σελφ σερβις - Nielsen: Το lockdown άλλαξε τις συνήθειες όλων μας

Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Nielsen: Το lockdown άλλαξε τις συνήθειες όλων μας

21 Ιουλίου 2020 | 09:33 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Έρευνα

Πώς και πόσο επίδρασε η υγειονομική κρίση στην καταναλωτική συμπεριφορά; Πώς συμπεριφέρθηκε ο μέσος αγοραστής στην περίοδο του lockdown; Σε τι βαθμό οι νέες καταναλωτικές τάσεις θα διατηρήσουν την επίδρασή τους μετά την πανδημία του Covid-19; Ποια προϊόντα αύξησαν σημαντικά τις πωλήσεις τους και ποιων οι πωλήσεις κατακρημνίσθηκαν; Στα ερωτήματα αυτά απαντά η σχετική έρευνα καταναλωτή της Nielsen, η οποία διενεργήθηκε σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους στο διάστημα που «μείναμε σπίτι».

Aξιολογώντας οριζόντια τη συμπεριφορά των καταναλωτών, η Nielsen διαπίστωσε ότι κατά το 85% αυτοί μείωσαν τις αγορές τους, ενώ μόλις κατά ένα 15% δεν προέβησαν σε περικοπές. Ειδικότερα, το 83% των καταναλωτών μείωσαν τις δαπάνες τους για ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ, κατά το 71% για διακοπές, κατά το 69% για την προμήθεια προϊόντων διακόσμησης και ανακαίνισης σπιτιού, κατά το 62% για αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, κατά το 44% για αγορές νέων οχημάτων, κατά το 11% για προμήθειες από το παντοπωλείο και κατά το 13% για άλλες αγορές.

Αξιοσημείωτο είναι το εύρημα της έρευνας, σύμφωνα με το οποίο ως τάση η μείωση των δαπανών που σχετίζονται κυρίως με αγορές για ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ και διακοπές, εξακολουθεί να εκδηλώνεται και μετά την επανεκκίνηση της αγοράς.

Οι καταναλωτές φαίνεται πως λαμβάνουν τα μέτρα τους, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν έναν νέο κύκλο περιοριστικών μέτρων, άρα και περαιτέρω περικοπών των εισοδημάτων τους, όπως και το ενδεχόμενο η ύφεση, που ήδη αφήνει το ίχνος της στην οικονομία, να τους επηρεάσει άμεσα.

Θετικές και αρνητικές επιδόσεις
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν τα προϊόντα, τα οποία αναδείχθηκαν σε πωλήσεις, όπως και αυτά που έχασαν τα περισσότερα έσοδα.

Ειδικότερα, αυξημένο τζίρο εμφάνισαν τα καθαριστικά μαντηλάκια, οι βαφές μαλλιών, το κακάο, τα αποτριχωτικά, τα αλλαντικά, τα καθαριστικά φούρνου, το αλεύρι και το άλειμμα σοκολάτας, ενώ στον αντίποδα μεγάλες απώλειες τζίρου υπέστησαν οι αντιηλιακές κρέμες, τα προϊόντα προστασίας από τους κάλους, οι βαφές παπουτσιών, τα στερεωτικά μαλλιών, οι τσίκλες, οι παιδικές τροφές και τα επιδόρπια, τα κουλούρια κι οι μπίρες.

Εξάλλου, αν και ο καφές, όπως και τα αλκοολούχα ποτά, δεν ήταν μεταξύ των πρώτων σε αύξηση πωλήσεων προϊόντων την περίοδο της καραντίνας, η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο από άλλες φορές σε αυτά τα δύο προϊόντα, προκειμένου ασφαλώς να κάνουν πιο ευχάριστη την περίοδο του κατ’ ανάγκην εγκλεισμού τους κατ’ οίκον.

Μετρώντας τοn... χρόνο στο σπίτι
Και πώς περνούσαν τις ατελείωτες ώρες και μέρες του lockdown στα σπίτια τους; Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, κατά μέσο όρο οι ενήλικοι κοιμόντουσαν οκτώ ώρες την ημέρα, ενώ η καθημερινή ρουτίνα τους δεν διέφερε ιδιαίτερα από τη ρουτίνα του σαββατοκύριακου, ιδίως όσων δεν εργάζονταν. Όσοι εργάσθηκαν ήταν το 56% κατά την έρευνα. Αυτοί είτε δεν άλλαξαν συνήθειες είτε απασχολήθηκαν τηλεργαζόμενοι. Κατά το 31% ήταν σε καθεστώς αναστολής εργασίας. Πάντως, αύξησαν τα γεύματα σνακ και το πρωί και το βράδυ, ενώ πολύ συχνά αναζήτησαν συνταγές διάσημων σεφ, προκειμένου να πρωτοτυπήσουν στη μαγειρική.

Προετοιμαζόμενοι για τον κατ’ οίκον εγκλεισμό οι καταναλωτές, αύξησαν κατά 45% το μαγείρεμα –πού αλλού, στο σπίτι!–, μείωσαν κατά 51% τις επισκέψεις τους στα καταστήματα τροφίμων, αύξησαν κατά 24% τις online αγορές τους και μείωσαν κατά 67% τις κοινωνικές συγκεντρώσεις στο σπίτι. Επίσης, την περίοδο των αυστηρών περιορισμών στις μετακινήσεις, αύξησαν κατά 56% το μαγείρεμα στο σπίτι, μείωσαν κατά 49% τις επισκέψεις τους στα καταστήματα τροφίμων, αύξησαν κατά 43% τις διαδικτυακές αγορές τους και μείωσαν κατά 78% τις κοινωνικές συγκεντρώσεις στο χώρο τους. Ακόμα, οι 9 στους 10 αύξησαν τη δραστηριότητά τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη διαδικτυακή ενημέρωση, όπως και τη διαδικτυακή θέαση βίντεο.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις διαδικτυακές αγορές, βάσει των απαντήσεων στο πλαίσιο της έρευνας, προκύπτει ότι η πρόθεση για σχετικές προμήθειες αγαθών μπορεί μεν να μειώθηκε κατά τη σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς, εξακολουθεί ωστόσο να είναι υψηλότερη από το 2019.

Ενδιαφέρον έχει η άποψη που διατύπωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι αλλαγές ως προς τις συνήθειές τους, αλλά και από την άποψη του επιπέδου των καταναλώσεών τους, δεν θα αλλάξουν στο ορατό μέλλον. Ο λόγος σχετίζεται με την απειλή ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας. Άλλωστε, κανείς δεν διαβεβαιώνει ότι στο άμεσο μέλλον, το φθινόπωρο ας πούμε, δεν θα υπάρξει έξαρση των κρουσμάτων της ασθένειας, άρα και νέα μέτρα προστασίας, ανεξαρτήτως της χρονικής και της γεωγραφικής έκτασής τους.

Aξιολογώντας οριζόντια τη συμπεριφορά των καταναλωτών, η Nielsen διαπίστωσε ότι κατά το 85% αυτοί μείωσαν τις αγορές τους, ενώ μόλις κατά ένα 15% δεν προέβησαν σε περικοπές. Ειδικότερα, το 83% των καταναλωτών μείωσαν τις δαπάνες τους για ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ, κατά το 71% για διακοπές, κατά το 69% για την προμήθεια προϊόντων διακόσμησης και ανακαίνισης σπιτιού, κατά το 62% για αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, κατά το 44% για αγορές νέων οχημάτων, κατά το 11% για προμήθειες από το παντοπωλείο και κατά το 13% για άλλες αγορές.

Αξιοσημείωτο είναι το εύρημα της έρευνας, σύμφωνα με το οποίο ως τάση η μείωση των δαπανών που σχετίζονται κυρίως με αγορές για ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ και διακοπές, εξακολουθεί να εκδηλώνεται και μετά την επανεκκίνηση της αγοράς.

Οι καταναλωτές φαίνεται πως λαμβάνουν τα μέτρα τους, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν έναν νέο κύκλο περιοριστικών μέτρων, άρα και περαιτέρω περικοπών των εισοδημάτων τους, όπως και το ενδεχόμενο η ύφεση, που ήδη αφήνει το ίχνος της στην οικονομία, να τους επηρεάσει άμεσα.

Θετικές και αρνητικές επιδόσεις
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν τα προϊόντα, τα οποία αναδείχθηκαν σε πωλήσεις, όπως και αυτά που έχασαν τα περισσότερα έσοδα.

Ειδικότερα, αυξημένο τζίρο εμφάνισαν τα καθαριστικά μαντηλάκια, οι βαφές μαλλιών, το κακάο, τα αποτριχωτικά, τα αλλαντικά, τα καθαριστικά φούρνου, το αλεύρι και το άλειμμα σοκολάτας, ενώ στον αντίποδα μεγάλες απώλειες τζίρου υπέστησαν οι αντιηλιακές κρέμες, τα προϊόντα προστασίας από τους κάλους, οι βαφές παπουτσιών, τα στερεωτικά μαλλιών, οι τσίκλες, οι παιδικές τροφές και τα επιδόρπια, τα κουλούρια κι οι μπίρες.

Εξάλλου, αν και ο καφές, όπως και τα αλκοολούχα ποτά, δεν ήταν μεταξύ των πρώτων σε αύξηση πωλήσεων προϊόντων την περίοδο της καραντίνας, η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο από άλλες φορές σε αυτά τα δύο προϊόντα, προκειμένου ασφαλώς να κάνουν πιο ευχάριστη την περίοδο του κατ’ ανάγκην εγκλεισμού τους κατ’ οίκον.

Μετρώντας τοn... χρόνο στο σπίτι
Και πώς περνούσαν τις ατελείωτες ώρες και μέρες του lockdown στα σπίτια τους; Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, κατά μέσο όρο οι ενήλικοι κοιμόντουσαν οκτώ ώρες την ημέρα, ενώ η καθημερινή ρουτίνα τους δεν διέφερε ιδιαίτερα από τη ρουτίνα του σαββατοκύριακου, ιδίως όσων δεν εργάζονταν. Όσοι εργάσθηκαν ήταν το 56% κατά την έρευνα. Αυτοί είτε δεν άλλαξαν συνήθειες είτε απασχολήθηκαν τηλεργαζόμενοι. Κατά το 31% ήταν σε καθεστώς αναστολής εργασίας. Πάντως, αύξησαν τα γεύματα σνακ και το πρωί και το βράδυ, ενώ πολύ συχνά αναζήτησαν συνταγές διάσημων σεφ, προκειμένου να πρωτοτυπήσουν στη μαγειρική.

Προετοιμαζόμενοι για τον κατ’ οίκον εγκλεισμό οι καταναλωτές, αύξησαν κατά 45% το μαγείρεμα –πού αλλού, στο σπίτι!–, μείωσαν κατά 51% τις επισκέψεις τους στα καταστήματα τροφίμων, αύξησαν κατά 24% τις online αγορές τους και μείωσαν κατά 67% τις κοινωνικές συγκεντρώσεις στο σπίτι. Επίσης, την περίοδο των αυστηρών περιορισμών στις μετακινήσεις, αύξησαν κατά 56% το μαγείρεμα στο σπίτι, μείωσαν κατά 49% τις επισκέψεις τους στα καταστήματα τροφίμων, αύξησαν κατά 43% τις διαδικτυακές αγορές τους και μείωσαν κατά 78% τις κοινωνικές συγκεντρώσεις στο χώρο τους. Ακόμα, οι 9 στους 10 αύξησαν τη δραστηριότητά τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη διαδικτυακή ενημέρωση, όπως και τη διαδικτυακή θέαση βίντεο.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις διαδικτυακές αγορές, βάσει των απαντήσεων στο πλαίσιο της έρευνας, προκύπτει ότι η πρόθεση για σχετικές προμήθειες αγαθών μπορεί μεν να μειώθηκε κατά τη σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς, εξακολουθεί ωστόσο να είναι υψηλότερη από το 2019.

Ενδιαφέρον έχει η άποψη που διατύπωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι αλλαγές ως προς τις συνήθειές τους, αλλά και από την άποψη του επιπέδου των καταναλώσεών τους, δεν θα αλλάξουν στο ορατό μέλλον. Ο λόγος σχετίζεται με την απειλή ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας. Άλλωστε, κανείς δεν διαβεβαιώνει ότι στο άμεσο μέλλον, το φθινόπωρο ας πούμε, δεν θα υπάρξει έξαρση των κρουσμάτων της ασθένειας, άρα και νέα μέτρα προστασίας, ανεξαρτήτως της χρονικής και της γεωγραφικής έκτασής τους.


Τι συνέβη με τις αγορές από τα σούπερ μάρκετ
Η Nielsen διαπίστωσε έξι βασικές αλλαγές στη συμπεριφορά του μέσου καταναλωτή την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, που τις κατέγραψε σε δύο φάσεις. Ειδικότερα, στην πρώτη φάση η Nielsen παρακολούθησε τη συμπεριφορά των καταναλωτών στο πρώτο «κύμα» της πανδημίας και των μέτρων για την αντιμετώπισή της (26 Φεβρουαρίου-13 Μαρτίου), οπότε μετά το πρώτο κρούσμα ασθενούς με Covid-19 έπαψαν σταδιακά να λειτουργούν σχολεία, σινεμά, θέατρα, μουσεία και εν συνεχεία τα malls και τα μεγάλα καταστήματα, και μεταξύ της 13ης Μαρτίου και 17ης Μαρτίου. Διαπίστωσε λοιπόν τα εξής:

Εντάθηκαν οι προληπτικές αγορές με γνώμονα την υγεία, με αποτέλεσμα να αυξηθεί θεαματικά το ενδιαφέρον των καταναλωτών για προϊόντα τα οποία εστιάζουν στην υγεία και την ευεξία.

Η διαχείριση ζητημάτων σχετικών με την υγεία συγκέντρωσε περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο την προσοχή των καταναλωτών, οπότε έδωσαν προτεραιότητα στα προϊόντα που είναι απαραίτητα στην άμυνα κατά του ιού και την προστασία της δημόσιας υγείας (μάσκες προσώπου, αντισηπτικά κ.ά.).

Η αναδιοργάνωση των ντουλαπιών του νοικοκυριού με τα βασικά προϊόντα, που έχουν μακρό κύκλο ζωής, αρχικά ώθησε τους καταναλωτές σε πύκνωση των επισκέψεών τους στα σούπερ μάρκετ και στην αύξηση της αξίας του «καλαθιού» αγορών τους.

Η προετοιμασία της οικογένειας για την καραντίνα ώθησε σε αύξηση των διαδικτυακών αγορών, σε μείωση των επισκέψεων στα σούπερ μάρκετ και σε αύξηση των αποθεμάτων του νοικοκυριού, προκαλώντας πιέσεις στην αλυσίδα του εφοδιασμού.

Η δεύτερη φάση της έρευνας αφορούσε το νέο «κύμα» μέτρων κατά της πανδημίας, που ελήφθησαν την 18η Μαρτίου, με τα οποία σε λειτουργία έμειναν μόνο συγκεκριμένου τύπου καταστήματα, και την 23η Μαρτίου, οπότε απαγορεύθηκαν οι μετακινήσεις των πολιτών. Η Nielsen, συλλέγοντας στοιχεία στο διάστημα μεταξύ της 15ης και της 21ης του Απριλίου, κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

Οι περιορισμοί που τέθηκαν στην καθημερινότητα των πολιτών λόγω της πανδημίας, τους οδήγησαν στο δραστικό περιορισμό των αγορών τους από τα εμπορικά καταστήματα, στην προβληματική ανταπόκριση του διαδικτύου στις παραγγελίες τους, στην ανησυχία των καταναλωτών για τις ανατιμήσεις, καθώς και στην περιορισμένη διαθεσιμότητα των αποθεμάτων, η οποία σε αρκετές περιπτώσεις επηρέασε την τιμολόγηση των αγαθών.

Οι επιστροφή των πολιτών σε μια νέα κανονικότητα στην εργασία, το σχολείο κ.ά. απαίτησε νέες προσαρμογές στην αλυσίδα του εφοδιασμού, λόγω της τόνωσης των αγορών μέσω των e-shops, αλλά και της καθιέρωσης πλέον ατομικών συνηθειών, που σχετίζονται με την προσωπική υγιεινή και την ασφάλεια.

Γύρω από τον εαυτό τους γύρισαν τα PL
Στροφή 360 μοιρών φαίνεται ότι έκαναν την περίοδο της κρίσης τα private label προϊόντα. Σύμφωνα με στοιχεία που διέθεσε η Nielsen στο σελφ σέρβις, η συμμετοχή των σχετικών κωδικών στο σύνολο των πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής, ενώ αυξήθηκε στη φάση του πανικού, που ώθησε το κοινό στην αποθεματοποίηση μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων πρώτης καθημερινής ανάγκης, εν συνεχεία επανήλθε στα συνήθη επίπεδα.

Ειδικότερα την εβδομάδα που έκλεισε στις 26 Ιανουαρίου, το μερίδιο αγοράς των private label στο σύνολο του τζίρου των σούπερ μάρκετ ήταν στο επίπεδο του 14,9%. Την εβδομάδα που τελείωσε στις 23 Φεβρουαρίου είχε παρουσιάσει μια ελαφρά κάμψη στο 14,7%. Στην κορύφωση του πανικού, δηλαδή την εβδομάδα που έληξε στις 22 Μαρτίου, το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 15,3% και επανήλθε στα προηγούμενα γνωστά επίπεδα, στο 14,6%, την εβδομάδα έως 19 Απριλίου, οπότε η ζήτηση είχε ισορροπήσει. Όπως σημειώνουν αναλυτές, ο πανικός βοήθησε το μερίδιο των PL, καθώς αγοράστηκε «ό,τι υπήρχε διαθέσιμο» στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σε ό,τι αφορά τις προωθητικές ενέργειες, από τα στοιχεία που διέθεσε στο σελφ σέρβις η Nielsen, προκύπτει ότι υπήρξε αισθητή αύξηση του τζίρου των FMCG που διατέθηκαν υπό καθεστώς προώθησης. Η συμμετοχή των σχετικών προϊόντων στο σύνολο των πωλήσεων αυξήθηκε την κρίσιμη περίοδο στο 56,3% έναντι 53,5% προ της πανδημίας και υποχώρησε στο 54,3% μετά τα μέσα του Απριλίου. Αντίστοιχη εικόνα είχαν οι προωθήσεις συνολικά των branded προϊόντων. Οι σχετικές πωλήσεις τους αύξησαν τη συμμετοχή τους στο συνολικό κλαδικό τζίρο στο 64,3% μετά τα μέσα Μαρτίου έναντι 61,8% τον Ιανουάριο και υποχώρησαν μερικώς στο 62,3% περίπου από τα μέσα του Απριλίου.

Η καραντίνα αύξησε τα μερίδια των πολύ ισχυρών και των μικρότερων
Πιο ισχυρούς έκανε η καραντίνα τους ισχυρούς της αγοράς, με τους τρεις πρώτους σε τζίρο να ενισχύουν το συνολικό τους μερίδιο κατά 1,3%.Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen, οι αλυσίδες ΕΥΣ, ΑΒ Βασιλόπουλος και Metro (η εταιρεία δεν μετρά στοιχεία της Lidl) κυριάρχησαν σε ρυθμό ανάπτυξης κατά το διάστημα επιβολής του lockdown στην αγορά, ανεβάζοντας το συνολικό μερίδιό τους στον κλάδο στο 65,6%.

Στους κερδισμένους του κλάδου περιλαμβάνονται και τα παραδοσιακά μπακάλικα, τα οποία επίσης κέρδισαν σημαντικό τζίρο, αφού οι καταναλωτές τα προτίμησαν προς αποφυγή της πολυκοσμίας των μεγάλων αιθουσών πωλήσεων.

Στον αντίποδα οι μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως άλλωστε και τα cash & carry, περιλαμβάνονται στους χαμένους της περιόδου, για διαφορετικούς λόγους το κάθε κανάλι.

Ειδικότερα οι εταιρείες σούπερ μάρκετ που κατατάσσονται χαμηλότερα της έβδομης θέσης της κατάταξης στον κλάδο, αύξησαν μεν τον τζίρο τους, αλλά δεν έφθασαν τις υψηλές επιδώσεις των ισχυρών της αγοράς, έτσι ώστε μειώθηκε το συνολικό μερίδιό τους κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα, στο 14,8%. Όσο για τα δίκτυα που κατατάσσονται μεταξύ της 4ης και της 7ης θέσης στην κατάταξη, διατήρησαν σταθερό το συνολικό τους μερίδιο στο 19,6%.

Η οργανωμένη χονδρική βγήκε βαθιά πληγωμένη από την κρίση στη δημόσια υγεία, λόγω της διακοπής της λειτουργίας της αγοράς του Ho.Re.Ca. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ένας από τους «παίκτες» αυτού του καναλιού στις 70 μέρες των απαγορευτικών μέτρων απώλεσε έσοδα, που υπερβαίνουν το 30% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου… Άλλωστε, το μέγεθος των απωλειών καθενός την εν λόγω περίοδο συναρτάται με την έκθεσή του στην αγορά του Ho.Re.Ca., οι ζημιές της οποίας θα αποτυπωθούν μακροπρόθεσμα στην πορεία της οργανωμένης χονδρικής, δεδομένου ότι σχετίζεται με την εξυπηρέτηση του τουρισμού, που φέτος πάσχει περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο της οικονομίας.

σελφ σερβις (T. 505)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION