σελφ σερβις - Φωτισμός: Τέχνη οικονομίας και διαφοροποίησης

Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

Φωτισμός: Τέχνη οικονομίας και διαφοροποίησης

15 Ιανουαρίου 2019 | 09:37 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Λιανεμπόριο

Η ποικιλία και οι δυνατότητες των τεχνολογιών φωτισμού του εμπορικού χώρου σήμερα υπερβαίνουν κατά πολύ το θεωρούμενο ως «κοινά αποδεκτό» φωτιστικό αποτέλεσμα προηγούμενων εποχών. Τίποτα πια δεν είναι «κοινά αποδεκτό», εφόσον η αύξηση των σχετικών τεχνολογικών δυνατοτήτων δημιουργεί υποχρέωση διακριτής διαφοροποίησης του εμπορικού χώρου κάθε επιχείρησης από τις άλλες.

Eννοούμε της διαφοροποίησής της σε ό,τι αφορά την ελκυστικότητα των αιθουσών της και τη δημιουργία θετικών εντυπώσεων και αισθημάτων στον πελάτη της στο καθημερινό «ταξίδι αγορών» του, σύμφωνων προς το στρατηγικό προφίλ της επιχείρησης, την καθοδήγησή του στους διαδρόμους και τα ράφια, τη διευκόλυνσή του στην αξιολόγηση των εμπορευμάτων –τα οποία ανδεικνύονται με όρους σταθμισμένους οπτικά και εμπορικά– , και την ολοκλήρωση των αγορών του. Συνεπώς ο φωτισμός είναι ένας μεταβλητός συντελεστής (μεταξύ των πολλών άλλων) της «εμπειρίας αγοράς», που δημιουργεί η επιχείρηση στον πελάτη της. Τα όρια της μεταβλητότητάς του ορίζονται αφενός από τις εκάστοτε σχετικές τεχνολογικές καινοτομίες και τις κοστολογικές παραμέτρους τους και αφετέρου από τη διαθεσιμότητα της επιχείρησης να τις ελέγχει από άποψη προδιαγραφών ως προς τις σκοπιμότητές της, να επιλέγει σωστά τις εφαρμογές και να επενδύει σε αυτές. Εντέλει η επένδυση στο φωτισμό αποτελεί σημαντική πτυχή των atmosferics –ενός μοντέρνου πεδίου του ανταγωνισμού των λιανεμπορικών επιχειρήσεων διεθνώς και με μεγάλη προοπτική εξέλιξης. Αυτή η προοπτική, άλλωστε, ορίζει την υποχρεωτικότητα της ενασχόλησης των επιχειρήσεων στα σοβαρά με τα atmosferics, δεδομένης της αμείωτης τεχνολογικής παραγωγής ποικιλίας καινοτομιών στα μέσα, που συνδράττουν στη δημιουργία της «ατμόσφαιρας» του εμπορικού χώρου, και της συνεπακόλουθης ταχύτητας προσαρμογής του κόστους τους στην πραγματικότητα της μαζικής αγοράς. Με άλλα λόγια, ουδείς συγχωρείται πλέον από τα κυρίαρχα ήθη της αγοράς να αναβάλει τις σχετικές επενδύσεις, επικαλούμενος τη δυσμένεια της συγκυρίας και αρκούμενος στη συμβατική απόδοση του υφιστάμενου εξοπλισμού, ενόσω οι πελάτες του, για να δώσουμε ένα παράδειγμα, στα χρόνια της κρίσης εμπέδωσαν αντιστρόφως ανάλογα προς το είθισται πολλών επιχειρήσεων την αγορά και χρήση κινητών τηλεφώνων αφής πορότι ήταν και παραμένουν πιο ακριβά των συμβατικών.

Η δύναμη της αδράνειας
Πάραυτα στη μεγάλη τους πλειονότητα τα καταστήματα του κλάδου εξακολουθούν να φωτίζονται με συστήματα φθορίου, αν και είναι ευρύτατα γνωστό ότι οι τεχνολογίες Led προσφέρουν οικονομία ενέργειας περίπου κατά 75% συγκριτικά με την αντίστοιχη του συμβατικού εξοπλισμού. Εξάλλου, τα τιμολόγια της ΔΕΗ πιστοποιούν ότι το κόστος του φθορίου σε προβολή χρόνου είναι υψηλότερο της επενδυτικής δαπάνης για την εγκατάσταση και λειτουργία των Led, καθώς αυτά προσφέρουν πλήρως την απόσβεσή της εντός τετραετίας. Η άρνηση κάποιων να μπλεχτούν «σ’ έναν ακόμα τεχνολογικό πονοκέφαλο», προτιμώντας την πεπατημένη του φθορίου, συνιστά αφελή αντιμετώπιση, για τον πρόσθετο λόγο ότι το μέλλον του φθορίου είναι ούτως ή άλλως βραχύ –πράγματι, στον επόμενο κύκλο ανακαίνισης των σημερινών «φρέσκων» καταστημάτων τους θα υποχρεωθούν να «φωτιστούν» με Led... Είναι πιθανό πως η δύναμη της αδράνειας από την ορμητική είσοδο των εφαρμογών Led, όπως και το έλλειμμα εμπιστοσύνης στην τεχνογνωσία του εγχώριου κλάδου κατασκευής, εμπορίας κι εγκατάστασης φωτιστικών, είναι ισχυρότερες από την ανάγκη των άμεσων εξοικονομήσεων ενέργειας, αλλά και της διαφοροποιημένης αναβάθμισης των εμπορικών χώρων. Έτσι, είναι προφανές ότι το σχετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αφήνεται στον πρωτοπόρο των μοντερνισμών, όπως συμβαίνει πάντα.

Παράδειγμα προς αποφυγή
Επισημαίνουμε ως παράδειγμα προς αποφυγή την περίπτωση μιας ποιοτικά κακής εφαρμογής τεχνολογίας Led σε δίκτυο του κλάδου, που αποδεικνύει ότι ενίοτε η καταφυγή στις φθηνότερες λύσεις τεχνολογικών εφαρμογών είναι μεσοπρόθεσμα πιο ακριβές κι από τις ακριβές... Πρακτικά ένα κακοσχεδιασμένο φωτιστικό μαζί με το Led του, προερχόμενα από τις φτηνότερες πηγές της διεθνούς αγοράς, το πιθανότερο είναι ότι, αφού αρχικά εκτυφλώσουν τον πελάτη με άσπρο δυνατό φως αντί να φωτίσουν ομαλά τις επιφάνειες που τον ενδιαφέρουν, θα καούν συν τω χρόνω μαζί (πρώτη η απλίκα, μαυρίζοντας, κι ύστερα το ίδιο το Led), δίνοντας στο σύντομο χρόνο της ζωής τους ένα όλο πιο κίτρινο φωτιστικό αποτέλεσμα, καθόλου κολακευτικό για το εκθετήριο των προϊόντων που φωτίζει και το κατάστημα καθαυτό. Ο μέσος πελάτης του είναι μάλλον βέβαιο ότι δεν αντιλαμβάνεται άμεσα το αίτιο του εκνευρισμού του στο περιβάλλον του καταστήματος κι ίσως δεν διερωτάται σχετικά, εφόσον στους χώρους άλλων επωνυμιών νοιώθει μικρότερη ένταση κι εκνευρισμό... Εκτός αυτού η λειτουργία φωτιστικών υποστάθμης μοιραία αυξάνουν τις πιθανότητες ενεργοποίησης κινδύνων για την ασφάλεια του καταστήματος (π.χ. βραχυκύκλωμα εγκατάστασης, ανάφλεξη φωτιστικού). Με 14 ώρες συνεχούς λειτουργίας ημερησίως, τα φωτιστικά ασυζητητί πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Σημειώνουμε ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές Led δίνουν κύκλο ζωής ανά στοιχείο τις 50.000 ώρες έναντι των 15.000 ωρών των στοιχείων φθορίου. Συνεπώς ένα αξιόπιστο στοιχείο Led θα «ζήσει» καλύπτοντας τον πλήρη κύκλο του καταστήματος από ανακαίνιση σε ανακαίνιση, δηλαδή περίπου μια δεκαετία, εφόσον ετησίως λειτουργεί περί τις 4.500 ώρες.

Οικονομία ενέργειας - βελτίωση ανταγωνιστικότητας
Γενικά το κόστος του φωτισμού αντιστοιχεί κατά μέσο όρο στο 15%-20% του κόστους ενέργειας ανά κατάστημα, έναντι 55%-65% του αντίστοιχου κόστους ψύξης, 10% του κλιματισμού και 5% των λοιπών μέσων κατανάλωσης ενέργειας. Η αναλογία αυτή υπό συνθήκες ολικού εκσυγχρονισμού των ενεργοβόρων ειδών εξοπλισμού, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή τάση υπέρ της ενεργειακής οικονομίας, δεν μέλλει ν’ αλλάξει, τουλάχιστον στις μεγάλες αίθουσες πωλήσεων. Το όφελος της οικονομίας από τον εκσυγχρονισμό του φωτισμού είναι ότι παραμένει αδιαφοροποίητη σε όλα τα καταστήματα, μικρά και μεγάλα, καθώς ο εμπορικός χώρος φωτίζεται με την ίδια πυκνότητα φωτιστικών παντού, σε αντίθεση με το ενεργειακό κόστος της ψύξης, που κυμαίνεται ανάλογα με την εμπορική κίνηση στα ψυγεία, το βαθμό των απωλειών ψύξης ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες και το μέγεθος του καταστήματος. Εντέλει περισσότερο ωφελημένες από την προώθηση των νέων τεχνολογιών φωτισμού (όπως και ψύξης), όσο νωρίτερα το αντιληφθούν, θα είναι οι λιανεμπορικές αλυσίδες μικρομεσαίων καταστημάτων, των οποίων το κόστος ενέργειας και εν γένει το λειτουργικό κόστος είναι υψηλότερο των μεγάλων αιθουσών πωλήσεων προς όφελος της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Η ΑΒ Βασιλόπουλος αξιοποιεί στο φωτισμό την τεχνογνωσία της μητρικής της, προσαρμοσμένη στα δεδομένα του μεσογειακού φυσικού φωτός. Χρησιμοποιεί λαμπτήρες φθορισμού οικονομίας ενέργειας Τ5, αλλά προγραμματίζει την εφαρμογή συστημάτων φωτισμού Led σε όλες της εγκαταστάσεις της έως τα τέλη του 2019, υπολογίζοντας ωφέλεια εξοικονόμησης της τάξης του 6%-12% επί της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης των καταστημάτων της. Η εταιρεία εφαρμόζει αυτόματο σύστημα ρύθμισης φωτισμού, εσωτερικού και εξωτερικού, στα καταστήματά της, ώστε μόνο κατά το ωράριο λειτουργίας τους για το κοινό να ενεργοποιείται πλήρως ο φωτισμός. Στη διάρκεια της προετοιμασίας τους, όπως και μετά το τέλος του ωραρίου τους ως την αποχώρηση του προσωπικού, ενεργοποιείται μόλις το ένα τρίτο αυτού. Έτσι, εξοικονομεί περίπου 5% του σχετικού κόστους ενέργειας.

Metro
Η Metro ήδη ολοκληρώνει τις εφαρμογές Led συστημάτων σε όλες τις εγκαταστάσεις της. Συνεργαζόμενη με τη Lumitech, τη Baro και την Panasonic, καινοτομεί σε εφαρμογές φωτισμού από το 2013. Οι εν λόγω εταιρείες κατασκευάζουν custom made προϊόντα για λογαριασμό της, ακολουθώντας διεθνή πρότυπα και ειδικές προδιαγραφές που θέτει η ίδια. Ειδικά, από τη συνεργασία της με την Panasonic προέκυψε η δημιουργία καινοτόμων λύσεων φωτισμού, μοναδικών παγκοσμίως. Τα φωτιστικά σώματα κατασκευάζονται στη γραμμή παραγωγής της εταιρείας, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Σημειώνουμε ότι η Panasonic παρουσίασε τη Metro στην έκθεση Light & Building στη Φρανκφούρτη ως «best lighting system for retail» τρεις φορές, όπως επίσης ότι η οικονομία ενέργειας που επιτυγχάνει με τα φωτιστικά της είναι της τάξης του 78% και αντίστοιχη προς τη μη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με 190.000 τόνους CO2. Πρόκειται για την πρώτη εταιρεία του κλάδου, που εφάρμοσε την τεχνολογία Led σε μεγάλη κλίμακα, και την πρώτη με στόχο την υλοποίηση του πρώτου καταστήματος στην Ελλάδα με concept «Human centric lighting» εντός του 2019!

σελφ σερβις (T. 489)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION