σελφ σερβις - Η αρχή του τέλους για τη λεπτή πλαστική σακούλα

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Νομοθεσία

Η αρχή του τέλους για τη λεπτή πλαστική σακούλα

6 Σεπτεμβρίου 2016 | 09:32 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Ενέργεια/Περιβάλλον,Λιανεμπόριο

Το φθινόπωρο θα επεκταθούν σε αστικά κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας τα πιλοτικά προγράμματα περιορισμού της χρήσης της πλαστικής σακούλας, που εφαρμόζονται από τον Ιούλιο σε Τήνο και Σαντορίνη, με τη συνεργασία ΟΤΑ, Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) και εμπορικού κόσμου. Ήδη σχεδιάζεται και θα ανακοινωθεί ως τότε και η κλιμάκωση των κανονιστικών ρυθμίσεων, στο πλαίσιο της εναρμόνισης της νομοθεσίας μας με την ευρωπαϊκή Οδηγία 2015/720 περί δραστικής μείωσης της χρήσης πλαστικής σακούλας μέχρι το 2005.

Στο πλαίσιο του συντονισμού των ενεργειών για την εκπόνηση σχετικού εθνικού σχεδίου δράσης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή προχώρησε σε κοινή σύσκεψη τον Ιούνιο με εκπροσώπους του ΕΟΑΝ, που εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Περιφέρειας Αττικής, η οποία ήδη αναπτύσσει πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς και του ΙΕΛΚΑ ως ερευνητικού φορέα, ο οποίος αφενός έχει μελετήσει εμπεριστατωμένα και έγκαιρα τις διαστάσεις του θέματος και αφετέρου στο περιβάλλον του συμπυκνώνονται οι εμπειρίες των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, που αποτελούν τη μαζικότερη πηγή διάθεσης πλαστικής σακούλας.

Στη σύσκεψη έγινε μια πρώτη διάγνωση των δεδομένων του προβλήματος, οπότε επισημάνθηκε η σημαντική διαφορά εκτιμήσεων μεταξύ της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (που συνοδεύει την Οδηγία 2015/720), η οποία προσδιορίζει την κατά κεφαλή ετήσια κατανάλωση πλαστικής σακούλας στη χώρα μας στα 242 τεμάχια (βάσει στοιχείων του 2010), και της μελέτης του ΙΕΛΚΑ, που την προσδιορίζει στα 363 (βάσει στοιχείων του 2015), δίνοντας η τελευταία στην Ελλάδα την αρνητική πρωτιά μεταξύ 19 ευρωπαϊκών εθνικών αγορών.

Σημειώνουμε ότι στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως ετήσιος μέσος όρος κατά κεφαλήν κατανάλωσης πλαστικής σακούλας των εν λόγω αγορών καταγράφονται τα 175 τεμάχια, ποσότητα που αντιστοιχεί σε μέγεθος μικρότερο του 50% της ποσότητας που κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ...!

Στα σκαριά το εθνικό σχέδιο δράσης
Όταν γράφονταν αυτές οι σελίδες εκκρεμούσε ακόμα η σύσταση της κοινής ομάδας εργασίας των προαναφερόμενων φορέων, όπως συμφώνησαν στη σύσκεψή τους, η οποία πρόκειται να εργαστεί παράλληλα προς την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων, όπως των δήμων Τήνου και Σαντορίνης.

Πάντως, υπηρεσιακός παράγοντας της Γ. Γ. Εμπορίου δήλωσε την ετοιμότητα της υπηρεσίας του να παρουσιάσει σύντομα στους φορείς τις προτάσεις της και να διαβουλευτεί μαζί τους, αναφορικά με την κλιμάκωση «ενός απολύτως πρακτικού σχεδίου δράσης για τον περιορισμό της χρήσης της πλαστικής σακούλας», όπως είπε, στο οποίο θα ενσωματωθούν η επέκταση των σχετικών πιλοτικών προγραμμάτων και σε αστικά κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας, μετά το καλοκαίρι, και η διεξαγωγή καμπάνιας ενημέρωσης του κοινού για την περιβαλλοντική σκοπιμότητα του μέτρου.

Ενώ δεν είχε ξεκαθαριστεί ακόμα, αν το κανονιστικό πλαίσιο οριστεί με νόμο (προφανώς κατόπιν εισήγησης του Υπ. Περιβάλλοντος) ή με απλή αγορανομική διάταξη, ούτε αν η κλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων θα οδηγήσει στη χρέωση της πλαστικής σακούλας ανά τεμάχιο, επιβαρύνοντας τον τελικό χρήστη –πράγμα που θεωρείται το πιο πιθανό–, ο ίδιος υπηρεσιακός παράγων τόνισε ότι η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας είναι να μην εκτεθεί η χώρα από μια τυχόν καθυστέρηση της ενσωμάτωσης και εφαρμογής του ευρωπαϊκού νόμου.

Έτσι, καθαυτό το χρονοδιάγραμμα των ενεργειών εκπαίδευσης της κοινωνίας στο επιδιωκόμενο πρότυπο συμπεριφοράς, βάσει του οποίου η μέση ετήσια κατανάλωση λεπτής πλαστικής σακούλας στην ΕΕ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 90 τεμάχια τον χρόνο έως τα τέλη του 2019 και τα 40 έως τα τέλη του 2025 –εναλλακτικά έχει προβλεφθεί να την χρεώνονται μέχρι το τέλος του 2018 όλοι όσοι την καταναλώνουν–, θα αποτελέσει συστατικό μέρος της διαδικασίας εφαρμογής του ευρωπαϊκού νόμου.

Ο συνομιλητής μας εκ μέρους της Γ. Γ. Εμπορίου τόνισε ότι «το φθινόπωρο θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε εξειδικευμένα σχετικά με την κλιμάκωση του σχεδίου δράσης», προσθέτοντας ότι «υποχρεούμαστε να δράσουμε βάσει του δυσμενέστερου σεναρίου της κατά κεφαλήν κατανάλωσης πλαστικής σακούλας στη χώρα μας, όπως περιγράφεται από το ΙΕΛΚΑ. Ωστόσο, μένει να εξετασθεί μεθοδολογικά το ζήτημα του τρόπου μέτρησης της απόδοσης των μέτρων που θα ληφθούν».

Επισήμανε, επίσης, την οικονομική διάσταση του θέματος πέραν της περιβαλλοντικής, δεδομένης της επίδρασης των περιοριστικών μέτρων στις επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας της πλαστικής σακούλας, οι οποίες υπό συνθήκες ραγδαίας αλλαγής στις κατεστημένες συνήθειες των επιχειρήσεων λιανικής, μεγάλων και μικρών, και των πελατών τους, προφανώς πρέπει να επανασχεδιάσουν άμεσα το παραγωγικό και εμπορικό αντικείμενό τους. Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σήμερα στην ΕΕ δραστηριοποιούνται περί τις 250-300 επιχειρήσεις παραγωγής ελαφριάς πλαστικής σακούλας –κατά βάση οικογενειακές και μικρομεσαίου μεγέθους–, που απασχολούν 15.000-20.000 εργαζόμενους.

Στο πλαίσιο του συντονισμού των ενεργειών για την εκπόνηση σχετικού εθνικού σχεδίου δράσης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή προχώρησε σε κοινή σύσκεψη τον Ιούνιο με εκπροσώπους του ΕΟΑΝ, που εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Περιφέρειας Αττικής, η οποία ήδη αναπτύσσει πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς και του ΙΕΛΚΑ ως ερευνητικού φορέα, ο οποίος αφενός έχει μελετήσει εμπεριστατωμένα και έγκαιρα τις διαστάσεις του θέματος και αφετέρου στο περιβάλλον του συμπυκνώνονται οι εμπειρίες των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, που αποτελούν τη μαζικότερη πηγή διάθεσης πλαστικής σακούλας.

Στη σύσκεψη έγινε μια πρώτη διάγνωση των δεδομένων του προβλήματος, οπότε επισημάνθηκε η σημαντική διαφορά εκτιμήσεων μεταξύ της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (που συνοδεύει την Οδηγία 2015/720), η οποία προσδιορίζει την κατά κεφαλή ετήσια κατανάλωση πλαστικής σακούλας στη χώρα μας στα 242 τεμάχια (βάσει στοιχείων του 2010), και της μελέτης του ΙΕΛΚΑ, που την προσδιορίζει στα 363 (βάσει στοιχείων του 2015), δίνοντας η τελευταία στην Ελλάδα την αρνητική πρωτιά μεταξύ 19 ευρωπαϊκών εθνικών αγορών.

Σημειώνουμε ότι στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως ετήσιος μέσος όρος κατά κεφαλήν κατανάλωσης πλαστικής σακούλας των εν λόγω αγορών καταγράφονται τα 175 τεμάχια, ποσότητα που αντιστοιχεί σε μέγεθος μικρότερο του 50% της ποσότητας που κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ...!

Στα σκαριά το εθνικό σχέδιο δράσης
Όταν γράφονταν αυτές οι σελίδες εκκρεμούσε ακόμα η σύσταση της κοινής ομάδας εργασίας των προαναφερόμενων φορέων, όπως συμφώνησαν στη σύσκεψή τους, η οποία πρόκειται να εργαστεί παράλληλα προς την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων, όπως των δήμων Τήνου και Σαντορίνης.

Πάντως, υπηρεσιακός παράγοντας της Γ. Γ. Εμπορίου δήλωσε την ετοιμότητα της υπηρεσίας του να παρουσιάσει σύντομα στους φορείς τις προτάσεις της και να διαβουλευτεί μαζί τους, αναφορικά με την κλιμάκωση «ενός απολύτως πρακτικού σχεδίου δράσης για τον περιορισμό της χρήσης της πλαστικής σακούλας», όπως είπε, στο οποίο θα ενσωματωθούν η επέκταση των σχετικών πιλοτικών προγραμμάτων και σε αστικά κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας, μετά το καλοκαίρι, και η διεξαγωγή καμπάνιας ενημέρωσης του κοινού για την περιβαλλοντική σκοπιμότητα του μέτρου.

Ενώ δεν είχε ξεκαθαριστεί ακόμα, αν το κανονιστικό πλαίσιο οριστεί με νόμο (προφανώς κατόπιν εισήγησης του Υπ. Περιβάλλοντος) ή με απλή αγορανομική διάταξη, ούτε αν η κλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων θα οδηγήσει στη χρέωση της πλαστικής σακούλας ανά τεμάχιο, επιβαρύνοντας τον τελικό χρήστη –πράγμα που θεωρείται το πιο πιθανό–, ο ίδιος υπηρεσιακός παράγων τόνισε ότι η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας είναι να μην εκτεθεί η χώρα από μια τυχόν καθυστέρηση της ενσωμάτωσης και εφαρμογής του ευρωπαϊκού νόμου.

Έτσι, καθαυτό το χρονοδιάγραμμα των ενεργειών εκπαίδευσης της κοινωνίας στο επιδιωκόμενο πρότυπο συμπεριφοράς, βάσει του οποίου η μέση ετήσια κατανάλωση λεπτής πλαστικής σακούλας στην ΕΕ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 90 τεμάχια τον χρόνο έως τα τέλη του 2019 και τα 40 έως τα τέλη του 2025 –εναλλακτικά έχει προβλεφθεί να την χρεώνονται μέχρι το τέλος του 2018 όλοι όσοι την καταναλώνουν–, θα αποτελέσει συστατικό μέρος της διαδικασίας εφαρμογής του ευρωπαϊκού νόμου.

Ο συνομιλητής μας εκ μέρους της Γ. Γ. Εμπορίου τόνισε ότι «το φθινόπωρο θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε εξειδικευμένα σχετικά με την κλιμάκωση του σχεδίου δράσης», προσθέτοντας ότι «υποχρεούμαστε να δράσουμε βάσει του δυσμενέστερου σεναρίου της κατά κεφαλήν κατανάλωσης πλαστικής σακούλας στη χώρα μας, όπως περιγράφεται από το ΙΕΛΚΑ. Ωστόσο, μένει να εξετασθεί μεθοδολογικά το ζήτημα του τρόπου μέτρησης της απόδοσης των μέτρων που θα ληφθούν».

Επισήμανε, επίσης, την οικονομική διάσταση του θέματος πέραν της περιβαλλοντικής, δεδομένης της επίδρασης των περιοριστικών μέτρων στις επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας της πλαστικής σακούλας, οι οποίες υπό συνθήκες ραγδαίας αλλαγής στις κατεστημένες συνήθειες των επιχειρήσεων λιανικής, μεγάλων και μικρών, και των πελατών τους, προφανώς πρέπει να επανασχεδιάσουν άμεσα το παραγωγικό και εμπορικό αντικείμενό τους. Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σήμερα στην ΕΕ δραστηριοποιούνται περί τις 250-300 επιχειρήσεις παραγωγής ελαφριάς πλαστικής σακούλας –κατά βάση οικογενειακές και μικρομεσαίου μεγέθους–, που απασχολούν 15.000-20.000 εργαζόμενους.


Τα προγράμματα σε Τήνο και Σαντορίνη
Φυσικά, επειδή η χρέωση απλώς της πλαστικής σακούλας δεν αίρει τη φθοροποιό για το περιβάλλον χρήση και κατάχρησή της (την ίδια βλάβη προκαλεί στα οικοσυστήματα είτε έχει πληρωθεί αυτοτελώς ως προϊόν είτε έχει επιβαρύνει αφανώς τα προϊόντα που κουβάλησε), τίθεται θέμα ριζικής αλλαγής της καταναλωτικής κουλτούρας των χρηστών της και των επιχειρήσεων που την διαθέτουν.

Αυτό, φυσικά, αποτελεί ένα ιδεατό σκοπούμενο, στο οποίο φιλοδοξούν να πρωτοεισάγουν τις τοπικές κοινωνίες τα πιλοτικά προγράμματα του ΕΟΑΝ στην Τήνο και την Σαντορίνη, που εξελίσσονται με την πρωτοβουλία των δύο δήμων και τη συμμετοχή των τοπικών εμπορικών συλλόγων και των επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου. Σημειώνουμε πως στην Τήνο λειτουργούν πέντε σούπερ μάρκετ –δύο της Μαρινόπουλος και τρία της Βιδάλης (έχουν εξαγοραστεί από την ΙΝΚΑ Χανίων και θα μετονομαστούν το φθινόπωρο)– και στη Σαντορίνη έξι -τρία Μαρινόπουλος, ένα Lidl (το οποίο ως γνωστόν ήδη χρεώνει τις πλαστικές σακούλες), ένα franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος και ένα Βιδάλης.

Η κατ’ αρχάς ανταπόκριση των συμμετεχόντων, όπως μαθαίνουμε, είναι θετική, αν και, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, δεν ετέθη θέμα χρέωσης της διατιθέμενης πλαστικής σακούλας. Η τοπική αυτοδιοίκηση, πάντως, έχει αναλάβει, μαζί με τη διανομή ειδικών ενημερωτικών φυλλαδίων του ΕΟΑΝ στους δημότες των δύο δήμων, να «προικοδοτήσει» κάθε νοικοκυριό τους με μία υφασμάτινη επαναχρησιμοποιούμενη σακούλα του ΕΟΑΝ για την εκπαιδευτική πρακτική.

Το σχετικό πρόγραμμα θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος της τουριστικής σεζόν. Στο διάστημα αυτό θα μελετηθεί η πρόοδος των αποτελεσμάτων και θα αντληθούν σημαντικά συμπεράσματα, σχετικά με τη συμπεριφορά των δύο κοινωνιών, οι οποίες δεν επιλέχθηκαν τυχαία, αφού της μεν Σαντορίνης δέχεται την υψηλή πίεση της τουριστικής αγοράς (το νησί φιλοξενεί άνω του ενός εκατομμυρίου διερχόμενους τουρίστες τον χρόνο), της δε Τήνου είναι πιο παραδοσιακή και ηπιότερης τουριστικής ανάπτυξης.

Μειώσεις κατά 80% ως το 2019 και 90% ως το 2025!
Σύμφωνα με τα δημοσιεύσιμα ευρήματα της μελέτης του ΙΕΛΚΑ, η οποία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη αναδεικνύοντας αποκαλυπτικά στοιχεία για το μέγεθος του προβλήματος, σήμερα στην Ελλάδα συνολικά χρησιμοποιούνται συνολικά 4,3 δισ. πλαστικές σακούλες βάρους 33.000 τόνων, που επιβαρύνουν σημαντικά τόσο το περιβάλλον όσο και τις επιχειρήσεις που τις διανέμουν. Αντίθετα, οι διατιθέμενες επαναχρησιμοποιούμενες σακούλες (πχ οι υφασμάτινες) είναι ελάχιστες.

Κατά την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, δεν υπερβαίνουν τις 400.000-500.000 ανά έτος, αναλογώντας μόλις κατά 0,05 τεμάχιο ανά κάτοικο, όταν πχ η Δανία, που έχει μια από τις πλέον προοδευμένες κοινωνίες στη μείωση της πλαστικής σακούλας, έχει κατά κεφαλή κατανάλωση επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών τα 75 τεμάχια. Ο σχετικός μέσος όρος στην ΕΕ είναι τα 23 τεμάχια.

Οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ σημειώνουν, πάντως, ότι η έρευνα της Eunomia εμφανίζει υψηλότερο αριθμό τεμαχίων για την Ελλάδα, που δεν επιβεβαιώνεται, όμως, από τα ευρήματα του ΙΕΛΚΑ και παρατηρούν: «Το μέγεθος του προβλήματος γίνεται περισσότερο εμφανές, όταν συγκρίνεται η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα με την υποχρέωση της χώρας έναντι της ΕΕ να μειώσει την κατά κεφαλή ετήσια κατανάλωση της λεπτής πλαστικής σακούλας έως τα 90 τεμάχια ως τα τέλη του 2019 και έως τα 40 τεμάχια έως τα τέλη του 2025. Προκειμένου να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, στην ουσία πρέπει η κατανάλωση στην Ελλάδα να μειωθεί κατά 80% ως το 2019 και κατά 90% ως το 2025».

Η ευρωπαϊκή εμπειρία των περιοριστικών μέτρων
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, στο πλαίσιο είτε της εναρμόνισης των εθνικών νομοθεσιών με την ευρωπαϊκή νομοθεσία είτε βάσει των ιδιαίτερων εθνικών στρατηγικών για το περιβάλλον, έχουν ήδη υιοθετήσει πρακτικές μείωσης της χρήσης πλαστικής σακούλας.

* Η Δανiα το 2003 εισήγαγε έναν φόρο στις επιχειρήσεις λιανικής, με σκοπό την ελάττωση της ζήτησης πλαστικής σακούλας. Ειδικότερα οι λιανέμποροι ενθαρρύνθηκαν να χρεώνουν στους πελάτες τους τις πλαστικές σακούλες, μεταβιβάζοντας σε αυτούς τη φορολογική επιβάρυνση και αποτρέποντάς τους έτσι από το να τις ζητούν. Παράλληλα, ενισχύθηκε η αγορά επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας. Μέχρι το 2014 η Δανία είχε τη χαμηλότερη χρήση πλαστικής σακούλας στην Ευρώπη, ήτοι τέσσερις σακούλες ανά άτομο τον χρόνο!

* Η Γερμανiα επιβάλλει ένα τέλος στην υπερβολική συσκευασία, μέσω του προγράμματος Green Dot. Στο πλαίσιό του, όλα τα καταστήματα λιανικής που παρέχουν πλαστικές σακούλες, καταβάλουν φόρο ανακύκλωσης.


* Η Ιρλανδiα εισήγαγε τον Μάρτιο του 2002 ένα φόρο 0,15 ευρώ ανά πλαστική σακούλα, που εισπράττεται στα σημεία διάθεσής της. Το μέτρο μέσα σε ένα χρόνο ώθησε τους καταναλωτές σε ποσοστό υψηλότερο του 90% να χρησιμοποιούν σακούλες διαδοχικά επαναλαμβανόμενων χρήσεων (η κατά κεφαλήν κατανάλωση μειώθηκε από τις 300 μόλις στις 21 πλαστικές σακούλες τον χρόνο). Το 2007 ο εν λόγω φόρος, που αποδίδεται σ’ ένα Ταμείο Περιβάλλοντος, αυξήθηκε σε 0,22 ευρώ.

* Η Ιταλiα τον Ιανουάριο του 2011 απαγόρευσε πλήρως τη διανομή της ελαφριάς πλαστικής σακούλας, που δεν είναι από βιοδιασπώμενο υλικό.

* Στη Γαλλiα 2005 αποφασίστηκε η καθολική απαγόρευση της μη βιοδιασπώμενης πλαστικής σακούλας, ωστόσο το μέτρο δεν εφαρμόστηκε, λόγω της αντίθεσής του προς άλλες κοινοτικές Οδηγίες. Πάντως, το 2010 επιβλήθηκε φόρος 10 ευρώ ανά κιλό αγοραζόμενης πλαστικής σακούλας.

* Στο Βέλγιο η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε εθελοντική συμφωνία με τις αλυσίδες λιανικής αναφορικά με τη χρέωση της πλαστικής σακούλας και την απόδοση των εσόδων στο Fost Plus, ένα σχήμα ανακύκλωσης. Επίσης, από το 2007 έχει θεσπίσει έναν «πράσινο» φόρο, που επιβαρύνει τους λιανέμπορους με το ποσό των 3 ευρώ για κάθε κιλό πλαστικής σακούλας που αγοράζουν.

* Στο Ηνωμένο Βασiλειο από το 2008 οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εφαρμόζουν το πρόγραμμα «bags for life», ένα πρόγραμμα ενθάρρυνσης των πελατών τους να χρησιμοποιούν τσάντες επαναλαμβανόμενων χρήσεων. Τον Οκτώβριο του 2015 εισήχθη μόνο στην Αγγλία το μέτρο της ελάχιστης χρέωσης 5 πενών ανά πλαστική σακούλα μιας χρήσης από λιανεμπορικές επιχειρήσεις άνω των 250 εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν μεν κατά το δοκούν τα σχετικά έσοδα, όμως η πολιτεία σχεδιάζει την παρότρυνσή τους να τα δωρίζουν για κοινωφελείς και φιλανθρωπικούς σκοπούς, μέσω της δημοσίευσης κάθε χρόνο πληροφοριών για τέτοιες ενέργειές τους.

* Η Ολλανδiα από την 1η Ιανουαρίου φέτος εφαρμόζει πλήρως την απαγόρευση της διανομής δωρεάν πλαστικής σακούλας, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση της πώλησης μη συσκευασμένων τροφίμων (πχ φρούτων) προς αποφυγή της έκθεσής τους σε πιθανούς κινδύνους μόλυνσης. Ιδίως τα σούπερ μάρκετ πωλούν τις επαναχρησιμοποιήσιμες πλαστικές σακούλες προς 0,15-0,25 ευρώ.

* Στη Μάλτα η πλαστική σακούλα χρεώνεται 0,16 ευρώ και στη Ρουμάνια 0,25 ευρώ.

* Στην Τσεxiα, όπου οι πλαστικές σακούλες παρέχονται δωρεάν από τα καταστήματα λιανικής, όπως στη χώρα μας, ο όγκος τους συνυπολογίζεται στα απόβλητα συσκευασίας, οπότε οι έμποροι καταβάλλουν ετησίως φόρο 230 ευρώ ανά τόνο απορριπτόμενων υλικών συσκευασίας.

Η πλαστική σακούλα βλάπτει σοβαρά τη ζωή

  • Μια πλαστική σακούλα χρειάζεται από 15 έως 1.000 χρόνια για να αποσυντεθεί. Η συμπίεση των απορριμμάτων και η έλλειψη οξυγόνου στους χώρους υγειονομικής ταφής καθιστά δυσκολότερη την αποσύνθεσή της.
  • Επειδή το κόστος ανακύκλωσης των πλαστικών σακουλών είναι μεγαλύτερο από την αξία τους, προτιμάται να... μακροημερεύουν στους χώρους υγειονομικής ταφής (κατά τη Wall Street Journal μόλις το 1% των ποσοτήτων πλαστικής σακούλας ανακυκλώνονται παγκοσμίως).
  • Μόνο στις ΗΠΑ χρησιμοποιούνται περίπου 100 δισ. καινούργιες πλαστικές σακούλες τον χρόνο (350-500 ανά άτομο), για την παραγωγή των οποίων απαιτούνται 12 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ετησίως.
  • Οι πλαστικές σακούλες αποτελούν άνω του 10% των ξεβρασμένων απορριμμάτων στις ακτές. Εκατομμύρια πουλιά, θαλάσσιες χελώνες κι άλλα θαλάσσια ζώα πεθαίνουν από την πείνα κάθε χρόνο, με μπλοκαρισμένο το πεπτικό τους σύστημα από την κατάποση κομματιών πλαστικής σακούλας. Φυσικά, επειδή προϊόν της «βιοδιάσπασης» της πλαστικής σακούλας στο θαλάσσιο περιβάλλον είναι η μετατροπή της σε πολυμερή τοξικά σωματίδια, πολύ εύκολα μπαίνει στη διατροφική αλυσίδα, φαρμακώνοντας εντέλει τον άνθρωπο που την επινόησε στο όνομα της πρακτικότητας του καθημερινού του βίου.
  • Υπολογίζεται ότι μια μέση επαναχρησιμοποιήσιμη τσάντα έχει διάρκεια ζωής περισσότερη από 700 πλαστικές σακούλες και ότι στη διάρκεια της ζωής ενός μέσου ανθρώπου-συστηματικού χρήστη επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών εξοικονομούνται άνω των 22.000 πλαστικές σακούλες.

Το 2010 χρησιμοποιήθηκαν στην ΕΕ 95,5 δισ. ελαφρές, λεπτές πλαστικές σακούλες (παράγονται συνήθως από υψηλής πυκνότητας πολυαιθυλένιο HDPE), που αναλογούσαν σε 189 τεμάχια ανά κάτοικο της ΕΕ. Από αυτές υπολογίζεται ότι περίπου τα 8 δισ. κατέληξαν εκτός των συστημάτων διαχείρισης των αποβλήτων, με καταστροφικές συνέπειες για τα οικοσυστήματα. Μόνο στη Γαλλία εκτιμάται ότι περίπου 122 εκατ. πλαστικές σακούλες ρυπαίνουν μια ακτογραμμή 5.000 χιλιομέτρων... Η συνολική παραγωγή πλαστικών στην Ευρώπη ενδεχομένως θα τριπλασιαστεί ως το 2050, εάν η κατανάλωσή τους δεν τεθεί υπό έλεγχο, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Χώρες όπως οι Ουγγαρία, Πορτογαλία, Πολωνία κι οι χώρες της Βαλτικής χαρακτηρίζονται από υψηλότατα ποσοστά χρήσης της πλαστικής σακούλας (άνω των 500 ανά άτομο ετησίως) και οφείλουν να προχωρήσουν σε δραστικές αλλαγές, προκειμένου να συμμορφωθούν έγκαιρα με τα νέα όρια. Άλλες, όπως οι Φινλανδία, Λουξεμβούργο και Γαλλία πέτυχαν ήδη τον αρχικό στόχο, να μειώσουν δηλαδή την ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωσή τους κάτω από τα 79 τεμάχια.

σελφ σερβις (T. 463)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION