σελφ σερβις - Συγκέντρωση αλά ευρωπαϊκά!

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Συγκέντρωση αλά ευρωπαϊκά!

26 Νοεμβρίου 2019 | 09:41 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Αγνώριστη σε σχέση με τη εικόνα της το 2008 είναι σήμερα η αγορά του κλάδου. Ανατροπές στο «Top 10» των επιχειρήσεών του υπήρξαν πολλές, αλλάζοντας ριζικά τη σύνθεση των συμμετόχων. Οι «απουσίες» εταιρικών επωνυμιών είναι κάτι περισσότερο από ηχηρές, ενόσω η ανακατανομή τζίρων και μεριδίων έχει αλλάξει πλήρως και η συγκέντρωση του κλαδικού τζίρου έχει πλέον ευρωπαϊκό προφίλ. Η αγορά σήμερα δεν θυμίζει κυριολεκτικά σε τίποτα την αγορά που ξέραμε δέκα χρόνια πριν.

Μάλιστα, οι σημερινές τάσεις στον κλάδο προμηνύουν και νέες ανατροπές σε όλα τα επίπεδα. Το βέβαιο είναι ότι στα χρόνια που ακολουθούν οι εξαγορές και συγχωνεύσεις θα παραμείνουν στο προσκήνιο, ενω θα υπάρξουν νέες «απουσίες» επωνυμιών (οι περισσότερες ασφαλώς εκτός του «Top 10»). Κρίσιμη παράμετρος για το μέλλον κάθε «παίκτη» είναι η υγεία των οικονομικών του στοιχείων. Αυτή είναι, άλλωστε, ο καθοριστικός παράγων της ταχύτητας των κινήσεών του, του είδους των αποφάσεών του και εν γένει της ελκυστικότητας καθενός για μελλοντικές συνέργειες.

Το πρώτο συμπέρασμα που συνάγει κάποιος, παίρνοντας ως οδηγό του το Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2009, όπου αναλύονται τα οικονομικά στοιχεία της εταιρικής χρήσης του 2008, είναι ότι από την πρώτη δεκάδα εκείνης της χρονιάς λείπουν τέσσερις αλυσίδες, οι οποίες στα χρόνια που ακολούθησαν τέθηκαν εκτός ανταγωνισμού. Πρόκειται για τις Carrefour Μαρινόπουλος, της οποίας τα καταστήματα φέρουν πια την επωνυμία Σκλαβενίτης, Αφοί Βερόπουλοι, της οποίας τα καταστήματα αντίστοιχα λειτουργούν υπό το σήμα My market, Ατλάντικ, το δίκτυο της οποίας «μοιράστηκε» ανά κατάστημα μεταξύ των περισσότερων μεγάλων και μεσαίων ανταγωνιστών της, και Dia, η οποία απορροφήθηκε από την Carrefour Μαρινόπουλος πολύ πριν τη χρεοκοπία της. Οι τέσσερις αυτές αλυσίδες νέμονταν την περίοδο εκείνη έναν τζίρο της τάξης των 4 δισ. ευρώ ή περίπου το 40% των συνολικών εσόδων του κλάδου, όπως και το 45% του τζίρου του «Top 10» το 2008. Η έκπτωσή τους από το παιχνίδι της αγοράς, όπως ήταν επόμενο, έφερε σημαντικές αλλαγές στην κατανομή των μεριδίων αγοράς στον κλάδο, όπως και στο χάρτη με τα καταστήματα των δικτύων, καθώς άλλαξαν χέρια συνολικά περί τα 900 καταστήματα, οπότε υπήρξαν ανατροπές στη διάρθρωση των δικτύων της πρώτης δεκάδας.

Πλέον το «Top 10» του κλάδου μετά τις ΕΥΣ, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro, Μασούτης και Πέντε περιλαμβάνει, βάσει στοιχείων του 2018, τη The Mart στην έκτη θέση με τζίρο 311 εκατ. ευρώ (είναι βέβαια μέλος του ομίλου της ΕΥΣ), τη Market In στην έβδομη με 284 εκατ. ευρώ, την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός στην όγδοη με 256 εκατ. ευρώ, τον ΣΥΝ.ΚΑ. στην ένατη με 176 εκατ. ευρώ και τη Bazaar στη δέκατη θέση με 169 εκατ. ευρώ. Δεν περιλαμβάνεται η Lidl, της οποίας ο τζίρος υπολογίζεται άνω του 1,4 δισ. ευρώ, καθώς δεν δημοσιεύει ισολογισμό.

Το «Top 5»
Με την πρώτη ματιά διαπιστώνει κανείς το άνοιγμα της ψαλίδας στα μεγέθη του τζίρου μεταξύ του «Top 5» και των πέντε επόμενων αλυσίδων του «Top 10», κι αυτό διότι η ανακατανομή των τζίρων και των μεριδίων αγοράς στη δεκαετία που πέρασε ωφέλησε κυρίως τους πέντε πρώτους, ειδικότερα την ΕΥΣ, την ΑΒ Βασιλόπουλος, τη Metro και τη Μασούτης και δευτερευόντως την Πέντε, της οποίας ο τζίρος αυξήθηκε μόλις στα 450 εκατ. το 2018 ευρώ από 413 εκατ. ευρώ το 2008.

Ουσιαστικά οι τέσσερις πρώτες είδαν τα έσοδά τους να εκτοξεύονται: Στα 2,682 δισ. ευρώ η ΕΥΣ το 2018 (περιλαμβάνονται τα έσοδα της The Mart) και στα 2,850 δισ. ευρώ, εφόσον περιληφθεί κι η Χαλκιαδάκης (η ΕΥΣ ελέγχει το 60% του μετοχικού κεφαλαίου της), από τα 1,089 δισ. ευρώ μια δεκαετία πριν. Ουσιαστικά η εταιρεία σχεδόν τριπλασίασε το μέγεθός της, καθώς και το μερίδιό της από περίπου ένα 10% σε 30%, ενώ διατηρεί ισχυρή την προοπτική τα έσοδά της να συνεχίσουν να βαίνουν ανοδικά ως και το 2021. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΥΣ έχει υπό τον έλεγχό της και το δίκτυο άλλοτε της Μαρινόπουλος στην Κύπρο, με το οποίο τα συνολικά της έσοδα υπερβαίνουν τα 3 δισ. ευρώ. Στο 1,986 δισ. ευρώ το 2018 η ΑΒ Βασιλόπουλος έναντι 1,337 δισ. ευρώ το 2008. Η εταιρεία νωρίτερα είχε φθάσει τα 2,1 δισ. ευρώ, εκμεταλλευόμενη και την κατάρρευση της Μαρινόπουλος. Σήμερα προσβλέπει ότι από το 2020 τα μεγέθη της θα αρχίσουν να καταγράφουν εκ νέου άνοδο. Στο 1,191 δισ. ευρώ η Metro το 2018 (αθροιστικός τζίρος δικτύων χονδρικής και λιανικής) έναντι 651 εκατ. ευρώ το 2008, πράγμα που οφείλεται τόσο στην επιτυχή ενσωμάτωση του δικτύου της Αφοί Βερόπουλοι όσο και στην καλή πορεία και των δύο τομέων δράσης της εταιρείας (λιανικής και χονδρικής). Στα 770 εκατ. ευρώ η Μασούτης το 2018 έναντι τα 576 εκατ. ευρώ το 2008. Η άνοδος αυτή αποδίδεται στις εξαγορές της εταιρείας και στην οργανική της ανάπτυξη. Σημειώνουμε ότι η βορειοελλαδίτικη είχε αυξήσει τα μεγέθη της άνω των 800 εκατ. ευρώ, επωφελούμενη κι αυτή από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, ωστόσο, όπως συνέβη στο σύνολο της αγοράς, η νέα Σκλαβενίτης διεκδίκησε δυναμικά όσα επωφελήθηκαν οι ανταγωνιστές της.

Ο πέμπτος σήμερα παίκτης του κλάδου, η Πέντε, δεν ακολούθησε τη γενικότερη τάση της αγοράς, δηλαδή της μεγέθυνσης μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, πράγμα που την κράτησε σε απόσταση από την πρώτη τετράδα του κλάδου. Η θέση της στην ουρά του «Top 5», αν δεν αλλάξει η πτωτική τάση του τζίρου της (το 2018 έκλεισε στα 450 εκατ. ευρώ, με απώλειες 6,79% έναντι του 2017), θα απειληθεί από τη Market In, η οποία, εκμεταλλευόμενη τις ευκαιρίες επέκτασης που δημιουργούνται στην περιφέρεια, αυξάνει με υψηλό ρυθμό τα έσοδά της, φθάνοντας το 2018 τα 284 εκατ. ευρώ (αύξηση 13,19% ως προς το 2017), ενώ φέτος η διοίκησή της εκτιμά ότι ο τζίρος της θα υπερβεί τα 300 εκατ. ευρώ.

Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν
Ένα ακόμα στοιχείο με ξεχωριστό ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά την τάση στα μεγέθη του «Top 10» των αλυσίδων είναι ότι μόνο οι έξι μεγαλύτερες αλυσίδες το 2018 είχαν αύξηση τζίρου: Οι ΕΥΣ, Metro, Μασούτης, Market In, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και Bazaar. Οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Πέντε και The Mart είχαν απώλειες εσόδων, όπως και ο ΣΥΝ.ΚΑ., του οποίου όμως οι απώλειες ήταν οριακές. Μένει να δούμε πώς εξελίχθηκαν επισήμως τα έσοδα των εταιρειών της πρώτης δεκάδας του κλάδου το 2019, προκειμένου να καταλάβουμε ποιες εταιρείες κυνηγούν μερίδια αγοράς και ποιες τον εαυτό τους…

Στους δύο πρώτους το 50% του κλαδικού τζίρου!
Βάσει των προαναφερόμενων, οι δύο πρώτοι «παίκτες» του κλάδου, οι ΕΥΣ και ΑΒ Βασιλόπουλος, ελέγχουν περίπου το 50% του κλαδικού τζίρου, ενώ οι τέσσερις πρώτοι, δηλαδή οι τζίρου άνω του ενός δισ. ευρώ –οι ΕΥΣ, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl και Metro– ελέγχουν περίπου το 75% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου. Η δεκαετία της κρίσης μας έκανε Ευρώπη!

Είναι πλέον εμφανές ότι η οργανωμένη λιανική μετατρέπεται σε μια αγορά για πολύ λίγους, όπως και ότι ανεξάρτητα από τις προθέσεις του κάθε επιχειρηματία οι εξαγορές θα έχουν και συνέχεια.

σελφ σερβις (T. 499)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION