«Με έμφαση στο μέλλον», αυτό είναι φέτος το σύνθημα του διεθνούς ομίλου εταιρειών της HENKEL, επ’ ευκαιρία της συμπλήρωσης των 125 χρόνων από την ίδρυση της μητρικής εταιρείας στη Γερμανία
“Με έμφαση στο μέλλον”, αυτό είναι φέτος το σύνθημα του διεθνούς ομίλου εταιρειών της HENKEL, επ’ ευκαιρία της συμπλήρωσης των 125 χρόνων από την ίδρυση της μητρικής εταιρείας στη Γερμανία.
Πέντε τομείς προϊόντων με παρουσία σε 70 αγορές
Η HENKEL σήμερα έχει παρουσία με τα προϊόντα της σε περισσότερες από 70 χώρες. Ο ετήσιος τζίρος της ανέρχεται περίπου στα 12 δισ. ευρώ (4 τρισ. δρχ.). Συνοπτικά, ο όμιλος εταιρειών HENKEL καλύπτει πέντε τομείς παραγωγικής και εμπορικής δραστηριότητας: Των απορρυπαντικών και καθαριστικών προϊόντων οικιακής χρήσης, των προϊόντων κόλλας βιομηχανικής και οικιακής χρήσης, των χημικών προϊόντων, των καλλυντικών και ειδών προσωπικής φροντίδας και των βιομηχανικών χημικών προϊόντων επεξεργασίας μετάλλων. Η συμμετοχή των τριών πρώτων τομέων στο συνολικό ετήσιο τζίρο του ομίλου ανέρχεται περίπου στο 68% και ισοκατανέμεται μεταξύ τους (από 22%-23% κάθε τομέας). Οι τομείς των καλλυντικών-προϊόντων φροντίδας και των βιομηχανικών χημικών επεξεργασίας μετάλλων συμμετέχουν με ποσοστό περίπου 16% έκαστος. Παγκοσμίως ο όμιλος απασχολεί περί τους 60.000 εργαζόμενους, οι περισσότεροι των οποίων (άνω του 70% του δυναμικού της) απασχολούνται στις ανά τον κόσμο θυγατρικές της.
Αναδιάταξη δυναμικού- Νέες ευκαιρίες
Η HENKEL στη νέα χιλιετία προχωρεί σε μια σειρά ανακατατάξεων στην Ευρώπη, σε σχέση με το παραγωγικό της δυναμικό. Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών, ήδη από το Φεβρουάριο του 2000 διεκόπη η λειτουργία, μετά από 26 χρόνια, του εργοστασίου της HENKEL Hellas στην Αταλάντη. Έτσι, σήμερα, το σύνολο των προϊόντων που παρήγαγε το ελληνικό εργοστάσιο εισάγονται από τη γειτονική Ιταλία και τα υπόλοιπα κυρίως από τη Γερμανία. Όπως μας είπε ο κ. Κώστας Μπέρσος, διευθυντής μάρκετινγκ του τομέα των απορρυπαντικών-καθαριστικών της HENKEL Hellas, “η εξασφάλιση όλων εκείνων των προϋποθέσεων, ώστε η τροφοδοσία της εγχώριας αγοράς να γίνεται με τους ίδιους όρους, που γινόταν όταν το εργοστάσιο απείχε μόλις 150 χιλιόμετρα από την Αθήνα, απαίτησε σκληρή δουλειά. Τα καταφέραμε, με τη συμμετοχή του planning, σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μην υπάρχει σημαντική διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς.
H σύνδεση όλων των θυγατρικών του ομίλου με τις κεντρικές διευθύνσεις των πέντε τομέων προϊόντων της εταιρείας, που εδρεύουν στο Ντίσελντορφ, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το μάρκετινγκ, γίνεται απευθείας. Τα διευθυντικά στελέχη των τοπικών αγορών συμμετέχουν σε κοινές ομάδες εργασίας ανά τομέα προϊόντων, όπου επεξεργάζονται και εξειδικεύονται οι κατευθύνσεις της μητρικής εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα, η HENKEL Hellas εκπροσωπείται με την παρουσία μου σε σχετική ομάδα εργασίας. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί έτσι συμμετέχουμε σε αποφάσεις που επηρεάζουν την πορεία προϊόντων / κατηγοριών με ιδιαίτερη προτεραιότητα στην Ελλάδα”.
Στόχος: η περαιτέρω ανάπτυξη των μεριδίων και των πωλήσεων
Σε ερώτησή μας σχετικά με το αν -στο πλαίσιο του διεθνούς καταμερισμού της HENKEL- έχει δοθεί ή πρόκειται να δοθεί στη HENKEL Hellas κάποιος ιδιαίτερος ρόλος σε ό,τι αφορά π.χ. την εμπορική διοίκηση των υπό ανάπτυξη γειτονικών μας αγορών, ο κ. Μπέρσος μας πληροφόρησε: “Οι άλλες αγορές των Βαλκανίων ελέγχονται από τη HENKEL Αυστρίας, ενώ η κυπριακή αγορά τροφοδοτείται μέσω ανεξάρτητου αντιπροσώπου/διανομέα. Η HENKEL Hellas έχει την ευθύνη της τροφοδοσίας και του ελέγχου των δικτύων διανομής μόνο της αγοράς της Αλβανίας.”
Προσδιορίζοντας τον κεντρικό στόχο των απορρυπαντικών/ καθαριστικών προϊόντων της εταιρείας, ο κ. Μπέρσος μας είπε ότι είναι “η περαιτέρω ενίσχυση των προϊόντων της που κινούνται στην εγχώρια αγορά από άποψη μεριδίων αγοράς και πωλήσεων και παράλληλα η ανάπτυξη νέων αγορών. Στον τομέα των απορρυπαντικών πλυντηρίου – ρούχων η εταιρεία κατέχει την τρίτη θέση στον εγχώριο ανταγωνισμό (μερίδιο 16%).
Αναφερόμενη στους στόχους ανάπτυξης του τομέα των καλλυντικών και προϊόντων φροντίδας του ομίλου HENKEL στην εγχώρια αγορά, η κ. Κοτρότσου τόνισε: “Στρατηγική μας προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη του μεριδίου μας κυρίως στα καλλυντικά προϊόντα μαλλιών. Πρόκειται για μια κατηγορία προϊόντων στην οποία τόσο η HENKEL διεθνώς όσο και παραδοσιακά η θυγατρική μας RILKEN είχαν δώσει και συνεχίζουν να δίνουν ιδιαίτερη σημασία, διαθέτοντας ισχυρές μάρκες (Rilken Silken Color, Brillance, Taft, Palette, Phytocolor κ.ά.). Φυσικά, στόχους ανάπτυξης των πωλήσεών μας έχουμε και για τις καταξιωμένες μάρκες μας στα προϊόντα περιποίησης σώματος (Fa) και στοματικής υγιεινής (Theramed)”.
Ετήσιος τζίρος 30 δισ. δρχ.
Σήμερα ο ετήσιος τζίρος του ομίλου εταιρειών της HENKEL Hellas ανέρχεται, περίπου, στα 30 δισ. δρχ. (στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται οι εξαγωγές). Η συμμετοχή του τομέα καλλυντικών-ειδών προσωπικής φροντίδας (SCHWARZKOPF & RILKEN) ανέρχεται στο 45%. Η συμμετοχή των απορρυπαντικών-καθαριστικών στον ετήσιο τζίρο του ομίλου είναι 30% και ακολουθούν τα προϊόντα κόλλας με 17%, τα προϊόντα HENKEL-PELΙCAN (διορθωτικά, κόλες) με 5% και τα χημικά επεξεργασίας μετάλλων με 3%.
Εντονη κοινωνική δραστηριότητα
Η HENKEL έχει συνδέσει διεθνώς την επωνυμία της με την ανάπτυξη πρωτοποριακών τεχνολογιών παραγωγής φιλικών προς το περιβάλλον και με την προσφορά σημαντικού κοινωνικού έργου. Φέτος, στο πλαίσιο των 125 χρόνων της ιστορίας της, έχει αναλάβει την υλοποίηση 125 προγραμμάτων ενίσχυσης των παιδιών σε όλο τον κόσμο. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι τα προγράμματα αυτά, για τα οποία διέθεσε 1,25 εκ. ευρώ (οι αριθμοί και τα μεγέθη παραπέμπουν συμβολικά στα χρόνια της ηλικίας της), υλοποιούνται με την εθελοντική εργασία του προσωπικού της.
125 ΧΡΟΝΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ
Στις 26 Σεπτεμβρίου φέτος συμπληρώνονται 125 χρόνια από την ίδρυση της HENKEL -του πολυεθνικού, σήμερα, ομίλου εταιρειών.
1876: Ο 28χρονος, τότε, Γερμανός επιχειρηματίας Fritz Henkel ιδρύει στην πόλη του Aachen την ομώνυμη εταιρεία -HENKEL & CIE- που ειδικεύεται στην παραγωγή απορρυπαντικών σαπουνιών για τα ρούχα.
1907: Η εταιρεία λανσάρει το απορρυπαντικό ρούχων PERSIL, μια επωνυμία που μέλλει να κυριαρχήσει στον ανταγωνισμό της κατηγορίας των απορρυπαντικών έως σήμερα.
1923: Η παραγωγή και το μάρκετινγκ της εταιρείας στρέφονται και στην κατηγορία των προϊόντων κόλλας, βιομηχανικής και οικιακής χρήσης.
1946: Η εταιρεία, παράλληλα με τις υπόλοιπες δραστηριότητές της, στρέφεται στην παραγωγή καλλυντικών και προϊόντων ατομικής φροντίδας.
1982: Υπό την επωνυμία του διεθνούς απορρυπαντικού προϊόντος της DIXAN, η HENKEL, δείχνοντας έμπρακτα την οικολογική της ευαισθησία, προχωρά στην παραγωγή του πρώτου απορρυπαντικού χωρίς φωσφάτα (πρόκειται για χημικές ουσίες που διασπώνται δύσκολα επιβαρύνοντας το περιβάλλον).
1991: Ιδρύεται η HENKEL ASIA PACIFIC, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, προκειμένου να υποστηριχθεί η διείσδυση των προϊόντων της HENKEL και η ανάπτυξη των πωλήσεών τους στην κινεζική και στην ευρύτερη ασιατική αγορά.
1996: Η μητρική εταιρεία εξαγοράζει το διεθνή οίκο καλλυντικών SCHWARZKOPF, οπότε ιδρύει στο πλαίσιο του ομίλου της ως αυτόνομο κλάδο δραστηριότητας την εταιρεία SCHWARZKOPF & HENKEL Cosmetics. Προχωρά στην εξαγορά της αμερικανικής εταιρείας παραγωγής προϊόντων κόλλας NOVMAX, στρεφόμενη στρατηγικά στην ενίσχυση του σχετικού τομέα των δραστηριοτήτων της.
1997: Εξαγοράζει την επίσης αμερικανική εταιρεία παραγωγής προϊόντων κόλλας LOCTITE, οπότε ο όμιλος HENKEL κυριαρχεί διεθνώς στην αγορά της κόλλας για βιομηχανική και οικιακή χρήση.
HENKEL HELLAS
Η ανάπτυξη του ομίλου στην Ελλάδα
1963: Εισάγεται στην Ελλάδα από αντιπρόσωπο διανομέα το απορρυπαντικό της HENKEL DIXAN.
1968: Η HENKEL συνάπτει επίσημη συμφωνία για την αποκλειστική αντιπροσώπευση και διανομή των προϊόντων της στην Ελλάδα με την εταιρεία διανομών “Θ. ΤΡΥΦΩΝ- Π. ΚΑΣΤΡΙΝΗΣ ΑΕ”. Λανσάρεται η σειρά προϊόντων PALETTE.
1974: Δημιουργείται στην Αταλάντη μονάδα παραγωγής των απορρυπαντικών προϊόντων της HENKEL, απ’ όπου στο εξής καλύπτεται η ζήτηση της εγχώριας αγοράς. Παράγεται και λανσάρεται το απορρυπαντικό ΝΕΟΜΑΤ, η μοναδική μάρκα απορρυπαντικού της εταιρείας που δεν είναι διεθνής, αλλά απευθύνεται αποκλειστικά στην ελληνική αγορά.
1975: Λανσάρεται το απορρυπαντικό για πλύσιμο ρούχων στο χέρι PERSIL Express.
1983: Παρουσιάζεται στην ελληνική αγορά η σειρά των προϊόντων περιποίησης σώματος FA.
1989: Η μητρική εταιρεία εξαγοράζει το 100% του Έλληνα αντιπροσώπου-διανομέα της, οπότε μετονομάζει την εταιρεία του σε HENKEL Hellas.
1990: Λανσάρεται η σειρά λακ μαλλιών TAFT.
1994: Η HENKEL Hellas εξαγοράζει την ελληνική βιομηχανική εταιρεία παραγωγής κόλλας για βιομηχανική χρήση ΒΙΑΦΡΕΛ (το εργοστάσιό της βρίσκεται στη Μεταμόρφωση Αττικής). Λανσάρεται η σειρά σαπουνιών και κρεμοσάπουνων LE CHAT.
1997: Λανσάρεται η σειρά καθαριστικών προϊόντων νοικοκυριού BREF (ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων για τον καθαρισμό δαπέδων, πατώματος, τζαμιών, ειδών υγιεινής κ.ά.), οπότε η εταιρεία εισέρχεται στον ανταγωνισμό της σχετικής κατηγορίας προϊόντων και στην ελληνική αγορά.
1998: Εξαγοράζεται η πλειοψηφία των μετοχών της ελληνικής εταιρείας παραγωγής καλλυντικών RILKEN.
1999: Ιδρύεται κοινή θυγατρική εταιρεία της HENKEL και της RILKEN με την επωνυμία SCHWARZKOPF & RILKEN (έδρα Κηφισιά). Η νέα εταιρεία αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το μάρκετινγκ και τη διακίνηση όλων των καλλυντικών προϊόντων των μητρικών της στην Ελλάδα (στη νέα εταιρεία υπεύθυνη για το μάρκετινγκ είναι η κα Αγγελική Κοτρότσου και για τις πωλήσεις ο κ. Ηλίας Κωνσταντόπουλος). Λανσάρονται στην αγορά οι σειρές των ενισχυτικών πλυσίματος πλυντηρίου ρούχων SIL και των βαφών μαλλιών BRILLANCE.
2000: Στο πλαίσιο του νέου καταμερισμού του παραγωγικού δυναμικού της HENKEL στην Ευρώπη, διακόπτεται η λειτουργία του εργοστασίου της εταιρείας στην Αταλάντη. Λανσάρεται το DIXAN υγρό/τζελ και τα Bref 2 σε 1, WC foam και WC Tabs.
2001: Λανσάρεται η σειρά προϊόντων τόνωσης των βαμμένων μαλλιών SCHWARZKOPF COLOR REFRESHER.