σελφ σερβις - Nielsen: Κρυμμένοι άσοι και αδύναμα σημεία του τζίρου

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Nielsen: Κρυμμένοι άσοι και αδύναμα σημεία του τζίρου

10 Δεκεμβρίου 2019 | 09:48 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Βιομηχανία,Έρευνα

Τους επιταχυντές για τις τελικές επιδόσεις του φετινού συνολικού τζίρου και τα αδύναμα σημεία του κλάδου αναδεικνύουν τα στοιχεία της Nielsen για την εξέλιξη των πωλήσεων στο εννεάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό. Αν και η αγορά κινείται ανοδικά και είναι πια φανερό πως θα κλείσει θετικά κοντά στο 4% –αν όχι οριακά λίγο υψηλότερα–, η σε βάθος ανάλυση των στοιχείων της Nielsen, που παρουσιάζει το σελφ σέρβις, αποκαλύπτει τις κατηγορίες προϊόντων που θα στηρίξουν την ανοδική τάση της αγοράς ως το τέλος του χρόνου ή θα ασκήσουν καθοδικές πιέσεις ως προς το συνολικό ρυθμό ανάπτυξης.

Eίναι χαρακτηριστικό ότι οι εβδομαδιαίες μεταβολές τζίρου σε ετήσια βάση ισορρόπησαν φέτος σε επίπεδα μεταξύ 3% και 5% μετά τον Μάιο, οπότε οι εξεταζόμενοι περίοδοι ήταν συγκρίσιμες (δηλαδή δεν υπήρξαν εορτές ή αργίες, που επηρεάζουν τις πωλήσεις). Κατά συνέπεια εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος την τάση των πωλήσεων του κλάδου φέτος. Εξάλλου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία (σωρευτική μεταβολή από την αρχή του έτους), το 2019 ξεκίνησε με την πρώτη εβδομάδα του να καταγράφει άνοδο 42,1% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2018 (μη συγκρίσιμο μέγεθος). Εν συνέχεια κατέβασε ρυθμό στο 15,7%, 13,3%, 12%, 9,4% τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, για να ισορροπήσει τους επόμενους μήνες σε επίπεδα λίγο πάνω του 4% συγκριτικά με τις αντίστοιχες εβδομάδες του 2018, ποσοστό που όντως αποτυπώνει την πραγματική δυναμική των πωλήσεων την τρέχουσα χρήση, η οποία πρέπει να σημειωθεί ότι κρύβει έναν εσωτερικό πληθωρισμό της τάξης λίγο περισσότερο της μίας ποσοστιαίας μονάδας, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου.

Βάσει πάντα των στοιχείων της Nielsen, πέραν από την άνοδο των πωλήσεων των FMCG, η οποία, ωστόσο, εξελίσσεται με ρυθμό χαμηλότερο του συνόλου της αγοράς, καθοριστική είναι η συνδρομή των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων στην αύξηση των φετινών εσόδων του κλάδου, κι αυτό διότι, όπως επισημαίνουν υψηλόβαθμοι παράγοντες του κλάδου, ο καταναλωτής στις καθημερινές αγορές του στρέφεται όλο και περισσότερο στα φρέσκα τρόφιμα.

Όσο για τα προϊόντα bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.ά.), τα οποία επίσης κινούνται φέτος έντονα ανοδικά, η θεαματική πορεία τους αποδίδεται κυρίως στην «αναβίωση» από την ΕΥΣ των υπέρ μάρκετ άλλοτε της Μαρινόπουλος, που παραδοσιακά διακινούσαν σημαντικές ποσότητες τέτοιων προϊόντων.

Ας δούμε πώς εξελίχθηκαν φέτος οι πωλήσεις του κλάδου ανά κατηγορία προϊόντων. Οι δείκτες της Nielsen (στοιχεία σε συγκρίσιμη ετήσια βάση έως τις 29 Σεπτεμβρίου φέτος) δείχνουν ότι τα FMCG είχαν συνολικά άνοδο 2,9% σε σχέση με πέρυσι, τα φρέσκα και τα επί ζυγίω προϊόντα αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 8,4% και τα προϊόντα bazaar κατά 6,4%. Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων, οι πωλήσεις των τροφίμων-ποτών στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν στο εννεάμηνο κατά 2,9%, ενώ των προϊόντων προσωπικής περιποίησης, καθώς και των προϊόντων οικιακής χρήσης κατά 2,7% και 3,2% αντίστοιχα συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για τα FMCG
Εμβαθύνοντας την ανάλυση αναφορικά με την εξέλιξη των πωλήσεων ανά εβδομάδα και κατηγορία προϊόντων, σύμφωνα με τη Nielsen, τα FMCG σταθεροποίησαν μεν την αυξητική τάση των πωλήσεών τους από το Μάιο και μετά, οπότε συνολικά η αγορά βρήκε το ρυθμό της, όμως διατήρησαν σε χαμηλό επίπεδο τις εβδομαδιαίες επιδόσεις τους, εμφανίζοντας μάλιστα κάποιες εβδομάδες οριακή ανάπτυξη. Με βάση αυτό, δεν αποκλείεται ως τέλος του έτους να διαμορφωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα του 2,9% η συνολική αύξηση των πωλήσεών τους.

«Ανεβάζουν ταχύτητα» τα είδη bazaar
Αντίθετα, τα προϊόντα bazaar θεωρείται πολύ πιθανό να εμφανίσουν ακόμη υψηλότερη επίδοση κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, δεδομένου ότι από το Μάιο και μετά οι μεταβολές στις πωλήσεις τους τις περισσότερες εβδομάδες (συνολικά 12) κυμάνθηκαν πολύ πάνω του μέσου επιπέδου τους στο εννεάμηνο, που είναι 6,4%.

Κρατούν τις δυνάμεις τους τα φρέσκα
Όσο για τα φρέσκα και τα επί ζυγίω προϊόντα, η εξέλιξη των πωλήσεών τους φαίνεται πως είναι ομαλή. Ανά εβδομάδα μετά το Μάιο κυμάνθηκε στο μέσο επίπεδο απόδοσης της κατηγορίας, δηλαδή στο 8,4%, με εξαίρεση το Σεπτέμβριο, οπότε «φρενάρισε» μεταξύ του 2% και του 4%, ενώ την τελευταία εβδομάδα του μήνα καταγράφηκε οριακά αρνητική επίδοση (-0,6%) σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή.

Προβληματισμός για τα τρόφιμα-ποτά
Χαμηλότερα του συνολικού φετινού ρυθμού ανάπτυξης των πωλήσεων στο εννεάμηνο κινήθηκαν οι τρεις βασικές κατηγορίες FMCG, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen.

Τα τρόφιμα-ποτά κατέγραψαν άνοδο 2,9%, ωστόσο, η αναπτυξιακή ορμή τους προήλθε από το πρώτο πεντάμηνο του έτους, έτσι ώστε ως τα τέλη του Σεπτεμβρίου ο ρυθμός ανάπτυξης της κατηγορίας έπεσε. Η εξέλιξη αυτή προβληματίζει τα στελέχη του κλάδου, τα οποία ωστόσο τονίζουν ότι για την εν λόγω ομάδα προϊόντων όλα θα κριθούν το Δεκέμβριο, ειδικότερα την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Εξετάζοντας σε βάθος τα στοιχεία της Nielsen και αντιμετωπίζοντας χωριστά τα τρόφιμα από τα ποτά, διαπιστώνεται ότι τα τρόφιμα είχαν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης κυρίως κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους, ενώ στη συνέχεια ο ρυθμός περιορίστηκε. Η κατηγορία στο σύνολό της τις πρώτες 39 εβδομάδες του έτους κατέγραψε άνοδο 3,1%. Πάντως, από τα τρόφιμα και ποτά τη μεγαλύτερη ταχύτητα ανάπτυξης πωλήσεων είχαν τα τρόφιμα, με ρυθμό υψηλότερο του μέσου στο σύνολο της κατηγορίας, που ήταν, όπως ήδη αναφέραμε, 2,9%. Όσο για τα ποτά, η μεταβολή των πωλήσεών τους στο εννεάμηνο ήταν 2,3%, χαμηλότερη της μέσης στο σύνολο της κατηγορίας, ωστόσο, φαίνεται πως είχαν μεγαλύτερη δυναμική από τα τρόφιμα στο δεύτερο ήμισυ του εννεαμήνου, έτσι ώστε θεωρείται πιθανό ότι σε επίπεδο δωδεκαμήνου θα αυξήσουν το ρυθμό της ανάπτυξής τους, προσεγγίζοντας το 2,9% της συνολικής κατηγορίας.

Θετικές προοπτικές για την προσωπική περιποίηση
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, η εβδομαδιαία εξέλιξη των πωλήσεών τους από την αρχή του έτους έδειξε ότι ήταν περισσότερο ομαλή, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο βάρος της ανάπτυξης έπεσε στο δεύτερο ήμισυ του εννεάμηνου. Συνεπεία αυτού εκτιμάται ότι η αύξηση των συνολικών εσόδων από αυτά τις πρώτες 39 εβδομάδες του έτους (2,7%) ενδεχομένως να ενισχυθεί περισσότερο το τελευταίο τρίμηνο, στηρίζοντας το σύνολο των πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής.

Ανοδικά τα προϊόντα οικιακής χρήσης
Ανάλογη φαίνεται ότι θα είναι η εξέλιξη των πωλήσεων στα προϊόντα για το νοικοκυριό, τα οποία από τα μέσα του Μαΐου εμφάνισαν ιδιαίτερα θετική τάση, η οποία, όπως εκτιμάται, προδιαγράφει μια περαιτέρω τόνωση των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας στο δωδεκάμηνο έναντι ανάπτυξης 3,2% την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου φέτος.

σελφ σερβις (T. 499)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION