Περισσότερα από 100 νέα καταστήματα σχεδιάζουν να λειτουργήσουν οι ισχυροί του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2004, παρά τα περί κορεσμού του κλάδου. Οι προγραμματισμένες επενδύσεις μαρτυρούν ότι υπάρχουν ακόμη τα περιθώρια για περαιτέρω διείσδυση των μεγάλων κυρίως στις τοπικές αγορές της περιφέρειας, ενώ το franchise αναμένεται ότι θα επιτρέψει την περαιτέρω δραστηριοποίησή τους στις μικρές αγορές εις βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Περισσότερα από 100 νέα καταστήματα σχεδιάζουν να λειτουργήσουν οι ισχυροί του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2004, παρά τα επίμονα σχόλια κορυφαίων στελεχών περί κορεσμού του κλάδου, τις συχνές επισημάνσεις τους για τις αντίξοες συνθήκες υπό τις οποίες αναπτύσσονται οι αλυσίδες και την καθημερινή πλέον γκρίνια για τα προβλήματα ρευστότητας της αγοράς…
Οι προγραμματισμένες για την ολυμπιακή χρονιά επενδύσεις μαρτυρούν ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο έχει ακόμη τα περιθώρια για μεγαλύτερη διείσδυση κυρίως στις τοπικές αγορές της περιφέρειας, δεδομένου ότι στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα οι δυνατότητες για νέα καταστήματα φαίνεται ότι έχουν στενέψει. Φέτος αναμένεται να είναι μια ακόμη χρονιά κατά τη διάρκεια της οποίας το franchise θα επιτρέψει στις αλυσίδες να δραστηριοποιηθούν εντονότερα στις μικρές αγορές, να ασκήσουν μεγαλύτερες πιέσεις στους μικρούς του κλάδου –κυρίως στα συνοικιακά καταστήματά τους– η πλειονότητα των οποίων ήδη ασφυκτιά υπό συνθήκες άκρατου ανταγωνισμού.
Η «συνταγή» για την ανάπτυξη του κλάδου παραμένει μία: αναζήτηση αυξημένων επενδυτικών κεφαλαίων για την ταχύτερη εφαρμογή των πλάνων επέκτασης και την αποτελεσματικότερη εξασφάλιση νέων μεριδίων αγοράς. Ο απώτερος σκοπός δεν είναι άλλος από τον αποκλεισμό όσο το δυνατό περισσότερων παικτών…
Εκτός όμως από τα νέα καταστήματα, το 2004 οι αλυσίδες θα συνεχίσουν να επενδύουν στις ανακαινίσεις παλαιών καταστημάτων τους. Οι αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών, οι προσπάθειες προσέλκυσης νέων πελατών και τα νέα ποιοτικά standards που καθιέρωσαν στον κλάδο οι πολυεθνικές αλυσίδες επιβάλλουν στο λιανεμπόριο τον εκσυγχρονισμό των δικτύων πωλήσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση συνέβαλαν και οι εξαγορές τρίτων –συνήθως μικρών και απαξιωμένων τεχνολογικά ή και εμπορικά αλυσίδων– από τους μεγάλους του κλάδου. Μετά τις συμφωνίες εξαγοράς είναι γνωστό ότι συνήθως ακολουθούν επενδύσεις για την προσαρμογή των μονάδων κάθε εξαγορασθείσας εταιρείας κατά τα πρότυπα του νέου ιδιοκτήτη.
Φέτος έχουν προγραμματιστεί και επενδύσεις για νέες κεντρικές αποθήκες. Πρόκειται για γενναία επενδυτικά πλάνα, αναγκαία για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους κάθε αλυσίδας, άρα και προς όφελος της βελτίωσης του ετήσιου καθαρού αποτελέσματος των επενδυτών.
Οι βασικότερες επενδύσεις που δρομολογούν φέτος οι ισχυροί του κλάδου των σούπερ μάρκετ έχουν ως εξής:
ΟΜΙΛΟΣ ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ακόμα μια χρονιά σημαντικών επενδύσεων θα είναι το 2004 για την ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ. Η αλυσίδα θα συνεχίσει την επεκτατική της πολιτική, ιδρύοντας φέτος 10 ακόμη σούπερ μάρκετ, Champion Μαρινόπουλος και 5’ Μαρινόπουλος, καθώς και 2 υπέρ μάρκετ CARREFOUR. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα υπέρ μάρκετ σχεδιάζεται η ακόμα δυναμικότερη παρουσία τους στην αγορά, αφού πλέον θα αποτελούν τον πυρήνα σύγχρονων εμπορικών κέντρων. Γύρω από κάθε CARREFOUR θα οργανώνεται μια μεγάλη αγορά με τη συμμετοχή τρίτων εταιρειών. Στο πλαίσιο αυτό –κατά πληροφορίες– στήνεται το νέο εμπορικό κέντρο της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ στο Παλαιό Φάληρο, σε συνεργασία με την BABIS VOVOS ΤΕΧΝΙΚΗ σε έκταση που ανήκει στη Εκκλησιαστική Σχολή της Ριζαρίου. Η συγκεκριμένη πολιτική εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό του GROUP CARREFOUR που ανακοινώθηκε πρόσφατα. Παράλληλα η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ αναμένεται ότι θα ολοκληρώσει φέτος το πρόγραμμα ανακαινίσεων, αναβαθμίζοντας 10 ακόμη παλαιά καταστήματα. Σε ό,τι αφορά το franchise, έως το τέλος του 2003 επρόκειτο να λειτουργήσουν συνολικά πέντε καταστήματα υπό την επωνυμία 5’ Μαρινόπουλος, ενώ για το 2004 από τα 10 προαναφερόμενα νέα σούπερ μάρκετ ορισμένα σχεδιάζεται να ιδρυθούν υπό το καθεστώς της δικαιόχρησης.
ΟΜΙΛΟΣ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Έμφαση στον εκσυγχρονισμό της ΠΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ, θα δώσει φέτος η ΑΦΟΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ, αλλά και στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Κατά το τρέχον έτος η αλυσίδα πρόκειται να λειτουργήσει 3 νέες μονάδες, εκ των οποίων δύο εκτός Αθηνών, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο επρόκειτο να ανοίξει τις πόρτες του το ανακαινισμένο κατάστημα της Αγίας Παρασκευής, στην Αθήνα. Στο μεταξύ, η αλυσίδα αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων της ΠΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ, δυσκολίες οι οποίες αφορούν ζητήματα γραφειοκρατίας. Έτσι μέχρι το τέλος του 2003 είχαν ανακαινιστεί μόλις 2 μονάδες από τις 35 που διατήρησε σε λειτουργία η ΑΦΟΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ μετά τη συμφωνία εξαγοράς, ενώ φέτος αναμένεται να ολοκληρωθούν ακόμη 10 αναβαθμίσεις καταστημάτων. Σημειώνεται ότι μετά από κάθε ανακαίνιση και μετονομασία ενός καταστήματος οι πωλήσεις του καταγράφουν αύξηση κατά 50%. Φέτος η ΑΦΟΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ αναμένει έσοδα της τάξης των 560 εκατ. ευρώ, στα οποία θα προστεθούν περί τα 100 εκατ. ευρώ της ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ και περί τα 50 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις των καταστημάτων σε Σκόπια και Σερβία. Στο μεταξύ αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον του ΟΜΙΛΟΥ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ για εξωτερικό, όπου ήδη διαθέτει 7 καταστήματα στην ΠΓΔΣ και 1 στη Σερβία. Τα σχέδιά του προβλέπουν εντός του 2004 να λειτουργήσει το δεύτερο Super Vero στο Βελιγράδι, που έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά, καθώς και μια ακόμη μονάδα στα Σκόπια –η 8η κατά σειρά στη γειτονική χώρα.
ΟΜΙΛΟΣ ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Επενδύσεις οι οποίες θα αντιστοιχούν περίπου στο 3% των ετήσιων πωλήσεών της προγραμματίζει η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ για την τριετία 2004-2006, στοχεύοντας στην ίδρυση 4 ή 5 νέων καταστημάτων και σε 3 έως 5 ανακαινίσεις παλαιών κατ’ έτος. Η επεκτατική πολιτική της εταιρείας προβλέπει περαιτέρω ανάπτυξή της εντός Αττικής, στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, στην Ήπειρο και στη Θεσσαλία, κυρίως με καταστήματα μεσαίου και μεγάλου τύπου (1.000-1.500 τμ). Στο μεταξύ έως το τέλος του 2003 επρόκειτο να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση και ο ανασχεδιασμός όλων των καταστημάτων ΤΡΟΦΟ, καθώς και η αλλαγή του εμπορικού τους σήματος σε ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ. Επίσης το διοικητικό συμβούλιο της αλυσίδας αποφάσισε να κινήσει τις διαδικασίες για τη συγχώνευση της εταιρείας με τη θυγατρική ΤΡΟΦΟ ΑΕ. Η συγχώνευση αναμένεται να αποφέρει στη μητρική ουσιώδη λειτουργικά και οικονομικά οφέλη κατά τα προσεχή έτη. Όπως επισημαίνεται, η διοίκηση προχώρησε στην απόφασή της για τη συγχώνευση αφού αξιολόγησε τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων της ΤΡΟΦΟ, την καλή κερδοφορία της ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ και τις αισιόδοξες προοπτικές που διαγράφονται για τα επόμενα χρόνια. Σε ό,τι αφορά το franchise τα σχέδια της αλυσίδας προβλέπουν ότι κατά την τριετία 2004-2006 και σε ετήσια βάση θα δημιουργούνται 10 Τροφό Market. Στην εκπνοή του 2003 το δίκτυο της αλυσίδας αριθμούσε 16 μονάδες franchise.
ΟΜΙΛΟΣ ΑΤΛΑΝΤΙΚ
Την ανάπτυξή της στηριζόμενη σε τρεις κύριους άξονες θα συνεχίσει και το 2004 η ΑΤΛΑΝΤΙΚ. Βασική της επιδίωξη θα είναι η περαιτέρω εδραίωσή της στο λιανικό εμπόριο, η δυναμικότερη επέκτασή της στις πωλήσεις χονδρικής και η εξάπλωση του δικτύου franchise στο οποίο έχει ήδη επενδύσει εξαγοράζοντας την ΑΡΙΣΤΑ. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το franchise, κατά το 2004 θα ενταθούν οι διαδικασίες ομογενοποίησης των καταστημάτων της ΑΡΙΣΤΑ, προκειμένου σταδιακά στο σύνολό τους να λειτουργήσουν υπό ενιαία επωνυμία. Σήμερα με την επωνυμία ΑΡΙΣΤΑ λειτουργούν 70 καταστήματα, ενώ το σχετικό πλάνο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε έως τα τέλη του 2005. Αναφορικά με το βασικό δίκτυο της ΑΤΛΑΝΤΙΚ, κατά τη φετινή χρήση, εκτός των ανακαινίσεων, η εταιρεία έχει προγραμματίσει επενδύσεις για τη δημιουργία 8 νέων μονάδων, εκ των οποίων οι 6 θα ενισχύσουν τις λιανικές πωλήσεις και οι άλλες 2 τις πωλήσεις χονδρικής. Στα τέλη του 2003 η εταιρεία είχε υπό τον έλεγχό της 189 καταστήματα και στο εννεάμηνο της ιδίας χρήσης εξασφάλισε ενοποιημένο κύκλο εργασιών 398,38 εκατ. ευρώ, έναντι 353,91 ευρώ το 2002 και εταιρικό κύκλο εργασιών 387,46 εκατ. ευρώ, έναντι 337,05 εκατ. ευρώ την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο. Όσο για τα κέρδη προ φόρων, αυξήθηκαν κατά 34,5%, φθάνοντας σε αξία τα 1,241 εκατ. ευρώ.
ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ
Σε δύο βασικά επενδυτικά πλάνα επικεντρώνει το ενδιαφέρον της φέτος η ΜΕΤΡΟ. Το πρώτο αφορά την ανάπτυξη του δικτύου της και το δεύτερο την επιτάχυνση των διαδικασιών κατασκευής των νέων κεντρικών αποθηκών της. Όπως υπολογίζεται, εντός του 2004 θα υπογραφεί το συμβόλαιο αγοράς του οικοπέδου για την ανέγερση των αποθηκών, ώστε να ξεκινήσουν το γρηγορότερο δυνατό οι εργασίες κατασκευής του έργου. Το σχετικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι οι νέες κεντρικές αποθήκες της εταιρείας θα είναι έτοιμες να λειτουργήσουν το 2005 και σύμφωνα με τα επενδυτικά σχέδια η συνολική επένδυση (αγορά οικοπέδου, κατασκευή κτιρίου, προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού) αναμένεται ότι θα φθάσει τα 12 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις το 2004 προβλέπουν επίσης τη δημιουργία 4 ή το πολύ 5 νέων καταστημάτων, με τις οποίες οι αλυσίδα θα ενισχύσει τόσο το λιανεμπορικό της δίκτυο όσο και τον τομέα των χονδρικών πωλήσεων (cash & carry). Φέτος αναμένει νέα αύξηση του τζίρου της εταιρείας κατά 15%, όση δηλαδή ανέμενε και για τη χρήση του 2003, κατά τη διάρκεια της οποίας τα έσοδά της επρόκειτο να διαμορφωθούν στα 420 εκατ. ευρώ. Οι πιο πρόσφατες ενδείξεις για το αποτέλεσμα της περυσινής χρήσης προβλέπουν κέρδη ανάλογα με εκείνα του 2002, ενώ δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο μικρής αύξησης.
ΠΕΝΤΕ ΑΕΕ
Συνεχίζει και το 2004 τη δυναμική ανάπτυξη του δικτύου της η ΠΕΝΤΕ, με την ίδρυση 8 ακόμη νέων καταστημάτων. Μάλιστα, όπως δηλώνουν στο «σελφ σέρβις» κορυφαία στελέχη της, η εταιρεία διαθέτοντας μεγάλη κεφαλαιακή δύναμη θα μπορούσε να προχωρήσει και σε ταχύτερη επέκταση του δικτύου της, ωστόσο για καθαρά οργανωτικούς λόγους αρκείται στις προαναφερόμενες επενδύσεις. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, για το 2004 έχει ήδη προγραμματιστεί η δημιουργία της πρώτης μονάδας (η εταιρεία δεν μας αποκάλυψε τον τόπο). Από τις υπόλοιπες 7, οι 5 θα έχουν τις έδρες τους στην περιφέρεια, θα είναι ιδιόκτητες και θα απαιτήσουν κεφάλαια περίπου τα 9 εκατ. ευρώ και οι άλλες 2 θα λειτουργήσουν σε νοικιασμένες εγκαταστάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ανάλογες επενδυτικές κινήσεις έγιναν και στη χρήση του 2003, κατά τη διάρκεια της οποίας η ΠΕΝΤΕ προχώρησε στη δημιουργία 8 νέων μονάδων, εκ των οποίων οι 6 ήταν ιδιόκτητες. Συνολικά πέρυσι διατέθηκαν προς επένδυση κεφάλαια αξίας 5,8 εκατ. ευρώ για αγορές οικοπέδων, 7,3 εκατ. ευρώ για κατασκευές κτιριακών εγκαταστάσεων και ανάλογο ποσό για τον εξοπλισμό των καταστημάτων. Σήμερα ανεκμετάλλευτα παραμένουν 7 οικόπεδα, τα οποία στο μέλλον πρόκειται να στεγάσουν νέες εμπορικές μονάδες της ΠΕΝΤΕ. Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των πωλήσεων επισημαίνεται ότι το 2003 αναμένεται γενική αύξηση τζίρου 10% (έσοδα από παλαιά και νέα καταστήματα) και οργανική ανάπτυξη στα όρια του πληθωρισμού, 4% έναντι του 2002.
DIA HELLAS AE
Σημαντικές σε αξία επενδύσεις σχεδιάζει για το 2004 η DIA. Τα πλάνα της προβλέπουν την ενίσχυση του δικτύου πωλήσεων με 40 νέα καταστήματα, εκ των οποίων τα 20 θα ιδρυθούν υπό καθεστώς δικαιόχρησης. Στην εκπνοή του 2003 η εταιρεία διέθετε 280 καταστήματα εκ των οποίων οι 58 μονάδες λειτουργούν ως franchise. Ο στόχος της DIA φέτος είναι να ενισχύσει περαιτέρω την παρουσία της σε γεωγραφικές περιοχές που υπάρχουν τα ανάλογα περιθώρια. Ωστόσο εκτιμάται ότι ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην Κρήτη, όπου σήμερα η εταιρεία διαθέτει μόλις 2 καταστήματα, παρά το γεγονός ότι η τοπική αγορά προσφέρεται εμπορικά για μεγαλύτερα επενδυτικά ανοίγματα. Σύμφωνα με τον κεντρικό σχεδιασμό του επενδυτικού πλάνου, προβλέπεται ότι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τα νέα καταστήματα θα ανήκουν στη DIA, ενώ στις τοπικές αγορές της περιφέρειας και στη συντριπτική τους πλειονότητα θα λειτουργήσουν ως franchise. Σχετικά με τον ετήσιο τζίρο της, η εταιρεία εκτιμάται ότι το 2003 θα εμφανίσει αύξηση περίπου 20% και θα διαμορφωθεί στα 270 εκατ. ευρώ –ανάλογη αναμένεται η εξέλιξή του κατά το 2004.
ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ
Έμφαση στην ανάπτυξη του δικτύου πωλήσεων θα δώσει και το 2004 η ΜΑΣΟΥΤΗΣ επικεντρώνοντας κυρίως το ενδιαφέρον της στη δημιουργία νέων εμπορικών μονάδων, αλλά και σε ανακαινίσεις παλαιών καταστημάτων. Η εταιρεία έως και την έκδοση του τεύχους δεν είχε προσδιορίσει τα κεφάλαια τα οποία πρόκειται να διαθέσει, ωστόσο στοχεύει στη δημιουργία 6 νέων σούπερ μάρκετ και 1 cash & carry καταστήματος. Στην εκπνοή του 2003 η αλυσίδα διέθετε 144 λιανεμπορικές μονάδες και 16 cash & carry με έδρες στη Θεσσαλονίκη και τη Θράκη, ενώ μία εξ αυτών βρίσκεται στη Λάρισα. Στελέχη της αναφερόμενα στο ενδεχόμενο επέκτασης της ΜΑΣΟΥΤΗΣ και σε άλλες περιοχές της χώρας υπογράμμισαν το ενδιαφέρον τους, προσθέτοντας ωστόσο ότι μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί ανάλογη απόφαση. Τέλος, σημειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου (της μητρικής και των δύο εταιρειών που εξαγόρασε –της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ και της ΑΦΟΙ ΜΠΙΣΚΑ, η οποία πλέον απορροφήθηκε) θα υπερβεί το 2003 τα 453 εκατ. ευρώ, έναντι 402 εκατ. ευρώ το 2002 και τα κέρδη θα πλησιάσουν τα 20 εκατ. ευρώ. Πέρυσι η εταιρεία δημιούργησε 3 νέες λιανεμπορικές μονάδες και 1 κατάστημα χονδρικής.