σελφ σερβις - Επαγγελματική ψύξη: Τα περιθώρια της μετάβασης στα φυσικά ψυκτικά μέσα στενεύουν

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

Δωρεάν εγγραφή

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφείτε στην Online έκδοση του σελφ σέρβις και να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό του.
*
*
*
*
*
*
* Άνδρας   Γυναίκα
*

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

Επαγγελματική ψύξη: Τα περιθώρια της μετάβασης στα φυσικά ψυκτικά μέσα στενεύουν

11 Δεκεμβρίου 2018 | 09:31 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Εξοπλισμός,Λιανεμπόριο

Η συγκυρία του μεταβατικού καθεστώτος κατάργησης στην Ευρώπη ως το 2022 της παραγωγής και της χρήσης του ψυκτικού υγρού Freon 404, με το οποίο λειτουργούν τα τρία στα τέσσερα επαγγελματικά ψυγεία της οργανωμένης λιανικής στη χώρα, σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή θέσπιση απαιτήσεων χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης εν γένει του επαγγελματικού εξοπλισμού, υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις του κλάδου σε άμεσο επενδυτικό προγραμματισμό για ανταπόκριση στα αιτούμενα.

Tο 2020 θα είναι η πρώτη χρονιά-ορόσημο της σχετικής αλλαγής, καθώς τότε η χημική βιομηχανία θα σταματήσει εντελώς την παραγωγή του Freon 404. Μεταξύ του 2020 και του 2022, οπότε θα καταργηθεί και η χρήση του στις ψυκτικές εγκαταστάσεις, θα επιτρέπεται μόνο η ανακύκλωσή του, πράγμα που ήδη συμβαίνει –δηλαδή, ο χρήστης το ανακτά από τις υπό ανακαίνιση εγκαταστάσεις του και συμπληρώνει με αυτό τις απώλειές του στα εν λειτουργία παλαιά ψυκτικά συστήματά του ως την κατάργησή τους το 2022.

Η ανησυχία των επαγγελματικών χρηστών πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, που αντικαθιστούν άμεσα τα ψυκτικά υγρά στις εγκαταστάσεις τους (ή και αυτές τις ίδιες), αναφέρεται τόσο στην τιμή όσο και τη διαθεσιμότητα του Freon 404, δεδομένου ότι, ενώ το 2016 η μέση τιμή του ανά κιλό κυμαινόταν γύρω στα 6-7 ευρώ, σήμερα τείνει στα 50 ευρώ, καθότι το χρονοδιάγραμμα παύσης της παραγωγής του επιταχύνθηκε (μεταξύ 2015 και 2017 μειώθηκε κατά 50%), ώστε σύντομα δεν θα είναι απλώς πανάκριβο, αλλά κυριολεκτικά δυσεύρετο.

Διπλό φρένο στις επενδύσεις εκσυγχρονισμού
Κατά γενική εκτίμηση στις περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου ο ψυκτικός εξοπλισμός είναι μάλλον παρωχημένος. Αφενός η κρίση καθυστέρησε τις επενδύσεις τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, τόσο ώστε οι πάροχοί του υποχρεώθηκαν από τη ζήτηση των πελατών τους να διευρύνουν τα τμήματα σέρβις που διαθέτουν, προκειμένου να αντισταθμίζεται η επενδυτική υστέρηση των επιχειρηματιών με τις όλο συχνότερες συντηρήσεις, μια διαδικασία, πάντως, έτσι κι αλλιώς δαπανηρή για τους χρήστες. Στο ίδιο πλαίσιο, τα τελευταία χρόνια ανθεί η εισαγωγή φθηνότερων, αλλά αμφίβολης αποτελεσματικότητας, λέγεται, ψυκτικών υγρών από ασιατικές χώρες, αν και πρόκειται για την περιοχή του πλανήτη, όπου το παγκόσμιο μονοπώλιο της παραγωγής ψυκτικών υγρών (δύο γίγαντες, που χειραγωγούν την παγκόσμια αγορά της ψύξης) έχει εγκατεστημένες τις παραγωγικές του μονάδες, εκτεθειμένο στη διαρροή τεχνογνωσίας.

Αφετέρου η κούρσα της συγκεντροποίησης του κλάδου «αδικεί» κάμποσο τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, αναβάλλοντάς τον όσο γίνεται, καθώς κρατά το επενδυτικό πρωτείο για την ανταγωνιστική διεκδίκηση μεριδίων, μέσω της πολιτικής τιμών και εξαγορών. Θα ήταν, άλλωστε, αστείο να πιστέψει κανείς ότι τα περίπου 600 καταστήματα, που άλλαξαν χέρια μόλις την τελευταία τριετία, τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν αρκούντως απαξιωμένα τεχνολογικώς, θα ήταν ποτέ δυνατόν στις υφιστάμενες οικονομικές συνθήκες να «αξιωθούν» κατά το κύρος των νέων επωνυμιών τους άμα τη αναρτήσει αυτών! Στην πραγματικότητα ο ψυκτικός τους εξοπλισμός συμπληρώθηκε χοντρικά κατά το ένα τρίτο, δηλαδή όσο ήταν απαραίτητο για να λειτουργήσει κανονικά, κι έγιναν βελτιώσεις σε ό,τι αφορά τη μείωση της ενεργειακής του κατανάλωσης.

Οι περιορισμοί πόρων, όπως ήταν αναμενόμενο, εκφράστηκαν και στη συγκράτηση των δαπανών ανακαίνισης των παλαιών καταστημάτων όσων έκαμαν τις εξαγορές. Μολαταύτα στη βασανιστική δεκαετία της ύφεσης ο εξοπλισμός της ψύξης στο μέσο τυπικό σούπερ μάρκετ αυξήθηκε σε τρέχοντα μέτρα από 15% έως 30%, ανάλογα με την αλυσίδα. Μάλιστα, η μεγαλύτερη επέκταση έγινε κυρίως στον εξοπλισμό των καταψύξεων, πράγμα λίγο-πολύ αναμενόμενο, εφόσον τα προϊόντα κατάψυξης προσφέρονται σε πιο «φιλικές» τιμές από τα φρέσκα. Ωστόσο η εν λόγω τάση, αποσυνδεμένη από την οικονομική συγκυρία, προδιαγράφεται ισχυρή και μελλοντικά, καθώς η ευχέρεια της διαχείρισης του κατεψυγμένου προϊόντος έναντι του φρέσκου, με άλλα λόγια η καθυπόταξη του αστάθμητου παράγοντα (που διέπει τα φρέσκα) από τον επιχειρηματικό σχεδιασμό, διευκολύνει αφάνταστα και τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο στη δουλειά τους. Εντέλει φαίνεται ότι σε ορίζοντα τετραετίας, όσοι επιχειρηματίες είτε αναβάλουν είτε δεν έχουν επαρκώς στο οπτικό τους πεδίο τον προγραμματισμό εκσυγχρονισμού των ψυκτικών τους εγκαταστάσεων –και είναι πολλοί, όπως ακούγεται, κυρίως μεταξύ των μικρότερων της κλαδικής αγοράς– θα βρεθούν προ αδιεξόδου, εκτεθειμένοι όχι μόνο έναντι του νόμου, αλλά και της δημόσιας κριτικής των καλύτερα προετοιμασμένων ανταγωνιστών τους.

Η μετάβαση
Όπως είναι γνωστό, το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για τα ψυκτικά υγρά είναι εστιασμένο στην αναγκαιότητα ελέγχου του φαινομένου του θερμοκηπίου, στη δημιουργία του οποίου τα περισσότερα από αυτά έχουν υψηλό συντελεστή συμμετοχής –το εν λόγω πλαίσιο είναι πλεγμένο γύρω από την έννοια των ισοδύναμων τόνων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα, δηλ. ισοδύναμων με το δυνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε τύπου ψυκτικού υγρού. Ο κάθε τύπος τους, λοιπόν, έχει μια ένδειξη στην κλίμακα GWP, η οποία ορίζει ακριβώς το αποτύπωμά του στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ως ψυκτικό υγρό το CO2 έχει τη μικρότερη ένδειξη GWP (τη μονάδα), ενώ το υπό απαγόρευση Freon 404 έχει τη μεγαλύτερη (τις 3.922 μονάδες).

Η λύση ανάγκης που εφαρμόζουν εναλλακτικά οι επιχειρήσεις λιανικής στον υπάρχοντα εξοπλισμό τους είναι η χρήση του χαμηλότερης ένδειξης στην κλίμακα GWP ψυκτικού υγρού Freon 449, του οποίου η τιμή ανά κιλό κυμαίνεται στα 25 ευρώ, ενώ οι προσαρμογές συμβατότητας του εξοπλισμού προς αυτό είναι πολύ μικρής κλίμακας. Πρόκειται, ωστόσο, για ευκαιριακή λύση, αφού ο ορίζοντας χρήσης κι αυτού του ψυκτικού υγρού δεν είναι μακρύτερος του 2030, ενώ η τιμή του ήδη κινείται ανοδικά. Στις περιπτώσεις των μικρότερων καταστημάτων του ο λιανέμπορος έχει κάπως μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών, αφού «μοιράζοντας» σε μικρότερα μηχανήματα τα συστήματα ψύξης των μαγαζιών του, μπορεί να αξιοποιεί την κατά νόμο δυνατότητα να χρησιμοποιεί εναλλακτικά ψυκτικά υγρά, όπως τα Freon 449 και 410, για μηχανήματα μέχρι 40 κιλοβάτ.

Tο 2020 θα είναι η πρώτη χρονιά-ορόσημο της σχετικής αλλαγής, καθώς τότε η χημική βιομηχανία θα σταματήσει εντελώς την παραγωγή του Freon 404. Μεταξύ του 2020 και του 2022, οπότε θα καταργηθεί και η χρήση του στις ψυκτικές εγκαταστάσεις, θα επιτρέπεται μόνο η ανακύκλωσή του, πράγμα που ήδη συμβαίνει –δηλαδή, ο χρήστης το ανακτά από τις υπό ανακαίνιση εγκαταστάσεις του και συμπληρώνει με αυτό τις απώλειές του στα εν λειτουργία παλαιά ψυκτικά συστήματά του ως την κατάργησή τους το 2022.

Η ανησυχία των επαγγελματικών χρηστών πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, που αντικαθιστούν άμεσα τα ψυκτικά υγρά στις εγκαταστάσεις τους (ή και αυτές τις ίδιες), αναφέρεται τόσο στην τιμή όσο και τη διαθεσιμότητα του Freon 404, δεδομένου ότι, ενώ το 2016 η μέση τιμή του ανά κιλό κυμαινόταν γύρω στα 6-7 ευρώ, σήμερα τείνει στα 50 ευρώ, καθότι το χρονοδιάγραμμα παύσης της παραγωγής του επιταχύνθηκε (μεταξύ 2015 και 2017 μειώθηκε κατά 50%), ώστε σύντομα δεν θα είναι απλώς πανάκριβο, αλλά κυριολεκτικά δυσεύρετο.

Διπλό φρένο στις επενδύσεις εκσυγχρονισμού
Κατά γενική εκτίμηση στις περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου ο ψυκτικός εξοπλισμός είναι μάλλον παρωχημένος. Αφενός η κρίση καθυστέρησε τις επενδύσεις τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, τόσο ώστε οι πάροχοί του υποχρεώθηκαν από τη ζήτηση των πελατών τους να διευρύνουν τα τμήματα σέρβις που διαθέτουν, προκειμένου να αντισταθμίζεται η επενδυτική υστέρηση των επιχειρηματιών με τις όλο συχνότερες συντηρήσεις, μια διαδικασία, πάντως, έτσι κι αλλιώς δαπανηρή για τους χρήστες. Στο ίδιο πλαίσιο, τα τελευταία χρόνια ανθεί η εισαγωγή φθηνότερων, αλλά αμφίβολης αποτελεσματικότητας, λέγεται, ψυκτικών υγρών από ασιατικές χώρες, αν και πρόκειται για την περιοχή του πλανήτη, όπου το παγκόσμιο μονοπώλιο της παραγωγής ψυκτικών υγρών (δύο γίγαντες, που χειραγωγούν την παγκόσμια αγορά της ψύξης) έχει εγκατεστημένες τις παραγωγικές του μονάδες, εκτεθειμένο στη διαρροή τεχνογνωσίας.

Αφετέρου η κούρσα της συγκεντροποίησης του κλάδου «αδικεί» κάμποσο τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, αναβάλλοντάς τον όσο γίνεται, καθώς κρατά το επενδυτικό πρωτείο για την ανταγωνιστική διεκδίκηση μεριδίων, μέσω της πολιτικής τιμών και εξαγορών. Θα ήταν, άλλωστε, αστείο να πιστέψει κανείς ότι τα περίπου 600 καταστήματα, που άλλαξαν χέρια μόλις την τελευταία τριετία, τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν αρκούντως απαξιωμένα τεχνολογικώς, θα ήταν ποτέ δυνατόν στις υφιστάμενες οικονομικές συνθήκες να «αξιωθούν» κατά το κύρος των νέων επωνυμιών τους άμα τη αναρτήσει αυτών! Στην πραγματικότητα ο ψυκτικός τους εξοπλισμός συμπληρώθηκε χοντρικά κατά το ένα τρίτο, δηλαδή όσο ήταν απαραίτητο για να λειτουργήσει κανονικά, κι έγιναν βελτιώσεις σε ό,τι αφορά τη μείωση της ενεργειακής του κατανάλωσης.

Οι περιορισμοί πόρων, όπως ήταν αναμενόμενο, εκφράστηκαν και στη συγκράτηση των δαπανών ανακαίνισης των παλαιών καταστημάτων όσων έκαμαν τις εξαγορές. Μολαταύτα στη βασανιστική δεκαετία της ύφεσης ο εξοπλισμός της ψύξης στο μέσο τυπικό σούπερ μάρκετ αυξήθηκε σε τρέχοντα μέτρα από 15% έως 30%, ανάλογα με την αλυσίδα. Μάλιστα, η μεγαλύτερη επέκταση έγινε κυρίως στον εξοπλισμό των καταψύξεων, πράγμα λίγο-πολύ αναμενόμενο, εφόσον τα προϊόντα κατάψυξης προσφέρονται σε πιο «φιλικές» τιμές από τα φρέσκα. Ωστόσο η εν λόγω τάση, αποσυνδεμένη από την οικονομική συγκυρία, προδιαγράφεται ισχυρή και μελλοντικά, καθώς η ευχέρεια της διαχείρισης του κατεψυγμένου προϊόντος έναντι του φρέσκου, με άλλα λόγια η καθυπόταξη του αστάθμητου παράγοντα (που διέπει τα φρέσκα) από τον επιχειρηματικό σχεδιασμό, διευκολύνει αφάνταστα και τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο στη δουλειά τους. Εντέλει φαίνεται ότι σε ορίζοντα τετραετίας, όσοι επιχειρηματίες είτε αναβάλουν είτε δεν έχουν επαρκώς στο οπτικό τους πεδίο τον προγραμματισμό εκσυγχρονισμού των ψυκτικών τους εγκαταστάσεων –και είναι πολλοί, όπως ακούγεται, κυρίως μεταξύ των μικρότερων της κλαδικής αγοράς– θα βρεθούν προ αδιεξόδου, εκτεθειμένοι όχι μόνο έναντι του νόμου, αλλά και της δημόσιας κριτικής των καλύτερα προετοιμασμένων ανταγωνιστών τους.

Η μετάβαση
Όπως είναι γνωστό, το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για τα ψυκτικά υγρά είναι εστιασμένο στην αναγκαιότητα ελέγχου του φαινομένου του θερμοκηπίου, στη δημιουργία του οποίου τα περισσότερα από αυτά έχουν υψηλό συντελεστή συμμετοχής –το εν λόγω πλαίσιο είναι πλεγμένο γύρω από την έννοια των ισοδύναμων τόνων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα, δηλ. ισοδύναμων με το δυνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε τύπου ψυκτικού υγρού. Ο κάθε τύπος τους, λοιπόν, έχει μια ένδειξη στην κλίμακα GWP, η οποία ορίζει ακριβώς το αποτύπωμά του στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ως ψυκτικό υγρό το CO2 έχει τη μικρότερη ένδειξη GWP (τη μονάδα), ενώ το υπό απαγόρευση Freon 404 έχει τη μεγαλύτερη (τις 3.922 μονάδες).

Η λύση ανάγκης που εφαρμόζουν εναλλακτικά οι επιχειρήσεις λιανικής στον υπάρχοντα εξοπλισμό τους είναι η χρήση του χαμηλότερης ένδειξης στην κλίμακα GWP ψυκτικού υγρού Freon 449, του οποίου η τιμή ανά κιλό κυμαίνεται στα 25 ευρώ, ενώ οι προσαρμογές συμβατότητας του εξοπλισμού προς αυτό είναι πολύ μικρής κλίμακας. Πρόκειται, ωστόσο, για ευκαιριακή λύση, αφού ο ορίζοντας χρήσης κι αυτού του ψυκτικού υγρού δεν είναι μακρύτερος του 2030, ενώ η τιμή του ήδη κινείται ανοδικά. Στις περιπτώσεις των μικρότερων καταστημάτων του ο λιανέμπορος έχει κάπως μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών, αφού «μοιράζοντας» σε μικρότερα μηχανήματα τα συστήματα ψύξης των μαγαζιών του, μπορεί να αξιοποιεί την κατά νόμο δυνατότητα να χρησιμοποιεί εναλλακτικά ψυκτικά υγρά, όπως τα Freon 449 και 410, για μηχανήματα μέχρι 40 κιλοβάτ.


Μακροπρόθεσμα η αποδοτικότερη λύση αντικατάστασης του ψυκτικού εξοπλισμού είναι αυτή της τεχνολογίας ψύξης με CO2. Ωστόσο, επειδή είναι σχετικά νέα, είναι ακόμα ακριβότερη από τις τεχνολογίες του Freon –περίπου κατά 20%, αλλά με πτωτική τάση όσο επεκτείνεται η διείσδυσή της–, μολονότι αυτή η διαφορά εξισορροπείται επ’ ωφελεία του χρήστη, όχι μόνο γιατί γλυτώνει τις ανατιμήσεις του Freon και τα σέρβις αναζωογόνησης του εξοπλισμού του, αλλά και γιατί τα νέα ψυγεία είναι δύο και τρεις φορές πιο οικονομικά στην κατανάλωση ενέργειας, στην οποία η ψύξη έχει τη μερίδα του λέοντος στο λειτουργικό κόστος των καταστημάτων (45%-50%).

Όμως, δεδομένου ότι η εφαρμογή της τεχνολογίας CO2 προϋποθέτει την αντικατάσταση ολόκληρου του υπάρχοντος ψυκτικού εξοπλισμού (κεντρική μονάδα + ψυγεία), προτιμάται στην καλύτερη περίπτωση μόνο σε νέα καταστήματα. Το συνηθέστερο στις ανακαινίσεις των παλαιότερων είναι να προτιμάται η εφαρμογή του Freon 449, αφού κατά τον υπολογισμό του επενδυτή επιτυγχάνεται έτσι η πλήρης απόσβεση του εξοπλισμού του ως την επόμενη ανακαίνιση του καταστήματος, δηλαδή πάνω-κάτω σε μια δεκαετία, στο τέλος της οποίας, που θα συμπίπτει με τα όρια επιτρεπτής χρήσης του Freon 449, θα επενδύσει πια σε τεχνολογίες ψύξης CO2. Εξάλλου, το μερίδιο της ψύξης σε μια ριζική ανακαίνιση καταστήματος –και ως «ριζική» εννοείται μόνον όταν ο εξοπλισμός του είναι εξολοκλήρου καινούργιος– κυμαίνεται γύρω στο 50% του συνολικού σχετικά επενδυτικού κόστους, πράγμα που κωλύει τη «γενναιοδωρία» αποφάσεων, έστω κι όταν αφορά την προοπτική εξοικονομήσεων λειτουργικού κόστους. Η προσδοκία της ισοφάρισης του κόστους από την επιτάχυνση του τζίρου των ανακαινισμένων καταστημάτων υπερνικά τη σκέψη της επένδυσης επιπλέον χρήματος σε αυτά από το άμεσα αναγκαίο, ειδικά σε εποχές εξογκωμένων προβλημάτων ρευστότητας και, ταυτόχρονα, σκληρού ανταγωνισμού, όπως τα τελευταία αρκετά χρόνια...

Ένας ακόμα λόγος πολλοί λιανέμποροι αφίστανται ακόμη της εφαρμογής των τεχνολογιών ψύξης με CO2 σχετίζεται με την ταχύρυθμη πρόοδο των καινοτομιών της. Πράγματι, ενώ λίγα χρόνια πριν θεωρείτο σχεδόν απαγορευτική η εφαρμογή στην αμιγή εκδοχή της στον ευρωπαϊκό νότο εξαιτίας των κλιματολογικών του συνθηκών, προτεινόμενη μόνο σε υβριδικούς τύπους, πρόσφατα έγινε εφικτή, ενόσω δεν σταματά να εξελίσσεται. Μάλιστα, η ΑΒ Βασιλόπουλος τυγχάνει να είναι η πρώτη αλυσίδα στην Ευρώπη, που έχει επενδύσει σε συστήματα ψύξης αποκλειστικά με CO2 και δη με απόλυτη επιτυχία στη νοτιότερη περιοχή της ηπείρου, σε ένα από τα καταστήματά της στην Κρήτη –παρόμοια επένδυση έχει κάνει σε δύο ακόμα καταστήματά της. Σημειώνουμε ότι οι εφαρμογές «καθαρού» CO2 είναι σήμερα περίπου κατά 10% ακριβότερες από τους υβριδικούς τύπους.

Οι μεγάλοι του κλάδου προσαρμόζονται
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, λοιπόν, από το 2016 εγκαθιστά σε όλα της τα νέα εταιρικά καταστήματα εξοπλισμό που λειτουργεί με CO2, κατά πλειονότητα υβριδικών τύπων, ενώ στον εξοπλισμό όλων των ανακαινιζόμενων καταστημάτων της αντικαθιστά το Freon 404 με Freon 449, αποβλέποντας στο μηδενισμό της χρήσης του πρώτου εντός του χρονοδιαγράμματος που ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σχηματικά περίπου στο 10% των καταστημάτων του δικτύου της σήμερα ο εξοπλισμός είναι τεχνολογίας CO2, στο 40% εναλλακτικού ψυκτικού υγρού και στο υπόλοιπο 50% λειτουργίας με Freon 404. Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζεται, οι τεχνικές υπηρεσίες της μεριμνούν οι διαρροές του Freon 404 από τα συστήματά της να είναι οι ελάχιστες δυνατές, στο επίπεδο σήμερα του 9,5%. Σημειώνουμε ότι όχι σπάνια οι διαρροές παλαιών εγκαταστάσεων υπερβαίνουν κατά πολύ το εν λόγω ποσοστό και ότι, στο πλαίσιο αυτό, η συνεχής ανατίμηση του Freon 404 αιτιολογείται ως αντικίνητρο για τη χρήση του.

Όχι μόνο σε όλα τα καινούργια καταστήματά της, αλλά και στα ανακαινιζόμενα άνω των 600τμ η Δ. Μασούτης εφαρμόζει τεχνολογίες ψύξης με CO2, είτε υβριδικών τύπων είτε της «καθαρής» μορφής του, με την πεποίθηση ότι στο σχετικό τομέα πρωταγωνιστεί στον κλαδικό ανταγωνισμό. Η αλυσίδα σήμερα υλοποιεί πρόγραμμα υποκατάστασης του Freon 404 με Freon 449 ως προσωρινή εναλλακτική λύση μέχρι την ανακαίνιση καθενός τους, στο πλαίσιο της ανταπόκρισής της στις προθεσμίες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Η Metro, επίσης, έχει ήδη μεταβεί στην αντικατάσταση του Freon 404 με R-407f (1.825 GWP) και R 448a (1.273 GWP), σε όλα τα νέα και ανακαινιζόμενα καταστήματά της. Ωστόσο, δεν βιάστηκε να μεταβεί στα συστήματα CO2, για λόγους στους οποίους ήδη αναφερθήκαμε. Αρχικά, επένδυσε στη σχετική έρευνα, συνεργαζόμενη με εκπαιδευτικά ιδρύματα, εγχώρια και διεθνή, και με τις διευθύνσεις έρευνας μεγάλων κατασκευαστών, ώστε η μετάβαση στα νέα συστήματα να γίνει συντονισμένα. Φέτος προχωρεί στην εγκατάσταση των πρώτων της συστημάτων CO2 και μάλιστα ενός transcritical booster συστήματος τρίτης γενιάς με χρήση liquid ejectors, του πρώτου στην Ελλάδα, και ενός προηγμένου συστήματος cascade προπανίου-διοξειδίου. Σύντομα θα προχωρήσει στην εγκατάσταση και ενός άλλου, συμβατικού transcritical κύκλου. Όπως επισημαίνεται, «τα συστήματα αυτά είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στο χώρο της εμπορικής ψύξης, επιτυγχάνοντας καλύτερες αποδόσεις από τα συμβατικά συστήματα άμεσης εκτόνωσης με το κοινό Freon, με αποτέλεσμα την ταυτόχρονη μείωση όχι μόνο των άμεσων, αλλά και των έμμεσων ισοδύναμων εκπομπών CO2, καταναλώνοντας λιγότερη ηλεκτρική ισχύ».

Κρίσιμα είναι τα ζητήματα ασφαλείας που φέρνει στο προσκήνιο η χρήση φυσικών ψυκτικών μέσων, όπως το διοξείδιο και το προπάνιο. Γι’ αυτό οι σοβαροί επαγγελματικοί χρήστες δεσμεύουν τους προμηθευτές και τους εγκαταστάτες των ψυκτικών συστημάτων, προκειμένου να διαθέτουν πιστοποιημένους και κατάλληλα εξειδικευμένους στη διαχείριση των νέων τεχνολογιών τεχνικούς, καθώς και να παρέχουν όλα τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας, με βάση τα διεθνή πρότυπα. Ειδικότερα, όπως σημειώνεται εκ μέρους της Metro, «ακολουθούνται όλες οι απαραίτητες διαδικασίες δοκιμών για την ανίχνευση διαρροών, σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες ανίχνευσης και επιδιόρθωσης των διαρροών στο ψυκτικό δίκτυο, ενώ εγκαθίστανται προηγμένα συστήματα ανίχνευσης και διαχείρισης διαρροών ψυκτικού αερίου στους κλειστούς χώρους».

    Info:
    Ευχαριστούμε για τη συνδρομή τους στο ρεπορτάζ την κ. Δήμητρα Δασκαλάκη, διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της Metro, και τους κ. Γιάννη Τσώνη και Ευάγγελο Καμπέρη, διευθυντές Τεχνικής Υποστήριξης της ΑΒ Βασιλόπουλος ο πρώτος και της Δ. Μασούτης ο δεύτερος.

σελφ σερβις (T. 488)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION