σελφ σερβις - Census 2017: Η εικόνα του κλάδου από την IRI

Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Census 2017: Η εικόνα του κλάδου από την IRI

28 Νοεμβρίου 2018 | 09:29 Γράφει το σελφ-σέλφις  Team Topics: Έρευνα

Ο αθροιστικός κλαδικός τζίρος το 2017 παρουσίασε μια ανάπτυξη της τάξης των 148 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2016, η οποία τυγχάνει ως μέγεθος να συμπίπτει ακριβώς με την ανάπτυξη του τζίρου ειδικά των σούπερ/υπέρ μάρκετ. Μολαταύτα ο τελευταίος εξακολουθούσε το 2017 να απέχει κατά 300 εκατ. ευρώ από το επίπεδό του στα τέλη του 2015, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Census 2017 της IRI, η οποία αποτυπώνει ανά έτος και τύπο καταστήματος την εξέλιξη της εικόνας (από άποψη τζίρου και αριθμού καταστημάτων, γενικού και ανά περιοχή) του ελληνικού λιανεμπορίου των FMCG σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, περιλαμβανομένων από τη νησιωτική χώρα της Κρήτης και της Εύβοιας.

H μελέτη του πίνακα 1 οδηγεί σε σαφή συμπεράσματα για τις μετατοπίσεις τζίρου σε βάθος τριετίας εξαιτίας της κρίσης της Μαρινόπουλος και της ανάδυσης της νέας Σκλαβενίτης. Εντέλει διαπιστώνεται ότι η «έκλειψη» του δικτύου της Μαρινόπουλος «στοίχισε» στον τζίρο των σούπερ/υπέρ μάρκετ το 2016 απώλειες 448 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 135 εκατ. ευρώ τα επωφελήθηκε άμεσα η Lidl και τα συγκράτησε με ελάχιστες απώλειες το 2017. Επίσης 148 εκατ. ευρώ, όπως είπαμε, επανεισέρευσαν στα ταμεία εν συνόλω των σούπερ/υπέρ μάρκετ το 2017 κυρίως συνεπεία της δράσης της νέας Σκλαβενίτης, ενώ μέχρι τα 20 εκατ. ευρώ ως το 2017 ενισχύθηκε κι ο ετήσιος τζίρος των μικρών καταστημάτων τροφίμων. Με όρους αριθμητικού λογαριασμού, λοιπόν, μένει ένα μερίδιο τζίρου γύρω στα 145 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο γενικός κλαδικός τζίρος να επανέλθει στο επίπεδο του 2015 (δηλ. στα 8,96 δισ. ευρώ). Ποιος τον επωφελήθηκε; Ο ετήσιος τζίρος των μικρών καταστημάτων τροφίμων που παρακολουθεί η IRI (κλασικών παντοπωλείων και μίνι μάρκετ –τουλάχιστον των πιο «δομημένων»), εξελίσσεται με αξιοσημείωτη σταθερότητα και δη με μικρή τάση ανάπτυξης. Το ίδιο συμβαίνει και με τον αριθμό των μίνι μάρκετ (διάγραμμα 2). Εν μέρει την απάντηση στο τιθέμενο ερώτημα τη δίνουν απαγωγικά αφενός η μείωση του αριθμού των παραδοσιακών παντοπωλείων το 2016-2017 μετά από μια διετία σταθερότητας (διάγραμμα 2) και κυρίως η αξιοπρόσεκτη υποχώρηση του αριθμού των convenience stores το 2017, μετά από μια τετραετή σταθεροποίηση του αριθμού τους (διάγραμμα 1). Η απάντηση, λοιπόν, είναι ότι αποχωρούν συν τω χρόνω από την αγορά, όσοι τα τελευταία χρόνια βάσισαν τις αντοχές τους στην κρίση των δικτύων κυρίως της Μαρινόπουλος και προγενέστερα της Αφοί Βερόπουλοι. Υπ’ αυτή την έννοια, δεδομένης μιας μικρής ανάπτυξης του τζίρου της οργανωμένης λιανικής για δεύτερη χρονιά φέτος, η σχετική τάση πιθανώς θα αποτυπωθεί ως περαιτέρω συρρίκνωση της αγοράς των «μικρών» στα στοιχεία για την κατάσταση των κλαδικών δικτύων διανομής στο Census 2018 της IRI, που θα δημοσιοποιηθεί το φθινόπωρο του 2019. Πάντως, και πάλι η απάντηση είναι εν μέρει σωστή, καθώς από την κατάρρευση των δικτύων σούπερ μάρκετ έχουν ωφεληθεί λίγο-πολύ (και τώρα ζημιώνονται) τα πλείστα όσα ειδικά καταστήματα τροφίμων, που δρουν στις αστικές γειτονιές, ενώ καθαυτή η εξέλιξη του τζίρου υπόκειται στη δράση και πλήθους άλλων παραγόντων, που επενεργούν στις μετατοπίσεις του, στη μείωση ή την αύξησή του. Από την παρουσίαση του Census 2017 σταχυολογούμε, επίσης, ως αξιοσημείωτη την επέκταση των μονάδων cash & carry από ένα έως τρία νέα καταστήματα ανά περιφέρεια, σε όλη την Ελλάδα (πίνακας 7), σαν ένδειξη της μέριμνας των μεγάλων ομίλων να προσποριστούν τζίρο (χονδρικής) από την αγορά των μικρών, ενόσω αντιλαμβάνονται ότι αφενός εξαντλούνται τα όρια οργανικής ανάπτυξής τους και αφετέρου η υπόθεση «επέκταση της ζήτησης» είναι εκτός ορατού πεδίου. Από τα «μη εικονιζόμενα» στην παρουσίασή μας στοιχεία του Census 2017 σημειώνουμε ότι:

  • Η έρευνα καταμέτρησε το 2017 συνολικά 5.089 καταστήματα ψιλικών στην επικράτεια έναντι 5.330 το 2016 –το 53% του δυναμικού τους από άποψη αριθμού και τζίρου δραστηριοποιείται στην Αττική. Στην Αττική διαπιστώθηκε εντονότερα η γενική τάση μιας περαιτέρω αριθμητικής μείωσής τους (2.722 πέρυσι έναντι 2.851 το 2016), η οποία στην υπόλοιπη Ελλάδα εκδηλώνεται πιο συγκρατημένα.
  • Αντίστοιχη τάση διαπιστώθηκε στην αγορά των πιο οργανωμένων περιπτέρων, τα οποία κατά τον περσινό απολογισμό της IRI ήταν 4.893 σε όλη της επικράτεια έναντι 5.083 το 2016 (1.873 έναντι 1.978 αντιστοίχως στην Αττική).
  • Ο αριθμός των καταστημάτων καλλυντικών στην επικράτεια εμφάνισε ελαφρώς πτωτική τάση το 2017 (αντιστοίχως 294 έναντι 307 το 2016 στην Αττική, όπου γίνεται σχεδόν το 50% του τζίρου της αγοράς τους).
  • Στην αγορά του φαρμάκου η έρευνα διαπίστωσε αυξητική τάση του αριθμού των φαρμακείων –το 2017 ανήλθαν σε 8.920 έναντι 8.793 το 2016– και δη αυτή εκφράστηκε στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας (κυρίως στην Αττική, όπου από 3.433 το 2016 ανήλθαν σε 3.542, με μερίδιο περίπου 40% στις εθνικές πωλήσεις του φαρμάκου).

σελφ σερβις (T. 488)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION