σελφ σερβις - Φταίνε οι μηχανές;

Σάββατο, 17 Αυγούστου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Φταίνε οι μηχανές;

28 Μαΐου 2019 | 09:30 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Editorial,News

Oι εξελίξεις στην τεχνολογία και η παγκόσμια εξάπλωση της χρήσης ψηφιακών μέσων, συσκευών και προγραμμάτων, έφερε πράγματι μια επανάσταση, την επονομαζόμενη τέταρτη, ανατρέποντας δεδομένα σε όλους τους τομείς της οικονομίας και της κοινωνικής ζωής.

Μια σημαντική συνέπεια αυτής της επανάστασης, η υποκατάσταση της εργασίας φυσικών προσώπων από μηχανές και από ψηφιακές εφαρμογές, παρουσιάζεται στην αρνητική της διάσταση ακόμη κι από εκπροσώπους άκρως τεχνοκρατικών θεσμών. Έχει περάσει μόλις ένας χρόνος από τη δημοσιοποίηση της δήλωσης του τότε προέδρου της Παγκόσμιας Τράπεζας, πως ο αριθμός των εργαζομένων θα μειωθεί κατά το 1/5 έως το 2030 (μόλις σε μια δεκαετία από σήμερα, δηλαδή), λόγω της διεύρυνσης της χρήσης λύσεων ρομποτικής και άλλων συναφών τεχνολογιών, ενώ έως το 2022 (σε μόλις τρία χρόνια), 300 εκατ. νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας θα αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας.

Από την αρχή της κρίσης έως σήμερα, βλέπουμε την επιμονή επιχειρήσεων, κυρίως μεγάλων, να βρουν τη λύση στη μείωση της κερδοφορίας τους και την αποτυχία της στρατηγικής τους, στις μαζικές απολύσεις. Οι σχετικές κινήσεις δεν συνδέονται απαραίτητα με την επένδυση σε τεχνολογικές υποδομές και σε ψηφιοποίηση λειτουργιών τους. Άρα οι εργαζόμενοι, για όσους κάνουν τους σχεδιασμούς τους χωρίς μια ολιστική θεώρηση των κοινωνικών και οικονομικών εξελίξεων, αποτελούν απλώς ένα εργαλείο διόρθωσης της λειτουργίας μιας μηχανής, τη δομή της οποίας αρνούνται να γνωρίσουν σε βάθος.

Όσο κι αν αυτό ανατρέπει έναν μύθο, πως οι μεγάλες ιδίως επιχειρήσεις λειτουργούν ορθολογικά, οι αντιφάσεις της ζωής και των οικονομικών συστημάτων εξηγούν γιατί οδηγούνται συχνά σε μη ορθολογικές αποφάσεις. Το απέδειξε ο τρόπος αντίδρασης στις προκλήσεις της κρίσης από θεσμούς κολοσσιαίας οικονομικής εμβέλειας, με τη γνωστή και πανθομολογούμενη πλέον αποτυχία, που δεν μείωσε παρόλα αυτά την επιθυμία τους να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο, όποτε και όπου χρειαστεί.

Πρόσφατα, στο ετήσιο συνέδριό μας για τον κλάδο, ο κεντρικός ομιλητής Lord Stuart Rose προέτρεψε τους επιχειρηματίες και τα διοικητικά στελέχη να έχουν τόλμη και ανοιχτό μυαλό, σε μια εποχή ιδιαίτερα δύσκολη, με ένταση του ανταγωνισμού και μηδαμινή πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην απαίτηση των καιρών για σοβαρές, σωστά μελετημένες επενδυτικές κινήσεις σε τεχνολογικές λύσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά τη λειτουργία ψηφιακού χώρου πώλησης.

Από τον ομιλητή έγινε αναφορά και σε κοινωνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, όπως η διεύρυνση των ανισοτήτων, η συγκέντρωση του πλούτου σε ακόμη λιγότερους κατά την περίοδο της κρίσης, η αυξανόμενη δυσαρέσκεια έναντι θεσμών που απέτυχαν να αντιμετωπίσουν τα πραγματικά προβλήματα των κοινωνιών... Όσο για τον κλάδο, μίλησε και για το κλείσιμο χιλιάδων καταστημάτων, σε μια πορεία αναδιοργάνωσής του στην εποχή της ψηφιακής πραγματικότητας.

Όμως, σε παρόμοιες συζητήσεις, ο άνθρωπος εξακολουθεί να μένει στο παρασκήνιο, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα. Δεν συζητείται το πώς θα συγκεραστεί ο διακαής πόθος για αύξηση κερδοφορίας και μεριδίων με την ευημερία των πολιτών. Άρα, και σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, η συζήτηση παραμένει στην επιφάνεια, στο πώς δηλαδή μια επιχείρηση θα κερδίσει τη μάχη του ανταγωνισμού, χωρίς να μπαίνει στα βαθιά νερά του πόσοι και ποιοι θα ωφεληθούν.

Είναι καιρός να προβληματιστεί και η αγορά για ζητήματα όπως το εξής: Σύμφωνα με άρθρο του BBC (7 Μαΐου), στις κεντρικές αποθήκες της Asos, ενός από τους μεγαλύτερους online λιανεμπόρους του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου εργάζονται 4.000 υπάλληλοι, καταγράφηκε υπερβολικά μεγάλος αριθμός κλήσεων ασθενοφόρων (148 κλήσεις κατά την τελευταία τριετία, 45 μόλις την τελευταία χρονιά)! Η Unite Union, η δεύτερη μεγαλύτερη εργατική ομοσπονδία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας, με πάνω 1,2 εκατ. μέλη, δήλωσε πως τα στοιχεία προκαλούν ερωτηματικά, σχετικά με τις συνθήκες εργασίας σε χώρους επιχειρήσεων που έχουν αναγκαστεί στο παρελθόν, μετά από καταγγελίες, να πάρουν μέτρα βελτίωσής τους.

σελφ σερβις (T. 494)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION