σελφ σερβις - Τα σούπερ μάρκετ έχασαν το 25% του τζίρου τους σε πέντε χρόνια

Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Τα σούπερ μάρκετ έχασαν το 25% του τζίρου τους σε πέντε χρόνια

17 Μαΐου 2016 | 10:17 Γράφει ο Θανάσης  Κόκκινος Topics: Αγορά

Τον κώδωνα του κινδύνου για επικείμενη «επιστροφή στις χειρότερες ημέρες της κρίσης» κρούει η ΓΣΕΒΕΕ, βασιζόμενη στα ευρήματα της τελευταίας εξαμηνιαίας έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Συνομοσπονδίας. «Από την έρευνα προκύπτει ότι έχει αρχίσει ένας νέος κύκλος στασιμότητας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση για την ελληνική οικονομία», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει την υφεσιακή της πορεία και το 2016, προβλέπει η Κομισιόν, εκτιμώντας ότι το ποσοστό της ύφεσης θα διαμορφωθεί στο -0,7%. Από την άλλη, παρατηρούμε ότι η αγορά εργασίας στη χώρα μας αύξησε τον τελευταίο χρόνο τις θέσεις απασχόλησης κατά 105.400, εκ των οποίων οι 41.000 ανήκουν στον κλάδο του εμπορίου, αλλά η αύξηση οφείλεται περισσότερο στην αυξανόμενη επικράτηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης και στα επιδοτούμενα από το κράτος προγράμματα παρά στη δημιουργία μόνιμων θέσεων εργασίας. Ειδικότερα στο εμπόριο, μπορούμε να παρατηρήσουμε τα εξής: Το τέταρτο τρίμηνο του 2015 οι θέσεις απασχόλησης ήταν αυξημένες κατά 41.000 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014, ενώ σωρευτικά την τελευταία διετία έχουν κερδηθεί 51.100 θέσεις εργασίας. Ωστόσο, παρά την αύξηση η συνολική απασχόληση στον κλάδο εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από το 1998 (681.500 εργαζόμενοι έναντι 667.500 στα τέλη του 2015).

Οι μικροί εξαντλούνται
Το τέταρτο τρίμηνο του 2015 ναι μεν οι θέσεις απασχόλησης στον κλάδο του εμπορίου αυξήθηκαν κατά 41.000 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2014, αλλά την ίδια περίοδο 6.700 ιδιοκτήτες μικρών εμπορικών καταστημάτων χωρίς προσωπικό έχασαν τη δουλειά τους, βάζοντας προφανώς λουκέτο στα μαγαζιά τους. Την ίδια πάνω-κάτω εικόνα παρουσιάζουν και οι άλλοι μεγάλοι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας, γεγονός που δείχνει ότι οι πολύ μικρές επιχειρήσεις έχουν εξαντλήσει πλέον όλα τα αποθέματα των δυνάμεών τους. Αντίθετα, αυξήθηκαν κατά 8.100 άτομα οι αυτοαπασχολούμενοι εργοδότες, ενώ αυξημένες κατά 39.100 ήταν οι θέσεις μισθωτής εργασίας, γεγονός που όπως προαναφέραμε οφείλεται κυρίως στην επικράτηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης. Επανερχόμενοι στην εξαμηνιαία έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ (δεύτερο εξάμηνο του 2015) παρατηρούμε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλων των κλάδων ουσιαστικά «βράζουν στο ίδιο καζάνι», αλλά με κριτήριο τα μεγέθη, τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στις μικρές επιχειρήσεις.

Το 63,8% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσαν ότι ο τζίρος τους μειώθηκε κατά το εξεταζόμενο διάστημα. Σχεδόν στα ίδια επίπεδα κυμαίνονται τα αντίστοιχα ποσοστά τόσο στη μεταποίηση (62,9%) όσο και στις υπηρεσίες (62,1%). Πολύ μικρότερα, αλλά περίπου στα ίδια επίπεδα, είναι τα ποσοστά των επιχειρηματιών που απάντησαν ότι ο τζίρος τους αυξήθηκε: 13,5% στο εμπόριο, 12,5% στη μεταποίηση και 12,6% στις υπηρεσίες. Η εικόνα που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις βελτιώνεται όσο μεγαλώνει το μέγεθός τους. Έτσι: Μόλις το 8,2% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών κάτω από 50.000 ευρώ είδαν τον τζίρο τους να αυξάνει. Το ποσοστό αυτό αυξάνει προοδευτικά σε 15,5% στις επιχειρήσεις με τζίρο 50-100 χιλιάδες, σε 16,3% από 100-300 χιλιάδες και 22,4% από 300 χιλιάδες και πάνω.

Αντίστροφη είναι η εικόνα στις επιχειρήσεις που είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται: Το 72,1% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών ως 50.000 ευρώ υπέστησαν μείωση του τζίρου. Το ποσοστό μειώνεται σε 57,7% στις επιχειρήσεις με τζίρο 50-100 χιλιάδες, σε 56% από 100-300 χιλιάδες και 45,8% από 300 χιλιάδες και πάνω. Πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου (το 51,9%) θεωρούν πιθανό το ενδεχόμενο η επιχείρησή τους να έχει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας ο επόμενο διάστημα, σε βαθμό που θα κινδυνέψει να κλείσει. Στο σύνολο των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 52,2%. Όπως επισημαίνεται από τη ΓΣΕΒΕΕ, η ο τζίρος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων μειώθηκε μεσοσταθμικά από το 2010 κατά 75%, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2015 μία στις 10 επιχειρήσεις απέλυσε προσωπικό.

Για το εξάμηνο που ήδη διατρέχουμε, περίπου το 15% των επιχειρήσεων θεωρούν πολύ πιθανό να κάνουν απολύσεις. Εάν επαληθευτούν τα ευρήματα της έρευνας, η ΓΣΕΒΕΕ υπολογίζει ότι υπάρχει κίνδυνος να χαθούν 14.000-18.000 επιπλέον θέσεις μισθωτής απασχόλησης. Αν συνυπολογιστούν και οι απώλειες θέσεων εργοδοτών και αυτοπασχολούμενων που θα βάλουν λουκέτο στα μαγαζιά τους, ο συνολικός αριθμός των χαμένων θέσεων απασχόλησης θα εκτιναχθεί στις 52.000-55.000. Το δεύτερο εξάμηνο του 2015 στο χώρο των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων απολέσθηκαν 45.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι 31.000 ήταν θέσεις μισθωτής απασχόλησης και οι υπόλοιπες 14.000 θέσεις εργασίας αυτοπασχολούμενων και εργοδοτών. Περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες, το 52,8%, πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε ρυθμούς ανάπτυξης μετά το… 2020.

Απώλειες πωλήσεων για όλους
Επανερχόμενοι στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, παρατηρούμε ότι ο τζίρος των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου τον περασμένο Ιανουάριο αντιστοιχούσε μόλις στο 66,4% του αντίστοιχου μεγέθους του Ιανουαρίου του 2010. Το ποσοστό αυτό αυξάνει ελαφρά στ 67,2% αν ο υπολογισμός γίνει με βάση τον όγκο των λιανικών πωλήσεων. Στον κλάδο της διατροφής το αντίστοιχο ποσοστό είναι 73,3% και στα λοιπά (εμπορικά) καταστήματα μόλις 61,8%. Δηλαδή, η σωρευτική μείωση του τζίρου στα καταστήματα ειδών διατροφής ξεπερνά το 26% και στα λοιπά καταστήματα το 38%. Το «χάσμα» μειώνεται αν ο υπολογισμός γίνει με βάση τον όγκο των πωλήσεων: -30.4% στα καταστήματα διατροφής και -31,2% στα λοιπά καταστήματα.

Τα σούπερ μάρκετ την τελευταία πενταετία έχουν χάσει το 25% του τζίρου τους ή το 27,3% του όγκου πωλήσεων. Οι απώλειες είναι πολύ μεγαλύτερες στα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, αρτοποιεία, κάβες, περίπτερα κλπ), αν και τους τελευταίους μήνες δείχνουν να «τσιμπάνε» ένα μικρό μερίδιο επιπλέον στη συγκεκριμένη αγορά. Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν χάσει το 37% του τζίρου τους ή το 40,6% του όγκου των πωλήσεών τους. Ο κλάδος που υπέστη τα ισχυρότερα πλήγματα την τελευταία πενταετία είναι αυτός των επίπλων, των ηλεκτρικών συσκευών και του οικιακού εξοπλισμού. Τον Ιανουάριο του 2016 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2010 ο τζίρος τους ήταν μειωμένος κατά 53,3% και ο όγκος των πωλήσεών τους κατά 54,5%. Πάντως, ιδιαίτερα ανθεκτικές αποδεικνύονται οι τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Τον περασμένο Φεβρουάριο συμπληρώθηκαν 36 μήνες αποπληθωρισμού, με τον πληθωρισμό να καταγράφει μείωση 0,5%. Τον ίδιο μήνα ο τιμάριθμος στα είδη διατροφής αυξήθηκε 0,5%, στο ποτά 1,6%, στην ένδυση και υπόδηση 3,9%, στα είδη νοικοκυριού 2,1% και στον κλάδο του καταλύματος και της εστίασης κατά 2,6%.

σελφ σερβις (T. 460)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION