σελφ σερβις - Θετικά μηνύματα, αλλά και απαισιοδοξία

Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Θετικά μηνύματα, αλλά και απαισιοδοξία

8 Μαΐου 2018 | 11:24 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Έρευνα

Το πρώτο τρίμηνο του έτους φαίνεται ότι έκλεισε θετικά για την αγορά του κλάδου, καθώς στο σύνολό της συνεχίζει να αποσπά πωλήσεις από την παραδοσιακή λιανική, κυρίως λόγω της «αναβίωσης» υπό την ΕΥΣ του εθνικού δικτύου καταστημάτων που ανήκε στην Μαρινόπουλος. Όμως, οι άλλοι ανταγωνιστές καταγράφουν κάμψη στα μεγέθη τους, που για ορισμένους είναι έως σημαντική.

Tα πρώτα στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων του κλάδου φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν τις προβλέπεις των αναλυτών για ένα ανοδικό 2018 τουλάχιστον κατά 2% έναντι του 2017. Οι μετρήσεις της Nielsen για το διάστημα από τις αρχές του έτους έως τις 18 Μαρτίου καταγράφουν μια αύξηση της τάξης του 1,7% στις πωλήσεις του συνόλου της οργανωμένης λιανικής, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι το προαναφερόμενο διάστημα των έντεκα εβδομάδων βαρύνεται από τη μείωση εσόδων της πρώτης εβδομάδας του έτους. Οι πωλήσεις της πράγματι εμφάνισαν πτώση περίπου 18%, καθότι η συγκυρία των αργιών φέτος της αφαίρεσε μια εργάσιμη ημέρα. Όμως, οι συγκρίσιμες επί ίσοις όροις εβδομάδες με τις αντίστοιχες περυσινές, καταγράφοντας πολύ υψηλή άνοδο, μεταξύ 1,9% και 5,4%, αποτυπώσουν καλύτερα την τάση της αγοράς, πράγμα που δημιουργεί αισιοδοξία. Οι αναλυτές θεωρούν, όμως, ότι ασφαλέστερα συμπεράσματα θα είναι δυνατόν να εξαχθούν μετά το τέλος του πρώτου τετραμήνου του 2018, οπότε δεδομένης και της συμμετοχής των πωλήσεων του Πάσχα, τα μεγέθη της αγοράς θα είναι απολύτως συγκρίσιμα. Όπως εκτιμούν, τότε τα αποτελέσματα των μετρήσεων θα ανταποκρίνονται περισσότερο στην πραγματικότητα. Μάλιστα, δεν αποκλείουν τα συμπεράσματά τους να είναι θετικότερα εκείνων της ανάλυσης των πρώτων έντεκα εβδομάδων του έτους.

Το πώς επέδρασε η πρώτη εβδομάδα του 2018 στον τζίρο του Ιανουαρίου, αποτυπώνεται και στα σχετικά στοιχεία της IRI, σύμφωνα με τα οποία στα FMCG η πτώση ήταν της τάξης του 1,1%. Οι μεγαλύτερες απώλειες επιβάρυναν τα καταστήματα έκτασης 400 έως 1.000τμ, που κατέγραψαν μείωση πωλήσεων 4,8%, όπως και τα καταστήματα έκτασης 1.000 έως 2.500τμ, με πτώση της τάξης του 3,5%. Τα υπέρ μάρκετ, κυρίως εξαιτίας της ανάκαμψης υπό νέο σήμα των μονάδων του μεγάλου πάλαι ποτέ δικτύου των Carrefour, είχαν άνοδο 27,6%. Στην πτώση αντιστάθηκαν και τα μικρά σημεία έως 400τμ, που πέτυχαν αύξηση εσόδων κατά 2,8%.

Ενδιαφέρον έχουν και οι αναφορές που γίνονται στα είδη bazaar, τα οποία μπορεί μεν να συμμετέχουν με μικρό ποσοστιαίο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου, όμως κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο –φυσικά, λόγω ανάκαμψης της κατηγορίας τους και πάλι στο προαναφερόμενο εθνικό δίκτυο καταστημάτων.

Αλλάζει σταδιακά το κλίμα
Γενικότερα, οι αναλυτές αισιοδοξούν για τη φετινή πορεία των εσόδων του κλάδου. Μια πρώτη άτυπη προσέγγιση των αναλυτών της Nielsen προβλέπει άνοδο φέτος της τάξης του 2%, ενώ από την IRI εκτιμάται ότι η αύξηση θα κυμανθεί γύρω στο 2,3%, χωρίς να αποκλείονται υψηλότερες επιδόσεις, εφόσον βελτιωθεί η ταχύτητα ανάπτυξης του ΑΕΠ.

Γενικότερα μπορεί κάνεις να ισχυριστεί ότι το κλίμα στην οργανωμένη λιανική έχει αρχίσει ν’ αλλάζει από τους πρώτους μήνες του 2017, οπότε συνολικά οι αλυσίδες του κλάδου εμφανίζουν ανά μήνα μόνο θετικές επιδόσεις και αυτό, φυσικά, λόγω της «ορμής» της νέας Σκλαβενίτης. Το αποκορύφωμα της περσινής ανόδου ήταν το Νοέμβριο, οπότε η αγορά κινήθηκε ανοδικά κατά 8%. Λίγο χαμηλότερα εξελίχθηκε ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων του Δεκεμβρίου κατά 7,4%.

Τι «ανεβάζει» την αγορά
Δύο φαίνεται πως είναι οι βασικότεροι λόγοι, που τροφοδοτούν την αισιοδοξία για την ανάκαμψη της αγοράς του κλάδου. Ο πρώτος σχετίζεται με την αναμονή περαιτέρω τόνωσης και φέτος της τουριστικής αγοράς, η οποία θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις του κλάδου κυρίως την περίοδο των θερινών μηνών του έτους. Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με την «επιστροφή» στην οργανωμένη λιανική των πωλήσεων, μετά τη διάχυσή τους στην παραδοσιακή αγορά κατά τη σχετικά μακρά περίοδο της κατάρρευσης της Μαρινόπουλος, και η οποία υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί περίπου στο ένα τέταρτο των πωλήσεων της εταιρείας. Οι εν λόγω πωλήσεις, λοιπόν, έχουν αρχίσει ήδη από πέρυσι να ρέουν και πάλι στα οργανωμένα δίκτυα, λειτουργώντας σαν άμπωτη για την παραδοσιακή λιανική. Όπως εκτιμάται, η σχετική ροή θα είναι εμφανής ως τις αρχές του φθινοπώρου, δηλαδή περί τα τέλη του Σεπτεμβρίου, οπότε αναμένεται ότι θα «ωριμάσουν» σε μεγάλο βαθμό επιδόσεις των καταστημάτων που πέρασαν στα χέρια της Σκλαβενίτης.

Τι πιστεύουν οι απαισιόδοξοι
Πρέπει, πάντως, να σημειώσουμε πως στην αγορά εκφράζονται και λιγότερο αισιόδοξες προβλέψεις, σχετικά με την πορεία φέτος του κλαδικού τζίρου. Σύμφωνα με αυτές, ο τζίρος θα εξελιχθεί στο ίδιο επίπεδο με του 2017 ή θα είναι οριακά ανοδικός, γύρω στο 0,2%. Αυτό διότι, όπως εξηγείται, ενώ ήδη από πέρυσι έχουν τεθεί σε λειτουργία περί τα 380 με 400 «νέα» σημεία πώλησης, η αγορά πέτυχε μια άνοδο μόλις της τάξης του 1,2%.

Οι μάνατζερ που μιλούν την απαισιόδοξη γλώσσα για τα πράγματα, αιτιολογούν τις απόψεις τους με τα εξής επιχειρήματα:

Πρώτον, φέτος, λένε, ο κλαδικός τζίρος θα τονωθεί από τις επιδόσεις της ΕΥΣ μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς η ανοδική τάση των πωλήσεων της εταιρείας θα περιοριστεί αισθητά, εκτιμούν, οπότε θα χαθεί ο βασικός πυλώνας ανάπτυξης των εσόδων του κλάδου.

Δεύτερον, σταδιακά θα ενταθούν οι πλειστηριασμοί των τραπεζών και του Δημοσίου, όπως και οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, άρα η ζήτηση θα στερηθεί την αναγκαία ρευστότητα, ενώ θα της κοπούν τα φτερά σε ό,τι αφορά το ψυχολογικό κλίμα.

Τρίτον, η εισφορο-επιδρομή του ΕΦΚΑ σε μεγαλύτερη μερίδα επαγγελματιών όσο περνούν οι μήνες θα εντείνεται. Ήδη μεγάλες ομάδες επαγγελματιών, όπως οι δικηγόροι και οι μηχανικοί, διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι οι κρατήσεις του ΕΦΚΑ, συναθροισμένες με τις καταβολές των φόρων, αντιστοιχούν στο 75% των εισοδημάτων τους, με αποτέλεσμα να στερούνται ακόμη και τη στοιχειώδη ρευστότητα.

Τέταρτο, υποστηρίζουν ότι όσο πλησιάζουμε προς το 2019 τόσο το κλίμα θα βαραίνει, κυρίως λόγω του νέου κύκλου ισχύος των μνημονιακών μέτρων, αλλά και του ότι πρόκειται για μια εκλογικά φορτωμένη χρονιά.

Ασφαλή συμπεράσματα από το 2019
Το πού εντέλει «θα κάτσει η μπίλια» σε ό,τι αφορά τις κλαδικές πωλήσεις, μένει να αποτιμηθεί το 2019, οπότε όλα τα δίκτυα θα έχουν βρει τη θέση τους στη νέα τάξη. Η ΕΥΣ θα έχει δώσει πιο ξεκάθαρα το στίγμα της δυναμικής της και ο ανταγωνισμός της θα έχει απορροφήσει τους μεγαλύτερους κραδασμούς από την αναδιανομή του τζίρου συνεπεία της δράσης της νέας Σκλαβενίτης. Τότε, λοιπόν, αναμένεται οι ισχυροί της αγοράς να φανερώσουν έμπρακτα εκ νέου τις προθέσεις τους για την «επόμενη μέρα» στον κλάδο. Με άλλα λόγια, τότε θα φανεί, αν θα ξεκινήσει δραματικά ο νέος κύκλος συγκέντρωσης της αγοράς ή αν θα εξελιχθεί με πολέμους φθοράς, το τέλος των οποίων δεν είναι γρήγορα ορατό.

σελφ σερβις (T. 482)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION