σελφ σερβις - Τρεις δοκιμασίες για την οργανωμένη λιανική

Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τρεις δοκιμασίες για την οργανωμένη λιανική

23 Δεκεμβρίου 2019 | 13:52 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Ακόμη τρεις δοκιμασίες, τρία στάδια ανασυγκρότησης πρόκειται να περάσει το οργανωμένο λιανεμπόριο μέχρι να πάρει την τελική του μορφή, έως ότου δηλαδή κλείσει ο πολυετής κύκλος αναδιοργάνωσης και συγκέντρωσής του σε λιγότερα και ισχυρότερα σχήματα. Τα δίκτυα λιανικής προετοιμάζονται να μπουν σε νέες περιπέτειες, στις οποίες εμπλοκή θα έχουν όλοι οι «παίκτες» της αγοράς, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Mετά την πολύκροτη συμφωνία, με την οποία οι δομές της Μαρινόπουλος πέρασαν στα χέρια της Σκλαβενίτης, παλαιότερα τη συμφωνία της Metro για την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι, την εξαγορά προσφάτως της Προμηθευτικής στην Αθήνα από τη βορειοελλαδίτικη Μασούτης και τις επεκτατικές κινήσεις της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, στο πλαίσιο της πρώτης δοκιμασίας θα αναλάβουν δράση αποκλειστικά και μόνο οι έξι ισχυρότεροι του κλάδου, των οποίων ο αριθμός εκτιμάται ότι θα μειωθεί σε τέσσερις. Σήμερα τον κύριο όγκο των κλαδικών πωλήσεων, κοντά στα 9 δισ. ευρώ επί συνόλου περίπου 10 δισ. ευρώ, μοιράζονται οι ΕΥΣ, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro, Lidl, Μασούτης και Πέντε. Δεδομένης της απόστασης που χωρίζει τους τζίρους των δύο τελευταίων από τους τέσσερις πρώτους, η λογική λέει ότι ο δρόμος των συγχωνεύσεων θα περάσει… πάνω από τις αλυσίδες Μασούτης και Πέντε. Για τη Μασούτης, μάλιστα, οι φήμες σχετικά με την εξαγορά της από την ΑΒ Βασιλόπουλος για μια ακόμη φορά δίνουν και παίρνουν. Βέβαια, και οι δύο πλευρές διαψεύδουν κατηγορηματικά κάθε σχετική πληροφορία, όμως πηγές του σελφ σέρβις αναφέρουν ότι ομάδα στελεχών της ΑΒ Βασιλόπουλος «κατοικοεδρεύει» στη Θεσσαλονίκη, προφανώς ερευνώντας τα περιθώρια ευόδωσης ενός ηχηρού deal, που θα φέρει την ΑΒ Βασιλόπουλος μια ανάσα πίσω από την ΕΥΣ ή, αλλιώς, κάμποσα βήματα μπροστά στο μαραθώνιο για την πρωτιά στα μερίδια πωλήσεων στην αγορά του κλάδου. Σε κάθε περίπτωση οι επόμενες λίγες ή περισσότερες εβδομάδες θα δείξουν την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων, τις οποίες διαψεύδουν οι διαπραγματευόμενοι(;).

Την ίδια στιγμή η προσοχή της αγοράς είναι στραμμένη στον έκτο «παίκτη» του ανταγωνισμού, την Πέντε, την καλύτερα προικισμένη «νύφη» του κλάδου. Όντως, η εταιρεία έχει τον πλέον υγιή ισολογισμό, είναι από τις πλέον κερδοφόρες εταιρείες της αγοράς, χωρίς τραπεζικό δανεισμό, με υψηλή ρευστότητα και μεγάλη περιουσία σε τίτλους ακινήτων. Στη ζυγαριά των προσόντων της βαραίνουν αντισταθμιστικά, ωστόσο, η πτωτική πορεία των μεγεθών της, σε μία περίοδο που οι πρώτοι πέντε του κλάδου αυξάνουν τα μεγέθη τους συγκεντροποιούμενοι, αυξάνοντας τις αποστάσεις τους από το δίκτυο της Πέντε. Βάσει της διάρθρωσης της αγοράς, αλλά και εξέλιξης των μεγεθών της Πέντε, η εταιρεία έχει απώλειες τζίρου, κερδών και μεριδίων αγοράς, με αποτέλεσμα να μειώνεται η υπεραξία που έχει σωρεύσει στα χρόνια της δράσης της. Και το ερώτημα που τίθεται είναι πότε θα αποφασίσει η διοίκησή της, να «σπάσει τα ταμπού» της, ανοίγοντας παράθυρο διαπραγμάτευσης με τους ανταγωνιστές της για το ενδεχόμενο ένταξής της σε μεγαλύτερο και ισχυρότερο σχήμα του κλάδου. Το βέβαιο είναι ότι χρόνο έχει, αν και με την πάροδό του η διαπραγματευτική της θέση θα εξασθενεί.

Η δεύτερη δοκιμασία
Επί του παρόντος, στο πλαίσιο της δεύτερης δοκιμασίας, πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν και πάλι οι μεγάλες δυνάμεις της αγοράς. Όμως, στο δρόμο τους αυτή τη φορά θα βρεθούν όσες εκ των τοπικών αλυσίδων ενσωματωθούν σε ισχυρούς ομίλους, λαμβάνοντας έτσι μέρος σ’ έναν κύκλο «δευτερεύουσας αναδιάρθρωσης» του κλάδου. Οι σχετικές συμφωνίες εξαγοράς θα επιδιωχθούν, προκειμένου κάποιοι από τους ισχυρούς του κλάδου να καλύψουν κενά που παρουσιάζουν σήμερα τα δίκτυά τους στο γεωγραφικό χάρτη της οργανωμένης λιανικής. Ένα τυπικό παράδειγμα ανάλογης συγχώνευσης αποτέλεσε παλιότερα η εξαγορά τη αλυσίδας Κορυφή από την ΑΒ Βασιλόπουλος, μέσω της οποίας η δεύτερη απέκτησε παρουσία στη Βόρεια Ελλάδα, ειδικότερα στη Θράκη.

Κρίσιμα στοιχεία για τις συμφωνίες σχετικών deals θα αποτελέσουν:

  • ο βαθμός συμπληρωματικότητας των δικτύων μεταξύ τοπικών αλυσίδων και κεντρικών «παικτών» του κλάδου,
  • το πόσο «ανοικτός» είναι ο εκάστοτε τοπικός επιχειρηματίας ως προς το να αντιληφθεί το μέγεθος της ανταγωνιστικής πίεσης που πρόκειται να δεχθεί με την πάροδο του χρόνου στην περιοχή του, ώστε να διαπραγματευθεί έγκαιρα την αποχώρησή του από την αγορά,
  • το πόσο ψύχραιμος θα είναι στη φάση της αποτίμησης της εταιρείας του, ώστε να συμφωνήσει σε ένα τίμημα κατά το δυνατόν πιο συμφέρον και για τις δύο πλευρές.

Επισημαίνουμε ότι μέχρι σήμερα δεν ήταν λίγες οι αλυσίδες, που αντί του να συμφωνήσουν την εξαγορά τους, οδηγήθηκαν σε οικονομικό αδιέξοδο, με αποτέλεσμα τα δίκτυά τους να περάσουν στον ανταγωνισμό, συνήθως «τεμαχισμένα» ανά κατάστημα.

Η τρίτη δοκιμασία
Τα νήματα εδώ πρόκειται να κινηθούν από τις «μεσαίες» δυνάμεις του κλάδου και ειδικότερα τις Market In, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, ΣΥΝ.ΚΑ. και Bazaar. Πρόκειται για μια ομάδα εταιρειών που, ελέγχοντας αθροιστικά έναν τζίρο της τάξης περίπου των 900 εκατ. ευρώ, επιμένουν είτε στην πολιτική επέκτασης των δικτύων τους και ενδυνάμωσης των μεριδίων τους, μέσω εξαγορών μικρότερων εταιρειών, είτε στη σύναψη στρατηγικών συνεργειών είτε στην εξασφάλιση ερεισμάτων σε περιοχές, όπου ο τοπικός ανταγωνιστής κατέρρευσε, είτε στην υπογραφή συμφωνιών franchise είτε στο συνδυασμό όλων αυτών των εργαλείων ανάπτυξης. Με τις εν λόγω κινήσεις τους εκπέμπουν το μήνυμα στην αγορά ότι η επιθυμία τους είναι η παραμονή στον κλάδο. Οι ισολογισμοί τους δείχνουν ότι έχουν αποθέματα δυνάμεων να το παλέψουν, άγνωστο όμως για πόσο ή, σωστότερα, τα όρια αντοχής του καθενός θα φανούν, όταν οι ταχύτητες της επέκτασης πέσουν.

Οι εν λόγω εταιρείες εκμεταλλεύονται στο έπακρο το στοιχείο της ευελιξίας που τις χαρακτηρίζει, τόσο στη λήψη αποφάσεων όσο και στην οργάνωση των δικτύων τους, ευελιξία η οποία φαίνεται πως αποδίδει, δεδομένου ότι μέσω αυτής «εκλογικεύονται» τα υψηλά κόστη διαχείρισης των δικτύων, καθώς αναπτύσσονται ταχύτατα. Παράγοντες της οργανωμένης λιανικής σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι κάθε κίνηση εξαγοράς συνεπάγεται την πρώτη περίοδο ζημιές για τον επενδυτή, πολύ περισσότερο εφόσον είναι μικρομεσαία αλυσίδα, η οποία δεν διαθέτει δομές και συστήματα οργάνωσης, που εξασφαλίζουν τις αναγκαίες οικονομίες κλίμακος. Προσθέτουν δε ότι για τις εταιρείες αυτές πιθανές συμφωνίες πώλησής τους καθίσταται σήμερα δύσκολη, για τρεις βασικούς λόγους: Πρώτον διότι η διασπορά των καταστημάτων τους δυσχεραίνει τη συμπληρωματικότητά τους με τα δίκτυα των ισχυρών του κλάδου. Δεύτερον, διότι η κερδοφορία τους ανά κατάστημα είναι χαμηλή. Τρίτον, διότι τα περισσότερα από τα καταστήματά τους είναι μικρής έκτασης, οπότε τα περισσότερα μεγάλα δίκτυα, που πιθανώς ενδιαφέρονται να τα ενσωματώσουν, δεν έχουν την τεχνογνωσία στην αποδοτική διαχείριση των μικρών καταστημάτων.

Κατά συνέπεια οι εναλλακτικές λύσεις των «μεσαίων» εταιρειών του κλάδου δεν μπορεί παρά να είναι συγκεκριμένες. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι είτε θα συνεχίσουν, άγνωστο για πόσο, στο δρόμο στον οποίο ήδη βαδίζουν, είτε θα επιχειρήσουν μεταξύ τους συμμαχίες, προκειμένου να κερδίσουν περισσότερη ισχύ, άρα και χρόνο έναντι των μεγάλων του ανταγωνισμού, οι οποίοι, στο μεταξύ, θα πιέζουν με τα μεγέθη τους όλο και πιο ασφυκτικά το σύνολο των μικρότερων δυνάμεων της οργανωμένης λιανικής.

σελφ σερβις (T. 499)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION