σελφ σερβις - Μεσοπρόθεσμο μετά... ανατιμήσεων!

Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Μεσοπρόθεσμο μετά... ανατιμήσεων!

26 Οκτωβρίου 2011 | 13:09 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Έρευνα

Μεσοπρόθεσμο μετά... ανατιμήσεων!

Πόσο φθηνότερο μπορεί να γίνει το καλάθι της νοικοκυράς όταν σε διάστημα ενός έτους στα ράφια της οργανωμένης λιανικής καταγράφονται ανατιμήσεις στο ψωμί, το αλεύρι, τη ζάχαρη, τον καφέ, το γάλα και το τυρί έως και 28%; Πώς συμβαίνει, ενώ οι άνεργοι ξεπέρασαν τους 800.000, οι περικοπές σε μισθούς δημοσίου και συντάξεις έφθασαν το 40%, οι συλλογικές συμβάσεις στον ιδιωτικό τομέα ψαλιδίζονται κλπ, οι αυξήσεις στις τιμές ραφιού να αποτελούν την «άλλη» πραγματικότητα;

Eδώ είναι Ελλάδα και στην Ελλάδα όλα μπορεί να συμβαίνουν. Ακόμη και η κατάρριψη των βασικών αρχών του μάρκετινγκ –της βασικότερης όλων, που λέει ότι όταν η ζήτηση πέφτει, πέφτουν κι οι τιμές...

Στην Ελλάδα, λοιπόν, ενώ η κατανάλωση βαίνει εδώ και πολλούς μήνες πτωτικά, οι τιμές σε βασικά προϊόντα των σούπερ μάρκετ κινούνται ανοδικά –πιθανότατα λόγω του γεγονότος ότι τρόφιμα ο καταναλωτής θα ψωνίζει ό,τι κι αν συμβεί, ενώ χωρίς καινούργιο αυτοκίνητο, για παράδειγμα, ή χωρίς ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας μπορεί να ζήσει για μερικά χρόνια...

Τι συμβαίνει; Η αγορά, τάχα, πατάει τον καταναλωτή εκεί που πονάει; Όχι. Τα όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα με τον ΦΠΑ και το κόστος των πρώτων υλών, αποτελούν την κύρια αιτία για την αυξητική πορεία των τιμών σε είδη καθημερινής ανάγκης.

ΦΠΑ-πρώτες ύλες «σπρώχνουν» τις τιμές
Το Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΑΑΝ είναι άκρως αποκαλυπτικό σχετικά με την πορεία των τιμών και με το πόσο τελικά επιβαρύνεται το εισόδημα των νοικοκυριών από τις επισκέψεις του καταναλωτή στο σούπερ μάρκετ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του, στο διάστημα μεταξύ 5 Σεπτεμβρίου 2010 και 5 Σεπτεμβρίου 2011 οι τιμές αυξήθηκαν σε μέσα επίπεδα κατά 1,32%.

Στο ίδιο διάστημα, βέβαια, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πιέστηκαν από τις αυξήσεις του ΦΠΑ, όπως και από τις ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησαν αρκετοί από τους προμηθευτές τους -συνεπεία είτε των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών τους, είτε των αρνητικών αποτελεσμάτων τους, που τους υποχρέωσαν να κάνουν διόρθωση τιμών ώστε να επανέλθουν στις κερδοφόρες αποδόσεις και να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους.

Στελέχη του ΥΠΑΑΝ σπεύδουν, πάντως, να επισημάνουν ότι στην Ελλάδα οι ανατιμήσεις που καταγράφονται στα προϊόντα καθημερινής ανάγκης είναι σε μέσα επίπεδα γύρω στο 50% των ανατιμήσεων που έγιναν κατά το τελευταίο διάστημα σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Παρατηρούν δε, ότι η μερική αυτοσυγκράτηση που εκφράζεται στην Ελλάδα οφείλεται στο γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε ύφεση και ότι όσο πιέζονται τα εισοδήματα, δεν θα υπάρχουν περιθώρια για αυξήσεις τιμών.

Προσθέτουν επίσης ότι στο εξεταζόμενο διάστημα το καλάθι της νοικοκυράς επιβαρύνθηκε και από τις ανατιμήσεις στα νωπά κρέατα, οι οποίες ήταν μάλιστα γενναίες. Όμως στην ίδια περίοδο, μεγάλες ήταν οι εξοικονομήσεις υπέρ των καταναλωτών από τις αξιοσημείωτες μειώσεις των τιμών στα νωπά οπωροκηπευτικά.

Eδώ είναι Ελλάδα και στην Ελλάδα όλα μπορεί να συμβαίνουν. Ακόμη και η κατάρριψη των βασικών αρχών του μάρκετινγκ –της βασικότερης όλων, που λέει ότι όταν η ζήτηση πέφτει, πέφτουν κι οι τιμές...

Στην Ελλάδα, λοιπόν, ενώ η κατανάλωση βαίνει εδώ και πολλούς μήνες πτωτικά, οι τιμές σε βασικά προϊόντα των σούπερ μάρκετ κινούνται ανοδικά –πιθανότατα λόγω του γεγονότος ότι τρόφιμα ο καταναλωτής θα ψωνίζει ό,τι κι αν συμβεί, ενώ χωρίς καινούργιο αυτοκίνητο, για παράδειγμα, ή χωρίς ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας μπορεί να ζήσει για μερικά χρόνια...

Τι συμβαίνει; Η αγορά, τάχα, πατάει τον καταναλωτή εκεί που πονάει; Όχι. Τα όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα με τον ΦΠΑ και το κόστος των πρώτων υλών, αποτελούν την κύρια αιτία για την αυξητική πορεία των τιμών σε είδη καθημερινής ανάγκης.

ΦΠΑ-πρώτες ύλες «σπρώχνουν» τις τιμές
Το Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΑΑΝ είναι άκρως αποκαλυπτικό σχετικά με την πορεία των τιμών και με το πόσο τελικά επιβαρύνεται το εισόδημα των νοικοκυριών από τις επισκέψεις του καταναλωτή στο σούπερ μάρκετ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του, στο διάστημα μεταξύ 5 Σεπτεμβρίου 2010 και 5 Σεπτεμβρίου 2011 οι τιμές αυξήθηκαν σε μέσα επίπεδα κατά 1,32%.

Στο ίδιο διάστημα, βέβαια, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πιέστηκαν από τις αυξήσεις του ΦΠΑ, όπως και από τις ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησαν αρκετοί από τους προμηθευτές τους -συνεπεία είτε των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών τους, είτε των αρνητικών αποτελεσμάτων τους, που τους υποχρέωσαν να κάνουν διόρθωση τιμών ώστε να επανέλθουν στις κερδοφόρες αποδόσεις και να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους.

Στελέχη του ΥΠΑΑΝ σπεύδουν, πάντως, να επισημάνουν ότι στην Ελλάδα οι ανατιμήσεις που καταγράφονται στα προϊόντα καθημερινής ανάγκης είναι σε μέσα επίπεδα γύρω στο 50% των ανατιμήσεων που έγιναν κατά το τελευταίο διάστημα σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Παρατηρούν δε, ότι η μερική αυτοσυγκράτηση που εκφράζεται στην Ελλάδα οφείλεται στο γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε ύφεση και ότι όσο πιέζονται τα εισοδήματα, δεν θα υπάρχουν περιθώρια για αυξήσεις τιμών.

Προσθέτουν επίσης ότι στο εξεταζόμενο διάστημα το καλάθι της νοικοκυράς επιβαρύνθηκε και από τις ανατιμήσεις στα νωπά κρέατα, οι οποίες ήταν μάλιστα γενναίες. Όμως στην ίδια περίοδο, μεγάλες ήταν οι εξοικονομήσεις υπέρ των καταναλωτών από τις αξιοσημείωτες μειώσεις των τιμών στα νωπά οπωροκηπευτικά.


Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Από τα στοιχεία που ακολουθούν είναι φανερό ότι το Παρατηρητήριο Τιμών μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο αναλύσεων σε ζητήματα τιμών λιανικής, πιο αξιόπιστο του αντίστοιχου της ΕΛΣΤΑΤ, δεδομένου ότι το ΥΠΑΑΝ έχει στη διάθεσή του τιμές 1.000 διαφορετικών ειδών, που προέρχονται σχεδόν από το σύνολο των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας και συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανεξάρτητα από το εάν την ημέρα της συλλογής τους εξελίσσονται προγράμματα προσφορών ή προωθητικές ενέργειες.

Αναλυτικότερα τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την επεξεργασία των τιμολογιακών στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών του ΥΠΑΑΝ στη διάρκεια ενός έτους έχουν ως εξής:
• Η έρευνα δείχνει ότι σε σύνολο 132 κατηγοριών προϊόντων, η μέση αύξηση τιμών που καταγράφηκε στο δωδεκάμηνο ήταν της τάξης του 1,32%. Μόνο στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του εξεταζόμενου διαστήματος το γενικό άθροισμα των αυξήσεων διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 0,38%. Μένει να δούμε αν στο αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξουν νέες ανατιμήσεις και ποιου ύψους, δεδομένου ότι κατά παράδοση ο Σεπτέμβριος είναι μήνας που οι περισσότεροι προμηθευτές επανεξετάζουν την τιμολογιακή τους πολιτική.
• Στο 12μηνο κινήθηκαν ανοδικά οι τιμές στα μη αλκοολούχα ποτά κατά 4,78%, κατά 2,80% στα προϊόντα διατροφής και κατά 1,31% στα λοιπά εφόδια νοικοκυριού. Πτωτικά κατά 1% κινήθηκαν οι τιμές στα αλκοολούχα ποτά, κατά 1,14% στα είδη ατομικής φροντίδας και κατά 1,67% στα καθαριστικά.
• Στο πλήθος των 132 κατηγοριών τροφίμων, στις 103 οι τιμές κατέγραψαν ανοδικές τάσεις, σε 28 σημείωσαν πτωτικές και σε μια μόλις κατηγορία οι τιμές διατηρήθηκαν σταθερές.
• Οι Τop 10 κατηγορίες προϊόντων στις οποίες κατεγράφησαν οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις ήταν το σογιέλαιο, όπου οι ανατιμήσεις έφθασαν το 31,05%, το ηλιέλαιο, όπου το αντίστοιχο ποσοστό έφτασε το 30,36%, η ζάχαρη με αυξήσεις οριακά πάνω από το 28%, ο ελληνικός καφές έως 17,22% και η σοκολάτα με ξηρούς καρπούς με αυξητικές μεταβολές κοντά στο 15%. Ακολούθησαν το γάλα UHT, με αυξήσεις έως 13,88%, το τσάι έως 12,71% και η σόδα έως 10,16%, οι γκοφρέτες έως 10,11%. Στη δέκατη θέση βρέθηκαν τα γεμιστά μπισκότα με αυξήσεις έως 9,39%.
• Στον αντίποδα, στις 10 κατηγορίες προϊόντων όπου σημειώθηκαν οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών -πάντως μικρότερης έκτασης εκείνης που εμφάνισαν οι ανατιμήσεις- περιλαμβάνονται τα οπωροκηπευτικά, με μειώσεις έως 13,55% και έως 12,42% στην περίπτωση των εποχιακών οπωροκηπευτικών, τα αφρόλουτρα με μειώσεις έως και 10,77%, οι οδοντόβουρτσες με -3,72%, το κριθαράκι με -3,50%, οι οδοντόκρεμες με -3,27%, τα σαμπουάν με -3,24%, τα απορρυπαντικά πλυντηρίων πιάτων με -2,91%, τα αλλαντικά με -2,50% και οι χαρτοπετσέτες με -2,45%.
• Ανεξάρτητα από το πού κατεγράφησαν οι μεγαλύτερες αυξητικές ή πτωτικές μεταβολές τιμών, ενδιαφέρον έχει το πώς κινήθηκαν οι τιμές στις 15 βασικότερες κατηγορίες προϊόντων. Σύμφωνα, λοιπόν, με το Παρατηρητήριο Τιμών, ανοδικές τάσεις επικράτησαν στις τιμές των 10 από τις 15 βασικές κατηγορίες προϊόντων, ενώ πτωτικές σημειώθηκαν στις υπόλοιπες πέντε. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στη ζάχαρη (28,21%), στον ελληνικό καφέ (17,22%), στο αλεύρι (7,55%), όπως και στο ψωμί (8,28%). Οι τιμές στο νωπό μοσχάρι αυξήθηκαν κατά 6,14% και στο νωπό χοιρινό κατά 4,36%. Το τυρί τιμολογήθηκε ακριβότερα κατά 3,69%, το νωπό γάλα κατά 2,26%, ενώ μικρότερης έκτασης αυξήσεις τιμών κατεγράφησαν στο ελαιόλαδο κατά 0,97% και στα όσπρια κατά 0,80%. Μειώσεις τιμών σημειώθηκαν στα φρούτα κατά -13,55%, στα λαχανικά κατά -12,42%, στα απορρυπαντικά πλυντηρίων ρούχων κατά -2,91%, στα μακαρόνια κατά -1,1% και στο απορρυπαντικό πιάτων (πλύσιμο στο χέρι) κατά 0,63%.

Σε διάστημα μόλις 15 ημερών και ειδικότερα κατά τις δύο τελευταίες εβδομάδες του εξεταζόμενου 12μήνου, από τα τυποποιημένα προϊόντα που ανήκουν στα αγαθά καθημερινής ανάγκης, η ζάχαρη αυξήθηκε κατά 4,17%, ενώ ανοδικά έως και 7% κινήθηκαν και τα νωπά οπωροκηπευτικά, λόγω –βέβαια- παραγόντων που έχουν να κάνουν με τις καιρικές συνθήκες και την παραγωγή. Αντίστοιχα, από τα προϊόντα που ανήκουν στα 10 πρώτα σε ανατιμήσεις, το τσάι και η σόδα ήταν αυτά που ξεχώρισαν για τις ανατιμήσεις τους κατά το εν λόγω δεκαπενθήμερο –οι μεταβολές που κατεγράφησαν στα ράφια και για τα δύο προϊόντα ήταν της τάξης του 9%.

σελφ σερβις (T. 410)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION