σελφ σερβις - Οι επτά διατροφικές-καταναλωτικές τάσεις της επόμενης δεκαετίας

Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Έρευνα ΙΕΛΚΑ

Οι επτά διατροφικές-καταναλωτικές τάσεις της επόμενης δεκαετίας

29 Οκτωβρίου 2019 | 09:36 Γράφει ο Λευτέρης  Κιοσές Topics: Βιομηχανία,Έρευνα

Επτά βασικές διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις, οι οποίες αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τον κλάδο των FMCG την επόμενη δεκαετία, ανέδειξε η πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγραφής και μελέτης των αλλαγών στις διατροφικές τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών. Η έρευνα, που έγινε τον Σεπτέμβριο επί δείγματος 950 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Διατροφής στις 16 Οκτωβρίου και στο πλαίσιο της προετοιμασίας του 10ου Συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ FMCG 2030.

Oι εν λόγω επτά τάσεις αναφέρονται στην ανάπτυξη της χορτοφαγικής διατροφής, της αναζήτησης εναλλακτικών τροφίμων, νέων γεύσεων, σνακ και εύκολου φαγητού, στη σύνδεση της υγείας με τη διατροφή, στην αύξηση σχετικά της σημασίας των social media, όπως και στην επίδραση της κλιματικής αλλαγής και του ενδιαφέροντος για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ειδικότερα:

Χορτοφαγία και χορτοφαγική διατροφή
Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις και οι πολιτισμικές αλλαγές, σε συνδυασμό με τα όρια των παραγωγικών δυνατοτήτων της παγκόσμιας οικονομίας ως προς το να παράγει ζωικές πρωτεΐνες, είναι παράγοντες που συνεισφέρουν στην αύξηση παγκοσμίως των καταναλωτών που επιλέγουν την χορτοφαγική δίαιτα. Στην ΕΕ υπάρχουν χώρες, όπως η Σουηδία, που το ποσοστό των χορτοφάγων φτάνει ακόμα και το 15% του πληθυσμού, ενώ σε χώρες όπως η Ινδία ξεπερνά το 35%. Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν υπερβαίνει το 3%, αλλά εντείνεται το ενδιαφέρον για την αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών. Το ενδιαφέρον αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από άλλες χώρες (σχήμα 1). Επισημαίνουμε ότι από το 62% των καταναλωτών δηλώνεται η αύξηση της κατανάλωσης οπωροκηπευτικών για λόγους βελτίωσης της υγείας τους.

Εναλλακτικά τρόφιμα
Η προαναφερθείσα τάση αναμένεται ότι θα καταστήσει εντονότερη την αναζήτηση εναλλακτικών υλικών, τροφίμων και προϊόντων, προκειμένου να ικανοποιούνται οι υφιστάμενες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κ.ά. υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά. Το επόμενο βήμα αναμένεται ότι θα αφορά το κρέας εργαστηρίου ή από φυτικά συστατικά. Ήδη υπάρχει, άλλωστε, ένα καταναλωτικό κοινό στην Ελλάδα που αναπτύσσει σχετικές διατροφικές επιλογές, αν και σε χαμηλότερο ποσοστό συγκριτικά με το εξωτερικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 25% του κοινού θεωρεί αυτές τις επιλογές πιο υγιεινές έναντι 51% στις ΗΠΑ (σχήμα 2).

Νέες γεύσεις
Τόσο η πολυπολιτισμικότητα κι η πρόσβαση στο διαδίκτυο όσο και οι δύο προαναφερόμενες τάσεις καθοδηγούν τις επιθυμίες των καταναλωτών για νέες γεύσεις και ποικιλία διαφορετικών επιλογών. Σε ποσοστό 71% το ελληνικό κοινό εκδηλώνει την αρέσκειά του στην ανακάλυψη καινούργιων γεύσεων (έναντι 67% στις ΗΠΑ), ενώ κατά το 66% δηλώνεται ότι η ποικιλία ειδών είναι ο βασικός παράγοντας για την επιλογή καταστήματος αγοράς τροφίμων. Ήδη σήμερα οι εταιρείες τροφίμων πειραματίζονται με νέους συνδυασμούς γεύσεων, επιχειρώντας να καλύπτουν τέτοιες ανάγκες, ενώ και οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, στο ίδιο πλαίσιο, επεκτείνουν τα κωδικολόγιά τους με νέες κατηγορίες τροφίμων.

Αύξηση των σνακ και του φαγητού ευκολίας
Οι εντεινόμενοι ρυθμοί της καθημερινής ζωής, η αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι δημογραφικές αλλαγές διαμορφώνουν ένα καταναλωτικό κοινό με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πρόκειται για ένα κοινό με αυξημένους περιορισμούς χρόνου, που δεν του επιτρέπουν να αφιερώνεται στη μαγειρική, καθώς δραστηριοποιείται όλο και περισσότερο και τις βραδινές ώρες. Συνεπώς αναζητά όλο και πιο πολύ τις εύκολες λύσεις διατροφής, αντικαθιστώντας τα γεύματα με την κατανάλωση σνακ ή τη μαγειρική με έτοιμες λύσεις γεύματος, ενώ απευθύνονται όλο και συχνότερα στο food delivery. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τόσο τη βιομηχανία τροφίμων, η οποία καλείται να απαντά με νέα προϊόντα, όσο και το λιανεμπόριο, το οποίο πρέπει να παρέχει πλέον λύσεις και όχι μόνο προϊόντα.

Υγεία και διατροφή
Ωστόσο, σε αντίθεση με την προαναφερόμενη τάση οι καταναλωτές αναμένεται να αφιερώνουν όλο και πιο πολύ χρόνο στη διατροφή τους ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαίδευσης, αλλά και του μέσου προσδόκιμου ζωής. Οι άνθρωποι είναι φυσικό να θέλουν να ζουν πιο υγιείς για μεγαλύτερο χρόνο. Η υγεία (σχήμα 5) είναι αλληλένδετη με τη διατροφή (88%), ενώ η υγιεινή διατροφή είναι αλληλένδετη με τη μαγειρική (89%). Το κοινό ψάχνει πιο υγιεινές επιλογές για τη διατροφή του και οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι προετοιμασμένες, ώστε να ανταποκρίνονται σε τέτοιες ανάγκες, καθότι το τι είναι υγιεινό ή όχι είναι σε ένα μεγάλο βαθμό ασαφές για μεγάλες ομάδες καταναλωτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μια από τις τροφές η οποία ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινή είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος με το 28% του κοινού να επιλέγει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα ένα 38% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης με το – θεωρητικό - αθροιστικό ποσοστό να φτάνει το 66%, αφήνοντας πλέον μία μειοψηφία να επιλέγει την παραδοσιακή κρυσταλλική επιλογή.

Social media και IoT
Τα social media όλο και δραστικότερα θα διαμορφώνουν τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού σε ό,τι αφορά τις αγορές τροφίμων, τη μαγειρική και την κατανάλωσή τους, καθώς οι άνθρωποι συνδέονται με το Internet όλο και περισσότερο. Σήμερα σε ποσοστό 39% το ελληνικό κοινό (σχήμα 7) μαγειρεύει, έχοντας ανοιχτό το κινητό για να συμβουλεύεται συνταγές, ενώ σε ποσοστό 22% έχει ενεργοποιηθεί, ζητώντας συμβουλές μέσω των social media. Πλέον η νοικοκυρά δεν μαγειρεύει μόνο για τους ανθρώπους του νοικοκυριού της, αλλά για ένα ευρύτερο κοινό, αφού κατά το 40% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι έχουν ανεβάσει φωτογραφίες του φαγητού τους στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό, οι influencers θα αποκτούν πιο ενεργό ρόλο, επηρεάζοντας περισσότερο τις εξελίξεις. Οι ταχύτητες διάδοσης των πληροφοριών, αλλά και των νέων τάσεων που αφορούν τόσο τη διατροφή, όσο και την προετοιμασία των γευμάτων στο σπίτι αυξάνονται με εκθετική ταχύτητα, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις του κλάδου παραγωγής και διανομής των προϊόντων να επιταχύνουν, ώστε να τις προλαβαίνουν και κυρίως να έχουν παρουσία στα εν λόγω μέσα.

Κλιματική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη
Η κλιματική αλλαγή και το αυξανόμενο ενδιαφέρον των ανθρώπων για τις επιπτώσεις της καταστροφής του περιβάλλοντος σε διάφορες πτυχές της καθημερινής τους ζωής αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί στην κατεύθυνση αυτή και, ταυτόχρονα, κριτικοί αναφορικά με τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τα σχετικά ποσοστά που καταγράφουν την τάση αυτή στην Ελλάδα είναι πλέον συγκρίσιμα με άλλων δυτικών οικονομιών, ειδικά σε ό,τι αφορά την πρόθεση αγοράς προϊαπό επιχειρήσεις που λειτουργούν με ηθικό και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο.

Ας μη λησμονείται ότι οι προαναφερόμενες τάσεις εκδηλώνονται μέσα στο συγκεκριμένο οικονομικό πλαίσιο, στο οποίο οι πολίτες ψωνίζουν. Από τη μία πλευρά, ο καταναλωτής προσπαθεί να ακολουθεί συγκεκριμένες κατευθύνσεις υγιεινής διατροφής, αλλά από την άλλη πλευρά, αυτό το επιχειρεί προσπαθώντας να εξισορροπεί τη σχέση διατροφικών του επιλογών και εισοδηματικής του διαθεσιμότητας. Πάντα θα υπάρχει μία ευαίσθητη γραμμή ισορροπίας ανάμεσα στα «θέλω» του καταναλωτή και στις δυνατότητες προσφοράς προς αυτόν από τις επιχειρήσεις. Όσοι οργανισμοί καταφέρνουν να βρίσκονται κοντά σε αυτή τη λεπτή γραμμή ισορροπίας, θα είναι οι νικητές στην επόμενη δεκαετία.

σελφ σερβις (T. 498)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION