σελφ σερβις - Χριστουγεννιά τικα ζόρια

Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Χριστουγεννιά τικα ζόρια

14 Δεκεμβρίου 2011 | 14:35 Γράφει ο Θανάσης  Ηλιοδρομίτης Topics: Τάσεις

Τα πιο... ζόρικα Χριστούγεννα της μεταπολεμικής περιόδου περνούν φέτος οι Έλληνες κι αυτό σημαίνει «μαύρες γιορτές» για το εμπόριο. Από τις συνέπειες του γενικευμένου κλίματος μιζέριας στην αγορά, δεν φαίνεται να εξαιρούνται πλέον ούτε οι επιχειρήσεις τροφίμων. Οι γιορτές θα κλείσουν με πτώση της αγοραστικής κίνησης κατά 20%-25% σε σχέση με πέρυσι, εκτιμά ο κ. Β. Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

Στο ίδιο εύρημα καταλήγει και η πανευρωπαϊκή έρευνα της εταιρείας Deloitte για την καταναλωτική συμπεριφορά την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι Έλληνες, σύμφωνα με την έρευνα, θα μειώσουν κατά 22,1% τις δαπάνες τους τα φετινά Χριστούγεννα, ποσοστό ρεκόρ, απλησίαστο στο σύνολο των υπόλοιπων χωρών που συμμετέχουν στο δείγμα (δώδεκα της Ευρωζώνης, τρεις της Νέας Διεύρυνσης και δύο της Ανατολικής Ευρώπης, ενώ φέτος προστέθηκε και η Νότια Αφρική).

Ο φετινός πιο δύσκολος Δεκέμβριος των τελευταίων 60 χρόνων είναι συνέχεια του «σκοτεινού» Δεκέμβρη του 2011, που κατείχε ως τώρα την «πρωτιά» στην πτώση, με τον όγκο των λιανικών πωλήσεων να πέφτει 20% σε σχέση με τον προπέρσινο Δεκέμβριο, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Οι δείκτες άρχισαν να κινούνται αρνητικά το 2008.

Τρία χρόνια ήταν αρκετά για να στείλουν τον τζίρο -σε σταθερές τιμές- σε επίπεδα χαμηλότερα από μια δεκαετία πριν, το 2000. Αν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις των εμπόρων, ο φετινός Δεκέμβριος θα συγκρίνεται πλέον με περίπου μια δεκαπενταετία πριν, δηλαδή θα μιλάμε πλέον για τζίρους ετών γύρω στο 1995...

Στο «φούντο» τα κέρδη μιας 15ετίας
Η ελληνική οικονομία το 2012 θα εισέλθει στο τέταρτο έτος συνεχούς ύφεσης, κάτι που δεν έχει αντιμετωπίσει κανένα κράτος της Ευρώπης κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Στον πέμπτο χρόνο κατρακύλας του τζίρου θα εισέλθει και το ελληνικό λιανεμπόριο, το οποίο μέσα σε τέσσερα χρόνια φαίνεται πως έχασε τα κέρδη μιας δεκαπενταετίας.

Σχετικά με την τριετία 2008-2010, για την οποία υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, αξίζει να επισημάνουμε ότι, σε σχέση με το 2000:
Ο δείκτης του όγκου λιανικών πωλήσεων τον Δεκέμβριο πέρυσι ήταν χαμηλότερος κατά 6,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2000.
• Ο μεγάλος χαμένος της δεκαετίας ήταν ο κλάδος της ένδυσης-υπόδησης, με πτώση 34,6% τον Δεκέμβριο του 2010, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2000.
• Επίσης, στους χαμένους περιλαμβάνεται ο κλάδος των διαρκών καταναλωτικών προϊόντων (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές, οικιακός εξοπλισμός), με πτώση 15,2%.
• Στην κορυφή των κερδισμένων της δεκαετίας βρίσκονται τα καύσιμα, τα οποία παρά τη μεγάλη πτώση της τελευταίας τριετίας, καταγράφουν αύξηση 28,4% σε σχέση με το 2000, γεγονός που εξηγείται από την αύξηση του στόλου των αυτοκινήτων και του μέσου κυβισμού τους.
• Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, δηλαδή τα σούπερ μάρκετ, κατέγραψαν αύξηση του όγκου πωλήσεων 15,1%, γεγονός που κατά ένα μέρος οφείλεται στη μεγάλη αύξηση των σημείων πώλησης την τελευταία δεκαετία, αλλά και στην αφαίρεση μεριδίων από τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα του κλάδου, που κατέγραψαν πτώση 13,9%.
• Τα πολυκαταστήματα, λόγω της ανάπτυξής τους το διάστημα αυτό, κατάφεραν να συγκρατήσουν σε θετικό πρόσημο (5%) τον όγκο των πωλήσεών τους στη δεκαετία (η σύγκριση αναφέρεται πάντα σε στοιχεία για τον δωδέκατο μήνα). Η εικόνα αλλάζει άρδην προς το χειρότερο, αν η σύγκριση περιοριστεί στην περίοδο της ύφεσης, δηλαδή, εφόσον οι δείκτες του Δεκεμβρίου 2010 συγκριθούν με τους αντίστοιχους του 2007, του τελευταίου έτους κατά το οποίο η αγορά κινήθηκε αυξητικά. Μέσα σε μία τριετία χάθηκαν όλα τα κέρδη της περιόδου της «ευημερίας», δηλαδή των καταναλωτικών δανείων, των πιστωτικών καρτών, των Ολυμπιακών Αγώνων κλπ. Όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου (με εξαίρεση αυτόν των φαρμάκων-καλλυντικών, που οι πωλήσεις του παρέμειναν στα επίπεδα του 2007), τον περυσινό Δεκέμβριο μετρούσαν απώλειες περισσότερο από το 1/4 του όγκου των πωλήσεών τους που είχαν πραγματοποιήσει τον Δεκέμβριο του 2007.
• Η πτώση στο σύνολο του λιανεμπορίου ξεπέρασε το 26%, με επικεφαλής στην κούρσα της κατρακύλας τον «κερδισμένο» της δεκαετίας, δηλαδή τα καύσιμα. Οι πωλήσεις του κλάδου τον Δεκέμβριο του 2010 ήταν μειωμένος κατά 39% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2007.
• Ακολουθούν οι κλάδοι με ελαστική ζήτηση, όπως τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, με πτώση 38,5%, η ένδυση-υπόδηση με 35,9%, τα βιβλία-χαρτικά και δώρα με 33,9% και τα πολυκαταστήματα με 33,2%.

Ο κλάδος της διατροφής δεν έμεινε στο απυρόβλητο. Η στροφή των καταναλωτών σε φτηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και το κυνήγι των προσφορών, είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 20,8% ο όγκος λιανικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και κατά 22,1% των μικρότερων καταστημάτων τροφίμων και ποτών.

Στο ίδιο εύρημα καταλήγει και η πανευρωπαϊκή έρευνα της εταιρείας Deloitte για την καταναλωτική συμπεριφορά την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι Έλληνες, σύμφωνα με την έρευνα, θα μειώσουν κατά 22,1% τις δαπάνες τους τα φετινά Χριστούγεννα, ποσοστό ρεκόρ, απλησίαστο στο σύνολο των υπόλοιπων χωρών που συμμετέχουν στο δείγμα (δώδεκα της Ευρωζώνης, τρεις της Νέας Διεύρυνσης και δύο της Ανατολικής Ευρώπης, ενώ φέτος προστέθηκε και η Νότια Αφρική).

Ο φετινός πιο δύσκολος Δεκέμβριος των τελευταίων 60 χρόνων είναι συνέχεια του «σκοτεινού» Δεκέμβρη του 2011, που κατείχε ως τώρα την «πρωτιά» στην πτώση, με τον όγκο των λιανικών πωλήσεων να πέφτει 20% σε σχέση με τον προπέρσινο Δεκέμβριο, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Οι δείκτες άρχισαν να κινούνται αρνητικά το 2008.

Τρία χρόνια ήταν αρκετά για να στείλουν τον τζίρο -σε σταθερές τιμές- σε επίπεδα χαμηλότερα από μια δεκαετία πριν, το 2000. Αν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις των εμπόρων, ο φετινός Δεκέμβριος θα συγκρίνεται πλέον με περίπου μια δεκαπενταετία πριν, δηλαδή θα μιλάμε πλέον για τζίρους ετών γύρω στο 1995...

Στο «φούντο» τα κέρδη μιας 15ετίας
Η ελληνική οικονομία το 2012 θα εισέλθει στο τέταρτο έτος συνεχούς ύφεσης, κάτι που δεν έχει αντιμετωπίσει κανένα κράτος της Ευρώπης κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Στον πέμπτο χρόνο κατρακύλας του τζίρου θα εισέλθει και το ελληνικό λιανεμπόριο, το οποίο μέσα σε τέσσερα χρόνια φαίνεται πως έχασε τα κέρδη μιας δεκαπενταετίας.

Σχετικά με την τριετία 2008-2010, για την οποία υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, αξίζει να επισημάνουμε ότι, σε σχέση με το 2000:
Ο δείκτης του όγκου λιανικών πωλήσεων τον Δεκέμβριο πέρυσι ήταν χαμηλότερος κατά 6,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2000.
• Ο μεγάλος χαμένος της δεκαετίας ήταν ο κλάδος της ένδυσης-υπόδησης, με πτώση 34,6% τον Δεκέμβριο του 2010, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2000.
• Επίσης, στους χαμένους περιλαμβάνεται ο κλάδος των διαρκών καταναλωτικών προϊόντων (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές, οικιακός εξοπλισμός), με πτώση 15,2%.
• Στην κορυφή των κερδισμένων της δεκαετίας βρίσκονται τα καύσιμα, τα οποία παρά τη μεγάλη πτώση της τελευταίας τριετίας, καταγράφουν αύξηση 28,4% σε σχέση με το 2000, γεγονός που εξηγείται από την αύξηση του στόλου των αυτοκινήτων και του μέσου κυβισμού τους.
• Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, δηλαδή τα σούπερ μάρκετ, κατέγραψαν αύξηση του όγκου πωλήσεων 15,1%, γεγονός που κατά ένα μέρος οφείλεται στη μεγάλη αύξηση των σημείων πώλησης την τελευταία δεκαετία, αλλά και στην αφαίρεση μεριδίων από τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα του κλάδου, που κατέγραψαν πτώση 13,9%.
• Τα πολυκαταστήματα, λόγω της ανάπτυξής τους το διάστημα αυτό, κατάφεραν να συγκρατήσουν σε θετικό πρόσημο (5%) τον όγκο των πωλήσεών τους στη δεκαετία (η σύγκριση αναφέρεται πάντα σε στοιχεία για τον δωδέκατο μήνα). Η εικόνα αλλάζει άρδην προς το χειρότερο, αν η σύγκριση περιοριστεί στην περίοδο της ύφεσης, δηλαδή, εφόσον οι δείκτες του Δεκεμβρίου 2010 συγκριθούν με τους αντίστοιχους του 2007, του τελευταίου έτους κατά το οποίο η αγορά κινήθηκε αυξητικά. Μέσα σε μία τριετία χάθηκαν όλα τα κέρδη της περιόδου της «ευημερίας», δηλαδή των καταναλωτικών δανείων, των πιστωτικών καρτών, των Ολυμπιακών Αγώνων κλπ. Όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου (με εξαίρεση αυτόν των φαρμάκων-καλλυντικών, που οι πωλήσεις του παρέμειναν στα επίπεδα του 2007), τον περυσινό Δεκέμβριο μετρούσαν απώλειες περισσότερο από το 1/4 του όγκου των πωλήσεών τους που είχαν πραγματοποιήσει τον Δεκέμβριο του 2007.
• Η πτώση στο σύνολο του λιανεμπορίου ξεπέρασε το 26%, με επικεφαλής στην κούρσα της κατρακύλας τον «κερδισμένο» της δεκαετίας, δηλαδή τα καύσιμα. Οι πωλήσεις του κλάδου τον Δεκέμβριο του 2010 ήταν μειωμένος κατά 39% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2007.
• Ακολουθούν οι κλάδοι με ελαστική ζήτηση, όπως τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, με πτώση 38,5%, η ένδυση-υπόδηση με 35,9%, τα βιβλία-χαρτικά και δώρα με 33,9% και τα πολυκαταστήματα με 33,2%.

Ο κλάδος της διατροφής δεν έμεινε στο απυρόβλητο. Η στροφή των καταναλωτών σε φτηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και το κυνήγι των προσφορών, είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 20,8% ο όγκος λιανικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και κατά 22,1% των μικρότερων καταστημάτων τροφίμων και ποτών.


«Μποναμάς» απ’ την ανάποδη
Ο φετινός Δεκέμβριος συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις ακόμα μεγαλύτερης... βύθισης του εμπορίου στο βάλτο της ύφεσης -και κατά συνέπεια κι όλης της αλυσίδας παραγωγής και μεταφορών (βιομηχανία, βιοτεχνία, logistics, εισαγωγές). Ήδη από τον περασμένο Αύγουστο οι επισήμως καταγεγραμμένοι άνεργοι πλησίασαν επικίνδυνα το ένα εκατομμύριο, ενώ τα εισοδήματα σε σχέση με πέρυσι έχουν περικοπεί τουλάχιστον κατά 30% -όχι μόνο λόγω του ψαλιδίσματος των αμοιβών και των συντάξεων, αλλά και της φορολογικής λαίλαπας που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Εκατομμύρια νοικοκυριά πρέπει μέσα στον Δεκέμβριο να πληρώσουν κατά μέσο όρο 600 ως 1.000 ευρώ για το χαράτσι επί των ακινήτων, την έκτακτη εισφορά και τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Πέρυσι, ο οικογενειακός προϋπολογισμός επιβαρυνόταν μόνο με τα τέλη κυκλοφορίας (γύρω στα 200-300 ευρώ κατά μέσο όρο), ενώ και η καταναλωτική ψυχολογία παρά το κακό της χάλι, σε σχέση με τα σημερινά αισθήματα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απλώς... ακεφιά.

Πέρυσι αφαιρέθηκε από την κατανάλωση το δώρο Χριστουγέννων, που είχε ως συνέπεια την πτώση του χριστουγεννιάτικου τζίρου κατά 20% (15% στα σούπερ μάρκετ, 18% στα πολυκαταστήματα, 23,8% σε ένδυση-υπόδηση κλπ).

Η νέα αφαίμαξη αναμένεται να αφαιρέσει επιπλέον 20%-25%, καθώς, όπως επισημαίνει ο κ. Β. Κορκίδης:
• Ένας στους τέσσερις καταναλωτές ήδη ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας.
• Ένας στους τέσσερις τείνει στα όρια της φτώχειας.
• Οι μισοί καταναλωτές «τρώνε από τα έτοιμα», ενώ οι 8 στους 10 δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν χρήματα για «γιορτινή κατανάλωση» κι ότι θα περιοριστούν μόνο στα απαραίτητα.
Οι επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να πληρώνουν το βαρύ τίμημα αυτής της κατάστασης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου έκλεισαν 68.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ για το επόμενο εξάμηνο αναμένονται άλλα 53.000 «λουκέτα».

Έρευνα Deloitte για τις δαπάνες των Χριστουγέννων
Οι εκτιμήσεις από το «εσωτερικό μέτωπο» επιβεβαιώνονται πλήρως από τους «έξωθεν παρατηρητές». Όπως προαναφέραμε, από την πανευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte, που διεξάγεται για 14η συνεχή χρονιά, προκύπτει ότι οι Έλληνες είναι οι πιο απογοητευμένοι καταναλωτές σε σύγκριση με του άλλους λαούς του δείγματος.

Ενδεικτικά επισημαίνουμε:
• Κατά το 92% οι Έλληνες τονίζουν ότι η οικονομία βρίσκεται σε βαθιά ύφεση. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη κινείται κάτω από το 60%.
• Κατά το 81% δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί η αγοραστική τους δύναμη. Αντίθετα, κατά το 61% οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι πιστεύουν ότι η αγοραστική τους δύναμη αυξήθηκε ή παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα.

Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον ωθεί τους Έλληνες να προβούν σε περαιτέρω περικοπή του -ήδη μειωμένου από πέρυσι- χριστουγεννιάτικου προϋπολογισμού τους κατά 22%. Σε περικοπές, αλλά πολύ μικρότερης έκτασης, θα προβούν οι καταναλωτές σε τρεις ακόμη χώρες που βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα: 8% στην Πορτογαλία, 7,5% στην Ιρλανδία και 2,3% στην Ιταλία –αλλά και στην Ολλανδία -2,9%, ενώ αντίθετα στην Ισπανία εκτιμάται ότι θα υπάρξει μικρή αύξηση της τάξης του 1,9%.

Στις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης η αύξηση θα είναι ελάχιστη, κάτω του 2%, με εξαίρεση τη Γερμανία, όπου το οικογενειακό κονδύλι των Χριστουγέννων αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 4,3%. Τα μεγαλύτερα ποσοστά ανόδου εμφανίζονται στην Ανατολική Ευρώπη -στην Ουκρανία 18,3% και στη Ρωσία 11%.

Όπως, τονίζουν οι ερευνητές, οι καταναλωτές στη χώρα μας θα είναι συγκρατημένοι, λιγότερο παρορμητικοί και προσεκτικοί ως προς τις τιμές και τη χρηστικότητα των δώρων και των προϊόντων, που πρόκειται να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Θα περιορίσουν τη χρήση της πιστωτικής κάρτας, θα αγοράσουν προϊόντα που προσφέρονται με έκπτωση και θα στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Η ένδυση για άλλη μια φορά θα είναι ο κλάδος που θα πληγεί περισσότερο, καθώς το 87% των ελλήνων καταναλωτών δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τις σχετικές αγορές τους. Κατά το 86% θα τις περιορίσουν στο φαγητό εκτός σπιτιού, κατά το 83% στα διαρκή αγαθά (τηλεοράσεις, υπολογιστές, έπιπλα κλπ) και κατά το 80% στη διασκέδαση.

Επιπλέον, τέσσερις στους δέκα Έλληνες σκοπεύουν να περικόψουν ακόμη και τις δαπάνες τους για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, με το αντίστοιχο ποσοστό στα χαμηλά εισοδήματα να φτάνει το 45%. Το ελληνικό νοικοκυριό, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, θα ξοδέψει κατά μέσο όρο την περίοδο των Χριστουγέννων 319 ευρώ, ποσό χαμηλότερο κατά 22% σε σχέση με πέρυσι. Το κονδύλι για τα τρόφιμα θα φτάσει τα 101 ευρώ, μειωμένο κατά 15,7% συγκριτικά με το 2010, ενώ για τα δώρα θα ξοδέψει κατά μέσο όρο 180 ευρώ (-24,8%) και για διασκέδαση, φαγητό εκτός οικίας κλπ 38 ευρώ (-24,3%).

Με εξαίρεση την Ολλανδία, όπου οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες εμφανίζονται πολύ χαμηλές (260 ευρώ), η Ελλάδα των 319 ευρώ κατέχει την τελευταία θέση στην Ευρώπη, με «γειτόνισσα» στο σύνολο του δείγματος την Ουκρανία (331 ευρώ) και στην ευρωζώνη τη Γερμανία (449 ευρώ).

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις στο ερώτημα της έρευνας για τα καταστήματα τροφίμων, που προτιμώνται από τους καταναλωτές. Στο σύνολο της Ευρώπης, το 69% των καταναλωτών δηλώνουν ότι προτιμούν να αγοράζουν τα τρόφιμα σε υπεραγορές, ενώ στην Ελλάδα προηγείται το σούπερ μάρκετ κανονικού μεγέθους με ποσοστό 74%. Επίσης, οι Έλληνες σε ποσοστό πολύ υψηλότερο του μέσου όρου, 54% έναντι 36%, προτιμούν να αγοράζουν τρόφιμα και από τα εξειδικευμένα καταστήματα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, φούρνους κλπ).

σελφ σερβις (T. 412)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION