Τον νέο κύκλο της σύγκρουσης στο πεδίο των χαμηλών τιμών τον ξεκίνησαν και φέτος, λένε τα στελέχη της αγοράς, τα πολυεθνικά σχήματα του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Φαίνεται ότι αποφάσισαν να σαρώσουν την αγορά, προκειμένου να αυξήσουν τα μερίδιά τους. Ήδη, σε μέσα επίπεδα, οι δείκτες πωλήσεων εμφάνισαν υψηλά ποσοστά ανόδου, παρά το γεγονός μάλιστα ότι τόσο ο Ιανουάριος όσο και ο Φεβρουάριος είχαν από μια εργάσιμη ημέρα λιγότερη έναντι του 2006. Κατά τα ίδια στελέχη, οι Άλφα-Βήτα Βασιλόπουλος και Καρφούρ-Μαρινόπουλος, με το γύρισμα του έτους κατέβασαν περαιτέρω τις τιμές τους, αδιαφορώντας επιδεικτικά για το γεγονός ότι για ένα σημαντικό αριθμό προϊόντων οι προμηθευτές αποφάσισαν φέτος γενναίες ανατιμήσεις.

Φυσικά, μάχες για τις τιμές χωρίς τη συμμετοχή των discountes δεν θα μπορούσε να υπάρξουν. Έτσι, με πυρά τους κατά της υπόλοιπης αγοράς βάλλουν και οι Dia, Lidl και Plus, εκ των οποίων κυρίως οι δύο πρώτες, που δραστηριοποιούνται χρόνια στον κλάδο, επ’ ουδενί λόγω θα ήθελαν να δουν τα μερίδιά τους να περιορίζονται, γι’ αυτό η εμμονή τους στις χαμηλές τιμές παραμένει απαραμείωτη και φέτος.

Εξουθενωτική προοπτική για κάποιους

Το ερώτημα, που μετά όσα διαδραματίσθηκαν κατά το πρώτο δίμηνο του 2007 και στο οποίο, πάντως, ουδείς προτίθεται να απαντήσει, είναι το “πόσο θα επιμένουν στην πολιτική αυτή οι αλυσίδες;”. Πρόκειται για μια μάχη στο πεδίο των τιμών μικρής διάρκειας ή για αντιπαλότητα που θα κρατήσει σε βάθος χρόνου, προκειμένου στη λήξη της να έχει ξεκαθαριστεί ποιοι θα είναι οι νικητές και ποιοι οι ηττημένοι;

Συνεπεία των προαναφερομένων -και όσων μέλλει να τα ακολουθήσουν τους επόμενους μήνες- ο κλάδος θα καταγράψει μειωμένα κέρδη, πολύ δε περισσότερο λόγω της απροθυμίας των προμηθευτών να πριμοδοτήσουν τις αλυσίδες με αυξημένες παροχές και εκπτώσεις στις μάχες τους για τα μερίδια αγοράς και τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Μοιραία, λοιπόν, οι μονάδες που αντιστοιχούν σε μειώσεις τιμών θα αφαιρεθούν από την κερδοφορία των αλυσίδων. Διότι μπορεί κατά ένα μικρό μέρος να βελτιώνονται οι παροχές και οι εκπτώσεις της βιομηχανίας προς το λιανεμπόριο, όμως σε καμία περίπτωση δεν αντιστοιχούν στις μειώσεις τιμών που καταγράφονται φέτος στο ράφι.

“Οι βελτιώσεις που παρατηρούνται φέτος στις παροχές προς το λιανεμπόριο δεν επιδρούν ουσιαστικά στην κερδοφορία του κλάδου”, δηλώνει στο “σελφ σέρβις”, κορυφαίος παράγοντας της αγοράς, που προσθέτει ότι “αν οι αλυσίδες επιμείνουν στη συγκεκριμένη πολιτική, υποβαθμίζοντας για μεγάλο διάστημα τον παράγοντα κερδοφορία, ορισμένες εξ αυτών θα αντιμετωπίσουν προβλήματα με τις τράπεζες και τις δανειοδοτήσεις…”. Ας δούμε, όμως, ποια ήταν η εικόνα που παρουσίασαν ορισμένοι από τους βασικούς παίκτες της αγοράς στο πρώτο δίμηνο του 2007.

Καρφούρ-Μαρινόπουλος

Μπορεί η εταιρεία κατά πάγια πολιτική της να “κρατά κλειστά τα χαρτιά της” έναντι όλων σε ό,τι αφορά την πορεία ανάπτυξης των μεγεθών της, όμως η διοίκησή της φέρεται να δηλώνει πως σε ετήσια βάση στοχεύει σε ρυθμούς οι οποίοι θα υπερβαίνουν έστω και οριακά το 10%. Κατά την περυσινή χρήση η εταιρεία φαίνεται πως πέτυχε τον στόχο της, ενώ σε ό,τι αφορά το 2007, εκτιμάται ότι το δεύτερο δίμηνο θα είναι αυτό που θα παρουσιάσει έντονους ρυθμούς αύξησης του τζίρου της. Αυτό διότι από τον Μάρτιο έθεσε σε εφαρμογή την πρώτη κοινή για τα καταστήματα Carrefour και Champion Μαρινόπουλος προωθητική της ενέργεια, την οποία ονομάζει «Πασχαμάνια». Στόχος της είναι να αυξήσει τον τζίρο της στο κρίσιμο διάστημα πριν τις εορτές του Πάσχα, επιβραβεύοντας τους καλούς πελάτες της με την εξασφάλιση δωρεάν αγορών κατά την εορταστική περίοδο. Υπό αυτή την έννοια θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι το δεύτερο δίμηνο του έτους θα είναι για την εταιρεία σαφώς καλύτερο του πρώτου.

Άλφα-Βήτα Βασιλόπουλος

Τα στελέχη της κάνουν λόγο για “μια ακόμη θετική χρονιά” σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης, παραπέμποντας στο προηγούμενο του 2006, οπότε η αύξηση του τζίρου της Άλφα-Βήτα ήταν πολλαπλάσια του πληθωρισμού. Όπως διευκρινίζουν, λόγω του γεγονότος ότι οι μετοχές της εταιρείας διαπραγματεύονται στο ΧΑΑ, δεν μπορεί να γίνονται περισσότερο συγκεκριμένοι, όσον αφορά στην εξέλιξη των μεγεθών και των μεριδίων πριν το τέλος του α’ τριμήνου, οπότε γίνονται σχετικά επίσημες ανακοινώσεις. Πάντως, από τους ανταγωνιστές της εταιρείας επισημαίνεται ότι η συνέχιση φέτος εκ μέρους της της επιθετικής πολιτικής τιμών δείχνει την προσπάθειά της να διατηρήσει τους γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης του 2006.

Αφοί Βερόπουλοι

Το άνοιγμα της χρονιάς δεν έγινε με τις καλύτερες προοπτικές για την αλυσίδα. Ο Ιανουάριος έκλεισε με οριακή αύξηση του τζίρου της, έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος, σε αντίθεση, όμως, με το Φεβρουάριο, ο οποίος παρουσίασε ανάπτυξη της τάξης του 6,5%, ανεβάζοντας έτσι το ποσοστό ανόδου για το δίμηνο στο 3,5%. Πάντως, η εταιρεία αποβλέπει φέτος σε ταχύτερους ρυθμούς, στηριζόμενη τόσο στο στοχευμένο μάρκετινγκ, που εφαρμόζει ήδη από πέρυσι, όσο και στις σημαντικές επενδύσεις, που σχεδιάζει για την τρέχουσα χρήση .

Μετρό

Εμφανίζεται να έχει ξεκινήσει δυναμικά το 2007, αποφασισμένη να ξεπεράσει για μια ακόμη χρονιά τις δυσκολίες της αγοράς, με στόχο την κατάκτηση και νέων μεριδίων στην οργανωμένη λιανική. Σύμφωνα με στελέχη της, τον Ιανουάριο ο ρυθμός αύξησης του τζίρου της Μετρό ήταν της τάξης του 8%, ενώ, όπως χαρακτηριστικά επεσήμαναν, ο Φεβρουάριος τους “διέψευσε θετικά”. Όπως υποστηρίζουν, οι ανοδικές τάσεις που καταγράφει γενικότερα ο τζίρος της Μετρό είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού της πολιτικής χαμηλών τιμών που ασκεί τα τελευταία χρόνια και της καθιέρωσης του brand Μy Market στη συνείδηση των καταναλωτών.

Ατλάντικ

Η διοίκηση της εταιρείας επισημαίνει στο “σελφ σέρβις” ότι “το 2007 άρχισε με τις καλύτερες προοπτικές”, δηλαδή με σημαντική άνοδο τζίρου και ότι η φετινή χρήση φαίνεται να μην έχει καμία απολύτως σχέση με το 2006 -χρονιά που, τουλάχιστον όσον αφορά στην εξέλιξη του τζίρου της εταιρείας, δεν εξελίχθηκε σύμφωνα με τις προσδοκίες της. Εκπρόσωποι της εταιρείας προσθέτουν ότι, λόγω των περιορισμών κάθε εισηγμένης, δεν έχουν την ευχέρεια να αναφερθούν σε συγκεκριμένα ποσοστά ανάπτυξης για το πρώτο δίμηνο του 2007. Ωστόσο, προσθέτουν ότι προτεραιότητα φέτος της Ατλάντικ είναι η ανάπτυξή της κι ότι το “καθαρό αποτέλεσμα” έπεται.

Dia Hellas

 Πρόκειται για μια από τις εταιρείες του κλάδου που “παραδοσιακά” παρουσιάζει από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στηριζόμενη στις χαμηλές τιμές και στο μοιρασμένο μεταξύ επώνυμων και ιδιωτικών σημάτων χαρτοφυλάκιο προϊόντων που φιλοξενεί στα ράφια της, συνέχισε και φέτος την ανοδική της πορεία. Όπως δηλώνεται, θα επιδιωχθεί οι ρυθμοί ανάπτυξης να παραμείνουν υψηλότεροι του πληθωρισμού, με τη συμβολή και των νέων καταστημάτων του δικτύου της, που κάθε χρόνο επαυξάνουν σε μεγάλο βαθμό τη δυναμική του.

Πέντε

Για τη Γαλαξίας το 2007 φαίνεται να αποτελεί ένα ακόμη θετικό 12μηνο, μια χρονιά τόνωσης των μεριδίων της στην οργανωμένη λιανική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της, ο Ιανουάριος ανέβασε κατά 10% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος το σύνολο του τζίρου της και ενίσχυσε κατά 3,5% τα συγκρίσιμα μεγέθη του, όταν τον Ιανουάριο του 2006 η συνολική άνοδος του τζίρου της έναντι του 2005 ήταν 8,6% σε σύνολο και 6% στα συγκρίσιμα μεγέθη του. Επομένως, η Γαλαξίας συνεχίζει να αναπτύσσεται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με το 2006, στηριζόμενη όμως περισσότερο στις νέες εμπορικές μονάδες της.