Το Σεπτέμβριο του 2000 τα σούπερ μάρκετ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ γιόρτασαν τα 20 χρόνια παρουσίας τους στο χώρο και είναι πλέον σε θέση να δηλώνουν ότι έχουν γίνει «ένα με την Κρήτη».
Το Σεπτέμβριο του 2000 τα σούπερ μάρκετ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ γιόρτασαν τα 20 χρόνια παρουσίας τους στο χώρο και είναι πλέον σε θέση να δηλώνουν ότι έχουν γίνει “ένα με την Κρήτη”
Με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων των σούπερ μάρκετ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗ (Ομιλος Βερόπουλος), το περιοδικό της αλυσίδας “ΥΠΕΡ Χ”, που κρατά συντροφιά στο κοινό της Κρήτης από το χειμώνα του 1992, κυκλοφόρησε ένα εορταστικό τεύχος με πλούσια στοιχεία για τη μακρά πορεία της οικογένειας Χαλκιαδάκη στην τοπική κοινωνία.
1980: Η αφετηρία
Γυρνώντας πίσω, κάπου εκεί στο 1980, θα θυμηθούμε ότι η εικόνα της κρητικής αγοράς ήταν τελείως διαφορετική από εκείνη που γνωρίζουμε σήμερα. Μικρές μονάδες, μπακάλικα, μικρά μανάβικα, καταστήματα χονδρικού εμπορίου. Στο Ηράκλειο, στη Λεωφόρο 62 Μαρτύρων, ένα μεγάλο για την εποχή κτίριο αναζητούσε την κατάλληλη επιχειρηματική δράση για να τη στεγάσει. Μεγάλο ισόγειο με πατάρι. Ένας νέος επιχειρηματίας το κοίταξε με διεισδυτική ματιά. Ο νεαρός επιχειρηματίας ονομαζόταν Μηνάς Χαλκιαδάκης, γόνος εμπορικής οικογένειας με μακρόχρονη παρουσία στο χώρο της αγοράς τροφίμων. Γνώστης ο ίδιος της αγοράς έκανε το πρώτο αποφασιστικό βήμα προς μια καινούργια εποχή. Στην Ευρώπη και στην Αμερική ο καινούργιος αυτός τρόπος αγορών είχε αρχίσει προ πολλού. Κάπως έτσι γεννήθηκε το πρώτο σούπερ μάρκετ “Χαλκιαδάκη”.
“Η πηγή της Δρόσου”
Όπως πληροφορηθήκαμε από τις σελίδες του περιοδικού, η ιστορία της οικογένειας Χαλκιαδάκη ξεκινά από τις αρχές του αιώνα. Από ένα μικρό μαγαζί με το πρωτότυπο όνομα “Η πηγή της Δρόσου”, που άνοιξε στο Γαράζο Μυλοποτάμου. Ίσως αυτό να ήταν ο “πρόγονος” των σημερινών πολυκαταστημάτων της εταιρείας. Ακολούθησε η εμπορική δραστηριότητα στο Ηράκλειο με καταστήματα χονδρικού και λιανικού εμπορίου. Ο Κώστας Χαλκιαδάκης σχεδίασε μια επιχείρηση στα μέτρα του, αλλά πρωτοποριακή για την εποχή του. Ήταν εκείνος που δίδαξε στα παιδιά του τα μυστικά του εμπορίου και κυρίως εμπορικό ήθος.
Το μεγάλο άλμα έγινε όταν οι αδελφοί Χαλκιαδάκη αποφάσισαν να αλλάξουν την εικόνα της τοπικής αγοράς δημιουργώντας το πρώτο σούπερ μάρκετ. Οι νέοι επιχειρηματίες ήξεραν καλά τον καταναλωτή της Κρήτης. Κρητικοί και οι ίδιοι, ένιωσαν την ευθύνη απέναντι στον πελάτη ο οποίος πελάτης όμως δεν ήταν ξένος και άγνωστος. Το ηρακλειώτικο κοινό έδειχνε να ξαφνιάζεται. Για σούπερ μάρκετ είχε ακούσει ξανά, καθώς υπήρχαν και παλιότερες προσπάθειες για τη δημιουργία σύγχρονων αγορών. Οι προσπάθειες αυτές όμως δεν είχαν συνέχεια. Για πολλούς το καινούργιο σούπερ μάρκετ έδειχνε να ξεφεύγει από τα μέχρι τότε δεδομένα της τοπικής αγοράς. Τελικά ήταν ο καινούργιος τρόπος αγορών. Ήταν το πρώτο βήμα μιας εποχής που αργά ή γρήγορα θα έφτανε και στην Κρήτη.
Νέα εποχή
Στη συνέχεια, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο χάρτης του λιανεμπορίου φαινόταν και πάλι να αλλάζει. Μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, ξένοι εμπορικοί οίκοι, πολυεθνικές εταιρείες είχαν αρχίσει να οδηγούν την αγορά σε άλλους δρόμους. Ο Μηνάς Χαλκιαδάκης αναζήτησε το μόνο δρόμο που απέμενε προκειμένου να διατηρήσει τη φυσιογνωμία και το χαρακτήρα της επιχείρησής του. Το δρόμο των στρατηγικών συμμαχιών. Ο ελληνικός όμιλος σούπερ μάρκετ “Βερόπουλος” ήταν εκείνος που του ενέπνευσε εμπιστοσύνη. Μέσα σε 6 χρόνια από την επίτευξη της συμφωνίας για συνεργασία (1994), τα 11 καταστήματα που είχε τότε η εταιρεία έγιναν 26 με προοπτική να αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Να φτάσουν τα 30 με 35 στα επόμενα δύο χρόνια. Το προσωπικό ξεπέρασε ήδη τα 700 άτομα.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή της λειτουργίας τους τα σούπερ μάρκετ “Χαλκιαδάκη” στάθηκαν δίπλα στις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου. Οι ιδιοκτήτες γνώριζαν πως μια οικονομία δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο σ’ έναν τομέα. Πρέπει να στηριχθεί στην τοπική παραγωγή, τα αγροτικά προϊόντα αλλά και τα προϊόντα των τοπικών βιομηχανικών και βιοτεχνικών μονάδων. Ειδικές εβδομάδες (ή και μήνες ακόμη) κρητικών προϊόντων, ειδικές προβολές, ειδικά προγράμματα προβολής, αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια της στρατηγικής της εταιρείας.
Σχέση εμπιστοσύνης
Οι εντυπωσιακοί δείκτες τόσο του κύκλου εργασιών όσο και των καθαρών κερδών της εταιρείας οφείλονται στη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύχθηκε ανάμεσα στην εταιρεία και τον κρητικό λαό. Η οικονομική πολιτική των τελευταίων χρόνων έκανε την εταιρεία να αποκτήσει νέα στρατηγική αντιμετώπισης του ανταγωνισμού των πολυεθνικών. Η επιστροφή στην έννοια των μικρότερων σούπερ μάρκετ αποτελεί μία νέα εναλλακτική πραγματικότητα που δεν είναι άλλη από τη φιλοσοφία της εταιρείας. Μια φιλοσοφία που χτίστηκε πάνω στη σχέση άμεσης επαφής με τον πελάτη.
Υπό το πρίσμα αυτής της φιλοσοφίας, της άμεσης και συνεχούς επαφής με τον κρητικό λαό και την κρητική παράδοση, η Χαλκιαδάκης Α.Ε. καταβάλλει επίσης αξιόλογες προσπάθειες ενίσχυσης των κοινωνικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στο νησί, με ευγενικές χορηγίες και άλλες πρωτοβουλίες.