σελφ σερβις - Το «καυτό καλοκαίρι» των logistics

Τρίτη, 24 Απριλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσμικά

Το «καυτό καλοκαίρι» των logistics

5 Μαΐου 2010 | 10:14 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Μεταφορές/Logistics

Το «καυτό καλοκαίρι» των logistics

Τα «κλειστά επαγγέλματα» οσονούπω θα ανήκουν στο παρελθόν, λέει η κυβέρνηση. Αυτό τι σημαίνει για την αγορά των logistics; Την απάντηση τη συνόψισε αποκαρδιωτικά μια ρητορική ερώτηση συνοδεία ενός αφορισμού: «Και ποιος τολμάει να κάνει σχέδια, με βάση κάτι το οποίο, ενώ συζητείται μια δεκαετία τώρα, ουδείς το ακουμπάει; Αλλά και απελευθερωμένο να ήταν το επάγγελμα των μεταφορέων, η κατάσταση δεν θα άλλαζε, τουλάχιστον όσο δεν μπαίνει φραγμός στην πορεία κατάρρευσης του κλάδου των logistics...».

Αυτά ακούγονται στην αγορά! Η απογοήτευση δεν κρύβεται.

Οι ερμηνείες για την απειλή κατάρρευσης του κλάδου στοχοποιούν την πολιτική πυγμής των οικονομικά ισχυρών πελατών των 3PL, κυρίως των πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες από την εποχή της ένταξης της χώρας στην ΟΝΕ εγκαλούνται ότι στηρίζουν ένα μέρος των υπερκερδών τους στην καθήλωση του εισοδήματος των 3PL και των συνεργατών τους μεταφορέων. Όπως μας ειπώθηκε, «και μόνο το γεγονός ότι η αναπροσαρμογή στις τιμές του κλάδου την τελευταία δεκαετία είναι της τάξης του 3%-5% ετησίως -για τη μεταφορά προϊόντων που, ενώ κόστιζαν, πχ, 100 δρχ το 2001, σήμερα πωλούνται προς 1,50 ευρώ- φτάνει για να αποκαλυφθούν οι διαστάσεις του παραλόγου...».

Η χώρα μας εξακολουθεί να είναι η μόνη που απαγορεύει στους 3PL να δουλεύουν με ιδιόκτητους μεταφορικούς στόλους. Έτσι, εκ συστάσεώς του ο κλάδος των 3PL υποχρεώνεται να αγοράζει τις μεταφορές από τους ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων ΔΧ -ενός επαγγέλματος «κλειστού», που καταδικάζεται χρόνια τώρα στην υποβάθμιση και τον εκφυλισμό από τον γεννήτορά του: το κομματικό κράτος. Γιατί το «άνοιγμα» του επαγγέλματος έχει... πολιτικό κόστος.

Ο κόμπος στο χτένι
Μέχρι να φτάσει «ο κόμπος στο χτένι» της κρίσης, οπότε οι μεταφορείς στο εξής θα υπόκεινται σε φορολόγηση με βάση τα νέα αποδεκτά όρια ύψους του εισοδήματός τους -και δη ως επιχειρηματιών με βιβλία εσόδων-εξόδων-, αυτοί εξωθούνταν να «φορτώνουν» το ύψος της προϊσχύουσας φορολόγησής τους (δηλαδή, τα 1.100 ευρώ για κάθε όχημα, με αποδεκτό όριο ετήσιου εισοδήματος τα 12.000 ευρώ) στο κόστος των υπηρεσιών τους.

Ταυτόχρονα, για να μπορούν να τα «βγάζουν πέρα», εξωθούνταν στην ημι-παρανομία, στην άνευ ορίων συμπίεση μισθών και ωραρίων εργασίας, όπως και κάθε άλλου αυξανόμενου κόστους -σκοπίμως «άδηλου» για το υστερόβουλο κράτος. Άραγε, πώς θα αντιδράσουν τώρα, καθώς οι αμοιβές τους εξακολουθούν να μειώνονται αντιστρόφως ανάλογα προς τη διόγκωση των (υποκείμενων πλέον σε φορολόγηση επί αποδείξει) υποχρεώσεών τους, και μάλιστα σε ένα οικονομικό περιβάλλον αρνητικής ανάπτυξης;

Η αγορά αναμένει με κομμένη ανάσα. «Μας περιμένει ένα καυτό καλοκαίρι», λένε, αφού «τώρα πια οι μεταφορείς κυριολεκτικά δεν έχουν να χάσουν τίποτα!». Μπορεί ο κομματικο-κρατικός ζαμανφουτισμός, μπροστά στο πολιτικό κόστος των αναδιαρθρώσεων (αυτό που δημιουργεί η ανειλημμένη υποχρέωση έναντι της ΕΕ για την απελευθέρωση των «κλειστών επαγγελμάτων») να προτίμησε την εκ των έσω αποσάθρωση των δημόσιων μεταφορών, προκειμένου να νομοθετήσει στα «μαλακά» την απελευθέρωσή τους, δηλαδή «εκτάκτως», εφόσον θα έχουν καταρρεύσει, αλλά οι φωστήρες του υπολόγισαν χωρίς τον ξενοδόχο: την ύφεση, που επιταχύνοντας την κατάρρευση του επαγγέλματος οδηγεί σε διαρκή ομηρία τον κλάδο των 3PL. Άραγε, τι μέλλει φέτος για τις επιχειρήσεις του, όταν ήδη περίπου το 80% εξ αυτών είναι ζημιογόνες;

Στο μεταξύ, τα «κλειστά» Τέμπη «φορτώνουν» εδώ και μήνες περίπου κατά 30% το μεταφορικό κόστος για την τροφοδοσία της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θράκης, αλλά ποιος νοιάζεται; Όπως και με την αύξηση των διοδίων, «ο πελάτης σού λέει: φίλε, πρόβλημά σου! Εμένα το συμβόλαιό μου γράφει ότι πρέπει να σου δίνω 10 ευρώ για κάθε τόνο που μου μεταφέρεις!...».

Αυτά ακούγονται στην αγορά! Η απογοήτευση δεν κρύβεται.

Οι ερμηνείες για την απειλή κατάρρευσης του κλάδου στοχοποιούν την πολιτική πυγμής των οικονομικά ισχυρών πελατών των 3PL, κυρίως των πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες από την εποχή της ένταξης της χώρας στην ΟΝΕ εγκαλούνται ότι στηρίζουν ένα μέρος των υπερκερδών τους στην καθήλωση του εισοδήματος των 3PL και των συνεργατών τους μεταφορέων. Όπως μας ειπώθηκε, «και μόνο το γεγονός ότι η αναπροσαρμογή στις τιμές του κλάδου την τελευταία δεκαετία είναι της τάξης του 3%-5% ετησίως -για τη μεταφορά προϊόντων που, ενώ κόστιζαν, πχ, 100 δρχ το 2001, σήμερα πωλούνται προς 1,50 ευρώ- φτάνει για να αποκαλυφθούν οι διαστάσεις του παραλόγου...».

Η χώρα μας εξακολουθεί να είναι η μόνη που απαγορεύει στους 3PL να δουλεύουν με ιδιόκτητους μεταφορικούς στόλους. Έτσι, εκ συστάσεώς του ο κλάδος των 3PL υποχρεώνεται να αγοράζει τις μεταφορές από τους ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων ΔΧ -ενός επαγγέλματος «κλειστού», που καταδικάζεται χρόνια τώρα στην υποβάθμιση και τον εκφυλισμό από τον γεννήτορά του: το κομματικό κράτος. Γιατί το «άνοιγμα» του επαγγέλματος έχει... πολιτικό κόστος.

Ο κόμπος στο χτένι
Μέχρι να φτάσει «ο κόμπος στο χτένι» της κρίσης, οπότε οι μεταφορείς στο εξής θα υπόκεινται σε φορολόγηση με βάση τα νέα αποδεκτά όρια ύψους του εισοδήματός τους -και δη ως επιχειρηματιών με βιβλία εσόδων-εξόδων-, αυτοί εξωθούνταν να «φορτώνουν» το ύψος της προϊσχύουσας φορολόγησής τους (δηλαδή, τα 1.100 ευρώ για κάθε όχημα, με αποδεκτό όριο ετήσιου εισοδήματος τα 12.000 ευρώ) στο κόστος των υπηρεσιών τους.

Ταυτόχρονα, για να μπορούν να τα «βγάζουν πέρα», εξωθούνταν στην ημι-παρανομία, στην άνευ ορίων συμπίεση μισθών και ωραρίων εργασίας, όπως και κάθε άλλου αυξανόμενου κόστους -σκοπίμως «άδηλου» για το υστερόβουλο κράτος. Άραγε, πώς θα αντιδράσουν τώρα, καθώς οι αμοιβές τους εξακολουθούν να μειώνονται αντιστρόφως ανάλογα προς τη διόγκωση των (υποκείμενων πλέον σε φορολόγηση επί αποδείξει) υποχρεώσεών τους, και μάλιστα σε ένα οικονομικό περιβάλλον αρνητικής ανάπτυξης;

Η αγορά αναμένει με κομμένη ανάσα. «Μας περιμένει ένα καυτό καλοκαίρι», λένε, αφού «τώρα πια οι μεταφορείς κυριολεκτικά δεν έχουν να χάσουν τίποτα!». Μπορεί ο κομματικο-κρατικός ζαμανφουτισμός, μπροστά στο πολιτικό κόστος των αναδιαρθρώσεων (αυτό που δημιουργεί η ανειλημμένη υποχρέωση έναντι της ΕΕ για την απελευθέρωση των «κλειστών επαγγελμάτων») να προτίμησε την εκ των έσω αποσάθρωση των δημόσιων μεταφορών, προκειμένου να νομοθετήσει στα «μαλακά» την απελευθέρωσή τους, δηλαδή «εκτάκτως», εφόσον θα έχουν καταρρεύσει, αλλά οι φωστήρες του υπολόγισαν χωρίς τον ξενοδόχο: την ύφεση, που επιταχύνοντας την κατάρρευση του επαγγέλματος οδηγεί σε διαρκή ομηρία τον κλάδο των 3PL. Άραγε, τι μέλλει φέτος για τις επιχειρήσεις του, όταν ήδη περίπου το 80% εξ αυτών είναι ζημιογόνες;

Στο μεταξύ, τα «κλειστά» Τέμπη «φορτώνουν» εδώ και μήνες περίπου κατά 30% το μεταφορικό κόστος για την τροφοδοσία της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θράκης, αλλά ποιος νοιάζεται; Όπως και με την αύξηση των διοδίων, «ο πελάτης σού λέει: φίλε, πρόβλημά σου! Εμένα το συμβόλαιό μου γράφει ότι πρέπει να σου δίνω 10 ευρώ για κάθε τόνο που μου μεταφέρεις!...».


Οι καιροί ου μενετοί
Όλοι συμφωνούν ότι η χώρα ως μη βιομηχανική, άλλα λόγω γεωγραφικής θέσης, μπορεί και πρέπει να πλεονεκτεί ανταγωνιστικά στην ευρεία γειτονιά της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής από την άποψη της προώθησης μιας εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης των ούτως ή άλλως «πράσινων» διαμετακομιστικών υπηρεσιών προς όφελος της εθνικού εισοδήματος. Όσο αυτό καθυστερεί, οι «μεγάλες δουλειές» των logistics θα «ξεγλιστρούν», οι διαγωνισμοί για την μεταμόρφωση του Θριάσιου Πεδίου σε διεθνή κόμβο των υπηρεσιών διαμετακόμισης θα κηρύσσονται άγονοι ο ένας μετά τον άλλον, ο κλάδος των logistics θα «φορτώνεται» με αντικίνητρα (συνήθως πολεοδομικά) κοκ.

Αναμένουμε τις αντιδράσεις της παρούσας κυβέρνησης, καθώς οι καιροί ου μενετοί... Θα αγνοήσει κι αυτή την ανυπομονησία για δράση ενός κλαδικού κεφαλαίου -υλικού και διανοητικού- σύγχρονου και δυναμικού, που υπομένει με δυσφορία τα απαξιωτικά ήθη του... Ζαμανφουτιστάν, ή θα συνεισφέρει στην ταχεία απογείωσή του προς όφελος όλων;

Καλή θέληση για την απορρόφηση του κόστους
Αλλά πώς διαμορφώνεται το ποσοστιαίο μέγεθος της επιβάρυνσης των logistics από την επιβολή του πρόσθετου φόρου ένεκα του σταθεροποιητικού προγράμματος; Είναι αναπόφευκτο να περάσει στις τιμές λιανικής; Αν όχι, ποιος θα το επιβαρυνθεί; Ο λιανέμπορος ή ο προμηθευτής;

«Η ποσοστιαία αύξηση του κόστους της διανομής μόνο από την επιβολή των νέων φόρων υπολογίζουμε ότι αγγίζει το 7%-8%, ενώ μεσοσταθμικά στο κόστος των logistics η επιβάρυνση είναι 3,5%-4%», λέει ο κ. Αιμίλιος Φιλακουρίδης, διευθυντής πωλήσεων της ΕΛΓΕΚΑ, προσθέτοντας: «Υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν αναπόφευκτη η μετακύλισή της στο εμπόριο, με άμεση συνέπεια την αύξηση των τιμών λιανικής. Στην παρούσα φάση, όμως, τηρούμε στάση αναμονής, έχοντας κατά νου τη γενικότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση και αναμένοντας τις κινήσεις των κλάδων που κινούν την εφοδιαστική αλυσίδα. Πιστεύουμε ότι η οποιαδήποτε σπασμωδική κίνηση μόνο όφελος δεν θα έχει. Με αυτό ως δεδομένο, δεν τίθεται θέμα αντιπαράθεσης, σχετικά με το ποιος θα απορροφήσει το επιπλέον κόστος...

Φυσικά, δεν πρέπει να αγνοείται το ότι μια εμπορική εταιρεία πάντα αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο οι συνεργάτες-προμηθευτές της να ανατιμήσουν τα προϊόντα τους, από τη στιγμή που η αύξηση των φόρων στα καύσιμα επιμερίζεται και στο κόστος παράγωγης. Παρόλα αυτά, βρισκόμαστε σε συνεννοήσεις μαζί τους, προκειμένου, δεδομένης της κρίσης, να απορροφούν το κόστος, ώστε να μην επιβαρύνονται οι τιμές λιανικής».

«Οι τελευταίες αυξήσεις μάς επιφέρουν σημαντική επιβάρυνση που, όπως υπολογίζουμε, ανέρχεται σε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Η επιβάρυνση αυτή, δυστυχώς, δεν ήταν δυνατόν να προϋπολογισθεί στον ετήσιο προϋπολογισμό μας», τονίζει ο κ. Αλέξανδρος Παρασκευάς, υπεύθυνος των logistics της Μετρό, αλλά επισημαίνει: «Η εταιρεία μας, ωστόσο, δεν σκοπεύει να την μετακυλίσει ούτε στους προμηθευτές ούτε, βεβαίως, στους καταναλωτές. Λαμβάνοντας υπόψη μας την οικονομική κατάσταση στην αγορά και την πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά, αναζητήσαμε και βρήκαμε διεξόδους, εφαρμόζοντας μεθόδους lean logistics, δηλαδή λιτής διαχείρισης των logistics (πχ μείωση των άσκοπων ενεργειών που δεν προσθέτουν αξία, αύξηση της παραγωγικότητας, μείωση των δαπανών από υπερωρίες και των φθορών κλπ). Επίσης, με τη χρήση της τεχνολογίας αξιοποιούμε πλήρως τους χώρους των οχημάτων, γνωρίζοντας κατά τη διαμόρφωση της παραγγελίας στα καταστήματα τον ακριβή όγκο τους και συμπιέζοντας έτσι το μεταφορικό κόστος».

Αλλά το κόστος αυξάνεται...
«Για εμάς δεν τίθεται θέμα απορρόφησης του κόστους αύξησης του ΦΠΑ των υπηρεσιών logistics που παρέχουμε, εφόσον αυτό το χρεώνονται και το εκπίπτουν οι πελάτες μας, που τις αγοράζουν», δηλώνει ο κ. Τάκης Ψαράς, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της εταιρείας διανομών Διακίνηση ΑΕ. Συζητώντας μαζί του προ του Πάσχα, μας επισήμανε όμως πως, δεδομένου ότι μόνο η συμμετοχή του κόστους του πετρελαίου στη διαμόρφωση της τιμής των υπηρεσιών logistics της εταιρείας του ανέρχεται σήμερα στο 28%, «αν λάβετε υπόψη σας την αύξηση της τιμής του πετρελαίου το τελευταίο δίμηνο κατά 16%, είναι προφανές ότι αναπόφευκτα μιλούμε για μια επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους κατά 4,5%. Σε επίπεδο μεσοπρόθεσμων προβλέψεων φαίνεται ότι το μεταφορικό κόστος στο εσωτερικό της επικράτειας θα αυξηθεί τουλάχιστον κατά 6%. Κι αυτό χωρίς να μπορούμε να προδικάσουμε την εξέλιξη της τιμής του πετρελαίου...».

σελφ σερβις (T. 394)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION