχείρηµα. Στο Ν. Ηράκλειο µείναµε συνολικά 10 χρόνια.

Παρ’ όλες τις δυσκολίες, το περιοδικό κατάφερε να κρατήσει το κύρος και την αναγνωρισιµότητα που είχε καταφέρει να κερδίσει στην πολύχρονη παρουσία του στην αγορά. Μέσα σε αυτή τη δεκαετία οργανώσαµε µία ηµερίδα µε τίτλο «Υπόθεση Συνεργασίας», η οποία, κατά γενική οµολογία, είχε µεγάλη επιτυχία. Εξέτασε επίκαιρα θέµατα του κλάδου υπό ένα κοινό πρίσµα (ασφάλεια τροφίµων, νέες τεχνολογίες, καταναλωτική συµπεριφορά κλπ).

Εκδώσαµε το ειδικό αφιέρωµα What’s New Shopper, µε εκτενή αναφορά στα θέµατα και τους προβληµατισµούς που είχε θέσει το 6ο Συνέδριο του ECR Europe στη Γλασκώβη, ενώ συνεχίσαµε να εκδίδουµε το περιοδικό Το Μαγαζί µας.

Ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει το εγχείρηµα της έκδοσης του περιοδικού Retail Technology. Το σελφ σέρβις, κυρίως λόγω του… ανήσυχου και διορατικού πνεύµατος του Τάκη Μιχαηλίδη, είχε πάντοτε µεγάλο µέρος της ύλης του αφιερωµένο στις νέες τάσεις της αγοράς. Το Retail Technology πέρασε από τα ειδικά αφιερώµατα στη µορφή του ειδικού ένθετου, στο οποίο οι αναγνώστες µπορούσαν να διαβάσουν για τις εξελίξεις στον τοµέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής, µε συγκεκριµένες εφαρµογές στον κλάδο του λιανεµπορίου και των προµηθευτών του και από το 2003 απέκτησε την… αυτονοµία του και έγινε περιοδικό.

Στην αρχή της έκδοσής του αρχισυντάκτης ήταν ο Γιάννης Μουρατίδης, ο συνάδελφος τον οποίο ξαναβρήκαµε στη νέα εταιρεία!  Η µικρή εµπορική ανταπόκριση, που δεν οφειλόταν αποκλειστικά στην αγορά αλλά και στη µικρή δυνατότητα της εταιρείας να επενδύσει και να υποστηρίξει τη νέα έκδοση, δεν το σταµάτησε από το να βελτιώνεται και σε layout αλλά και σε περιεχόµενο.

Για το layout ήταν υπεύθυνος ο Κώστας Ζήσης, που σχεδιάζει µέχρι σήµερα το σελφ σέρβις. Το περιοδικό στο σύνολό του στηριζόταν στην προσπάθεια, κυρίως, του συµβούλου έκδοσής του, του Κωνσταντίνου Ν. Σταυρόπουλου. Παρά την, κατά γενική παραδοχή, υψηλής αξίας ύλη του, το 2009 η έκδοσή του ανεστάλη. Ακολούθησε µετά από λίγο η αναστολή έκδοσης του περιοδικού Το Μαγαζί µας.

Εν τω µεταξύ, από το 2008 είχε δηµιουργηθεί το ενηµερωτικό site της Comcenter, το greekretail.gr, µε άρθρα για τις εξελίξεις στο λιανεµπόριο, µε τις νέες τάσεις και τεχνολογίες, τις νοµοθετικές ρυθµίσεις και τα γενικότερα θεσµικά ζητήµατα, τις διεθνείς εξελίξεις, τα αφιερώµατα σε προϊόντικές κατηγορίες, τα θέµατα management και marketing, συνεντεύξεις, κλπ. Με την πώληση του τίτλου του σελφ σέρβις, η ηλεκτρονική παρουσία του περιοδικού άλλαξε… διεύθυνση!


Από το 2010…
Τον Ιανουάριο του 2010 το σελφ σέρβις αλλάζει… σπίτι. Μαζί µε τους ανθρώπους που εργάζονται για την έκδοσή του, µεταφέρεται στην έδρα της εταιρείας BOUSSIAS, µετά την εξαγορά του τίτλου από την εταιρεία.

Μπαίνουµε σε µια νέα εποχή για το σελφ σέρβις. Ξεκινάµε την έκδοση συνοδευτικών ενθέτων, στα οποία παρουσιάζονται µεγάλες κατηγορίες προϊόντων αλλά και θεµατικές ενότητες που απασχολούν τον κλάδο µε τον τίτλο Special Reports. Τον περασµένο Οκτώβριο, έχοντας την υποστήριξη της εταιρείας, που έχει µεγάλη εµπειρία στα συνέδρια, το σελφ σέρβις διοργανώνει µε επιτυχία το συνέδριο Sustainable Retail ’10, και κερδίζει τις εντυπώσεις µε την επιλογή του να φέρει στο προσκήνιο ένα «δύσκολο» θέµα για την ελληνική αγορά.

Είχε προηγηθεί, βέβαια, η ηµερίδα µε την παρουσία του CEO της Tesco, Sir Terry Leahy, η οποία έφερε και το λογότυπο του σελφ σέρβις, αλλά στην ουσία η συµµετοχή του περιοδικού στη διοργάνωσή της ήταν ελάχιστη, αφού δεν είχε ακόµη ολοκληρωθεί η εξαγορά του. Η συντακτική οµάδα του σελφ σέρβις, µε τη συµβολή του Πέτρου Κρυσταλάκου, του δηµοσιογράφου-οικονοµικού αναλυτή της έκδοσης, εκδίδει το Πανόραµα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2010, συνοδευόµενο για πρώτη φορά από CD-ROM, στο οποίο οι χρήστες µπορούν να βρουν και να επεξεργαστούν για προσωπική τους χρήση τα βασικότερα οικονοµικά µεγέθη και δείκτες του κλάδου, αλλά και το σύνολο του δικτύου καταστηµάτων των σούπερ µάρκετ ανά νοµό, πανελλαδικά.

Με τη µεταφορά στα νέα γραφεία, δηµιουργείται και το νέο µας site. Στο www.selfservice.gr ανεβαίνουν τα άρθρα του περιοδικού αλλά και η… επισκεψιµότητα! Οι αναγνώστες µας εξακολουθούν να µας παρακολουθούν και να αναγνωρίζουν την εγκυρότητά µας (όπως δείχνει και η σχετική έρευνα που πραγµατοποίησε για λογαριασµό της εταιρείας η Global Link).

Επίλογος και… η συνέχεια!
Αυτό που θέλω να πω κλείνοντας είναι πως όλοι εµείς που βρισκόµαστε ακόµη στο σελφ σέρβις και εργαζόµαστε για τη συνέχιση της παρουσίας του µε ακόµη καλύτερες προοπτικές, έχουµε αναπτύξει, από όσο µπορώ να ξέρω, µια ιδιότυπη σχέση µε αυτό τον µικρό εκδοτικό τίτλο.

Οι συνεργάτες του περιοδικού όπως εγώ, ο αρχισυντάκτης του Νικόλας Παπαδηµητρίου, οι συντάκτες Πλάτωνας Τσούλος, Θανάσης Ηλιοδροµίτης, Έλενα Καραντζίκου, η Αγγέλα Κοντού – στο εµπορικό και… ενίοτε και στο συντακτικό τµήµα, η Κατερίνα Μπουσµπουκέα στη διαφήµιση, η Φαίη Βλάχου στις συνδροµές και η Βίκυ Στάµου στo λογιστήριο, πέρα από το επαγγελµατικό ενδιαφέρον, ιδιαίτερα στις δύσκολες εποχές που διάγουµε, έχουµε και προσωπικό ενδιαφέρον για το µέλλον του.

Ο λόγος είναι πως, άλλοι λίγο και άλλοι περισσότερο, έχουµε αφιερώσει ένα µεγάλο µέρος της προσωπικής µας ζωής σε ένα, πάνω απ’ όλα, δηµοσιογραφικό προϊόν, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάµε, πως η όποια επιτυχία του σελφ σέρβις οφείλεται αδιαµφισβήτητα στο προσωπικό ενδιαφέρον των ανθρώπων που εργάστηκαν για να φτάσει στα 400 τεύχη. Για µας, που φτάσαµε στα… 400 µετ’ εµποδίων αλλά και µε ανανεωνόµενο ενδιαφέρον, τα 400 είναι µόλις η αρχή!