σελφ σερβις - Στους κερδισμένους της κρίσης το cash & carry

Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Στους κερδισμένους της κρίσης το cash & carry

10 Ιουλίου 2018 | 09:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Χονδρεμπόριο

Μια πρώτη αποτίμηση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης στην αγορά της οργανωμένης χονδρικής δείχνει ότι σε αντίθεση με την οργανωμένη λιανική όχι μόνο δεν βγαίνει «λαβωμένη» από τη μακρά περίοδο της ύφεσης, αλλά κερδίζει μερίδια και τζίρο από το βασικό ανταγωνιστή της, το παραδοσιακό χονδρεμπόριο, το οποίο επιβεβαιώνεται πως είναι ο μεγάλος ηττημένος της μνημονιακής περιόδου.

Eξαρχής πρέπει να επισημανθεί, πάντως, ότι τα όρια της οργανωμένης χονδρικής είναι δυσδιάκριτα (δεν παρουσιάζουν σχετικά στοιχεία όλα τα δίκτυα), όπως άλλωστε και τα όρια του παραδοσιακού χονδρεμπορίου. Βάσει εκτιμήσεων λοιπόν, τα στελέχη του κλάδου υπολογίζουν ότι, ενώ το 2008 ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής ήταν στο επίπεδο του 0,9 δισ. ευρώ, σήμερα φθάνει στο 1,150 δισ. ευρώ. Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι σε απόλυτες αξίες η μεταβολή δεν είναι δα μεγάλη, μετά από μια πιο προσεκτική ματιά διαπιστώνεται ότι σε ποσοστιαία βάση η αύξηση είναι της τάξης του 25%, όταν την κρίσιμη αυτή δεκαετία η οργανωμένη λιανική έχασε το 25% του τζίρου της. Κατά συνέπεια το οργανωμένο χονδρεμπόριο φαίνεται ότι τελικά βγήκε κερδισμένο από την κρίση. Σημειωτέον ότι στα συνολικά μεγέθη του δεν συνυπολογίζονται οι αγορές με την έκπτωση χονδρικής που έκαναν και συνεχίζουν να κάνουν οι επαγγελματίες κυρίως της μικρής λιανικής, αλλά και οι ποικίλες εταιρείες παροχής υπηρεσιών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ…

Στο μεταξύ, σε όλη τη διάρκεια της ύφεσης το παραδοσιακό χονδρεμπόριο δεν σταμάτησε να χάνει πωλήσεις , επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας. Σήμερα, ενώ εξελίσσεται η συγκέντρωση των επιχειρήσεών του, στο πλαίσιό του υπάρχει χώρος για τη δραστηριοποίηση μόνο οικονομικά υγιών εταιρειών.

Την τελευταία διετία τα οργανωμένα δίκτυα χονδρικής χάνουν έσοδα από τη μεταπώληση, δηλαδή από τη μικρή λιανική, καθώς η επαναδραστηριοποίηση του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης είχε αποτέλεσμα την επιστροφή τζίρου στα σούπερ μάρκετ, συνεπώς την άσκηση νέου κύκλου πιέσεων στα καταστήματα της γειτονιάς, που ανήκουν στην πελατεία των cash & carry. Το παιχνίδι του ανταγωνισμού πολλών περιοχών έχει αλλάξει εις βάρος των μικρότερων τοπικών λιανεμπόρων. Επιχειρηματικοί παράγοντες χαρακτηρίζουν τους δύο τομείς του κλάδου, την οργανωμένη λιανική και χονδρική, ως συγκοινωνούντα δοχεία. Η πορεία του ενός επηρεάζει άμεσα την κατάσταση του άλλου, όπως λένε. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που οι εξελίξεις στα σούπερ μάρκετ είχαν επιπτώσεις στην αγορά των cash & carry.

Οι ισχυροί
Πώς, όμως, τα δίκτυα της οργανωμένης χονδρικής αντιμετώπισαν τις πιέσεις στις πωλήσεις τους από την εμφάνιση της νέας Σκλαβενίτης; Έστρεψαν με μεγαλύτερη έμφαση την προσοχή τους προς την αγορά του Ho.Re.Ca., η οποία, ωστόσο, έχει αρκετές ιδιαιτερότητες. Πριν απ’ όλα περιλαμβάνει τρεις υπο-αγορές, είναι κατακερματισμένη και εμφανίζει διαφορετική δυναμική ανάλογα με την περιοχή στην οποία αναπτύσσεται. Φυσικά, το κύριο δυναμικό της συγκεντρώνεται στις τουριστικές περιοχές. Το γεγονός ότι άλλη στρατηγική ανάπτυξης ακολουθούν τα ξενοδοχεία, άλλη η εστίαση και άλλη το catering, υποχρεώνει τα cash & carry να προσαρμόζουν τις πολιτικές τους, με τις οποίες προσεγγίζουν το πελατολόγιο των τριών εν λόγω υπο-αγορών. Ας δούμε, λοιπόν, το στίγμα των ισχυρών στον τομέα της οργανωμένης χονδρικής.

Metro
Τα Metro Cash & Carry είναι ο leader του κλάδου και είναι τα πρώτα που επένδυσαν στην αγορά της οργανωμένης χονδρικής, ελέγχοντας σήμερα το ισχυρότερο σε τζίρο και αριθμό καταστημάτων δίκτυο του κλάδου. Ανά την Ελλάδα η Metro λειτουργεί συνολικά 49 cash & carry. Έχοντας πλέον καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, αναζητεί ευκαιρίες ανάπτυξης στην κυπριακή αγορά, όπως άλλωστε και στην καθιέρωση ενός νέου τύπου καταστήματος, μικρότερης έκτασης, με δυνατότητες αυξομείωσης των χώρων του ανάλογα με την εποχικότητα και τη διακύμανση της ζήτησης τις διαφορετικές περιόδους του έτους. Το πρώτο μικρό cash & carry της Metro λειτούργησε πέρυσι τον Οκτώβριο στα Φιλιατρά, ενώ μετά τις σχετικές προσαρμογές βάσει μελέτης του μοντέλου, το επόμενο προγραμματίζεται να λειτουργήσει την άνοιξη του 2019. Προβλέψεις σε αυτή τη φάση δεν μπορεί να κάνει η διοίκηση της εταιρείας σχετικά με το ρυθμό επέκτασης των μικρών της καταστημάτων, αλλά αν το μοντέλο του αποδειχθεί λειτουργικό, υπολογίζει ότι θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν περί τις 10 δορυφορικές μονάδες σε δύσβατες για το cash & carry περιοχές.

Η εταιρεία στρέφεται όλο και περισσότερο προς το Ho.Re.Ca. διαβλέποντας ευκαιρίες ανάπτυξης, ενώ λόγω των ιδιαίτερων αναγκών της αγοράς αυτής ανοίγεται περισσότερο στο delivery, δεδομένου ότι πολλές από τις εταιρείες catering ζητούν τις παραδόσεις των παραγγελιών τους στην πόρτα τους. Ωστόσο, η Metro θεωρεί ότι κατά 95% παραμένει cash & carry. Όσο για τις πιστώσεις, παρέχονται υπό προϋποθέσεις και μόνο εφόσον κρίνονται αναγκαίες. Εξάλλου, όπως τονίζεται, για να κερδίσεις έναν πελάτη από την παραδοσιακή χονδρική πρέπει να του αναγνωρίσεις την πίστωση… Τα 15ήμερα φυλλάδια προσφορών αποτελούν καθημερινότητα της Metro, περιλαμβάνοντας πρόσφορες για το σύνολο των πελατών της, αλλά και για συγκεκριμένες ομάδες τους. Σήμερα ο τζίρος της εταιρείας είναι περίπου μοιρασμένος μεταξύ των πελατολογίων μεταποίησης και μεταπώλησης.

Σημειώνουμε ότι η Metro Cash & Carry από τον περασμένο Φεβρουάριο εισήλθε στην αγορά των ειδών οικιακής χρήσης με όχημα την εταιρεία Milestone, την οποία ίδρυσε από κοινού με τον κ. Γιώργο Σαλάχα, έμπειρο στέλεχος της αγοράς χονδρικής. Σε αυτή τη φάση η ανάπτυξη της σχετικής κατηγορίας γίνεται με την οργάνωση ειδικών χώρων σε επιλεγμένα καταστήματα του δικτύου χονδρικής. Τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα για την απόδοση του εν λόγω εγχειρήματος θα συναχθούν το 2019.

Eξαρχής πρέπει να επισημανθεί, πάντως, ότι τα όρια της οργανωμένης χονδρικής είναι δυσδιάκριτα (δεν παρουσιάζουν σχετικά στοιχεία όλα τα δίκτυα), όπως άλλωστε και τα όρια του παραδοσιακού χονδρεμπορίου. Βάσει εκτιμήσεων λοιπόν, τα στελέχη του κλάδου υπολογίζουν ότι, ενώ το 2008 ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής ήταν στο επίπεδο του 0,9 δισ. ευρώ, σήμερα φθάνει στο 1,150 δισ. ευρώ. Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι σε απόλυτες αξίες η μεταβολή δεν είναι δα μεγάλη, μετά από μια πιο προσεκτική ματιά διαπιστώνεται ότι σε ποσοστιαία βάση η αύξηση είναι της τάξης του 25%, όταν την κρίσιμη αυτή δεκαετία η οργανωμένη λιανική έχασε το 25% του τζίρου της. Κατά συνέπεια το οργανωμένο χονδρεμπόριο φαίνεται ότι τελικά βγήκε κερδισμένο από την κρίση. Σημειωτέον ότι στα συνολικά μεγέθη του δεν συνυπολογίζονται οι αγορές με την έκπτωση χονδρικής που έκαναν και συνεχίζουν να κάνουν οι επαγγελματίες κυρίως της μικρής λιανικής, αλλά και οι ποικίλες εταιρείες παροχής υπηρεσιών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ…

Στο μεταξύ, σε όλη τη διάρκεια της ύφεσης το παραδοσιακό χονδρεμπόριο δεν σταμάτησε να χάνει πωλήσεις , επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας. Σήμερα, ενώ εξελίσσεται η συγκέντρωση των επιχειρήσεών του, στο πλαίσιό του υπάρχει χώρος για τη δραστηριοποίηση μόνο οικονομικά υγιών εταιρειών.

Την τελευταία διετία τα οργανωμένα δίκτυα χονδρικής χάνουν έσοδα από τη μεταπώληση, δηλαδή από τη μικρή λιανική, καθώς η επαναδραστηριοποίηση του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης είχε αποτέλεσμα την επιστροφή τζίρου στα σούπερ μάρκετ, συνεπώς την άσκηση νέου κύκλου πιέσεων στα καταστήματα της γειτονιάς, που ανήκουν στην πελατεία των cash & carry. Το παιχνίδι του ανταγωνισμού πολλών περιοχών έχει αλλάξει εις βάρος των μικρότερων τοπικών λιανεμπόρων. Επιχειρηματικοί παράγοντες χαρακτηρίζουν τους δύο τομείς του κλάδου, την οργανωμένη λιανική και χονδρική, ως συγκοινωνούντα δοχεία. Η πορεία του ενός επηρεάζει άμεσα την κατάσταση του άλλου, όπως λένε. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που οι εξελίξεις στα σούπερ μάρκετ είχαν επιπτώσεις στην αγορά των cash & carry.

Οι ισχυροί
Πώς, όμως, τα δίκτυα της οργανωμένης χονδρικής αντιμετώπισαν τις πιέσεις στις πωλήσεις τους από την εμφάνιση της νέας Σκλαβενίτης; Έστρεψαν με μεγαλύτερη έμφαση την προσοχή τους προς την αγορά του Ho.Re.Ca., η οποία, ωστόσο, έχει αρκετές ιδιαιτερότητες. Πριν απ’ όλα περιλαμβάνει τρεις υπο-αγορές, είναι κατακερματισμένη και εμφανίζει διαφορετική δυναμική ανάλογα με την περιοχή στην οποία αναπτύσσεται. Φυσικά, το κύριο δυναμικό της συγκεντρώνεται στις τουριστικές περιοχές. Το γεγονός ότι άλλη στρατηγική ανάπτυξης ακολουθούν τα ξενοδοχεία, άλλη η εστίαση και άλλη το catering, υποχρεώνει τα cash & carry να προσαρμόζουν τις πολιτικές τους, με τις οποίες προσεγγίζουν το πελατολόγιο των τριών εν λόγω υπο-αγορών. Ας δούμε, λοιπόν, το στίγμα των ισχυρών στον τομέα της οργανωμένης χονδρικής.

Metro
Τα Metro Cash & Carry είναι ο leader του κλάδου και είναι τα πρώτα που επένδυσαν στην αγορά της οργανωμένης χονδρικής, ελέγχοντας σήμερα το ισχυρότερο σε τζίρο και αριθμό καταστημάτων δίκτυο του κλάδου. Ανά την Ελλάδα η Metro λειτουργεί συνολικά 49 cash & carry. Έχοντας πλέον καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, αναζητεί ευκαιρίες ανάπτυξης στην κυπριακή αγορά, όπως άλλωστε και στην καθιέρωση ενός νέου τύπου καταστήματος, μικρότερης έκτασης, με δυνατότητες αυξομείωσης των χώρων του ανάλογα με την εποχικότητα και τη διακύμανση της ζήτησης τις διαφορετικές περιόδους του έτους. Το πρώτο μικρό cash & carry της Metro λειτούργησε πέρυσι τον Οκτώβριο στα Φιλιατρά, ενώ μετά τις σχετικές προσαρμογές βάσει μελέτης του μοντέλου, το επόμενο προγραμματίζεται να λειτουργήσει την άνοιξη του 2019. Προβλέψεις σε αυτή τη φάση δεν μπορεί να κάνει η διοίκηση της εταιρείας σχετικά με το ρυθμό επέκτασης των μικρών της καταστημάτων, αλλά αν το μοντέλο του αποδειχθεί λειτουργικό, υπολογίζει ότι θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν περί τις 10 δορυφορικές μονάδες σε δύσβατες για το cash & carry περιοχές.

Η εταιρεία στρέφεται όλο και περισσότερο προς το Ho.Re.Ca. διαβλέποντας ευκαιρίες ανάπτυξης, ενώ λόγω των ιδιαίτερων αναγκών της αγοράς αυτής ανοίγεται περισσότερο στο delivery, δεδομένου ότι πολλές από τις εταιρείες catering ζητούν τις παραδόσεις των παραγγελιών τους στην πόρτα τους. Ωστόσο, η Metro θεωρεί ότι κατά 95% παραμένει cash & carry. Όσο για τις πιστώσεις, παρέχονται υπό προϋποθέσεις και μόνο εφόσον κρίνονται αναγκαίες. Εξάλλου, όπως τονίζεται, για να κερδίσεις έναν πελάτη από την παραδοσιακή χονδρική πρέπει να του αναγνωρίσεις την πίστωση… Τα 15ήμερα φυλλάδια προσφορών αποτελούν καθημερινότητα της Metro, περιλαμβάνοντας πρόσφορες για το σύνολο των πελατών της, αλλά και για συγκεκριμένες ομάδες τους. Σήμερα ο τζίρος της εταιρείας είναι περίπου μοιρασμένος μεταξύ των πελατολογίων μεταποίησης και μεταπώλησης.

Σημειώνουμε ότι η Metro Cash & Carry από τον περασμένο Φεβρουάριο εισήλθε στην αγορά των ειδών οικιακής χρήσης με όχημα την εταιρεία Milestone, την οποία ίδρυσε από κοινού με τον κ. Γιώργο Σαλάχα, έμπειρο στέλεχος της αγοράς χονδρικής. Σε αυτή τη φάση η ανάπτυξη της σχετικής κατηγορίας γίνεται με την οργάνωση ειδικών χώρων σε επιλεγμένα καταστήματα του δικτύου χονδρικής. Τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα για την απόδοση του εν λόγω εγχειρήματος θα συναχθούν το 2019.


The Mart
Πρόκειται για το δίκτυο συμφερόντων του ομίλου Σκλαβενίτης, το οποίο προέκυψε από την εξαγορά της Makro. Σήμερα λειτουργεί 11 σημεία πώλησης και τρία hubs. Τα The Mart είναι μια από τις ισχυρότερες δυνάμεις του κλάδου, με δυναμική παρουσία στο Ho.Re.Ca., δεδομένου ότι στον εν λόγω τομέα πρωτοστάτησε η Marko πριν την πώλησή της στη Σκλαβενίτης. Φυσικά, το σχετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του δικτύου καλλιέργησε περαιτέρω ο νέος μέτοχός του. Η αλυσίδα μετά το rebranding της Makro επανατοποθετήθηκε στην αγορά, διεκδικώντας υψηλότερα μερίδια τόσο λόγω της προϊστορίας της όσο και της δυναμικής του ονόματος της Σκλαβενίτης. Σημειώνεται ότι το 21% της εταιρείας πουλήθηκε πρόσφατα από τη Σκλαβενίτης στον κ. Λεωνίδα Θεόκλητο, CEO της εταιρείας χονδρικής και μέλος του Δ.Σ. της Σκλαβενίτης. Η The Mart έκλεισε το 2016 με κύκλο εργασιών 329,7 εκατ. ευρώ από 313,9 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

ΕΝΑ Cash & Carry
Η ΑΒ Βασιλόπουλος συνεχίζει με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς να αναπτύσσεται στο τομέα της χονδρικής, λειτουργώντας σήμερα ένα δίκτυο 16 καταστημάτων cash & carry. Ο σχεδιασμός της φέτος προβλέπει την ίδρυση ενός ακόμη καταστήματος, καθώς και μια μετεγκατάσταση καταστήματος, που θα γίνει στην Κέρκυρα. Στελέχη της εταιρείας σημειώνουν ότι βασική στόχευση του ομίλου είναι η ανάπτυξή του στη χονδρική μέσω ενός υγιούς και βιώσιμου δικτύου, γεγονός που δεν επιτρέπει βλέψεις μεγάλης επέκτασης. Για την ΑΒ Βασιλόπουλος το δίκτυο cash & carry παραμένει ένας τομέας, ο οποίος στηρίζει μεν την αναπτυξιακή πορεία του ομίλου, δεν αποτελεί, όμως, κύρια προτεραιότητά του. Το πιστοποιεί, άλλωστε, το γεγονός ότι, ενώ η αλυσίδα έχει παρουσία στη χονδρική πολλά χρόνια, διατηρεί σε λειτουργία έναν μικρό σχετικά αριθμό cash & carry.

Από άποψη εμπορικής πολιτικής, η αλυσίδα επιχειρεί δυναμικό άνοιγμα στο Ho.Re.Ca., αγορά την οποία τα στελέχη της χαρακτηρίζουν κατακερματισμένη και ως εκ τούτου δύσκολη στην προσέγγισή της, ενώ επιμένει στην ανάπτυξη στις τουριστικές περιοχές, καθότι γεωγραφικά αποτελούν τη βάση ανάπτυξης του Ho.Re.Ca.

Μασούτης
Μια από τις ισχυρές δυνάμεις της οργανωμένης χονδρικής είναι η Μασούτης, που διατηρεί σήμερα σε λειτουργία 22 εμπορικές μονάδες –από μία σε Μυτιλήνη και Αγρίνιο και όλες οι άλλες στη γεωγραφική περιοχή από τη Θεσσαλία και προς τα βόρεια της χώρας (Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη). Το δίκτυο συμμετέχει στο σύνολο των πωλήσεων της εταιρείας με ένα 10% επί αυτών, κινούμενο με καλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το δίκτυο λιανικής, καθώς πριμοδοτείται κυρίως από τον τζίρο των νέων μονάδων, γιατί σε συγκρίσιμη βάση οι επιδόσεις είναι μάλλον αρνητικές. Οι επεκτατικές βλέψεις της Μασούτης μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής φθάνουν στην Αθήνα, για την οποία ήδη η εταιρεία επεξεργάζεται σχέδιο ίδρυσης των δύο πρώτων καταστημάτων της χονδρικής. Για τη βορειοελλαδική αλυσίδα το λεκανοπέδιο Αττικής, παρθένο για την ίδια, προσφέρεται για ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός της, πάντως, προβλέπει επενδύσεις και σε άλλες περιοχές της χώρας, κατά βάσει όπου ήδη έχει παρουσία το δίκτυο λιανικής. Στην παρούσα φάση η προσοχή της διοίκησής της επικεντρώνεται στα τρία τελευταία καταστήματα του δικτύου, σε Βόλο, Μυτιλήνη και Αγρίνιο, προκειμένου να αναπτύξουν τη μέγιστη δυνατή επίδοση.

Το δυνατό χαρτί της Μασούτης στη χονδρική είναι η μικρή λιανική και ειδικότερα τα 250 μικρά σημεία πώλησης που αναπτύσσονται βάσει συμβάσεων franchise, υπό το σήμα Express Market. Σε αυτά προστίθεται κι ένας μεγάλος αριθμός ανεξάρτητων καταστημάτων γειτονιάς, που τροφοδοτούνται από τη Μασούτης. Στελέχη της υπογραμμίζουν ότι το δίκτυο franchise επεκτείνεται με γρήγορους ρυθμούς, καθώς η αλυσίδα δέχεται πολλές αιτήσεις υπογραφής σχετικών συμβάσεων. Σχετικά, όπως σημειώνουν, το κόστος στησίματος, τροφοδοσίας και υποστήριξης του καταστήματος κάθε νέου συνεργάτη ανέρχεται στις 80.000-100.000 ευρώ. Η Μασούτης επιχειρεί ένα περισσότερο οργανωμένο άνοιγμα στην αγορά του Ho.Re.Ca. ιδιαίτερα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής, όπου τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται σημαντικές επενδύσεις στην ξενοδοχειακή αγορά. Επίσης, χαρακτηρίζει ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της την προώθηση μιας διευρυμένης γκάμας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, ειδικά σχεδιασμένων για τη χονδρική.

Bazaar
Με τέσσερις εμπορικές μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη και Ρόδο και δύο hubs σε Μύκονο και Χανιά η Bazaar έχει τη δική της παρουσία στη οργανωμένη χονδρική. Στρατηγικά αρχίζει να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στις τουριστικές περιοχές, θεωρώντας ότι με τις ανάλογες επενδύσεις θα μπορέσει ως το επόμενο καλοκαίρι να εξασφαλίσει παρουσία περίπου στο 80% της σχετικής αγοράς. Ειδικότερα, σχεδιάζει την οργάνωση και λειτουργία ακόμη τεσσάρων καταστημάτων cash & carry, καθώς και το στήσιμο τεσσάρων hubs, τα οποία θα βοηθήσουν στην εξάπλωση του δικτύου, επιτρέποντας στην αλυσίδα να διεισδύσει σε περιοχές που δεν επιτρέπουν επενδύσεις υψηλού κόστους, τις οποίες απαιτεί το μεγάλο cash & carry. Και η Bazaar στρέφεται όλο και περισσότερο στην αγορά του Ho.Re.Ca., θεωρώντας την πηγή ανάπτυξης για τη χονδρική. Σε βάθος χρόνου στοχεύει ν’ αλλάξει το μίγμα πωλήσεων 70%-30% υπέρ του Ho.Re.Ca., όταν σήμερα ο κύριος όγκος των εσόδων της προέρχεται από τη μικρή λιανική. Σε ό,τι αφορά τις συναλλακτικές σχέσεις με τους πελάτες της, στελέχη της αναφέρουν ότι η προσπάθεια είναι να τις διατηρήσουν στη λογική του cash, αποφεύγοντας την πίστωση. Σημειώνεται ότι το δίκτυο εισάγει σταδιακά στην καθημερινότητά του την πρακτική του delivery, προκειμένου να ενθαρρύνει το πελατειακό κοινό να της απευθύνεται.

σελφ σερβις (T. 484)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION