σελφ σερβις - Σούπερ μάρκετ & FMCG: 5 πράγματα που μάθαμε από την κρίση του COVID-19 για την αγορά

Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Σούπερ μάρκετ & FMCG: 5 πράγματα που μάθαμε από την κρίση του COVID-19 για την αγορά

16 Ιουνίου 2020 | 09:46 Γράφει ο Λευτέρης  Κιοσές Topics: Βιομηχανία,Έρευνα

Οι περίοδοι κρίσεων έχουν αρνητικές πτυχές τόσο έντονες που επισκιάζουν τις όποιες θετικές. Η κρίση του COVID-19 δεν αποτελεί εξαίρεση. Μέσα σε τρεις μήνες η αγορά των FMCG σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στην Ελλάδα ήρθε αντιμέτωπη με πρωτοφανείς καταστάσεις, στις οποίες κατάφερε να ανταπεξέλθει ως επί το πλείστον σε ικανοποιητικό βαθμό.

Στα αποτελέσματα των τελευταίων 5 ερευνών καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ που πραγματοποιήθηκαν το δίμηνο Μάρτιος-Απρίλιος 2020 με δείγμα πάνω από 1.000 καταναλωτές ανά «κύμα» έρευνας, καταγράφονται 5 βασικά συμπεράσματα-«μαθήματα», που προέκυψαν εν μέσω πανδημίας.

    1. Η σημασία της αγοράς των σούπερ μάρκετ και των FMCG

«Αν δεν υπήρχαν τα σούπερ μάρκετ, θα έπρεπε να τα εφεύρουμε». Μία ρήση που δεν είπε βέβαια ποτέ κανένας παγκόσμιος ηγέτης, αλλά αποδείχθηκε ορθή στη συγκεκριμένη κρίσιμη περίοδο. Όταν σχεδόν όλη η οικονομία σταμάτησε, η αγορά των FMCG συνέχισε να δουλεύει, όχι μόνο όπως πριν, αλλά ακόμα πιο δυνατά. Πάνω από 70 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πάνω από 2.500 προμηθευτές, φρόντισαν ώστε πάνω από 20.000 κωδικοί προϊόντων να είναι διαθέσιμοι συνεχώς στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό.

Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών FMCG κατάφερε να ανταποκριθεί υποδειγματικά, δεδομένων των έκτακτων συνθηκών, κάτι που αναγνωρίζεται και από τους καταναλωτές. Οι θετικές αξιολογήσεις για τα σούπερ μάρκετ φτάνουν στο 68% και για τους προμηθευτές στο 58%.

    2. Η εφοδιαστική αλυσίδα της Ελλάδας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από το εξωτερικό

Μεγάλο ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έπαιξαν δύο βασικοί παράγοντες: η ανταπόκριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι άνθρωποι που δουλεύουν στον κλάδο.

Όσον αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα, το 92% των αναπληρώσεων στο πανελλήνιο δίκτυο 4.500 καταστημάτων πραγματοποιούνταν την ίδια ή την επόμενη ημέρα. Παρατηρήθηκαν ελάχιστες ελλείψεις, σε ελάχιστους κωδικούς προϊόντων, ενώ δεν εμφανίστηκαν οι εικόνες από άλλες χώρες του εξωτερικού με άδεια ράφια και επεισόδια εντός των καταστημάτων. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ σε χώρες με ιδιαίτερα προηγμένο κλάδο τροφίμων, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, καταγράφηκαν και καταγράφονται προβλήματα ανεφοδιασμού και περιορισμένης πρόσβασης των καταναλωτών ακόμη και σε βασικά προϊόντα όπως το κρέας, στην Ελλάδα ακόμη και οι έκτακτες καταστάσεις panic buying των πρώτων ημερών αντιμετωπίστηκαν χωρίς ουσιαστικά προβλήματα για το αγοραστικό κοινό.

Αυτό το στοιχείο καταγράφηκε και στην κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, με τους καταναλωτές να δείχνουν από νωρίς εμπιστοσύνη σε σχέση με τα αποθέματα των σούπερ μάρκετ, με αυξητική τάση.

    3. Οι καθημερινοί «ήρωες» του προσωπικού

Όπως έγινε και στις περισσότερες χώρες του κόσμου, αναβαθμίστηκε η εικόνα που είχε η κοινή γνώμη για τους εργαζόμενους στους κλάδους εφοδιασμού βασικών αγαθών και ιδιαίτερα των σούπερ μάρκετ, με τους τελευταίες να εμφανίζονται ως μικροί «ήρωες».

Οι θετικές αξιολογήσεις στην Ελλάδα για το προσωπικό ξεπερνούν το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό του 75%. Πάνω από 90.000 εργαζόμενοι με 180 εκατ. εργατοώρες ετησίως αναγνωρίζονται όπως τους αξίζει, καθώς βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας, με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

    4. Η παγκόσμια πανδημία έδωσε πρωτοφανή ώθηση στο online

Τα τελευταία χρόνια μόνιμο ερώτημα στα διάφορα fora σχετικά με τις εξελίξεις στον κλάδο ήταν το γιατί η αγορά των ηλεκτρονικών αγορών στα σούπερ μάρκετ παραμένει τόσο χαμηλά συγκριτικά με το εξωτερικό, αλλά και το τι πρέπει να γίνει για να αναπτυχθεί σε αντίστοιχα μεγέθη. Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος, μια απάντηση δόθηκε από τις εξελίξεις: έπρεπε να προκύψει πανδημία!

Μέσα σε λίγες μέρες, περίπου 1 στους 12 Έλληνες καταναλωτές αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα σούπερ μάρκετ, αλλά και άλλων κλάδων. Το νέο αυτό δεδομένο πίεσε έντονα την πλευρά της προσφοράς, που κλήθηκε να διαχειριστεί ανάπτυξη ζήτησης 2 ή 3 ετών μέσα σε 2 ή 3 εβδομάδες.

Το ερώτημα που προκύπτει πλέον είναι κατά πόσο αυτή η αυξημένη ζήτηση θα κεφαλαιοποιηθεί σε ένα νέο μέγεθος αγοράς ή θα δούμε την επιστροφή στην προηγούμενη κατάσταση. Είναι ακόμα νωρίς για να απαντηθεί το ερώτημα, αλλά μάλλον οδεύουμε προς μια ισορροπία κάπου στη μέση. Δηλαδή, αυτό το «ξέσπασμα» στη ζήτηση δεν θα διατηρηθεί, αλλά θα έχει ευεργετική επίδραση στον ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς τα επόμενα χρόνια.

    5. Η νέα επισκεψιμότητα και το νέο convenience

Πέρα από το προφανές, ότι τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας και συγχρωτισμού μείωσαν τον αριθμό επισκέψεων στα καταστήματα σούπερ μάρκετ κατά περίπου 45%, με αντίστοιχη αύξηση του μέσου καλαθιού, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις πως πλέον αλλάζει και η ουσία της επίσκεψης.

Καταγράφονται ιδιαίτερα σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα κριτήρια επιλογής τροφίμων. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στο σχετικό σχήμα, ενώ στη μέτρηση του Δεκεμβρίου τα βασικά κριτήρια επιλογής ήταν η ποιότητα και τα χρήματα που δίνονται για αγορές, τον Απρίλιο η εικόνα έχει αλλάξει τελείως και τα βασικά κριτήρια πλέον είναι η υγιεινή και η ασφάλεια με 31%, αλλά και ο χρόνος-άνεση-ευκολία, με 23%. Η τάση αυτή συνδέεται ξεκάθαρα με την πανδημία του Covid-19, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν στην επίσκεψή τους πρώτα απ’ όλα την προστασία από τον κορωνοϊό και κατά δεύτερον την ταχύτητα, η οποία συνδέεται και με τους περιορισμούς πρόσβασης στα καταστήματα, αλλά και με την μικρότερη έκθεση στον κίνδυνο μόλυνσης. Φαίνεται λοιπόν ότι μιλάμε πλέον για ένα νέο «convenience», με τον καταναλωτή να ψάχνει περισσότερο την ταχύτητα και την άνεση των αγορών σε σχέση με το παρελθόν, όχι μόνο για μικρές καθημερινές αγορές και πολλές επισκέψεις, αλλά και για λίγες, μεγάλες αγορές.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπάρχουν ακόμα περισσότερα και πιο ενδιαφέροντα ερευνητικά ευρήματα για την κρίση του Covid-19 και την επόμενη μέρα...

σελφ σερβις (T. 504)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION